2023-07-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då kanske hon även tyckte att T fick skylla sig själv som följde med dem?
Och har hon förakt för golare kan det förklara varför hon inte ville berätta förrän hon blev överbevisad.

Nu är detta återberättat av Ms pappa. Vi vet inte exakt hur M utrycktde det. Det kanske inte handlar om 'förakt' för golare. Utan mer om vilka konsekvenser det kan få att tjalla i den världen. Coachen på Comeback nämner också Einar och säger att 'det tog M hårt när han dog'. Hans död fick ju även stor uppmärksamhet i media och även vissa musikkändisar skrev om det på sociala medier minns jag.

Coachen säger i förhör att de pratat om att det finns saker i rapmusik som man måste vara aktsam inför. Einars låtar är visst fortfarande populära och i någon låt uppmuntrar han t ex till tystnadskultur gentemot polisen. Efter att utredarna bytte taktik så öppnande dock M upp sig och bad om ett samtal själv. Jag uppfattade inte det som att hon var överbevisad. Det enda de hade på M var väl några granbarr i jackfickan. Och skog finns det ju mycket i Småland.
Citera
2023-07-16, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Minns inte om M nämnt att hon tog med mobilen även vid första toabesöket. Intresset för första toabesöket har ju inte varit så stort. Det är väl just att hon var vaken och gick 15-20 min innan mordet som är det viktiga. Tog hon inte med den, har hon enligt henne själv, plus stegräknaren varit upp tre gånger i anslutning till mordet.

Det konstiga är att hon inte använder telefonen till nåt. Tittar inte på sociala medier eller skriver nåt. Hon går bara runt med den vid två tillfällen.

Vi är överens om att det är J som är drivande och styr skutan. Hon agerar snabbt och beslutsam. Hon säger troligen till M vad hon ska säga. Jag tror inte hon vill krångla till saker för M, med att fylla ut storyn med ej nödvändigt information. Som det jag nämnde igår. Att J instruerat M vilken sida hon ska ha ramlat på känns helt ologiskt. Det är ju ljuden från mordet som ska förklaras. Då spelar det ingen roll om man ramlat på höger eller vänster sida, eller bara ramla som vore det mest logiska.

Jag kan inte varken hitta något om det eller någon förklaring utifrån förhör som sagt, om hon själv har förklarat toabesöket och stegen i appen med att hon haft med sig sin mobil.

Som vi nu har fått det till oss, är det enbart en sekvens, vilket då skulle kunna innebära att hon vid det tillfället tar up mobilen och lämnar den någonstans, Eller att hon som du påpekar, är uppe vid tre tillfällen. Det är väl sådant som jkan vaa svårt att minnas exakt, både ecakt hur du har rört dig i e lgh under en vis tid, särskilt som att du druckit. Även hur mobilen har förflyttats.

Många unga har ju mobilen som klistrad i handen. De kan ju inte fatta varför man inte har med sig mobilen på toa, eller i duschen...
Så Maja kan ju ha tagit med sig den till toa, lagt den på hyllan där.
Eler så har hon gått en bit, lämnat tillbka mobilen vid sängen, såsom hon själv säger i förhör att det är där hon hämtar den sen. Men allvarligt, vem kommer ihådg sådana detaljer???

Vet inte varifrån du fått att Johanna ska ha intstruerat Maja vilken sida hon fallit på?
Hittar inget om det utom:

/1074
Förhör 19/10-22

"När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel
som slår i golvet.
"

Detta är ju riktigt tidigt.
Efter det hittar jag inget på sökorden Illharjen, ramla, höger, vänster...

