2023-07-11, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Kommer inte hända, polisen har redan sagt nej.

Vad har polisen sagt nej till? Direktiven har inte börjat gälla än.

Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Automatvapen har inget med jakt att göra, måste man ens ha den diskussionen så känns det lite institution över det hela.
Dock kan jag se vitsen med att ha automatvapen för de som bor i glesbygd och har närmsta polis 2 timmar bort.
Men öppnar vi den kranen kommer vi att ha ett samhälle som USA inom en snar framtid, inbilla er inte att skjutvapen inte ökar frekvensen av att vapen används istället för knytnävar vid konflikt.

Det har redan förklarats flera gånger i tråden att AR-15 är ett halvautomatiskt gevär och att man inte får ladda med fler än 5+1 skott när man jagar så jag förstår inte varför folk envisas med dessa dumma argument.
Citera
2023-07-12, 08:51
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkfl
Vad har polisen sagt nej till? Direktiven har inte börjat gälla än.

Det har redan förklarats flera gånger i tråden att AR-15 är ett halvautomatiskt gevär och att man inte får ladda med fler än 5+1 skott när man jagar så jag förstår inte varför folk envisas med dessa dumma argument.
Om du har en halvautomatisk hagelbössa eller ett pumphagelgevär menar du på fullt allvar att du inte plockar bort blockeringen så du kan ha fullt magasin?

Men ok vi kör en sväng till.
Om du nu inte kan mer än 6 skott i bössan, varför skall du då ha detta vapen? Ur jakt synpunkt kan du likaväl ha ett av de redan befintliga halvautomat vapen.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det har att göra med något annat än liten penis syndrom att propagera för detta vapen om man envisas med att det bara är till för jakt.
Citera
2023-07-12, 09:35
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Om du har en halvautomatisk hagelbössa eller ett pumphagelgevär menar du på fullt allvar att du inte plockar bort blockeringen så du kan ha fullt magasin?

Om du nu inte kan mer än 6 skott i bössan, varför skall du då ha detta vapen? Ur jakt synpunkt kan du likaväl ha ett av de redan befintliga halvautomat vapen.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det har att göra med något annat än liten penis syndrom att propagera för detta vapen om man envisas med att det bara är till för jakt.
Jag har inte plockat bort plomberingen i min mossberg pumphagel.

Sen är det här med jakt och skytte en hobby så det är naturligt för många att köpa på sig saker som man kanske inte behöver.
Citera
2023-07-12, 11:20
Avslutad
Citat:

Du har uppenbarligen ingen kunskap över huvud taget om vare sig jakt, skytte, vapen eller vapenägande. Du får endast ha 6 skott NÄR Du jaga. Du kan tävla, träna eller bara skjuta för skoj skull med större magasin när du använder det för andra ändamål.

Jag har flera halvautomatiska vapen nu och nej jag har inte ”plockat bort någon blockering” då jag bara kan köpa ett större magasin…

Fördelen med en AR-15 är alltså dess mångsidighet inte minst då det finns ett begränsat antal vapen man får äga utan krångel.

Har du fler frågor?
Citera
2023-07-14, 10:50
Medlem
Citat:

Man KAN ha fler än sex skott när man jagar, men man får inte. Med en AR10/15 regleras det med storleken på magasinet. En magasin som rymmer fem patroner på jakt, oreglerat när du övningsskjuter.

En enorm fördel med om man skulle få en AR för jakt är att om man också håller på med sportskytte med AR så kan man använda samma vapen till båda aktiviteterna och slipper således betala för två vapen.

Ett vapen på jaktlicens får man använda för både jakt och målskytte, men ett vapen på målskyttelicens får man inte använda för jakt. Så äger man sedan tidigare en AR för målskytte och vill börja jaga behöver man i nuläget köpa ett till vapen. Efter augusti kanske man slipper betala två gånger. Då räcker det med ett femskottsmagasin för jakten, och några 30-skottare till tävling t ex.

