2023-07-16, 13:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola

Oj, jag hade inte läst detta förhör tillräckligt noga men när jag ser det nu så ser jag att Stig även nailar att AB är "inte riktigt nykter" och "märkbart berusad". Wow. Det är ju ännu en sak som binder Stig-vittnet till platsen. Hur vet vi att det är en bevisligen felaktig uppgift att AB inte sa så? Eller att Stig hörde någon annan sa men blandar ihop var rösten kom ifrån? I vilket fall, ABs berusade tillstånd är ännu en "gissning" där Stig-gärningsmannen träffar helt rätt. Men att just AB med skägget var i ett berusat tillstånd kanske var känt i media det med?

Nej, Engström "nailar" ingenting här.
Uppgiften om "riksfyllot" var sedan länge offentligt när Stig lämnade denna uppgift.

Och varken AB eller någon annan styrker att AB ska ha uttryckt sig så.

Engström är helt ensam med sin uppgift.
Citera
2023-07-16, 13:13
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, Engström "nailar" ingenting här.
Uppgiften om "riksfyllot" var sedan länge offentligt när Stig lämnade denna uppgift.

Han kopplar ju samman AB med rätt foto på AB om jag läser förhöret rätt? Nej?
Citera
2023-07-16, 13:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jag har svårt att se hur det är relevant just nu.

Menar du att GM inte kan ha sett AB?
Citera
2023-07-16, 13:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men SE gör ingen kommentar på att andra inte vet om att det är Olof.
Tvärtom. Det är han själv som är ovetandes (enligt honom) att det är Palme.

Han säger ju att det kommer fram en person (som beroende på vilken utsaga det gäller är en kvinna eller man) säger att det är Olof.

Som addering har vi Engströms uppgift om AB som enligt honom ska ha utbrustit: "Är det Palme?! Är det Palme?!" En direkt bevisligen felaktig uppgift. AB var djupt chockad och ovetandes om att det var Palme vid tillfället.
Du missar poängen lite. Alla på plats utom LP vet inte om eller är osäkra på om det är OP. Den osäkerheten gäller även SE. Så om han är gm måste han bara ha tur, som vanligt, med att han i sin påhitttade vittnesroll uppvisar samma osäkerhet som de andra. Eftersom han inte var där om han var gm borde han ju rimligtvis ha antagit att alla visste om att det var OP som blivit skjuten, efter att ha sett honom död på gatan.

Vi kan se att han är osäker när han pratar med väktarna.
"O: Nej, efter att han hade gått så satt vi väl bara och pratade en stund om det här, att det kanske var Olof Palme som var skjuten och kopplade på radion då för att få lyssna på nyheterna. För de brukar sända extra när det är något speciellt."

Se hade alltså inte gett klara besked till väktarna utan lämnade dom med en osäkerhet. Det här är ytterligare en detalj man måste förklara med tur. Eller erkänna att det pekar bort från SE som gm.

Hur bevisar du att det är fel? Vi vet inte exakt vad AB sysslade med eller vilka frågor han ställde. Och att han frågar om det är Palme är väl också just en indikation på att han inte vet. Jag hittar inte någon information om när AB fick reda på att det var OP heller. Men det antar jag att du har då.

"När Lars stod och väntade på att bli förhörd var det någon okänd som frågade honom om det var Palme som hade blivit skjuten. Lars som inget visste svarade att han inte visste. Lars har inga skarpa minnesbilder av personen mer än att det var en man. Lars har inget minne av att han pratade något med mannen mer än sitt svar."

Även LJ uppger att frågan ställdes på plats. Det är inte omöjligt att det är samma "tompa-jan" som SE pratar om, vi får ej glömma att vi bara antar att det är AB det gäller. Ej heller är det omöjligt att AB har hört det och själv ställer frågan.
Citera
2023-07-16, 13:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har svårt att se hur det är relevant just nu.

Menar du att GM inte kan ha sett AB?

AB har väl inte förekommit med bild i pressen? Eller?

Du verkar på något bakvänt sätt argumentera för att vittnet SE inte kan ha sett AB på mordplatsen.

Varför är alltid den minst troliga förklaringen alltid nödvändig för att pressa in vittnet SE i GM-rollen?
Citera
2023-07-16, 13:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Betyder det att GM-SE bara sköt någon på måfå och själv blev förvånad att det var OP?
Ja, såklart. När man utformar hur det måste ha gått till, med SE som gm som den enda säkra variabeln, så blir det sådär ibland.

SE sköt bara en slumpmässig kille på gatan direkt efter att ha klivit ut från jobbet. Sedan råkade det vara OP.
Citera
2023-07-16, 13:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, såklart. När man utformar hur det måste ha gått till, med SE som gm som den enda säkra variabeln, så blir det sådär ibland.

SE sköt bara en slumpmässig kille på gatan direkt efter att ha klivit ut från jobbet. Sedan råkade det vara OP.

Det förklara i så fall också varför den pusselbitsmaskerade GM-SE kom bakifrån och sköt OP i ryggen med vapnet han inte hade!