6/12
/1189

"F: Eh, när du säger att hon berättade detta för dig vid Illharjen, var det första gången du hörde
talas om detta?
M: Som jag minns det.
F: Såsom du minns det, ja. Hur började de samtalet?
M: Eh, oj, eh, nej men vi, ja vi pratade ju liksom om att ja polisen skulle komma och ville ha
förhöra oss, eh, och ja under den, ja där någonstans så berättar eller jag frågar vad som, vad
som egentligen, vad som hände och ja och hon berättar för mig vad som händer med Tove
och säger att jag inte, att om jag berättar så kommer det sluta dåligt för oss båda två. Eh, och
ja det här med att hon säger att hon kommer att livet av sig. Hon skulle hamna i fängelse. Ja.
F: Mmm. Du säger att det skulle komma att sluta dåligt för båda två. Vad menar hon?
M: Ja, jag vet inte exakt vad hon menar.
F: Nej. Förklarade hon vad hon menade för dig på något sätt?
M: Nej.
F: Nej. Jag förstod ju att du hade frågat henne där vad det var som egentligen hände. Hade du
ställt en sådan fråga någonting tidigare?
M: Inte vad jag kan minnas.
F: Nej. Nej. När du frågade Johanna vad det var som hände, hur liksom reagerade hon på din
fråga?
M: Alltså ja men hon, hon förklarade, eh, hon förklarade bara.
F: Mmm. Var det hon som berättade hela den här berättelsen som du eller fick du ställa
ytterligare frågor?
M: Hur menar du?
F: Alltså det är ungefär som när vi pratar nu, då berättar ju du vissa delar och sen ställer vi
frågor och då svarar du på dem och det jag menar när ni pratade du och Johanna, var det hon
som berättade från början till slut eller ställde du frågor emellan? Förstår du hur jag menar?
M: Mmm.
F: Ja.
M: Eh, nej hon berättar från början till slut.
"
Citera
2023-07-16, 15:11
Medlem
Citat:
Grunden för empatistörning tror jag fanns hos båda redan innan dom träffades. Men störningen utvecklades väl i fel riktning eftersom dom slöt sig till varandra, och stötte bort utomstående.

Ja, vad Johannas förändring beror på är intressant. Det är väl en kombination av många saker kan jag tänka mig. Förutom externa faktorer så utvecklas människans psyke mycket i denna ålder. Ingen aning om hur hon var som barn. Men i tonåren så blev många saker väldigt känsligt för henne. Hon kunde inte hantera nederlag eller att något satte sig upp mot henne.

Jag tror att hon lagt ner mycket möda på att bygga upp en fasad, för att hindra omgivningen att se hennes riktiga jag som är full av brister. Honvill ses som en ordentlig, högpresterande, social tjej med många vänner. Den fasaden fick en spricka när hon inte kom in på arkitektlinjen och hon behövde bortförklara det med att hon trivdes så bra med sitt arbete (hemtjänst el städbolag) och sitt liv i övrigt. Vid denna tidpunkt ansåg hon även Tove vara en god vän och dom hittade på saker på tu man hand.

Det skulle inte förvåna mig om flera av hennes vänner flyttade och började plugga medans hon själv blev kvar i Vetlanda med jobb som hon ansåg låg under hennes förmåga. Hon skiftade då fokus till att försöka få fester och kompisar till det viktigaste i livet. Maja kommer väl in här nånstans och stöttar J i alla lägen, medans övriga kompisar uppfattar J som konfliktsökande och barnslig tillsammans med M. Sprickan blir större och större eftersom J inte viker en tum och saknar förmågan till normal konfliktlösning. Till slut lämnar t.o.m killgänget henne och skulden för det lägger hon på Tove och hennes tvillingsyster som båda har anknytning till J s gamla gäng. Kvar står J med sin bästis M där skitsnacket dom emellan gissningsvis duggar tätt och all skuld läggs utanför dom själva.

För att upprätta balansen så riktar både J och M sitt missnöje mot dom som dom tycker bär skuld. Dom förstör bilar, bränner dörrar, planerar att att skada andra osv. Vid tidpunkten för mordet kanske tankar om att skada folk kommit så långt, att det inte var alldeles främmande att mörda. Att dom började sopa igen alla spår och ljuga på direkten, samt att ingen av dom upplevdes som skärrade eller chockade efter mordet tyder ju på det.
Det finns väl också de som sagt i förhör om jag inte minns fel att J förändrades då hon började umgås med M
Citera
2023-07-16, 15:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Har också svårt att förstå varför M i efterhand nu skulle placera sig själv på platsen där Tove sägs ha legat död. Skulle man ljuga bort inblandningen skulle hon väl säga att hon satt i köket istället.

Därför att hon är blåst?

En freudiansk felsägning?
Citera
2023-07-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns sådana ställen där man är osäker på om Maja talar sanning, även efter erkännandet. Det håller jag med om.

Det är väl därför jag tror att det finns nåågot där, och det troligaste för mig är ju som sagt att jag tror att Maja redan vid redan till Donken vet att Tove är död.

Men har verkligen Maja själv sagt att hon hade mobilen med sig vid första vändan?
Var hittar du det?

Ja, det där med vem som sa vad osv runt Donken är ludddigt i flera förhör, och känns inrepeterat. Kan vara minnesfel också, säskilt som att det har hänt att Johanna åkte, och Johanna också har matat in vad som ska sägas. jag tror ju inte som du, att det är en diskussion dom emellan.

