Citat:
Ursprungligen postat av
hetofestlig
Hej. Vi har 16A huvudsäkring just nu som blir lite problem då när vi kör tvättmaskin eller torktumlare finns det inte tillräcklig marginal för vår elbil att ladda (den behöver 6A fritt på alla faser för att ens starta) och det är precis på gränsen.
Jag kör Tibber och kan ange att jag har en högre huvudsäkring, men ändå begränsa laddhastigheten till 11 kW. Det borde lösa problemet. Jag tror spikarna borde kräva högre säkring än 16A om man gör så nämligen. Jag är dock inte alls sugen ge vårat nätbolag 2000 kr i månaden för den justeringen (anmäla större huvudsäkring) och också så för att elektriker kommer hit och byter. Vi klarar oss annars på 16A med vår lastbalanserare.
Vårat skåp är dimensionerat för 25A. Står klisterlappar på skåpet överallt. Är det bara slänga in 3 st 25A och låtsas som det regnar när någon frågar? Vad är det elektrikern gör förutom byta ut stift och färg på kontakterna och anmäler till elbolaget att jag ska öppna plånboken mer?
Du är säker på att du har rätt siffror?
En snabb googling gav 1800/år för uppsäkring 16 -> 20A
Jobbet i sig är inget märkligt, men det priset gör det mer befogat att gå den rätta vägen, tycker jag.