Citat:
Ursprungligen postat av
Sergeantwermak
Borde inte dagens smarta elmätare med fjärrövervakad avläsning i nästintill realtid varna elbolaget att någon tjuvtar mer ström än de betalt för. Och risken att åka dit är ju i princip 100% för för eller senare så skall det pillas i skåpet och då ser de ju att plomberingen är bruten. Någon som vet om elbolagen automatiskt övervakar tex max A per fas? Tekniken finns väll redan!
Jo det är i realtid.
100% att torska.... här kan jag bara spekulera.
Men som jag ser det finns det 2 alternativ.
1 är stölden liten kanske det är dyrare att sätta dit el tjuven och nätägaren ser mellan fingrarna. Rädd för dålig pr? Rädd att det ska bli världens drev om befolkningen inser hur extremt övervakade dom är?
2. Någon lag hindrar dom att på ett eller annat sätt att sätta dit mindre el tjuvar.
100% att nätägaren vet om ditt fiffel. Aa utan tvekan.
Plomberingen är för att skrämma nötter så dom ej skapar skador på utrustning bakåt (ej mot din villa). Plomberingen är egentligen rätt irrelevant av flera skäl annat än skrämselpropaganda för mindre begåvade.
Nu minns jag ej hur mycket information en vanlig operatör såg, men om dom vill eller någon med högre behörighet typ underhåll.
Kan dom börja logga det dom vill.
Länge sen det vart verklighet för första gången i Sverige.