2023-07-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De hade väl istället kunnat fråga "- behöver du info om medicinen?" Så kan man själv avgöra det.
Bra tanke! Att bara lämna ut mediciner är inte bra. Läkare har ofta dålig koll på mediciner de skriver ut och följer upp dåligt.
Citera
2023-07-14, 13:31
Medlem
zombie-nations avatar
Har olika narkotiska preparat och ingen har någonsin påpekat något. Jag har ju recept så jag ska ju ha dem.

De fångar ändå inte sådant de ska. Både läkaren och den på apoteket tyckte det var helt OK att jag kombinerade två läkemedel där det ena förstärker det andra 40x. Så man måste ju kolla själv iallafall.

Jag är lite sådan att jag står och stampar och hatar att vänta, så de kanske inte vill prata med mig och fråga onödiga saker.
Citera
2023-07-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratengtomas
Wall of text ligger i spoiler ovanför.

Varför ska apotekare hålla på och anstränga en med frågor varje gång man hämtar ut klassade mediciner? Vad är syftet när jag inte har några problem öht som är kopplade till medicinen och som läkare vet? Vad har apotekare med saken att göra?

För dom vet hur många gånger folk/vårdpersonal gör fel och inte vet hur man ska använda den eller att läkaren ibland skrivit ut fel dos eller fel läkemedel. Finns riktlinjer, sen finns de undantag dom kollar upp om det stämmer och att man har koll.

Många gånger skrivs läkemedel ut utan en plan. Risk för biverkningar ökar om du inte använder det korrekt, ibland skador. Trappar ner korrekt - gäller ffa generella läkemedel som är receptfria men kan ge problem om du använder det slentrianmässigt.

Du får tänka att dom gör det för din skull även om de är jobbigt.

Givetvis tycker jag att man kan sätta en stämpel på sådant som patient haft länge och behöver inte frågas om men, de är som sagt bara för att kolla av.

Man ska ha respekt för läkemedel. Dom är toppen när de behövs.
Senast redigerad av rawjudge 2023-07-14 kl. 13:48.
Citera
2023-07-14, 14:33
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Dessutom så vet du inget som inte jag vet och du har ingen erfarenhet, så du borde inte ens fråga mig om jag använt medicinen innan.
Du apotekare vet inget. Jag däremot har studerat hela livet och är som ett vandrande bibliotek i alla ämnen, i synnerhet gällande läkemedel, psykiatri och psykologi men även hundra andra ämnen.
Det här är alltså vad en gammal pundare står och tänker när en utbildad apotekare frågar om dosen verkligen är korrekt.

Noll självinsikt och maximal narcissism.

Citera
2023-07-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Beror helt på vilken sorts läkare du syftar på, det finns sjukdomar farmaceuter inte har någon större kunskap om samt vilken medicinering som gäller för patienten. Farmaceuter har heller ingen aning om hur hög/låg koncentrationen av läkemedlet är i blodet och bör inte ens kommentera dessa patientfall.

Som sagt det beror på vilken medicin det rör sig om och vilken typ av läkare det är, finns subspecialiteter inom internmedicin där läkarna har mycket större kunskap än farmaceuter.

Det har jag extremt svårt att tro. Koncentrationsbestämningar är det ju typ bara psykiater och epilepsi-neurologer som jobbar med. Apotekare jobbar inte bara med vävnadskoncentrationer utan även med hur mediciner interagerar med kroppen (kinetik) och med varandra. De läkare som skulle vara i paritet med en apotekare är väl kliniska farmakologer, men de kan i sin tur rätt lite om hur man behandlar sjukdomar i klinisk praxis, specialitetens namn till trots.
Citera
2023-07-14, 15:43
Avslutad
Värsta var när jag skulle hämta ut 40mg av min medicin som jag får utskrivet av läkare men det fanns bara 20mg på lager så jag sa att jag tar 20mg då så tar jag dubbel dos men de vägrade. Visst jag kan förstå om det inte är deras fel men det är typisk svensk byråkrati där man blir behandlad som ett barn.

