Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Man kan även diskutera Ryssland i allmänhet och svensk-ryska relationer.
Jag tycker det är intressant hur svensk konservatism verkar ha svängt i sina sympatier bort från de klassiska vad gäller UK, USA och även Tyskland.
Vår historia finns ju där i våra relationer med dessa i typ 1000 år. Rysslands och Sveriges intressen har sällan sammanfallit, vi har kämpat om makten i östersjön i snart 400 år med dem. Just nu har vi litet medflyt och har lyckats få till konstruktiva relationer med Baltikum, Polen och övriga Centraleuropa och det har ju skett på ryssens bekostnad naturligtvis. Vår värld blev större, deras blev mindre.
Det är oundvikligt att det blir så, om vi inte får till vettiga relationer med Ryssland, men Putin har aldrig velat gå i den riktningen. Under fyllot Jeltsin fanns ett töväder, men Putin skramlar alltid med sina AK-47.
Jag medger att bilden ovan är grov och förenklad. Ni får gärna nyansera den.
Och om nu svenska konservativa börjar gilla Ryssland: bör statyn av Karl XII pekandes mot Moskva tas ner? Kanske vridas så den pekar mot DC i USA istället?
En konsekvens av det du skriver är att konservatism är tämligen odefinierat. Annars hade inte svensk konservatism kunnat fladdra som du beskriver det.
Och jag skulle skriva under på att konservatism är odefinierat. Jag har svårt att hitta en definition som inte bara är div flum. Och lyckas man hitta något som verkar vara substantiellt så kommer några som kallar sig konservativa och menar att: "nej, men idag är inte det konservatism".
Jag har hört uppfattningen att Putin har uppfattats som relativt Liberal i Ryssland. Jämfört med andra politiska "krafter". Och han hade inga problem med att Bo Andersson rekryterades till GAZ. Och gjorde det lönsamt med "Liberalism". Istället så ville han att Andersson skulle göra detsamma med statliga AutoVAZ. En tanke lär vara att Andersson skulle lära upp flera i Ryssland hur man driver företag lönsamt.
När man hör Andersson berätta hur illa det var så framstår ju Ryssland som ett kommunistträsk fortfarande.
Och då kan man ju fråga sig om svensk konservatism är detsamma som rysk kommunism. Ja, givet frågeställningen i tråden. Det är ju ungefär vad som krävs för att svenska konservativa skall gilla Ryssland.
Lite intressant fakta. Jag kollade skillnaden i BNP/Capita mellan Sverige och Ryssland.
Ryssland är idag där Sverige var ungefär 1945. Och även om Ryssland haft en viss tillväxt sedan 1989 så är det inte mycket. Det är nästan kommunistisk stagnation där. Och inte lär det bli bättre när många unga utbildade drar därifrån.
Vill svenska konservativa att Sverige åker tillbaka till den levnadsstandard som var 1945?
Jag tvivlar ju på det. Men då kan inte heller Ryssland vara en förebild, utan istället avskräckande exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Är inte statyn över Karl XII en onödig provokation mot ryssen?
Kan någon
frisk människa se den som en provokation?