Kanske GM-SE brukade köpa knark och cortison av Sigge C och tog fel på pälsmössan bakifrån? Antagligen var GM-SE skyldig SC pengar och såg ingen annan utväg än att "röja upp lite i knarkträsket" runt Skandiahuset på vägen hem. GM-SE är inne lite på de tankegångarna i sina förhör.

GM-SE måste blivit ordentligt moderatbelåten i topplånsvillan i Täby när han hörde att han skjutit självaste OP!

Större tänkare än oss har redan gjort denna koppling att OP förväxlades med SC. Genom GM-SE får vi ned spekulationerna på Sveavägen också!
Citera
2023-07-16, 13:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu lyckades du med två intressanta observationer på en och samma dag.

SE har ju faktiskt rätt om att AB var onykter och hur han såg ut.

Att riksfyllot var ett känt begrepp när SE pratar om det här är jag rätt säker på. Men frågan är om allmänheten vet vem riksfyllot är. För om det inte finns någon bild ute på AB eller om någon gett uppgifter som gör det väldigt lätt att förstå vem det gäller så kan inte SE göra kopplingen riksfyllot=AB

Så frågan är ju vad som hade sagts om riksfyllot vid den här tiden.
Citera
2023-07-16, 13:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du missar poängen lite. Alla på plats utom LP vet inte om eller är osäkra på om det är OP. Den osäkerheten gäller även SE. Så om han är gm måste han bara ha tur, som vanligt, med att han i sin påhitttade vittnesroll uppvisar samma osäkerhet som de andra. Eftersom han inte var där om han var gm borde han ju rimligtvis ha antagit att alla visste om att det var OP som blivit skjuten, efter att ha sett honom död på gatan.

Vi kan se att han är osäker när han pratar med väktarna.
"O: Nej, efter att han hade gått så satt vi väl bara och pratade en stund om det här, att det kanske var Olof Palme som var skjuten och kopplade på radion då för att få lyssna på nyheterna. För de brukar sända extra när det är något speciellt."

Se hade alltså inte gett klara besked till väktarna utan lämnade dom med en osäkerhet. Det här är ytterligare en detalj man måste förklara med tur. Eller erkänna att det pekar bort från SE som gm.

Hur bevisar du att det är fel? Vi vet inte exakt vad AB sysslade med eller vilka frågor han ställde. Och att han frågar om det är Palme är väl också just en indikation på att han inte vet. Jag hittar inte någon information om när AB fick reda på att det var OP heller. Men det antar jag att du har då.

"När Lars stod och väntade på att bli förhörd var det någon okänd som frågade honom om det var Palme som hade blivit skjuten. Lars som inget visste svarade att han inte visste. Lars har inga skarpa minnesbilder av personen mer än att det var en man. Lars har inget minne av att han pratade något med mannen mer än sitt svar."

Även LJ uppger att frågan ställdes på plats. Det är inte omöjligt att det är samma "tompa-jan" som SE pratar om, vi får ej glömma att vi bara antar att det är AB det gäller. Ej heller är det omöjligt att AB har hört det och själv ställer frågan.

Så din poäng är att på grund av att Engström säger att någon har sagt att det är Palme som är skjuten så "speglar" han det allmäna beteendet som rådde bland vittnen?
Citera
2023-07-16, 14:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så din poäng är att på grund av att Engström säger att någon har sagt att det är Palme som är skjuten så "speglar" han det allmäna beteendet som rådde bland vittnen?

Nu blandade du ihop lite olika saker jag sade. Men det stämmer väl typ. SE är själv osäker och uppger en osäkerhet på plats. Det är en till av raden av träffsäkra gissningar.
Citera
2023-07-16, 14:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det finns en sak som jag funderat på som jag aldrig sett någon riktigt ta upp, som jag också menar talar emot Stig E som gärningsman. Vore intressant att få höra din synpunkt på det.

När Stig E talar med väktarna så framkommer en svävande osäkerhet kring att mordoffret var just Olof Palme. Den återkommer från alla vittnen som befann sig på mordplatsen. Poletten trillade ner när polisen kom; först då avslöjade sig Lisbeth. Även i samband med detta finns en klentrogenhet.

Men Stig E-mördaren har förstås inte märkt detta och han har varit uppfylld av tanken på att skjuta just Palme; han har sett Palme som en måltavla framför sig.

Det tycker även jag var en fin observation med potential att bidra till den här saken. Den får väl nagelfaras först.

Den rimligen tänkbara föreställningen hos den som just skjutit statsministern är att det omgående torde bli uppenbart för de på platsen närvarande vem offret var.

Att GM-SE vänder på perspektivet och föreställer sig något annat för att sedan själv spela upp en charad i enlighet med föreställningen om vittnens föreställningar innebär alltför komplicerade antaganden.
Citera
2023-07-16, 14:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nu blandade du ihop lite olika saker jag sade. Men det stämmer väl typ. SE är själv osäker och uppger en osäkerhet på plats. Det är en till av raden av träffsäkra gissningar.

Men enligt Engström är ju det bara han (om vi går på vad han själv säger) som inte vet att det är Palme.
När exakt anser du att han på något sätt påvisar att den allmäna åsikten är att det finns en osäkerhet kring offrets identitet?

Och på vilket sätt är något av detta på något sätt "träffsäkert"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in