2023-07-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast kraven gäller ju inte bara villor utan samtliga bostäder.

Här är en rätt ny debatt artikel om ämnet.
https://www.dn.se/debatt/eu-krav-ger-kraftigt-hojda-kostnader-for-bostader/

Sista ordet är inte sagt i den frågan och inte heller vad slutmålet kommer bli, eller hur det skall finansieras.
Sedan är väl energiklassen kopplad till vilken klimatzon man bor i?
Jag hade inga som helst problem med att höja min när jag bodde i villa, krävdes inga 500 000.
Oklart reglerna har väl ändrats, sen är det väl EU’s regler som gäller? Bor man på polarbreddgrader, tänk Stockholm så blir det nog dyrare än i Portugal
Citera
2023-07-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Först skulle det bli ett blodbad förra hösten, sen vintern, sen våren, sen sommaren 2023. Nu alltså hösten 2023.

Friskt humör. Fortsätter du och bubbelbabblarna såhär kommer ni kanske få rätt till slut någon gång. Än så länge har ni dock sämre träffsäkerhet än en klocka som stannat

Flanders: ”när kommer du kunna skicka människor till Mars?”

Musk: ”högst troligt inom några år.”

Flanders varje dag sedan frågan ställdes för något år sedan: ”du hade fel, det blev ingen resa.”
Citera
2023-07-14, 20:16
Medlem
Att gissa extrema scenarier är kanske fånigt, men det är nog ännu fånigare att fortsätta sitt "jAg Sa JuH atT dEt sKuLle gÅ uPp!1" när priser varit nominellt stillstående i 7 år värderat i en inflaterad skräpvaluta.
Citera
2023-07-14, 22:34
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom kan ju inte hålla byggandet nere.
Dom kan inte hindra alla andra från att bygga.
Det enda dom uppnår om dom håller igen är att dom själva tappar marknadsandel och blir mindre.

Hur skulle dom kunna hindra alla andra från att bygga?

Stora bolag som PEAB har de ekonomiska musklerna att efter budgivning köpa byggrätterna av markägaren och sedan sitta på dem. Se exempel marken där Råsundastadion låg. Över tio år senare är delen "norra stå" fortfarande en grusplan trots skriande bostadsbrist. De är inte intresserade av att bygga innan de räknar med att kunna sälja för pris X. Och kommunen som gärna vill ha fler bostäder och växa kan inte göra ett skit åt det.
Citera
2023-07-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Att gissa extrema scenarier är kanske fånigt, men det är nog ännu fånigare att fortsätta sitt "jAg Sa JuH atT dEt sKuLle gÅ uPp!1" när priser varit nominellt stillstående i 7 år värderat i en inflaterad skräpvaluta.

Kollade BR preliminärt för Juli och det är mer än 8 år enligt husmask.
Citera
2023-07-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kollade BR preliminärt för Juli och det är mer än 8 år enligt husmask.

Vad bra då att kronan stärks mot dollarn nu. Då tjänade man precis nära 10% på sin bostad den här veckan.
Citera
2023-07-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Oklart reglerna har väl ändrats, sen är det väl EU’s regler som gäller? Bor man på polarbreddgrader, tänk Stockholm så blir det nog dyrare än i Portugal

Så då håller du med om att vi inte hr haft en bubbla och att eventuella krav på investeringar i bostäder kommer att leda till högre priser. Right?
Citera
2023-07-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
För att sänka den skyhöga inflationen. Som bonus så blir det mer attraktivt för marknaden att investera i Seketas eller svenska börsen = kausalt samband för starkare valuta samt lägre importerad inflation. För exempel kan du kika på Norge som har lägre inflation trots flytande skräpvaluta p g a ett enormt handelsöverskott tack vare oljan. Så de importerar alltså inte lika mycket inflation, i goda tider kommer alltså NOK stärkas mot Seketas p g a handelsöverskottet. RB har släppt Seketasen, annars hade de höjt räntan ner. Nu har dock Seketas stärkts något p g a lägre inflation i USA samt kommande Nato-medlemsskap. Marknaden söker säkerhet samt avkastning, det får man inte i Seketas som har 9% inflation och betydligt lägre avkastning. Lite som att kasta pärlor till ett svin

