2023-07-16, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Har också svårt att förstå varför M i efterhand nu skulle placera sig själv på platsen där Tove sägs ha legat död. Skulle man ljuga bort inblandningen skulle hon väl säga att hon satt i köket istället.

Ja. Håller med.

Ett barn fattar att man inte säger att man varit i köket där godiset är om det saknas godis i påsen.
Citera
2023-07-16, 13:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mycket bra summering av Majas beteende!

Jag har själv frågat tråden och läst på lite om hennes diagnoser, för att hitta svar till hur hon kunnat agera så känslokallt. Men jag har inte hittat svar till själva känslokylan hon uppvisar. Att kunna äta och sova direkt efter mordet är tydliga tecken på att nåt inte står rätt till.

Majas mamma och en del skribenter är ju övertygad att M är en skör, omtänksam tjej som hamnat i klorna på Johanna. Men det motsägs ju av flera vittnen och tjejerna själva. Tycker också det motsägs av J själv, som har väldiga problem med sköra människor som hon stör sig på och stöter bort.

Sen kan man notera att J s vänner beskriver henne som snäll och omtänksam innan hon träffade M. Innan hon träffade M finns inga kända konflikter eller avvikande beteende. Det är efter att dom blev bästisar och umgicks kontinuerligt skiten började.

Jag ger inte M skulden för J s vidriga beteende. Men nånting hände när dom träffades och uppenbarligen klaffade dom väldigt bra. Efter att dom blev bästisar har dom tillsammans hittat på mänger av dumma saker och det slutade inte förens dom tillsammans begick ett vidrigt mord.
En av vännerna vittnar om att Js förändring kom över en natt, i samband med covidrestriktionerna.

Maja Nyrén:
".. 2020 på våren tyckte vi att hon började bete sig annorlunda. Det var i samband med Corona. Hon hade stora fester med massor av folk.*Hon jobbade i vården.*För mig blev det en sådan grej, att så gör man inte. Hon gjorde slut med sin kille och började ligga runt med andra killar. Det var massa med småsaker som gjorde att jag kände att vi gled ifrån varandra. Vet inte varför hon ändrade sig så. Det vände över en natt. Innan hade hon bra värderingar."
(Mars 2020 gick hon på gymnasiet och hade inte fyllt 18 så hon kan knappast ha jobbat där, möjligtvis på fritid.)

Det förefaller onekligen som en grav empatistörning och iskallt kalkylerande som går lite stick i stäv med beskrivningarna av M före hon träffat J.

Kan känslokyla månne "smitta av sig" eller är förutsättningen att det "finns i generna"?
Ser hon sig själv som universums centrum som allt utgår ifrån?
Jag tänker då på det hon berättar ingående om, dumpningen och bränderna, och hennes starka känslor runt det där andra blir avpersonifierade. Jag menar då inte att hon är likgiltig inför de drabbade, men att det drunknar i hennes egna starka känslor.
Kanske skulle det även kunna appliceras på FLs vädjan att M ska tänka på Ts anhöriga och berätta var hon finns. Att rädslan att för egen del åka fast överskuggar alla andra känslor eller att skuld och skamkänslor ger den effekten?
Lite av autistiskt tankemönster. Fullblodsegoist? Jag tror inte att hon är likgiltig för andra utan att omtanke och empati finns men att de egna känslorna är starkt styrande och trumfar allt annat.

Givetvis försvarar jag inte beteendet. Konsekvensen är fruktansvärt grym och det finns all anledning att fördöma det.
Jag funderar endast runt en förklaring.

Kalkylerade gjorde hon även tidigare då hon ljög för sina föräldrar om sina förehavanden, men här har det antagit en helt annan dimension.
Har hon verkligen kapacitet att göra långtgående och ingående analyser och beräkningar eller är det endast som det förefaller?
Kan samma förklaring gälla här? Att allt utgår ifrån henne själv? Att överlevnadsinstinkten med förståndet i behåll håller allt annat på avstånd, även om det finns där?
Hon vet att det som hänt är fruktansvärt, oavsett om hon varit aktiv eller underlåten, och hon distanserar sig helt från mordet, vill inte ha upp det till ytan, inte tala om det och inte ens kännas vid att det hänt och beter sig därefter.

Om hon inte ens vill erkänna för sig själv förklarar det varför hon inte vill erkänna över huvud taget, men helt klart vet hon mer än hon berättat.

Inte heller detta är förlåtligt om hon vet minsta lilla mer än hon sagt.
Förhoppningsvis kan de nu vidtagna undersökningsåtgärderna bringa någon mer klarhet.
Citera
2023-07-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns sådana ställen där man är osäker på om Maja talar sanning, även efter erkännandet. Det håller jag med om.

