2023-07-14, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gratengtomas
De är utbildade som apotekare respektive läkare men inget mer.
Jag har hela världens information som slår dem med hästlängder plus erfarenhet av både mig själv och vad alla andra läkare visste bland annat i Tjeckien när man kunde köpa bland annat flunitrazepam receptfritt på den tiden.

Svenska läkare generellt sett och farmaceuter tror att de har särskild kunskap men så är det inte. De vet vad som sägs i Sverige men knappast erfarenheter och studier på mig och om andra i andra länder.

Jag använder mediciner för att sova. Det pågår inget missbruk. Bara för att Alprazolam är klassat som narkotika så betyder det inte missbruk. Lika lite som du är alkoholist för att du kanske dricker vin eller öl till maten.
Som om narkotikaklassning av tex socker hade inneburit att du per automatik skulle bli narkoman.

Nu ska jag gå ner i källaren och sova och kommer att förvinna från tråden. Ha det bra! Mvh Tomas

Nej det är nödvändigtvis inget missbruk. Men hur kund jag gissa att det handlade om det? Du förvarar dig för mycket och tänker och tycker precis som en missbrukare.
Ingen bryr sig om att du hämtar ut det personalen måste påpeka farligheten.
En medicin som är extremt svår att sluta med och det sämsta man kan äta länge: Du kommer märka det en dag men det kan ta många år.
Citera
2023-07-14, 12:01
Medlem
Vitman-33s avatar
Det här är ett yrke som inte behöver existera. AI kan lösa detta problem med intraktioner mm samt risker. Sen om människor är såpass dumma att dom stoppar i sig vad som helst utan att läsa på om det, ja big whoop ditt eget fel.
Citera
2023-07-14, 12:02
Medlem
Beställ hem läkemedelen på nätet. Håller med ett jävla pratande. Syftet verkar vara att alla i butiken ska höra vad man har för fel.
Borde kunna vara lite mer diskret
Citera
2023-07-14, 12:09
Medlem
Tropicalss avatar
Är det en riktig apotekare som du råkar på i kassan så är det sannolikt att denna person är betydligt mycket mer kunnig än din läkare gällande läkemedel. Men det beror givetvis på vilken medicin som skrivs ut kan jag tycka och vad läkaren har skrivit på "lappen".
Citera
2023-07-14, 12:12
Medlem
zcinners avatar
I tio år tid har jag fått höra att min medicin är narkotikaklassad och att jag ska passa mig för sugna och klåfingriga vänner/grannar, Adhd medicin. Och dom perioderna jag haft diazepam på recept tittar dom på mig och frågar ska du verkligen ha det här? Det är väldigt vanebildande.. zzzzz

Mvh
Citera
2023-07-14, 12:36
Medlem
Asb3rger1337s avatar
På ett sätt blir det swizz -cheese modellen för misstag. De reducerar risken för patienten om de görs rätt. Kan också bli fel såklart så borde finnas studier.

Annars förstår jag irritationen. Dessutom är det inget stängt rum så de kan inte kräva att någon ska skrika ut va de har för sjukdom.
Citera
2023-07-14, 12:46
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Det här är ett yrke som inte behöver existera. AI kan lösa detta problem med intraktioner mm samt risker. Sen om människor är såpass dumma att dom stoppar i sig vad som helst utan att läsa på om det, ja big whoop ditt eget fel.

Där har vi ett recept på jordens undergång.
Citera
2023-07-14, 12:56
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Där har vi ett recept på jordens undergång.
Du menar att människor ska förbli indoktrinerade robotar? Är det inte ditt eget ansvar att se till vad du stoppar i dig. Äter du ett ruttet djur för att någon sagt till dig att det är ok. Inse att AI kommer driva dessa meningslösa yrken till att försvinna. Du kan tacka mig senare, men intressant att du har någon form av tilltro till våra överhuvuden överhuvudtaget,

Citera
2023-07-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratengtomas
Wall of text ligger i spoiler ovanför.

Varför ska apotekare hålla på och anstränga en med frågor varje gång man hämtar ut klassade mediciner? Vad är syftet när jag inte har några problem öht som är kopplade till medicinen och som läkare vet? Vad har apotekare med saken att göra?

Köp på nätet istället .. typ apotea eller apoteket. Då får du välja om du vill bli kontaktad eller inte för frågor. Apotea brukar skicka med en notis med info om det är något viktigt du bör veta om medicinen.
Citera
2023-07-14, 13:16
Medlem
De hade väl istället kunnat fråga "- behöver du info om medicinen?" Så kan man själv avgöra det.
Citera
2023-07-14, 13:16
Medlem
Bätte de frågar en gång för mycke än för lite; så pass många som knapprar i onödan.
Citera
2023-07-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Det känns lite som att kassörskan på Ica Maxi ifrågasätter ett fetto,
-vet du hur många kalorier det är i en pizza
-*halvt andnöd av att existera* ja
Det där var en ganska bra jämförelse och visar hur jävla sjukt det är att de överhuvudtaget ska kommentera det.
När det gäller mediciner är det dock ännu värre då det omgärdas av sekretess så det borde vara ännu mer tabu att ens öppna käften och kommentera ens medicinering.

Usch, jag har själv inte ens tänkt på det för jag bryr mig personligen inte men det är ju sant som ts säger, det är helt sjukt att någon helt obehörig ska hålla på och rota i saker de inte har med att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in