2023-07-17, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Så det är islam det handlar om då för din del, inte yttrandefrihet.

Nej! Det handlar om att religösa extremister, i detta fall islamistiska försöker att inskränka andras frihet på grund av att en hitte-på-bok säger att det måste vara så.

Hade tråden handlat om samma religösa extremisterna i USA som försöker inskränka kvinnors rätt till sin kropp bara för att en annan hitte-på-bok säger att de skulle ha rätt till det så hade jag skrivit samma sak.

Denna fråga är just ett lysande exempel på att religon inte tillför ett modernt samhälle något och att det är i synnerhet viktigt att vi inte stiftar lagar baserat på vad dessa förvirrade knäppgökar tycker eller tänker. Tro på Jesus, Muhammed, Harry Potter eller Jultomten. Jag skiter i vilket! Men pracka inte på sånt nonsens på andra mänskor.

När man pratar om att stifta lagar som påverkar andras fri och rättigheter pg av sånt jävla trams så måste man säga ifrån.
Citera
2023-07-17, 09:21
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej! Det handlar om att religösa extremister, i detta fall islamistiska försöker att inskränka andras frihet på grund av att en hitte-på-bok säger att det måste vara så.

Hade tråden handlat om samma religösa extremisterna i USA som försöker inskränka kvinnors rätt till sin kropp bara för att en annan hitte-på-bok säger att de skulle ha rätt till det så hade jag skrivit samma sak.

Denna fråga är just ett lysande exempel på att religon inte tillför ett modernt samhälle något och att det är i synnerhet viktigt att vi inte stiftar lagar baserat på vad dessa förvirrade knäppgökar tycker eller tänker. Tro på Jesus, Muhammed, Harry Potter eller Jultomten. Jag skiter i vilket! Men pracka inte på sånt nonsens på andra mänskor.

När man pratar om att stifta lagar som påverkar andras fri och rättigheter pg av sånt jävla trams så måste man säga ifrån.

Eldar du helig bok utanför valfritt trossamfund så är det ju du som prackar på dina åsikter på dom.
Citera
2023-07-17, 16:41
Medlem
Citat:
Eldar du helig bok utanför valfritt trossamfund så är det ju du som prackar på dina åsikter på dom.

Nej det gör du inte, du visar missnöje med deras tro/religiösa skrift eller någon starkt kopplad till endera av dem. Medlemmarna i trossamfundet behöver inte bry sig om dig, annat än möjligen gå runt dig när du står utanför deras lokal och de är på väg dit eller därifrån.
Citera
2023-07-17, 17:53
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nej det gör du inte, du visar missnöje med deras tro/religiösa skrift eller någon starkt kopplad till endera av dem. Medlemmarna i trossamfundet behöver inte bry sig om dig, annat än möjligen gå runt dig när du står utanför deras lokal och de är på väg dit eller därifrån.

Då kan dom visa sitt missnöje med ditt beteende.
Citera
2023-07-17, 18:03
Medlem
Citat:

Det finns som du säkert förstår ingen logik i det resonemanget och det vet du givetvis om du tänker efter. Att uttrycka en åsikt är inte att ”pracka på” någon annan densamma så länge som man precis som ämnet är för tråden inte förbjuder det eller begränsar den vilket nu är exakt vad vissa religösa fanatiker vill göra. Vad gör du när dessa människor blir våldsamma för att de blir kränkta över att din dotter eller syster klär sig på det sätt de själva vill? Eller huruvida de vill bli gravida? Vad säger du då?

Är personligen mot all form av religon eftersom det har (som detta är ett mycket bra exempel på) en förmåga att få i botten goda människor att begå brott och övergrepp på för att det står så i en påhittad bok. Men jag skulle aldrig heller stödja några förslag som syftar till att begränsa andras möjligheter att tro på vad de vill.

Vidare så kan även jag tycka att det är en rätt korkad yttring att bränna böcker på detta sätt, men det betyder inte att någons rätt att tro på något påhittat nonsens som Jesus, Muhammed, Tomten eller Harry Potter i något sammanhang kan eller får bli viktigare än rättvisa och demokrati.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-17 kl. 18:05.
Citera
2023-07-17, 18:23
Medlem
Citat:

Absolut, det är deras rätt att visa sitt missnöje, och jag har har ingen rätt att hindra dem från det. Med vissa tämligen uppenbara begränsningar: de får tex inte förstöra mina grejer, misshandla mig, eller begå andra brott.
Citera
2023-07-17, 18:51
Medlem
Sladdarens avatar
Muslimer verkar ha mycket att säga till om i det här Landet där den tron är helt overksam till helt verkningslös för att nå framgångar i vår kultur. Vill man tro på nåt för att känna mer rofullhet och lugn samt gemenskap, gör det men gör det på ett praktiskt sätt är min idé

Kanske våran religion är att göra rätt för sig till vår gemensamma tro på framgång, om vi skulle bara ta nåt exempel. Hur många i demonstrationslägret har gjort rätt för sig generellt samlat enskilt som en framgång för Sverige och oss svenskar ..

