• 7
  • 8
2023-07-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan vara så att det tidigare utförts någon renovering där det krävdes maskiner som tog mycket hög startström på inkopplad byggcentral , då har bygg-elektriker "tillfälligt" säkrat upp och sedan har detta glömts bort, varit med om detta nämligen.
upptäcks alltid vid elmätarrevision & då får anläggningsägaren ett brev om att detta måste åter gärdas snarast annars debiteras man den högre säkringens taxa , har dock aldrig hänt dom krävt reoaktivt .

Idag är det högre krav på elfirmorna att detta måste anmälas direkt ( bygg uppsäkring ) problemet blir då ibland det motsatta att det glöms av och Fastighetsägaren får betala betydligt högre säkring än vad som behövs, så det gäller att man håller koll...
Ja förmodligen var det någon miss. Det var ingen som gjort det med flit. Men det blir ju ganska mycket pengar när man säkrar upp.
Citera
2023-07-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuux
Man ser i realtid.
Hur hade du tänkt i praktiken att stjäla före mätaren?

Inte så svårt egentligen kräver bara åtkomst till plintarna före mätaren, alternativt koppla in sig på kabeln före mätarskåpet
Citera
2023-07-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson64
1. Utför själv jobb åt diverse nätägare, mest Eon. Dom har INGEN koll. En stor andel av fastigheterna har huvudsäkringar som är större än vad dom betalar för. Om ingen är på fysisk plats och kollar så kommer det inte uppdagas. Om du inte värmer upp huset på ladan och huset på el och ökar förbrukningen med 500%, givetvis.

2. Skåp öppnas inte utan anledning

1. Nu lär man skilja på vad nätägaren gör och har möjlighet till. Dom KAN se förbrukning i realtid. om den nu eon väljer att blunda för det är det deras "problem". Att du monterar dom eller ej ändrar inget.

2. Nej självklart inte men om. Oavsett så syns det på förbrukningen. Känner du för att förklara något mer uppenbart? Vatten är vått, is är kallt.
Citera
2023-07-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Inte så svårt egentligen kräver bara åtkomst till plintarna före mätaren, alternativt koppla in sig på kabeln före mätarskåpet
Ok så om du gör det.
1. Om din elförbrukningen upphör vad mätaren ser. Du tror ej någon kommer börja fundera?
Tänker du bara använda lite el som ej går över mätaren och resten över?
2. Nätägaren ser alla dina grannars förbrukningen och vad som sändes ut från fördelnings stationerna. Lite låg stadiet matte snarare så vet dom att förlorar el någonstans.
Ganska snart ser dom att svinnet ej är av naturliga skäl. Hur tänker du lösa det då?

Kopplar du in fel el apparater kan man räkna ut ganska så exakt i meter vart dom förlorar el.
Bor du i villa område kan dom omedelbart avgränsa till max 6 potentiella villor.

Jag som har ABL, ingenjör examen inom el, arbetat med och runt berörd utrustning.
Besitter om än en något gammal men troligen aktuell djupare information än vad operatörerna som kör systemen dagligen har.
(Generellt gömmer man så mkt som möjligt för op. Vid larm lyfts relevanta information fram)
Ändå är jag naviv om jag tror att jag ska kunna stjäla el under en längre period utan att nätägaren upptäcker det. Sen kanske det ej blir juridiska problem eller böter även om dom upptäckter. Men dom kommer känna till det relativt snabbt.
Risken är oavsett inte värd den potentiella vinsten.
Citera
2023-07-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuux
Ok så om du gör det.
1. Om din elförbrukningen upphör vad mätaren ser. Du tror ej någon kommer börja fundera?
Tänker du bara använda lite el som ej går över mätaren och resten över?
2. Nätägaren ser alla dina grannars förbrukningen och vad som sändes ut från fördelnings stationerna. Lite låg stadiet matte snarare så vet dom att förlorar el någonstans.
Ganska snart ser dom att svinnet ej är av naturliga skäl. Hur tänker du lösa det då?

Kopplar du in fel el apparater kan man räkna ut ganska så exakt i meter vart dom förlorar el.
Bor du i villa område kan dom omedelbart avgränsa till max 6 potentiella villor.

Jag som har ABL, ingenjör examen inom el, arbetat med och runt berörd utrustning.
Besitter om än en något gammal men troligen aktuell djupare information än vad operatörerna som kör systemen dagligen har.
(Generellt gömmer man så mkt som möjligt för op. Vid larm lyfts relevanta information fram)
Ändå är jag naviv om jag tror att jag ska kunna stjäla el under en längre period utan att nätägaren upptäcker det. Sen kanske det ej blir juridiska problem eller böter även om dom upptäckter. Men dom kommer känna till det relativt snabbt.
Risken är oavsett inte värd den potentiella vinsten.

Självklart kopplar man inte bort elmätaren helt, man väljer såklart vilka saker man kopplar in om man skall tjyva ström allt annat vore korkat, speciellt om förbrukningen helt plötsligt förändras drastiskt så kommer det givetvis ringa larmklockor och relativt snart skicka ut elbolaget för kontroll

Skall man tjyva ström så måste man också se till att tjyvströmmen stängs om man tar bort huvudsäkring eller liknande och det är inte heller speciellt svårt att lösa med rätt kunskaper, givetvis kan elbolaget se om det förekommer avvikelser men jag har svårt att tro att man kommer leta så djupt att man hittar den avtappning man gjort om man håller det till att tjyva lagom mycket.

Sen om det är klokt juridiskt är en helt annan fråga, även jag har hyffsad koll på el och har jobbat med el i rätt många år, dock har jag inte koll på hur sofistikerad mätutrustning som numera sitter i näten därför skulle jag själv aldrig göra det för det skulle kännas hyffsat pinsamt att bli åtalad för olaga kraftavledning
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in