Dessutom förstår jag inte varför just en AR skulle ha något med liten penis-syndrom att göra. Det finns redan idag vapen med halvautomatisk funktion som har samma prestanda och kapacitet som AR-plattformen, men varför är det bara AR-plattformen som är hemsk och livsfarlig?
Citera
2023-07-15, 09:59
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Efter att ha sett det här inlägget på Svt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polischef-larmar ,och läst Naturvårdsverkets regelverk som ska tillämpas från den 1:a augusti så verkar det som att både jag och polisen i inslaget tolkar det hela som att jag från och med då kan börja jaga med en AR15 eller AR10 så länge pipan är 18tum och jag endast använder mig av magasin som är pluggade till 5pang.

Hur tolkar ni detta?
Har jag och polisen fel?
Ok, så 18" är nya minimigränsen? Innan var 20" minsta tillåtna piplängd, rätta mig om jag har fel. Men rätt riktning i vilket fall.
Citera
2023-07-15, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Ok, så 18" är nya minimigränsen? Innan var 20" minsta tillåtna piplängd, rätta mig om jag har fel. Men rätt riktning i vilket fall.

Piplängden är samma som tidigare 45 för gevär (18 tum) och 48 för hagel.
Citera
2023-07-30, 14:42
Medlem
När det kommer till gevär så dödas 4 ggr fler i USA av knivar än av gevär. Så de byråkrater som känner sig fram i livet med känslor och porslinsfingrar och tänker obstruera bör lugna sig. Att ett vapen SER tuffare ut leder ofta bara till sämre träfförmåga och låt folk ha lite kul och även försvara sig själva.

Politiker och byråkrater har ofta välbeväpnade vakter. Men väljarna får nöja sig med folköl i förorterna.

Märkligt att regeringen tar detta beslut då jag inte uppfattat någon direkt efterfrågan eller debatt.
Citera
2023-07-30, 14:45
Medlem
speerys avatar
Citat:

Det är inte bara för jakt, det är ett i grunden civilt konstruerat vapen för både jakt, sportskytte och försvar.

Dom befintliga halvautomaterna är skräp, har ägt de flesta utav dom och det enda som har lite modulär kapacitet är Browning bar match, men även där är man extremt begränsad när det gäller eftermarknads delar eftersom att de är svindyra och ibland extremt svåra att komma över.
Plus att den bössan är tung och otymplig.
Och den är godkänd för jakt trots att den tar 20 skotts magasin, så ditt argument angående kapaciteten är bara ett gammalt och uttjatat argument som inte håller längre.

Med en Ar-15 så är möjligheterna till att anpassa vapnet efter skyttens behov näst intill obegränsade. Redan ur kartong så är bössan lättare att anpassa efter skyttens behov eftersom att de säljs som standard med skjutbar kolv. Sen är eftermarknads delarna till den oerhört mycket billigare och lätt tillgängliga, även för personer med begränsad budget.

Ar-15 har sån liten rekyl att ett barn på under 10 år kan hantera det på en skjutbänk utan problem, min dotter gör det för jämnan med ett utav mina. Så det är verkligen ett vapen som passar alla.

Så ni muppar som tjatar över utseende och magasin kapacitet gör inget annat än att spela korten rakt i händerna på dom idioter som aktivt jobbar för att kunna förbjuda oss från att över huvudtaget få inneha farfars gamla side by side..

PS. Ruger PCC är godkänd för jakt och i den kan du peta i allt från plomberade 5 skotts magasin till 100 skotts drum mag..
Citera
2023-07-30, 19:04
Avslutad
Jag har nu skickat in en ansökan eftersom den ändå kommer att handläggas efter den 1 augusti. Får se vad polisen säger men jag är positivt inställd efter att ha läst om vad handläggare har sagt på telefon bland annat.
Citera
2023-08-02, 21:46
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkfl
Jag har nu skickat in en ansökan eftersom den ändå kommer att handläggas efter den 1 augusti. Får se vad polisen säger men jag är positivt inställd efter att ha läst om vad handläggare har sagt på telefon bland annat.

Har också skickat in min ansökan👍
Får hoppas på det bästa, lycka till😁👌
Citera
2023-08-05, 12:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Har också skickat in min ansökan👍
Får hoppas på det bästa, lycka till😁👌

Hoppas du har minst 100 tkr över för att kunna anlita ett duktigt juridiskt biträde när polisen avslår din ansökan. Gör du en idiotöverklagan på egen hand spelar du bara aktivisterna mot vapen direkt i händerna. Det slutar nästan alltid så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in