Jag är helt beroende av medicinen så jag var nära på att flyga på personalen och slå sönder hela butiken men som tur är lyckades jag sansa mig.
Citera
2023-07-14, 15:57
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jompila
håller fullständigt med!
vet inte hur många ggr jag fått höra av nån jävla kärring på apoteket hur faaaarligaaa imovane är, o hur beeeeroooendeframkallande dom är! usch o fy för såna!

Haha… tror inte någon som jobbar på ett apotek skulle säga att Imovane är farliga med tanke på hur många som expedieras varje dag.
Inte heller hur beroendeframkallande de är och om de gör det tycker jag du ska prata med den chefen om det.

Jag tror dig inte !
Citera
2023-07-14, 16:00
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Värsta var när jag skulle hämta ut 40mg av min medicin som jag får utskrivet av läkare men det fanns bara 20mg på lager så jag sa att jag tar 20mg då så tar jag dubbel dos men de vägrade. Visst jag kan förstå om det inte är deras fel men det är typisk svensk byråkrati där man blir behandlad som ett barn.

Jag är helt beroende av medicinen så jag var nära på att flyga på personalen och slå sönder hela butiken men som tur är lyckades jag sansa mig.

Är du helt dum eller vad. Klart de inte kan ändra det läkaren har skrivit.
Det som står på receptet går inte att ändra till annan styrka.
De kan inte skriva om din läkarens recept.
Hur tror du ens att de bara kan ge dig det du tycker du vill ha.

Du verkar vara en smart person …..
Senast redigerad av Krickedixan 2023-07-14 kl. 16:04.
Citera
2023-07-14, 16:02
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
I tio år tid har jag fått höra att min medicin är narkotikaklassad och att jag ska passa mig för sugna och klåfingriga vänner/grannar, Adhd medicin. Och dom perioderna jag haft diazepam på recept tittar dom på mig och frågar ska du verkligen ha det här? Det är väldigt vanebildande.. zzzzz

Mvh

Tror knappast personen på apoteket ifrågasätter dina mediciner som din läkare skrivit ut. Det är nog snarare ditt samvete som talar till dig eller det du vill att dom ska säga för att kunna klaga här och tycka du är häftig på något sätt.
Löjligt!
Citera
2023-07-14, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Är du helt dum eller vad. Klart de inte kan ändra det läkaren har skrivit.
De kan inte skriva om din läkarens recept.
Hur tror du ens att de bara kan ge dig det du tycker du vill ha.

Jag skrev ju att jag förstod att det inte var deras fel. Men det är verkligen inte orimligt att skriva ut 20mg av något och be mig ta två tabletter istället för exakt samma medicin och be mig ta 1 tablett.
Citera
2023-07-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Är du helt dum i huvudet eller vad. Klart de inte kan ändra det läkaren har skrivit.
De kan inte skriva om din läkaren recept.

Du kanske inte ska anklaga andra för att inte vara så smarta när du själv inte verkar helt 100.
Det han skrev var helt rimligt, att kunna få dubbelt så många tabletter som är hälften så starka istället när rätt styrka inte fanns i lager. Om det nu ska krävas en högskoleutbildning för att lämna ut medicin så borde de rimligen kunna göra en sån substitution.
Citera
2023-07-14, 16:33
Avslutad
Jag har själv funderat över detta.
Personalen borde kunna ställa 1 enkel fråga utöver att ta betalt, "Är det något du undrar över eller vill du ha en redogörelse kring hur du ska använda medicinen?" Vid ja så har jag öppnat dörren till helvetet. Vid nej tack så ska dom vara glada och ta betalt.

Jag har några gånger tyckt det varit rätt jobbigt att folk runt om ska göra vilka läkemedel jag tar och hur det ska göras osv. Köper dock det mesta online idag.

Förövrigt är det helt efterblivet att det inte finns snabbkassor inne på apoteken så man kan välja bort all form av service. Tar sån jävla tid när pensionärer är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in