2023-07-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Nej, alltså det är ju för att cannabis används av fler än alla andra droger sammanlagt så därför är legalisering det rätta.

Fast nu finns det ju en rätt stor rörelse som börjat få gehör för att legalisera/avkriminalisera psykedeliska droger. Denver, Oakland, Santa Cruz, Washington, Sommerville, Cambridge, Northampton, Seattle och Detroit har avkriminaliserat psilocybin. I Oregon har dom legaliserat det om man gör det under övervakning. Colorado har ett liknande system - där är det okej för alla över 21 att använda psilocybin, dmt, ibogaine och meskalin.

Övriga droger är inte lika populära så där räcker det med en avkriminalisering. Det finns liksom ingen anledning att sälja heroin på samma sätt som cannabis. Följ "best practices" bara, titta på var det fungerar bra och följ det. Lyssna på våra mänskliga erfarenheter. Sådana droger bör de som är beroende helt enkelt få och få använda under övervakning, som i Amsterdam/Oslo/Köpenhamn etc.

Överlag är det här ju inte så mycket att snacka om. Lyssna på forskningen bara. Vi VET vad som fungerar bäst. Här i Sverige gör vi precis tvärtom - våra svenska politiker har många, många liv på sitt samvete.

Det finns visst många anledningar att sälja rent medicinskt heroin, särskilt i USA och Kanada där folk dör som flugor av kartell Fentanylet. Vet du hur många som dör där borta varje dag?

Mycket säkrare att få rent heroin så man vet vilken dos man tar och det skadar knappt kroppen om det är medicinskt rent, inga användare dör av od på mottagningarna i Schweiz, DK där man får heroin.
Senast redigerad av CubanLinks 2023-07-16 kl. 20:02.
Citera
2023-07-16, 20:20
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Det finns visst många anledningar att sälja rent medicinskt heroin, särskilt i USA och Kanada där folk dör som flugor av kartell Fentanylet. Vet du hur många som dör där borta varje dag?

Läs om, läs rätt.

Nej, det finns ingen anledning att sälja heroin. Det vore bara sjukt. Ja, jag vet. Annars hade jag ju inte skrivit att vi bör göra det som visat sig fungera bäst - dvs dela ut det gratis till missbrukarna och låta dom använda det under övervakning som i Amsterdam/Oslo/Köpenhamn etc.

Citat:
Mycket säkrare att få rent heroin så man vet vilken dos man tar och det skadar knappt kroppen om det är medicinskt rent, inga användare dör av od på mottagningarna i Schweiz, DK där man får heroin.

Precis min poäng. Och det får bort det från gatan. Och det gör att de som använder det kan ha ett fungerande liv. Det minskar kriminaliteten. I Amsterdam te.x. finns det nästan ingen "nyrekrytering" av heroinmissbrukare eftersom de som behöver det får det, så det behövs inte säljas på gatan.

Har du blandat ihop begreppen avkriminalisering och legalisering eller vad hände nu?

Nu har de inte avkriminaliserat i Nederländerna, Danmark, Norge etc så det systemet går att få till redan nu. Men en avkriminalisering hjälper ju, särskilt i ett stelbent land som Sverige där polisen antagligen skulle jävlas med de som får det av staden/staten.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Avkriminalisera inte skadlig narkotika. Istället så bör vi återuppbygga de stora hospitalen, så som Beckomberga sinnessjukhus, och inhysa knarkare och andra sinnessjuka där för rening av deras sinnen och kropp.

Varför vill du inte att vi ska göra det som fungerar bäst? Vadå avkriminalisera inte skadlig narkotika? Det är ju för att den är farlig som vi MÅSTE avkriminalisera det. Hade det varit ofarligt hade det varit mer skitsamma. Men nu är det ju människors liv och hälsa vi pratar om.

Det finns ingen som helst anledning att se drogbruk eller missbruk som ett kriminellt problem. Inte en enda.
Senast redigerad av OdCaBo 2023-07-16 kl. 20:24.
Citera
2023-07-17, 04:57
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Varför vill du inte att vi ska göra det som fungerar bäst? Vadå avkriminalisera inte skadlig narkotika? Det är ju för att den är farlig som vi MÅSTE avkriminalisera det. Hade det varit ofarligt hade det varit mer skitsamma. Men nu är det ju människors liv och hälsa vi pratar om.

Det finns ingen som helst anledning att se drogbruk eller missbruk som ett kriminellt problem. Inte en enda.