Jag tror att det är Johanna som kan räkna ut bäst vad som är gångbart, och att Maja litar på Johanna, som förmodligen redan har slipat på historien innan hon träffar Maja. Det är ju inte på Majas inititiv som de ses.

J skriver ju i sina mobilanteckningar på söndagen att hon ska 'snacka med M'. Så det var uppenbarligen en punkt i hennes kalender utöver att städa bilen och åka till lägenheten etc. Gissningsvis hade J en tanke om vad de skulle prata om...
Citera
2023-07-16, 15:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Innan J och M åkte dit verkar dom varit ganska ovetande om polisens möjligheter att få fram info från deras telefoner. Men genom förhör blev dom båda medvetna om det ganska omg. Maja frågar t.ex förhörsledarna hur långt utredningen har kommit med hennes telefon.

Hon försöker likt Johanna pussla ihop sin story med dom bevis som finns. Hon måste då förklara varför hennes telefon rört sig två gånger. 2 Toabesök är det enda rimliga eftersom hon hela tiden faller tillbaks på hur full, trött och illamående hon var. Det hon inte förstod var att det borde registrerats 4 stegserier och inte 2, om hon gått fram och tillbaks till toan två gånger, om hon nu inte gjorde en snurrkiss i farten inne på toan (kanske kommer som förklaring i HR). Troligen har hon inte varit på toan någon av gångerna hon påstår det.

Hennes sista förklaring om fyllematen spricker också iom att hon påstår att hon säger till J att hon är hungrig innan J gått och träffat grannen. Det kan väl också vara en felsägning eller att hon minns fel. Men det är väldigt många såna. Tycker också att det är lite underligt att hon noterar mitt i fyllan och sömnen att J lämnar bilnycklar och hemnycklar.

Så hon var illamående och spydde men var hungrig och ville ha en hamburgare?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-07-16 kl. 15:51.
Citera
2023-07-16, 16:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Nu är detta återberättat av Ms pappa. Vi vet inte exakt hur M utrycktde det. Det kanske inte handlar om 'förakt' för golare. Utan mer om vilka konsekvenser det kan få att tjalla i den världen. Coachen på Comeback nämner också Einar och säger att 'det tog M hårt när han dog'. Hans död fick ju även stor uppmärksamhet i media och även vissa musikkändisar skrev om det på sociala medier minns jag.

Coachen säger i förhör att de pratat om att det finns saker i rapmusik som man måste vara aktsam inför. Einars låtar är visst fortfarande populära och i någon låt uppmuntrar han t ex till tystnadskultur gentemot polisen. Efter att utredarna bytte taktik så öppnande dock M upp sig och bad om ett samtal själv. Jag uppfattade inte det som att hon var överbevisad. Det enda de hade på M var väl några granbarr i jackfickan. Och skog finns det ju mycket i Småland.

I november pressar de ju också Maja om att hennes mobil (Maja) är kvar hos Johanna, dvs inte hemma, medan Johannas mobil har lett polisen till Toves kropp.Så det blir ett psykologiskt spel där.

De spelade väl ut tjejerna mot varandra, kan man väl säga. De berättade ju inte vad Johanna sagt om resan (dvs att Johanna "var så ärlig" att hon berättade om haschresan, och inte dumpningen)...Så Maja kan ju både trott att Johanna erkänt detta, men också svikit henne. Liksom Johanna också sedan känner. Det blir lite ping- pong spel där.

Om jag minns rätt.

Samtidigt säger ju Maja själv vid ett förhör att hon börjat tänka mycket på Johannas och hennes relation, för dförhörsledarna har ju använt sig av detta också, hur Johanns betett sig mot Maja. Maja säger att detta är en anledning till att hon berätter, förutom att hon menar att det börjar komma till baka (minnet då fatta jag det som).

A 153/1155

!712- 22

"M: Nej men eftersom jag var, jag var utanför och jag knackade liksom och plingade på och
försökte ringa liksom men hon, ja öppnade inte eller svarade inte så då skrev hon till pappa
sen.
BF: Det låter inte som en bra vän som beter sig på det sättet om jag får säga min egna åsikt.
"

/1158
1/12, dagen innan erkännandet:

"F: Ok, vad tänker du kring den situationen som blev där?
M: Ja, jag tänkte inte så mycket då, men nu i efterhand så känns det ju inte bra och jag skulle
ju inte göra så mot henne eller någon annan kompis.
F: Det som du nu tänker om den situationen som uppstod där, hur tänkte du då?
M: Nej, jag tänkte inte så mycket.
F: Vad är det som gör att du tänker mer nu?
M: Jag har börjat reflektera liksom över vår relation och så där, ja
F: Och när du reflekterar över er relation vad kommer du fram till?
M: Ja, att den kanske inte har varit så bra egentligen.
F: Nej
BF: När du berättar Maja så känns det som att det har varit mycket på Johannas villkor, om
du frågar mig.
M: Hmm
BF: Stämmer det Maja?
BF: Och du har rättat in dig lite kanske?
BF: Så uppfattar jag det.
"
Citera
2023-07-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte varken hitta något om det eller någon förklaring utifrån förhör som sagt, om hon själv har förklarat toabesöket och stegen i appen med att hon haft med sig sin mobil.

Som vi nu har fått det till oss, är det enbart en sekvens, vilket då skulle kunna innebära att hon vid det tillfället tar up mobilen och lämnar den någonstans, Eller att hon som du påpekar, är uppe vid tre tillfällen. Det är väl sådant som jkan vaa svårt att minnas exakt, både ecakt hur du har rört dig i e lgh under en vis tid, särskilt som att du druckit. Även hur mobilen har förflyttats.

Många unga har ju mobilen som klistrad i handen. De kan ju inte fatta varför man inte har med sig mobilen på toa, eller i duschen...
Så Maja kan ju ha tagit med sig den till toa, lagt den på hyllan där.
Eler så har hon gått en bit, lämnat tillbka mobilen vid sängen, såsom hon själv säger i förhör att det är där hon hämtar den sen. Men allvarligt, vem kommer ihådg sådana detaljer???

Vet inte varifrån du fått att Johanna ska ha intstruerat Maja vilken sida hon fallit på?
Hittar inget om det utom:

/1074
Förhör 19/10-22

"När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel
som slår i golvet.
"

Detta är ju riktigt tidigt.
Efter det hittar jag inget på sökorden Illharjen, ramla, höger, vänster...

6/12
/1189

"F: Eh, när du säger att hon berättade detta för dig vid Illharjen, var det första gången du hörde
talas om detta?
M: Som jag minns det.
F: Såsom du minns det, ja. Hur började de samtalet?
M: Eh, oj, eh, nej men vi, ja vi pratade ju liksom om att ja polisen skulle komma och ville ha
förhöra oss, eh, och ja under den, ja där någonstans så berättar eller jag frågar vad som, vad
som egentligen, vad som hände och ja och hon berättar för mig vad som händer med Tove
och säger att jag inte, att om jag berättar så kommer det sluta dåligt för oss båda två. Eh, och
ja det här med att hon säger att hon kommer att livet av sig. Hon skulle hamna i fängelse. Ja.
F: Mmm. Du säger att det skulle komma att sluta dåligt för båda två. Vad menar hon?
M: Ja, jag vet inte exakt vad hon menar.
F: Nej. Förklarade hon vad hon menade för dig på något sätt?
F: Nej. Jag förstod ju att du hade frågat henne där vad det var som egentligen hände. Hade du
ställt en sådan fråga någonting tidigare?
M: Inte vad jag kan minnas.
F: Nej. Nej. När du frågade Johanna vad det var som hände, hur liksom reagerade hon på din
fråga?
M: Alltså ja men hon, hon förklarade, eh, hon förklarade bara.
F: Mmm. Var det hon som berättade hela den här berättelsen som du eller fick du ställa
ytterligare frågor?
M: Hur menar du?
F: Alltså det är ungefär som när vi pratar nu, då berättar ju du vissa delar och sen ställer vi
frågor och då svarar du på dem och det jag menar när ni pratade du och Johanna, var det hon
som berättade från början till slut eller ställde du frågor emellan? Förstår du hur jag menar?
M: Mmm.
F: Ja.
M: Eh, nej hon berättar från början till slut.
"

Nedan är Majas förklaring till hur hon ramlar. Minns inte fupsidan men bland dom första förhören iaf. I senare förhör berättar hon även att hon slog i huvudet och sparkade i väggen. Eftersom hon enligt henne själv säger i senare förhör, att hon varken ramlat eller varit med vid fällningen, så är ju detta något som J har instruerat henne att säga. Då tycker jag det är lite väl detaljerat för att det ska vara något som hon fått berättat för sig.

Utifrån dörren trillar Maja från dörren till vänster från dörren och när hon landar så landar
hon på ryggen. När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel som slår i golvet. Maja blir liggande på golvet och då försöker hon ta sig upp och kravla till toaletten. Maja säger att det blir spyljud från henne men inga andra ljud.

