2023-07-09, 18:14
Avslutad
Kanske dags att jacka upp nu och lägga ner kränkandet av muslimernas heliga koran? Varför inte? Har de rätt eller bör koranskändandet fortsätta?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/demonstration-mot-koranbranningar

Citat:
Tusentals personer samlades på Medborgarplatsen under söndagen för att demonstrera mot koranbränningarna i Sverige. Det har inträffat flera uppmärksammade koranbränningar som upprört flera muslimer i olika länder, den senaste inträffade utanför moské i Stockholm.

Islamiska förbundet står bakom motdemonstrationen på Medborgarplatsen och i tillståndsbeviset förväntar man sig 800 till 900 deltagare och cirka 1000 besökare.
Citera
2023-07-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Kanske dags att jacka upp nu och lägga ner kränkandet av muslimernas heliga koran? Varför inte? Har de rätt eller bör koranskändandet fortsätta?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/demonstration-mot-koranbranningar

Är inte det ett bevis på att yttrandefriheten fungerar? Ett fåtal kan bränna koranen och några kan demonstrera emot det..., är det inte så det ska fungera eller hur tänker du?
Citera
2023-07-09, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Är inte det ett bevis på att yttrandefriheten fungerar? Ett fåtal kan bränna koranen och några kan demonstrera emot det..., är det inte så det ska fungera eller hur tänker du?

Jag är nyfiken på din och de övrigas åsikter men du är rätt tycker jag. Yttrandefriheten rockar fett.
Citera
2023-07-09, 18:22
Medlem
akutaccents avatar
Okränkthet är ingen mänsklig rättighet och man kan alltid inse att i lever i en verklighet och släppa sina fantasier så gör det genast mindre ont i röven. Barn slutar tro på Tomten efter en viss ålder, där har religiösa mycket att lära.
Citera
2023-07-09, 18:23
Medlem
Vi kan inte påtvinga dem våra åsikter och dom kan inte påtvinga oss sin tro. Det är det som är demokrati. Jag behöver inte sluta bränna koranen för att muslimerna inte gillar det. Pride-parader kan hållas trots att muslimer och andra troende inte gillar det. Sverige kan bojkotta ryska varor trots att Putin inte gillar det.

Om vi viker för demonstrationer och våld (eller ens hot om våld) så har vi börjat demontera demokratin.

Men personligen tycker jag förstås det är onödigt och taskigt att bränna koraner utanför moskéer. Precis som det är onödigt och taskigt att rita hakkors på synagogor eller bränna den svenska flaggan.
Men vi har redan lagar mot sådant som vi i Sverige anser är "för mycket". En bränna lagligt inköpt bok hör inte dit, vare sig det är Pippi Långstrump eller koranen.
Citera
2023-07-09, 18:29
Medlem
Det här är ju bara en del i en större samhällsomdaning som muhammedanerna vill få till stånd i sin strävan att skapa ett kalifat och införa sharialagar i Sverige. Vi skall inte falla till föga för deras skrämskott och våldsskrammel, vi skall fortsätta ha vår surt tillkämpade yttrandefrihet. Basta!

Viker man ner sig för dessa krav så kommer snart andra krav i samma riktning, att islamisera Sverige, vidriga tanke!

Frågan är bara vad nästa krav blir? Obligatorisk könsstympning av alla flickor som också inte får utbilda sig vidare efter sjätte årskursen? Krav på Burka eller liknade? Barnäktenskap? Offentliga spöstraff och steningar? Egna rättssystem inom vissa enklaver utan insyn från det övriga samhället? Etc. etc.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-07-09 kl. 19:25.
Citera
2023-07-09, 18:39
Medlem
Dofternas avatar
Nån borde djupintervjua de sex männen till vänster i bild, vore intressant att höra deras åsikter om homosexualitet, religionsfrihet, om det är okej med dem om deras döttrar går utan slöja osv.
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/c05197d5-7069-4ad3-b60d-0e6554b44632?fit=crop&format=auto&h=933&q=50&w=140 0&cd5932c2

Är det arrangören som tryckt upp alla plakat och delat ut?
Citera
2023-07-09, 18:40
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vi kan inte påtvinga dem våra åsikter och dom kan inte påtvinga oss sin tro. Det är det som är demokrati. Jag behöver inte sluta bränna koranen för att muslimerna inte gillar det. Pride-parader kan hållas trots att muslimer och andra troende inte gillar det. Sverige kan bojkotta ryska varor trots att Putin inte gillar det.

Om vi viker för demonstrationer och våld (eller ens hot om våld) så har vi börjat demontera demokratin.

Men personligen tycker jag förstås det är onödigt och taskigt att bränna koraner utanför moskéer. Precis som det är onödigt och taskigt att rita hakkors på synagogor eller bränna den svenska flaggan.
Men vi har redan lagar mot sådant som vi i Sverige anser är "för mycket". En bränna lagligt inköpt bok hör inte dit, vare sig det är Pippi Långstrump eller koranen.
Exaktementum!
Citera
2023-07-09, 18:41
Medlem
"Fanatiker har ingen humor" som Amos Oz sa. Att det kan bli kaos och protester över att man eldar lite papper är väl i och för sig bra, man röker ut extremisterna.
Citera
2023-07-09, 18:43
Medlem
Det är inget roligt att de ska bränna koran, jag är inte muslim men måste respektera olika religioner.
Citera
2023-07-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yarasthlm2011
Det är inget roligt att de ska bränna koran, jag är inte muslim men måste respektera olika religioner.

Nej, det måste man inte. Det är ingen lag.
Citera
2023-07-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yarasthlm2011

Nej det måste man inte alls. Muslimer kan respektera islam men vi är inte muhammedaner. För oss är koranen av noll betydelse. Läs inlägg 5 !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in