Det är väl därför jag tror att det finns nåågot där, och det troligaste för mig är ju som sagt att jag tror att Maja redan vid redan till Donken vet att Tove är död.

Men har verkligen Maja själv sagt att hon hade mobilen med sig vid första vändan?
Var hittar du det?

Ja, det där med vem som sa vad osv runt Donken är ludddigt i flera förhör, och känns inrepeterat. Kan vara minnesfel också, säskilt som att det har hänt att Johanna åkte, och Johanna också har matat in vad som ska sägas. jag tror ju inte som du, att det är en diskussion dom emellan.

Jag tror att det är Johanna som kan räkna ut bäst vad som är gångbart, och att Maja litar på Johanna, som förmodligen redan har slipat på historien innan hon träffar Maja. Det är ju inte på Majas inititiv som de ses.

Minns inte om M nämnt att hon tog med mobilen även vid första toabesöket. Intresset för första toabesöket har ju inte varit så stort. Det är väl just att hon var vaken och gick 15-20 min innan mordet som är det viktiga. Tog hon inte med den, har hon enligt henne själv, plus stegräknaren varit upp tre gånger i anslutning till mordet.

Det konstiga är att hon inte använder telefonen till nåt. Tittar inte på sociala medier eller skriver nåt. Hon går bara runt med den vid två tillfällen.

Vi är överens om att det är J som är drivande och styr skutan. Hon agerar snabbt och beslutsam. Hon säger troligen till M vad hon ska säga. Jag tror inte hon vill krångla till saker för M, med att fylla ut storyn med ej nödvändigt information. Som det jag nämnde igår. Att J instruerat M vilken sida hon ska ha ramlat på känns helt ologiskt. Det är ju ljuden från mordet som ska förklaras. Då spelar det ingen roll om man ramlat på höger eller vänster sida, eller bara ramla som vore det mest logiska.
Senast redigerad av Heretic77 2023-07-16 kl. 13:56.
Citera
2023-07-16, 13:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
För att inte röra till saker här så tänker jag att man får spela lite dum och då jobbar vi efter tesen att MH:s mobil inte tömts med den mer avancerade metoden "Full file system". Låt säga att det är så.

"Bevisen" för det får vara avsaknaden av användardata likt "backlight" (skärmtänds/släcks) så som JJ:s iPhone beter sig vid det som blir fyndplatsen då skärmen används som ficklampa. Vi är lite koko här och säger så tillsvidare.

Vi går inte in på massa information som t.ex att polisens leverantör först i slutet på maj kunde ta ut "Backlight" från Biome osv.

Lugnast så här i sommartider är att vara lite puckad bara och luta sig mot att MH:s mobil ännu inte är tömd på det mer avancerade sättet.

Men det ställer isf till det om man ska kasta ljus över vad som hänt i tidslinjen.

Har man inte kommit åt filsystemet i mobilen så kommer man inte åt den mer raffinerade användardatan. Istället så kommer man åt stegserierna och liknande, men precis som du beskriver så kan användaren själv få ut all data från Hälsa-appen som går flera år bakåt i tiden.

Jaha så vad ska polisen göra om de lämnat tillbaka mobilen då? Beslagta den igen? Redan gjort?

Vi vet vidare att om mobilen inte är tömd inom tidsramen säg en månad så motsvaras den datan istället av att någon som tagit hand om mobilen istället låser upp mobilen, skärmen tänds osv?

Om statusen är att de fått ut en full file för JJ så kan de kolla lite närmare i den nu med nya uppdateringar. Vår nya approach här är ju att spela lite skönt semesterpuckade men samtidigt så vet vi potentialen.

JJ är redan överbevisad för det mesta, det är han Dr Död som är inne och viftar nu lite men det utmynnar nog i strypmord vart det lider.

Vi är lite sköna och tänker inte på att de nya möjligheterna med t.ex Biome kan kasta ljus över vilka webbsidor JJ surfade på innan mordet.

Trots vår nya avslappnade inställning a la "vänta och se" och att vi tar det lugnt och bevakar läget vad protokollen ger så har jag möjlighet att tömma en sådan kombination av iPhone och operativsystemet iOS som MH har. Även få ut sparade lösenord ur den. Tänkte jag ska dokumentera hur man gör inom någon dag här. Om polisen gått samma väg som jag kan jag inte sia om. Kan bara konstatera att min inte kostar massa licenspengar.
Ha,ha! Om den inte kostar licenspengar är det säkert inget polisen har.
Citera
2023-07-16, 13:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du nämner det som flera av oss ser
Maja bröt aldrig ihop
hon svarar kallt nej på fr i förhör om hon vet vart Tove är trots att FL nämner hur oroliga T föräldrar är
hon verkar inte ens skruva på sig eller använda sig av sina Ehh öhh

Hon tyckte tom att Einar rapparen som blev skjuten fick skylla sig själv för att han gola

Sjukt och iskallt
Hur kan man ens tänka så?
Då kanske hon även tyckte att T fick skylla sig själv som följde med dem?
Och har hon förakt för golare kan det förklara varför hon inte ville berätta förrän hon blev överbevisad.
Citera
2023-07-16, 14:03
Moderator
OYs avatar
Tråden handlar inte om Einar och gängkriminella.

