2023-07-14, 18:50
Medlem
Hahah helt jävla sjukt…

Ja sablar ska vi ha i krig mot militära vapen fy så bra! Sverige i ett nötskal….. undra varför tyrken skojjade med vår
Nato ansökan så mycket
Citera
2023-07-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Försvaret får 88 MILJARDER år 2023. Att lägga 50 milj på sablar är en piss i Mississippi. De kommer användas under typ 100 år. Helt rätt. Försvaret bygger på traditioner och då måste sablar finnas med. Inget alls att bråka om.

88 miljarder att lägga på att rusta upp försvaret ja. Att ha taniga blekfisar med moppemusch stående framför slottet och vifta med oslipade sablar stärker vårt försvar hur då?
Försvaret borde bli tilldelat 87 miljarder 950 miljoner istället då dom uppenbarligen fick för stor pott
Citera
2023-07-14, 19:02
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
88 miljarder att lägga på att rusta upp försvaret ja. Att ha taniga blekfisar med moppemusch stående framför slottet och vifta med oslipade sablar stärker vårt försvar hur då?
Försvaret borde bli tilldelat 87 miljarder 950 miljoner istället då dom uppenbarligen fick för stor pott
Problemet är att dom pengarna gått till Iraq:s försvarminister mm. Så gick det med vår välfärd som våra förfäder byggt upp.
Citera
2023-07-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
- Fokusera på att köpa vapensystem som går att mota bort ryssar med
Medan restan av världens befolkning väller in. 👍
Citera
2023-07-14, 19:20
Medlem
Merwinnas avatar
Vad heter företaget i Stockholmstrakten, som missade att lämna in en provsabel med bara ett par dagar? Om det var en enskild anställd som gjorde en miss, så tycker jag nästan synd om honom nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vilken nytta har vi, folket av att försvarsmakten köper extra långa knivar till sina hästuppvisningar?

- Lägg ner hästarna
- Lägg ner all jävla lull-lull
- Fokusera på att köpa vapensystem som går att mota bort ryssar med

Ja, fast den psykologiska krigsföringen är också viktig. Militärparader med hästar, marschmusik, paraduniformer, paradvapen, drillflickor och annat sådant som du kallar lull-lull, lyfter försvarsviljan och inger mod. Det kan göra att folk är mer villiga att betala till försvaret över skatten, och att söka sig till försvaret för att arbeta där. Det (vaktparaden t.ex.) skapar också nationell samhörighet - och drar turister, som i sin tur lämnar pengar efter sig här. Så det är inte en ren utgift heller.
Senast redigerad av Merwinna 2023-07-14 kl. 20:08.
Citera
2023-07-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Överallt. De valde dyraste valet.

Exakt!

htttps://sverigesradio.se/artikel/dyraste-sablarna-vann-forsvarets-miljonupphandling
https://sverigesradio.se/artikel/dyr...jonupphandling
Du hör jävligt selektivt.

Jag hör att Hans Augustin på FMV valde den DYRASTE leverantören och den leverantören brukar han anlita.

"När Försvarsmakten nyligen bestämde sig för att köpa in sablar för mångmiljonbelopp, var det företaget med de dyraste sablarna som tog hem kontraktet.
Ett företag som hade hälften så höga priser blev diskvalificerat."

Styrelsen i PROMOTEQ i Sandviken Aktiebolag består av
Ordförande
Jörgen Bergström (52)

Gräv kopplingen mellan Jörgen Bergström och Hans Augustin!

Fan vad lätt det är att skinna staten på pengar!
Alla flashbackare som är duktiga på att gräva, gräv på! Kanske Augustin har en del aktier i det där företaget?

https://se.linkedin.com/in/j%C3%B6rg...3%B6m-39523aa4
https://se.linkedin.com/in/hansaugustin
Citera
2023-07-14, 19:29
Medlem
Försvaret behöver inga sablar det är inte 1800 talet.
Om de skall ha det till paraduniform använd då moderna vapen .
Citera
2023-07-14, 19:30
Medlem
F.Hansens avatar
Om det handlar om ceremoniella låtsassablar är det helt onödigt, som de där fakebajonetterna.

Så länge det handlar om riktiga grejjen så är det ok att lägga pengar på i min mening.

https://m.youtube.com/watch?v=UaJSrjv6ckw
Citera
2023-07-14, 19:49
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan nog hålla med om att det borde finnas viktigare saker för FMV att lägga pengar på då dessa sablar endast är kosmetika och något som hänger med sen gammalt.

Tradition och riter är väldigt bra ur ett psykologiskt perspektiv för att bygga en känsla av sammanhållning.
Citera
2023-07-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Cirka 13000kr styck. Är det ett skämt?
Oh, Herregud.

Jävlar vad det luras högre upp!
Citera
2023-07-14, 19:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad heter företaget i Stockholmstrakten, som missade att lämna in en provsabel med bara ett par dagar? Om det var en enskild anställd som gjorde en miss, så tycker jag nästan synd om honom nu!

Ja, fast den psykologiska krigsföringen är också viktig. Militärparader med hästar, marschmusik, drillflickor och det som du kallar lull-lull, lyfter försvarsviljan och inger mod. Det kan göra att folk är mer villiga att betala till försvaret över skatten, och att söka sig till försvaret för att arbeta där. Det (vaktparaden t.ex.) skapar också nationell samhörighet - och drar turister, som i sin tur lämnar pengar efter sig här. Så det är inte en ren utgift heller.

Den psykologiska effekten är väl också viktig men det blir ju inte bättre av nya sablar för 50 miljoner.
Sopigt hanterat av statens tillgångar och nån ska byta jobb.
Jag vill gärna köpa ubåtar och flygplan och utbilda soldater men sablar är bara dumt.

I såna fall vill jag att vi köper in mer medeltida vapen som är roligare.
Mina förslag:

- Kaststjärnor
- Nunchackas
- Hillebarder
- Armborst
- Seraterade dubbelsvärd.

Alla vapen ska minst ge 2slag med T20 i skada i Drakar och Demoner...
Citera
2023-07-14, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Vad är problemet med de nuvarande sablarna? Det står att vissa är över 100 år gamla. Jo, förvisso men de används ju inte i strid så särskilt slitna är de väl knappast. Jag kan tänka mig att handtag och annat kanske börjar sitta list löst men det måste ju bara vara att reparera?

Det är ju dessutom lite känsla i en sabel som är över 100 år tänker jag. Tråkigt att kassera sådana.

Ja, precis. Det låter oroväckande likt annan förstörelse av kulturvärden att ersätta klassiska sablar med anor med nya för att de är ”slitna” varmed vad som helst kan menas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in