2023-07-16, 09:48
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trambala
Jag är lite orolig nu eftersom jag är rädd att ha fått en infektion efter första sprutan i torsdags. På fredagen vaknade jag upp och var öm och det gjorde lite ont om jag rörde vid injektionsområdet. Det blev även något rött mot kvällen men jag tänkte att det var helt normalt.

Igår var smärtan dock lite större och vad som höjde varningstecken för mig är att jag kände mig nästan lite febrig under dagen i samband med gårdagens träningspass men det försvann senare. Inte feber feber men sådär något varm i kroppen och lite krasslig i huvudet som man brukar vara när man har feber. Det är även rödare kring området.

Har inte känt av någon feber eller så idag men det är fortfarande ganska ömt och jag känner av det mer eller mindre konstant och även när jag går. Tog precis en kamerabild och det verkar även ha blivit en lite gulaktig ton nu men jag kanske bara inbillar mig. Jag vet inte om jag ska boka läkartid nu ifall jag behöver antibiotika om det nu är infekterat...

Det var kanske inte en sån smidig injektion som jag uppfattade att det var och nu är jag lite rädd över nästa spruta imorgon. Har laddat upp en bild för att visa hur det ser ut.

https://imgur.com/TsJzioM

Tyvärr kan jag inte se bilden längre, men eftersom det är din första injektion, är sannolikheten mycket större att du just nu upplever virgin muscle PIP. Så länge du skötte desinfektionen rätt så bör du inte vara allt för orolig.

Virgin PIP: Det brukar kännas som att man nästan inte har gjort injektion den dagen man sticker. Dagen därpå känns det och området är lite svullet och rosafärgat. Sen brukar det, tydligt, kännas bättre runt dag 3-4 efter sticket. Om det inte, tydligt, känns bättre 5 dagar efter stick-dagen, då kan du börja oroa dig.

Om det känns väldigt jobbigt kan du ta en ibuprofen och se om det lugnar ner inflammationen lite.
Senast redigerad av ExplosiveMonkey 2023-07-16 kl. 09:54.
Citera
2023-07-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExplosiveMonkey
Tyvärr kan jag inte se bilden längre, men eftersom det är din första injektion, är sannolikheten mycket större att du just nu upplever virgin muscle PIP. Så länge du skötte desinfektionen rätt så bör du inte vara allt för orolig.

Virgin PIP: Det brukar kännas som att man nästan inte har gjort injektion den dagen man sticker. Dagen därpå känns det och området är litr svullet och rosafärgat. Sen brukar det, tydligt, kännas bättre runt dag 3 efter sticket. Om det inte, tydligt, känns bättre 5 dagar efter stick-dagen, då kan du börja oroa dig.

Okej, tack för info. Funkar det nu? https://imgur.com/gallery/TsJzioM
Citera
2023-07-16, 10:02
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Okej, tack för info. Funkar det nu? https://imgur.com/gallery/TsJzioM

Nej. Funkar inte.
Citera
2023-07-16, 10:03
Medlem
Citat:
Nej. Funkar inte.

Imgur lade ner den eftersom den tydligen bryter mot reglerna så jag vet inte hur jag ska ladda upp den.
Citera
2023-07-16, 10:03
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Imgur lade ner den eftersom den tydligen bryter mot reglerna så jag vet inte hur jag ska ladda upp den.
Testa Imgbb
Citera
2023-07-16, 10:07
Medlem
Citat:
Testa Imgbb
Nu så. https://ibb.co/02b7HTs
Citera
2023-07-16, 10:10
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Nu så. https://ibb.co/02b7HTs

Ser inte så farligt ut, beroende på hur stor volym olja du injicerade. Vi vet inte heller om din kropp ogillar bäroljan i det du injicerade.

Hur mycket injicerade du?
Citera
2023-07-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ser inte så farligt ut, beroende på hur stor volym olja du injicerade. Vi vet inte heller om din kropp ogillar bäroljan i det du injicerade.

Hur mycket injicerade du?

1 ml. Jag kanske injicerade för snabbt, var även ganska skakig av mig eftersom jag var skitnervös. Kanske borde ha tagit en varm dusch både före och efter men jag vet inte. Läser en massa på Reddit om att ifall det blir rött kring området så är det sannolikt en infektion, svårt att veta...
Citera
2023-07-16, 10:17
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
1 ml. Jag kanske injicerade för snabbt, var även ganska skakig av mig eftersom jag var skitnervös. Kanske borde ha tagit en varm dusch både före och efter men jag vet inte. Läser en massa på Reddit om att ifall det blir rött kring området så är det sannolikt en infektion, svårt att veta...

Ja, 1 ml är inte så mycket för att det ska bli såpass utspritt med rosa. Om du har infektion så kan det också klia och sprida sig, vilket jag antar att det inte gör. Det blir också värre ju mer tiden går.

Jag råder dig att ta en Ibuprofen idag och vänta på att någon annan här också ger sin åsikt. Sen får du se om det är bättre imorgon.
Citera
2023-07-16, 10:20
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Just det. Hur lång nål använde du och kunde du känna att du penetrerade igenom hud/fettlagret och sen kom in i muskelvävnaden? Om du inte kom in tillräckligt djupt så kan du råkat injicera subkutant. Eventuellt att det läckt ut lite från muskeln till fettvävnaden. Därav ser det värre ut än det egentligen är. Kan du känna att det är som en klump/boll i området?
Citera
2023-07-16, 10:53
Medlem
Citat:
Just det. Hur lång nål använde du och kunde du känna att du penetrerade igenom hud/fettlagret och sen kom in i muskelvävnaden? Om du inte kom in tillräckligt djupt så kan du råkat injicera subkutant. Eventuellt att det läckt ut lite från muskeln till fettvävnaden. Därav ser det värre ut än det egentligen är. Kan du känna att det är som en klump/boll i området?

Den tanken slog mig också. Nålen jag injicerar med är 25 mm och den gick in väldigt enkelt och snabbt så kan inte säga att jag märkte av att den penetrerade muskeln eller inte, jag har en fyllig rumpa och jag undrar också om jag inte råkade injicera lite väl inåt, dvs jag borde jag siktat mer åt sidan.
Citera
2023-07-16, 11:03
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Den tanken slog mig också. Nålen jag injicerar med är 25 mm och den gick in väldigt enkelt och snabbt så kan inte säga att jag märkte av att den penetrerade muskeln eller inte, jag har en fyllig rumpa och jag undrar också om jag inte råkade injicera lite väl inåt, dvs jag borde jag siktat mer åt sidan.

Låter som vi hittat problemet. Därför ser det också extra inflammerat ut, eftersom oljan är i din subkutana vävnad. Det enda du kan göra är att ta ibuprofen för att skynda på läkningsprocessen och vänta ut att inflammationen lägger sig. Oljan måste absorberas, vilket kommer ta extra lång tid då den ligger i subkutan vävnad.

Men, som tidigare nämnt, bör smärtan minska och området se bättre ut allt eftersom dagarna går. Blir det däremot värre, då kan du söka professionell hjälp.
Senast redigerad av ExplosiveMonkey 2023-07-16 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in