/Mod
Citera
2023-07-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Och har hon förakt för golare kan det förklara varför hon inte ville berätta förrän hon blev överbevisad.
Ja så kan det vara
men då är det ett eget ställningstagande hon tagit om hon har den åsikten
Citera
2023-07-16, 14:48
Medlem
Citat:

Jag tror förstås att MH blev lurad i en fälla. De hade väl sagt att de skulle gå hem till JJ och prata ut om allt bråk som varit och sedan bli goda vänner igen. Men tyvärr blev det ju inte så.
Citera
2023-07-16, 14:49
Medlem
Citat:
En av vännerna vittnar om att Js förändring kom över en natt, i samband med covidrestriktionerna.

Maja Nyrén:
".. 2020 på våren tyckte vi att hon började bete sig annorlunda. Det var i samband med Corona. Hon hade stora fester med massor av folk.*Hon jobbade i vården.*För mig blev det en sådan grej, att så gör man inte. Hon gjorde slut med sin kille och började ligga runt med andra killar. Det var massa med småsaker som gjorde att jag kände att vi gled ifrån varandra. Vet inte varför hon ändrade sig så. Det vände över en natt. Innan hade hon bra värderingar."
(Mars 2020 gick hon på gymnasiet och hade inte fyllt 18 så hon kan knappast ha jobbat där, möjligtvis på fritid.)

Det förefaller onekligen som en grav empatistörning och iskallt kalkylerande som går lite stick i stäv med beskrivningarna av M före hon träffat J.

Kan känslokyla månne "smitta av sig" eller är förutsättningen att det "finns i generna"?
Ser hon sig själv som universums centrum som allt utgår ifrån?
Jag tänker då på det hon berättar ingående om, dumpningen och bränderna, och hennes starka känslor runt det där andra blir avpersonifierade. Jag menar då inte att hon är likgiltig inför de drabbade, men att det drunknar i hennes egna starka känslor.
Kanske skulle det även kunna appliceras på FLs vädjan att M ska tänka på Ts anhöriga och berätta var hon finns. Att rädslan att för egen del åka fast överskuggar alla andra känslor eller att skuld och skamkänslor ger den effekten?
Lite av autistiskt tankemönster. Fullblodsegoist? Jag tror inte att hon är likgiltig för andra utan att omtanke och empati finns men att de egna känslorna är starkt styrande och trumfar allt annat.

Givetvis försvarar jag inte beteendet. Konsekvensen är fruktansvärt grym och det finns all anledning att fördöma det.
Jag funderar endast runt en förklaring.

Kalkylerade gjorde hon även tidigare då hon ljög för sina föräldrar om sina förehavanden, men här har det antagit en helt annan dimension.
Har hon verkligen kapacitet att göra långtgående och ingående analyser och beräkningar eller är det endast som det förefaller?
Kan samma förklaring gälla här? Att allt utgår ifrån henne själv? Att överlevnadsinstinkten med förståndet i behåll håller allt annat på avstånd, även om det finns där?
Hon vet att det som hänt är fruktansvärt, oavsett om hon varit aktiv eller underlåten, och hon distanserar sig helt från mordet, vill inte ha upp det till ytan, inte tala om det och inte ens kännas vid att det hänt och beter sig därefter.

Om hon inte ens vill erkänna för sig själv förklarar det varför hon inte vill erkänna över huvud taget, men helt klart vet hon mer än hon berättat.

Inte heller detta är förlåtligt om hon vet minsta lilla mer än hon sagt.
Förhoppningsvis kan de nu vidtagna undersökningsåtgärderna bringa någon mer klarhet.

Grunden för empatistörning tror jag fanns hos båda redan innan dom träffades. Men störningen utvecklades väl i fel riktning eftersom dom slöt sig till varandra, och stötte bort utomstående.

Ja, vad Johannas förändring beror på är intressant. Det är väl en kombination av många saker kan jag tänka mig. Förutom externa faktorer så utvecklas människans psyke mycket i denna ålder. Ingen aning om hur hon var som barn. Men i tonåren så blev många saker väldigt känsligt för henne. Hon kunde inte hantera nederlag eller att något satte sig upp mot henne.

