Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Mycket bra summering av Majas beteende!
Jag har själv frågat tråden och läst på lite om hennes diagnoser, för att hitta svar till hur hon kunnat agera så känslokallt. Men jag har inte hittat svar till själva känslokylan hon uppvisar. Att kunna äta och sova direkt efter mordet är tydliga tecken på att nåt inte står rätt till.
Majas mamma och en del skribenter är ju övertygad att M är en skör, omtänksam tjej som hamnat i klorna på Johanna. Men det motsägs ju av flera vittnen och tjejerna själva. Tycker också det motsägs av J själv, som har väldiga problem med sköra människor som hon stör sig på och stöter bort.
Sen kan man notera att J s vänner beskriver henne som snäll och omtänksam innan hon träffade M. Innan hon träffade M finns inga kända konflikter eller avvikande beteende. Det är efter att dom blev bästisar och umgicks kontinuerligt skiten började.
Jag ger inte M skulden för J s vidriga beteende. Men nånting hände när dom träffades och uppenbarligen klaffade dom väldigt bra. Efter att dom blev bästisar har dom tillsammans hittat på mänger av dumma saker och det slutade inte förens dom tillsammans begick ett vidrigt mord.
En av vännerna vittnar om att Js förändring kom över en natt, i samband med covidrestriktionerna.
Maja Nyrén:
".. 2020 på våren tyckte vi att hon började bete sig annorlunda. Det var i samband med Corona. Hon hade stora fester med massor av folk.*Hon jobbade i vården.*För mig blev det en sådan grej, att så gör man inte. Hon gjorde slut med sin kille och började ligga runt med andra killar. Det var massa med småsaker som gjorde att jag kände att vi gled ifrån varandra. Vet inte varför hon ändrade sig så. Det vände över en natt. Innan hade hon bra värderingar."
(Mars 2020 gick hon på gymnasiet och hade inte fyllt 18 så hon kan knappast ha jobbat där, möjligtvis på fritid.)
Det förefaller onekligen som en grav empatistörning och iskallt kalkylerande som går lite stick i stäv med beskrivningarna av M före hon träffat J.
Kan känslokyla månne "smitta av sig" eller är förutsättningen att det "finns i generna"?
Ser hon sig själv som universums centrum som allt utgår ifrån?
Jag tänker då på det hon berättar ingående om, dumpningen och bränderna, och hennes starka känslor runt det där andra blir avpersonifierade. Jag menar då inte att hon är likgiltig inför de drabbade, men att det drunknar i hennes egna starka känslor.
Kanske skulle det även kunna appliceras på FLs vädjan att M ska tänka på Ts anhöriga och berätta var hon finns. Att rädslan att för egen del åka fast överskuggar alla andra känslor eller att skuld och skamkänslor ger den effekten?
Lite av autistiskt tankemönster. Fullblodsegoist? Jag tror inte att hon är likgiltig för andra utan att omtanke och empati finns men att de egna känslorna är starkt styrande och trumfar allt annat.
Givetvis försvarar jag inte beteendet. Konsekvensen är fruktansvärt grym och det finns all anledning att fördöma det.
Jag funderar endast runt en förklaring.
Kalkylerade gjorde hon även tidigare då hon ljög för sina föräldrar om sina förehavanden, men här har det antagit en helt annan dimension.
Har hon verkligen kapacitet att göra långtgående och ingående analyser och beräkningar eller är det endast som det förefaller?
Kan samma förklaring gälla här? Att allt utgår ifrån henne själv? Att överlevnadsinstinkten med förståndet i behåll håller allt annat på avstånd, även om det finns där?
Hon vet att det som hänt är fruktansvärt, oavsett om hon varit aktiv eller underlåten, och hon distanserar sig helt från mordet, vill inte ha upp det till ytan, inte tala om det och inte ens kännas vid att det hänt och beter sig därefter.
Om hon inte ens vill erkänna för sig själv förklarar det varför hon inte vill erkänna över huvud taget, men helt klart vet hon mer än hon berättat.
Inte heller detta är förlåtligt om hon vet minsta lilla mer än hon sagt.
Förhoppningsvis kan de nu vidtagna undersökningsåtgärderna bringa någon mer klarhet.