Ska vi omvärdera och konvertera vår svenska välfärd och vår kultur till en tro istället. Det kanske vi borde göra ? Det är nog mer än tro vi har som vi praktiserar relativt inkräktare eller ?
Citera
2023-07-17, 19:45
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det finns som du säkert förstår ingen logik i det resonemanget och det vet du givetvis om du tänker efter. Att uttrycka en åsikt är inte att ”pracka på” någon annan densamma så länge som man precis som ämnet är för tråden inte förbjuder det eller begränsar den vilket nu är exakt vad vissa religösa fanatiker vill göra. Vad gör du när dessa människor blir våldsamma för att de blir kränkta över att din dotter eller syster klär sig på det sätt de själva vill? Eller huruvida de vill bli gravida? Vad säger du då?

Är personligen mot all form av religon eftersom det har (som detta är ett mycket bra exempel på) en förmåga att få i botten goda människor att begå brott och övergrepp på för att det står så i en påhittad bok. Men jag skulle aldrig heller stödja några förslag som syftar till att begränsa andras möjligheter att tro på vad de vill.

Vidare så kan även jag tycka att det är en rätt korkad yttring att bränna böcker på detta sätt, men det betyder inte att någons rätt att tro på något påhittat nonsens som Jesus, Muhammed, Tomten eller Harry Potter i något sammanhang kan eller får bli viktigare än rättvisa och demokrati.

Det är bekymmersamt att du inte skiljer på att uttrycka en åsikt och att gå till konkret fysisk handling.
Jag är säker på att du kan skilja mellan dom två sakerna om du tänker efter lite.
Citera
2023-07-17, 22:27
Medlem
Citat:
Det är bekymmersamt att du inte skiljer på att uttrycka en åsikt och att gå till konkret fysisk handling.
Jag är säker på att du kan skilja mellan dom två sakerna om du tänker efter lite.

Utifrån dina tidigare inlägg så gissar jag att din referens till ”konkret fysik handling” i detta sammanhang inte syftar till det våld, bränder, skadegörelse och direkta mordförsök på poliser som dessa religösa fanatiker låg bakom i samband med den måhända travliga och korkade, men lagliga och tillåtna sk koranbränningarna ?

Du och andra kan försöka att babbla bort det faktum att den enda anledningen till att den här tråden existerar är för att islam i denna tid (har inte alltid varit så) är en våldsideologi och inget annat.

Man har bränt biblar och gjort karikatyrer och hundratals komedier och andra filmer om den kristna guden och Jesus. Man har även bränt, bajsat på och skändat både Toran och judiska synagogor, och för att inte tala om alla de grovt förnedrande och kränkande judiska karikatyrer som just muslimer publicerar och sprider dagligen. Men i inget av dessa sammanhang så har det resulterat i att personer måste bli utsatta för mord eller mordförsök. Att Påven utfärdat dödsdomar på hollywood-regisörer eller att judar i Malmö startat våldsamma upplopp och protester och försökt att döda och skada poliser eller andra personer. Man har protesterat och utryckt sin åsikt och fördömt vissa av dessa handlingar men det går inte att dribbla bort att den enda anledningen till att ingen tidning vågar eller vill publicera de som Lars Wilks gjorde (förutom Gyllands posten) trotts att det hade ett enormt nyhetsvärde då, var för det islamska hotet om våld och inget annat vilket är exakt samma anledning till att denna debatt och tråd ens finns.

Har förvisso slutat att förvåna mig vid det här laget och insett att religon har en sällsynt förmåga att få i övrigt helt väl och fullt fungerande intelligenta människor att på ett ögonblick fullständigt och helt överge allt logiskt och rationellt tänkande och utan att tveka, skita i allt vad moral, rättvisa och etik heter.
Citera
2023-07-20, 09:01
Medlem
Citat:

Aha. Det verkar som att du nu börjar greppa hur det där med yttrandefrihet fungerar ändå. Hatten av för det ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in