Jag tror att hon lagt ner mycket möda på att bygga upp en fasad, för att hindra omgivningen att se hennes riktiga jag som är full av brister. Honvill ses som en ordentlig, högpresterande, social tjej med många vänner. Den fasaden fick en spricka när hon inte kom in på arkitektlinjen och hon behövde bortförklara det med att hon trivdes så bra med sitt arbete (hemtjänst el städbolag) och sitt liv i övrigt. Vid denna tidpunkt ansåg hon även Tove vara en god vän och dom hittade på saker på tu man hand.

Det skulle inte förvåna mig om flera av hennes vänner flyttade och började plugga medans hon själv blev kvar i Vetlanda med jobb som hon ansåg låg under hennes förmåga. Hon skiftade då fokus till att försöka få fester och kompisar till det viktigaste i livet. Maja kommer väl in här nånstans och stöttar J i alla lägen, medans övriga kompisar uppfattar J som konfliktsökande och barnslig tillsammans med M. Sprickan blir större och större eftersom J inte viker en tum och saknar förmågan till normal konfliktlösning. Till slut lämnar t.o.m killgänget henne och skulden för det lägger hon på Tove och hennes tvillingsyster som båda har anknytning till J s gamla gäng. Kvar står J med sin bästis M där skitsnacket dom emellan gissningsvis duggar tätt och all skuld läggs utanför dom själva.

För att upprätta balansen så riktar både J och M sitt missnöje mot dom som dom tycker bär skuld. Dom förstör bilar, bränner dörrar, planerar att att skada andra osv. Vid tidpunkten för mordet kanske tankar om att skada folk kommit så långt, att det inte var alldeles främmande att mörda. Att dom började sopa igen alla spår och ljuga på direkten, samt att ingen av dom upplevdes som skärrade eller chockade efter mordet tyder ju på det.
Citera
2023-07-16, 14:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja så kan det vara
Ja? Det är väl klart att hon har tankar och åsikter.
Citera
2023-07-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ja så kan det vara

För att MH har detta ställningstagande beror nog på att hon i själva verket kanske ville bli av med Tove.
Citera
2023-07-16, 14:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Grunden för empatistörning tror jag fanns hos båda redan innan dom träffades. Men störningen utvecklades väl i fel riktning eftersom dom slöt sig till varandra, och stötte bort utomstående.

Ja, vad Johannas förändring beror på är intressant. Det är väl en kombination av många saker kan jag tänka mig. Förutom externa faktorer så utvecklas människans psyke mycket i denna ålder. Ingen aning om hur hon var som barn. Men i tonåren så blev många saker väldigt känsligt för henne. Hon kunde inte hantera nederlag eller att något satte sig upp mot henne.

Jag tror att hon lagt ner mycket möda på att bygga upp en fasad, för att hindra omgivningen att se hennes riktiga jag som är full av brister. Honvill ses som en ordentlig, högpresterande, social tjej med många vänner. Den fasaden fick en spricka när hon inte kom in på arkitektlinjen och hon behövde bortförklara det med att hon trivdes så bra med sitt arbete (hemtjänst el städbolag) och sitt liv i övrigt. Vid denna tidpunkt ansåg hon även Tove vara en god vän och dom hittade på saker på tu man hand.

Det skulle inte förvåna mig om flera av hennes vänner flyttade och började plugga medans hon själv blev kvar i Vetlanda med jobb som hon ansåg låg under hennes förmåga. Hon skiftade då fokus till att försöka få fester och kompisar till det viktigaste i livet. Maja kommer väl in här nånstans och stöttar J i alla lägen, medans övriga kompisar uppfattar J som konfliktsökande och barnslig tillsammans med M. Sprickan blir större och större eftersom J inte viker en tum och saknar förmågan till normal konfliktlösning. Till slut lämnar t.o.m killgänget henne och skulden för det lägger hon på Tove och hennes tvillingsyster som båda har anknytning till J s gamla gäng. Kvar står J med sin bästis M där skitsnacket dom emellan gissningsvis duggar tätt och all skuld läggs utanför dom själva.

För att upprätta balansen så riktar både J och M sitt missnöje mot dom som dom tycker bär skuld. Dom förstör bilar, bränner dörrar, planerar att att skada andra osv. Vid tidpunkten för mordet kanske tankar om att skada folk kommit så långt, att det inte var alldeles främmande att mörda. Att dom började sopa igen alla spår och ljuga på direkten, samt att ingen av dom upplevdes som skärrade eller chockade efter mordet tyder ju på det.
Den bilden delar jag inte, men det är ju inget nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in