2023-07-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag brukar alltid avbryta när snacket börjar. Det som däremot irriterar mig är alla ensamma pensionärer som hör samma veva för hundratolfte gången men lyssnar intressant då de är ensamma och/eller dementa. Kön hade flutit snabbare utan allt snack.
Gamlingar och handikappade äldre har för vana att sitta och bråka om pris och prata om läkemedel i en halvtimme... så får man stå där och vänta som en idiot

Inte heller blir det lättare när apotekaren också ska sitta där och mys-snacka.
Citera
2023-07-13, 22:21
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Just när det gäller läkemedelen så har en farmaceut oftast bättre kunskap än en läkare.

En läkare kan ställa en diagnos och vet oftast men inte alltid vilken typ av läkemedel som kan lindra eller bota en sjukdom. Ibland så måste en läkare vara i kontakt med en farmaceut för att ta reda på vilket läkemedel som ska sättas in.

En farmaceut har för det mesta en djupare kunskap om själva läkemedlen så det är inte så konstigt att de ställer frågor när man ska hämta ut sin medicin.

DÄR slår du huvudet på spiken framförallt i relation till TS.
En receptarie har 3 år utbildning MEN en "Apotekare" har FEM års utbildning!
Så står en massa självutbildade miffon där och slår ner på deras utbildning som dom gjort på högskolor eller universitet. Patetiskt.
Citera
2023-07-13, 22:27
Medlem
I bland annat Storbritannien använder man farmaceuter i vården. Det vill säga som konsulter till läkarna inför receptförskrivning. Klart rimligare än att de ska sitta och leta fel efteråt. Håller med TS. Irriterande och känns som ett slöseri av samhällsresurser sett till hela vårdkedjan.
Citera
2023-07-13, 22:29
Medlem
kvinnor är bara där för att vara närvarande de gör faktiskt inte mycket deras utbildning är värdelös så de känner ett behov av att prata mycket för att känna sig användbara på sina jobb.
Citera
2023-07-13, 22:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Just när det gäller läkemedelen så har en farmaceut oftast bättre kunskap än en läkare.

En läkare kan ställa en diagnos och vet oftast men inte alltid vilken typ av läkemedel som kan lindra eller bota en sjukdom. Ibland så måste en läkare vara i kontakt med en farmaceut för att ta reda på vilket läkemedel som ska sättas in.

En farmaceut har för det mesta en djupare kunskap om själva läkemedlen så det är inte så konstigt att de ställer frågor när man ska hämta ut sin medicin.

Beror helt på vilken sorts läkare du syftar på, det finns sjukdomar farmaceuter inte har någon större kunskap om samt vilken medicinering som gäller för patienten. Farmaceuter har heller ingen aning om hur hög/låg koncentrationen av läkemedlet är i blodet och bör inte ens kommentera dessa patientfall.

Citat:
Ursprungligen postat av dropitbitch
För att dom är experter och har pluggat läkemedel i fem jävla år. Dom kan mycket mer om medicinerna än läkare. Läkaren kollar i kloka listan och skriver ut förstahandsalternativet och när man hämtar ut ska man vara tacksam att det finns en expert som snabbt kan säga om det är några preparat i läkemedelslistan som inte fungerar med varandra. Har blivit varse om läkares missar flera gånger tack vare bra apotekspersonal.

Som sagt det beror på vilken medicin det rör sig om och vilken typ av läkare det är, finns subspecialiteter inom internmedicin där läkarna har mycket större kunskap än farmaceuter.
Citera
2023-07-13, 22:38
Medlem
Tycker också de borde tagga ner lite. Det hade räckt med att fråga om personen behöver rådgivning och därefter acceptera ett nej. För några år sedan hämtade jag ut medicin för rövhålet efter att ha ådragit mig problem efter för mycket cykling. Personen bakom disken njöt högaktningsfullt när han med hög och klar stämma proklamerade att "SALVAN VARSAMT SKA SMÖRJAS KRING ANUS" trots att jag inte bett om vägledning. Läkaren hade tydligt redogjort för dosering och användning men det sket idioten i och körde sitt sadistiska race istället.
Citera
2023-07-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
DÄR slår du huvudet på spiken framförallt i relation till TS.
En receptarie har 3 år utbildning MEN en "Apotekare" har FEM års utbildning!
Så står en massa självutbildade miffon där och slår ner på deras utbildning som dom gjort på högskolor eller universitet. Patetiskt.

Jo, fast situationen blir ju väldigt märklig när man 10 minuter innan har suttit 30min hos sin läkare och diskuterat sin medicinering, och när man kommer in på apoteket så står det någon mupp och har åsikter. Om deras utbildning nu är så bra så borde de ha förtroende att faktiskt göra något. Man hade kunnat tänka sig att de skulle få förskriva enklare läkemedel med sin fina utbildning. 5 år för att stå i kassan på ett apotek känns bortkastat. Då hade jag nog också försökt göra mig märkvärdig så fort tillfälle gavs.
Senast redigerad av Dogmatix 2023-07-13 kl. 22:46.
Citera
2023-07-13, 22:45
Medlem
Stakbrötes avatar
Muntorrhet. Nuff said
Citera
2023-07-13, 22:49
Medlem
PerniWhas avatar
Går på rätt många mediciner, både klassade och inte men har inga problem med frågor runt dessa. Stör mig i så fall mer på att var enda förpackning ska öppnas och klistras på med den lilla lappen som om jag inte vet dos och hur de ska tas och som jag ändå river bort vid återvinningen.
Citera
2023-07-13, 22:53
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jo, fast situationen blir ju väldigt märklig när man 10 minuter innan har suttit 30min hos sin läkare och diskuterat sin medicinering, och när man kommer in på apoteket så står det någon mupp och har åsikter. Om deras utbildning nu är så bra så borde de ha förtroende att faktiskt göra något. Man hade kunnat tänka sig att de skulle få förskriva enklare läkemedel med sin fina utbildning. 5 år för att stå i kassan på ett apotek känns bortkastat. Då hade jag nog också försökt göra mig märkvärdig så fort tillfälle gavs.

Flera gånger har jag fått förklara för apotekaren/farmaceuten att läkaren inte har koll på vad hen gör eller skriver i receptrekomendation.

Bästa gångerna när när jag kommer och farmaceuten/apotekaren undrar.......

du har recept du ska ha detta recept? Din "doktor" har skrivit ut dubbla recept idag
Då kommer vi överens om att jag bara ska ha ETT receptuttag.
Citera
2023-07-13, 22:54
Medlem
Lite märkligt är det allt. Några apotekarier babblar ju på en hel del medan andra är mer kortfattade. Upplever att allt det här medicinpratet har blivit värre senaste 3-4 åren typ. Verkar också vara olika policy hur ”kundvänligt” det ska vara hos personalen beroende på vilket apotek.
Citera
2023-07-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Bästa gångerna när när jag kommer och farmaceuten/apotekaren undrar.......

du har recept du ska ha detta recept? Din "doktor" har skrivit ut dubbla recept idag
Då kommer vi överens om att jag bara ska ha ETT receptuttag.

Ok jag vet inte. Att upptäcka att det ligger dubbla recept känns som något man klarar av efter gymnasiet. Vet inte riktigt hur kursen och tentan där man lärde sig att se att det fel när det ligger två recept ser ut, men det kanske är jättekomplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in