Norge har likt Danmark betydligt lägre inkomstskatt på betydligt högre löner. Svensken blir fattigare med reallönesänkningarna vi ser. Bostadspriserna är tillbaka på 200X år nivå omräknat för internationell köpkraft

Importerar inflation säger du? Gäller detsamma när vi i en nära framtid kommer att importera deflation? Eller vad ska du haka upp ditt narrativ då?
Citera
2023-07-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Vad bra då att kronan stärks mot dollarn nu. Då tjänade man precis nära 10% på sin bostad den här veckan.

Einstein, jag pratar reala priser som inte har något med USD att göra.
Citera
2023-07-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Einstein, jag pratar reala priser som inte har något med USD att göra.

Så bostäder kostar mer paketresor och gurkor nu menar du? Gött så för jag hatar både ticket å gurkor. Kan jag fynda nu då menar du?
Citera
2023-07-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så bostäder kostar mer paketresor och gurkor nu menar du? Gött så för jag hatar både ticket å gurkor. Kan jag fynda nu då menar du?

Jag kanske missuppfattat dig, men det låter som du är bitter nu för du försöker sälja din bostad och ingen köper den?

Här är några tips jag fick av en mäklarkollega:
Försök styla din bostad och ta in en bra mäklare som kan jaga klientel åt dig.

Försök lägga ut ett djur som ger känsla av lantbruk, typ en ko eller kanske en höna. Låt gräset växa till sig lite.

Placera en EPA traktor ute i gräset och öppna motorhuven och släng sedan runt lite verktyg, det ger en känsla av att "här kan jag meka med min bil".

Det var tipsen från mäklarkollegan. Hoppas det hjälper.
Citera
2023-07-15, 10:46
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Många vet jag inte. Detta har ältats tidigare i forumet av domedagstomtarna.
Men det visar sig att det är väldigt få hus som inte redan har minst E. (Minst D också för den delen).
Det är några gamla hus ute i obygden som påverkas. (Och för dom är detta ett bekymmer. De husen har lågt värde. Och att kosta på ett uplift till E lär dom inte få tillbaka i prisökning). Men detta berör ju inte den stora majoriteten husägare.

Tom mina föräldrars gamla hus hade energiklass D.

Ditt inlägg har ju exakt inget att göra med vara sig topic eller det du citerar. Och det jag skrev var inga åsikter utan torr fakta. Du kanske inte vet vad skillnaden är?

Sedan har du helt fel som vanligt. Jag står för icke-egoism. Jag vill ju att man drar ned staten så egoisternas parasiterande tar slut. Och folk arbetar och gör rätt för sig.

Stämmer lite grovt iaf. Man arbetar och gör rätt för sig och och inget parasiterande på skattebetalarna.
Marknadshyra innebär att man betalar marknadspris. En fri arbetsmarknad innebär att folk kommer i arbete och får den lön dom levererar värde för. Dom slipper eländet med arbetslöshet.

Och bostäder prissätts till marknadspris. Kan någon bygga billigare så att prisnivån sänks är det bra.

Är nog risk för att det finns en plundrande överhet även där. Men skulle en sådan skattefri stad uppstå kommer markpriserna att skjuta i höjden även där. Och bubbelpratare gå igång och yra bubbla.

Här har du en soulmate som skall sälja sommarstugan. Det är samma andas barn som du.
(FB) Tänker sälja sommarstugan och köra en fuling - vad kommer jag undan med?
(Tråden rekommenderas).
Du ljuger eller så är du bara okunnig, vilket är det?

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2896771
Byggår 1946 energiklass F

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2896771
Byggår 1976 energiklass E

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/varmdo/ingaro-hanskroka/hogslingan-12/
Byggår 1965 energiklass E

Och så vidare, man behöver inte leta speciellt länge.
Sen räcker inte klass E, om tio år gäller minst klass D.
Senast redigerad av svenkolrot 2023-07-15 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in