Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Minns inte om M nämnt att hon tog med mobilen även vid första toabesöket. Intresset för första toabesöket har ju inte varit så stort. Det är väl just att hon var vaken och gick 15-20 min innan mordet som är det viktiga. Tog hon inte med den, har hon enligt henne själv, plus stegräknaren varit upp tre gånger i anslutning till mordet.
Det konstiga är att hon inte använder telefonen till nåt. Tittar inte på sociala medier eller skriver nåt. Hon går bara runt med den vid två tillfällen.
Vi är överens om att det är J som är drivande och styr skutan. Hon agerar snabbt och beslutsam. Hon säger troligen till M vad hon ska säga. Jag tror inte hon vill krångla till saker för M, med att fylla ut storyn med ej nödvändigt information. Som det jag nämnde igår. Att J instruerat M vilken sida hon ska ha ramlat på känns helt ologiskt. Det är ju ljuden från mordet som ska förklaras. Då spelar det ingen roll om man ramlat på höger eller vänster sida, eller bara ramla som vore det mest logiska.
Jag kan inte varken hitta något om det eller någon förklaring utifrån förhör som sagt, om hon själv har förklarat toabesöket och stegen i appen med att hon haft med sig sin mobil.
Som vi nu har fått det till oss, är det enbart en sekvens, vilket då skulle kunna innebära att hon vid det tillfället tar up mobilen och lämnar den någonstans, Eller att hon som du påpekar, är uppe vid tre tillfällen. Det är väl sådant som jkan vaa svårt att minnas exakt, både ecakt hur du har rört dig i e lgh under en vis tid, särskilt som att du druckit. Även hur mobilen har förflyttats.
Många unga har ju mobilen som klistrad i handen. De kan ju inte fatta varför man inte har med sig mobilen på toa, eller i duschen...
Så Maja kan ju ha tagit med sig den till toa, lagt den på hyllan där.
Eler så har hon gått en bit, lämnat tillbka mobilen vid sängen, såsom hon själv säger i förhör att det är där hon hämtar den sen. Men allvarligt, vem kommer ihådg sådana detaljer???
Vet inte varifrån du fått att Johanna ska ha intstruerat Maja vilken sida hon fallit på?
Hittar inget om det utom:
/1074
Förhör 19/10-22
"
När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel
som slår i golvet. "
Detta är ju riktigt tidigt.
Efter det hittar jag inget på sökorden Illharjen, ramla, höger, vänster...
6/12
/1189
"
F: Eh, när du säger att hon berättade detta för dig vid Illharjen, var det första gången du hörde
talas om detta?
M: Som jag minns det.
F: Såsom du minns det, ja. Hur började de samtalet?
M: Eh, oj, eh, nej men vi, ja vi pratade ju liksom om att ja polisen skulle komma och ville ha
förhöra oss, eh, och ja under den, ja där någonstans så berättar eller jag frågar vad som, vad
som egentligen, vad som hände och ja och hon berättar för mig vad som händer med Tove
och säger att jag inte, att om jag berättar så kommer det sluta dåligt för oss båda två. Eh, och
ja det här med att hon säger att hon kommer att livet av sig. Hon skulle hamna i fängelse. Ja.
F: Mmm. Du säger att det skulle komma att sluta dåligt för båda två. Vad menar hon?
M: Ja, jag vet inte exakt vad hon menar.
F: Nej. Förklarade hon vad hon menade för dig på något sätt?
M: Nej.
F: Nej. Jag förstod ju att du hade frågat henne där vad det var som egentligen hände. Hade du
ställt en sådan fråga någonting tidigare?
M: Inte vad jag kan minnas.
F: Nej. Nej. När du frågade Johanna vad det var som hände, hur liksom reagerade hon på din
fråga?
M: Alltså ja men hon, hon förklarade, eh, hon förklarade bara.
F: Mmm. Var det hon som berättade hela den här berättelsen som du eller fick du ställa
ytterligare frågor?
M: Hur menar du?
F: Alltså det är ungefär som när vi pratar nu, då berättar ju du vissa delar och sen ställer vi
frågor och då svarar du på dem och det jag menar när ni pratade du och Johanna, var det hon
som berättade från början till slut eller ställde du frågor emellan? Förstår du hur jag menar?
M: Mmm.
F: Ja.
M: Eh, nej hon berättar från början till slut."