Missbrukare är mångfaldigt mer benägna att begå brott. Inte bara för att de är i desperat jakt på pengar till knark, utan även för att skiten förstör deras hjärna så de blir än mer impulsiva och farliga. Så det är ett stort, stort kriminellt problem. Sen så är det ju just människors liv och hälsa jag vill att man prioriterar, därför jag anser att knarkare inte ska få driva runt ute i samhället, de ska tvångsvårdas. Varje gång de trillar av vagnen ska de in på sinnessjukhuset för avgiftning och inlåsning. Det är inte kul att vara inlåst, men de kan inte knarka där och de förhindras från att skada oskyldiga ute i samhället.

Problemet är inte att illegala droger är kriminaliserade, problemet är att vi låter knarkarna gå lösa i samhället.
Citera
2023-07-27, 01:21
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
En avkriminalisering (ej legalisering) skiljer väl inte åt mellan olika narkotika såsom "tunga" eller "Lätta". Så avkriminalisering av bruk tror jag gäller alla droger.

Däremot brukar de som lobbar för legalisering ofta prata om just cannabis. Det verkar ha mest medvind i samhällsdebatten.
Jag gissar att legalisering av cannabis är en möjlighet i många länder där cannabis är en mer utspridd drog hos medelklassen. Som i USA. Men i Sverige finns inte det opinionsstödet tyvärr.

Jag skulle personligen se en legalisering av alla droger, men tror inte att det är realistiskt genomförbart.

Enda sättet att få total seger över gängen är att legalisera alla droger.

Knark e gott.
Citera
2023-07-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.

Knark e gott.

Polisen kan ju då lägga sin tid på riktiga brott och till och med ha tid och utreda vardagsbrott och vi skapar massa nya jobb och skatteintäkter men total seger kommer det nog aldrig bli men om t.ex man legaliserar och börjar utvisa folk på riktigt och dra in medborgarskap så kommer vi nog en bra väg.
Citera
2023-08-01, 01:59
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Polisen kan ju då lägga sin tid på riktiga brott och till och med ha tid och utreda vardagsbrott och vi skapar massa nya jobb och skatteintäkter men total seger kommer det nog aldrig bli men om t.ex man legaliserar och börjar utvisa folk på riktigt och dra in medborgarskap så kommer vi nog en bra väg.

Precis. Genom legalisering kan man lägga mer resurser på att deportera människor tillbaka till hemlandet. Och det gäller för vilken drog du än legaliserar. Några överdoser? Skulle hänt ändå. Men skillnaden är att du faktiskt vaknar upp på ett sjukhus och din kompis inte lämna dig i soffan och stack.....
Citera
2023-08-01, 09:04
Medlem
Citat:
Precis. Genom legalisering kan man lägga mer resurser på att deportera människor tillbaka till hemlandet. Och det gäller för vilken drog du än legaliserar. Några överdoser? Skulle hänt ändå. Men skillnaden är att du faktiskt vaknar upp på ett sjukhus och din kompis inte lämna dig i soffan och stack.....

Du vet att svenska poliser, väktare osv inte ens har Naloxon Nässpray, skrämmande.
Citera
2023-08-01, 16:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Knark e gott.

Har du ngn evidens för att legalisering av droger i praktiken leder till en "total seger över gängen"? Har det funkat så någonstans?

Vad jag har läst, så har legalisering inte resulterat i ngn "total seger över gängen". När jag påtalat det, så har jag fått svaret, att legalisering inte har gjorts "på rätt sätt".
Citera
2023-08-01, 19:23
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Har du ngn evidens för att legalisering av droger i praktiken leder till en "total seger över gängen"? Har det funkat så någonstans?

Vad jag har läst, så har legalisering inte resulterat i ngn "total seger över gängen". När jag påtalat det, så har jag fått svaret, att legalisering inte har gjorts "på rätt sätt".

För att då konkurrerar statens monopol på knark ut den svarta marknaden.

Vi får ett grönare poison ivy samhälle och knarket sprids i samhället.
Citera
2023-08-01, 19:25
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Du vet att svenska poliser, väktare osv inte ens har Naloxon Nässpray, skrämmande.

Ja dom helt enkelt lämnar människor åt sitt öde.... hemskt.
Citera
2023-08-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ja dom helt enkelt lämnar människor åt sitt öde.... hemskt.

Det sa jag inte.
Citera
2023-08-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Man kan inte knäcka gängen helt, och även om vi inför kommunist eller fascist stat så kommer en liten del finnas kvar eller tas över av korrupta poliser och liknande.

Men jag vet inget land där man legaliserat dem vanliga drogerna och sen börjat sälja dom i apotek med kvalitetskontroller och skatt så det kanske hade gett mycket bra resultat då polisen och andra myndigheter kunde lägga sina resurser på våldet och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in