Det här med att hon ramlar på sin vänstra sida är ju något J berättar om efter erkännandet. Men då handlar det om Tove som ramlat. Även platsen M ringar in på badrumsbilden där hon ska ha trillat är ju samma plats som J ringar in för Toves fällning.
Senast redigerad av Heretic77 2023-07-16 kl. 16:29.
Citera
2023-07-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Ja, det är också nånting jag inte får ihop. Är man så illamående så att man vaknar av det, brukar man få jäkligt bråttom till toa. Men Maja hinner både prata med J, (för att säga att hon är hungrig!?) och gå tillbaks för att hämta telefonen. Att hon sen sitter på toa i 20 min med telefonen utan att använda den är också lite underligt. Men svara på J s sms tog bara 20 sek.
Citera
2023-07-16, 16:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J skriver ju i sina mobilanteckningar på söndagen att hon ska 'snacka med M'. Så det var uppenbarligen en punkt i hennes kalender utöver att städa bilen och åka till lägenheten etc. Gissningsvis hade J en tanke om vad de skulle prata om...
ja och Maja ville ju först inte men gick med på det till slut.
Och enligt både Maja och Johanna så var det Johanna som berättade för Maja allt de skulle säga till polisen.

Där är det ju möjligt att Maja är rädd och egentligen inte vågar/vill åka iväg med henne på söndagskvällen, men Johanna är beslutsam och iväg kommer de.

Efter att Maja skrivit att hon inte vill/kan (eller hur hon sa det) så har Johanna ringt henne och de har pratat en stund så där har nog Johanna övertalat henne att hon måste följa med.
Citera
2023-07-16, 16:51
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
men det har ju redan framkommit för länge sen att hon inte har spytt.
Det var ju Johanna som hittade på det när hon träffade grannen och sen dagen efter vid illharjen la in det i berättelsen de skulle köra för polisen.
Citera
2023-07-16, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nedan är Majas förklaring till hur hon ramlar. Minns inte fupsidan men bland dom första förhören iaf. I senare förhör berättar hon även att hon slog i huvudet och sparkade i väggen. Eftersom hon enligt henne själv säger i senare förhör, att hon varken ramlat eller varit med vid fällningen, så är ju detta något som J har instruerat henne att säga. Då tycker jag det är lite väl detaljerat för att det ska vara något som hon fått berättat för sig.

Utifrån dörren trillar Maja från dörren till vänster från dörren och när hon landar så landar
hon på ryggen. När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel som slår i golvet. Maja blir liggande på golvet och då försöker hon ta sig upp och kravla till toaletten. Maja säger att det blir spyljud från henne men inga andra ljud.

Det här med att hon ramlar på sin vänstra sida är ju något J berättar om efter erkännandet. Men då handlar det om Tove som ramlat. Även platsen M ringar in på badrumsbilden där hon ska ha trillat är ju samma plats som J ringar in för Toves fällning.

Det är från samma förhör som jag citerde från, 19/10- 22, så bara några dagar efter mordet då. Ja, slutsatse kan ju vara att det är efter instruktioner från Johanna.

Samtidigt så vet nu Johanna vad hon sagt till grannen (att Elsa ramlade på sidan) som förklaring till den misstänksamme grannen, som har lite svårt att släppa oron över den höga dunsen, samt att Johan na är bra på att brodera ut lögnerna så att de blir trovärdiga.

Sedan är det ju inte explicit så att Maja säger sedan att det är vad Johanna har sagt, utan Maja kan ju själv lagt till detta.

Det troligast är dock att Johanna vet att Tove föll så att hon slog i rygg och sedan huvud, vilket Johann inte vill att RÉlsa ska ha gjort, utan det får bli en axel som orsakar dunsen. Så tänker jag om denna "onödiga" information.

Kanske har Johanna redan tänkt ut att det finns en risk, att polisen frågar om just detaljer, vilket de ju gör:

" Maja förevisas en bild från Johannas toalett och Maja ombeds att rita var hon trillar och
var hon spyr. Bild 1 förevisas och kommer att bifogas förhöret
"

De kunde ju lika gärna sagt att hon skulle rita var hon trillar och berätta hur. Kanske man kan säga att det är en naturlig fråga med tanke på hur hög dunsen blev.

Johanna vet ju redan att grannen har reagerat på hur hög den var och något vettigt och samstämmigt är bar att ha.
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-16 kl. 17:23. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in