2023-07-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Många vet jag inte. Detta har ältats tidigare i forumet av domedagstomtarna.
Men det visar sig att det är väldigt få hus som inte redan har minst E. (Minst D också för den delen).
Det är några gamla hus ute i obygden som påverkas. (Och för dom är detta ett bekymmer. De husen har lågt värde. Och att kosta på ett uplift till E lär dom inte få tillbaka i prisökning). Men detta berör ju inte den stora majoriteten husägare.

Tom mina föräldrars gamla hus hade energiklass D.
Är 20% några gamla hus i obygden?
Citera
2023-07-14, 13:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Problemet är att efterfrågan har skapats av förutsättningar som i allra högsta grad inte får lov att existera i en fungerande ekonomi. Ska vi nu ha marknadsekonomiska principer styrandes i byggbranschen, vilket jag förvisso tycker är fel, så ska det vara tillgång och efterfrågan som styr och inte ett fåtal företag i toppen som bestämmer hur många projekt dom behöver hålla igång under ett år för att kunna maximera vinster och samtidigt inte göra sig ovänn med facket.
Hela marknaden är flödade av regler och varje ny regel kostar pengar samt bygger barriärer för konkurrens.
Lägg till höga skatter och ett illa styrt utbildningsväsende samt finansiella stimulanser och massinvandring.
Sverige bygger i huvudsak för bidragsbabbar, givetvis inte direkt i de flesta fall men viljan att segregera sig är stark och svensken flyttar bort när för mycket brunt börjar visa sig i kvarteren där man bor.
Citera
2023-07-14, 13:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det absolut största problemet är att Skanska, PEAB och NCC har bildat en kartell inom byggbranschen i Sverige och medvetet håller nere byggandet av nya bostäder för att kunna pressa priserna och vinsterna.
Dom kan ju inte hålla byggandet nere.
Dom kan inte hindra alla andra från att bygga.
Det enda dom uppnår om dom håller igen är att dom själva tappar marknadsandel och blir mindre.

Hur skulle dom kunna hindra alla andra från att bygga?

Citat:
Egentligen borde det kosta kanske en tredjedel av vad det gör idag att bygga och det finns inget rimligt samhälle där en hantverkare har ~1,5x lönen av en lärare med flera år av högskolestudier på bältet.
Om du menar att anställda har för höga löner får du ta det med facket. Återkom och berätta hur bra det gick.

Och menar du att lönenivåerna är fel så beror det på arbetsmarknadslagar och fackföreningar.
Det slipper man i ett liberalt samhälle. Då är det levererat värde som man betalar för.
Citera
2023-07-14, 13:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är 20% några gamla hus i obygden?
Det lär vara just där man kan hitta dom.
Äldre hus på mer attraktiv mark är redan upplyfta.
Och det är äldre hus det handlar om. Nyare hus har klart bättre energiklass.
Som jag skrev så hade tom mina föräldrars gamla hus högre energiklass. Du behöver hitta äldre hus som inte är förbättrade. Och det är just i obygden ingen har vela kosta på förbättringarna.

Borde väl gå att begripa.
Citera
2023-07-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Inflationen kom in på 9,3 % med en månadsförändring på hela 1,1 %!!

Riksbanken behöver höja styrräntan rejält i september.

Kan du förklara det så att ett barn förstår, varför behöver riksbanken höja?
Citera
2023-07-14, 13:48
Medlem
Citat:
Som jag skrev så hade tom mina föräldrars gamla hus högre energiklass. Du behöver hitta äldre hus som inte är förbättrade. Och det är just i obygden ingen har vela kosta på förbättringarna.

20% är ändå inte att klassa som försumbart.
Men snart nekar du väl att du skrivit det.
Det gör du ju alltid.
Citera
2023-07-14, 14:48
Medlem
Citat:
Många som påstår det fetade. Men när jag synar är det tomt.
Svaren blir på nivån "öööh bankakuten öööh liksom". Någon konkretisering går inte att få.

I verkligheten är banker något staten plundrar. Att staten skulle skänka något till aktieägarna i banker är helt uteslutet.
Är det nu du ska skriva - jag var med då så jag vet för det känns i hela kroppen. På 90-talet behövde staten hjälpa flertalet banker förutom SHB. Har du någon länk till din konspirationsteori om att staten plundrar bankerna?
Citera
2023-07-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
För att sänka den skyhöga inflationen. Som bonus så blir det mer attraktivt för marknaden att investera i Seketas eller svenska börsen = kausalt samband för starkare valuta samt lägre importerad inflation. För exempel kan du kika på Norge som har lägre inflation trots flytande skräpvaluta p g a ett enormt handelsöverskott tack vare oljan. Så de importerar alltså inte lika mycket inflation, i goda tider kommer alltså NOK stärkas mot Seketas p g a handelsöverskottet. RB har släppt Seketasen, annars hade de höjt räntan ner. Nu har dock Seketas stärkts något p g a lägre inflation i USA samt kommande Nato-medlemsskap. Marknaden söker säkerhet samt avkastning, det får man inte i Seketas som har 9% inflation och betydligt lägre avkastning. Lite som att kasta pärlor till ett svin

Norge har likt Danmark betydligt lägre inkomstskatt på betydligt högre löner. Svensken blir fattigare med reallönesänkningarna vi ser. Bostadspriserna är tillbaka på 200X år nivå omräknat för internationell köpkraft
Senast redigerad av Niklas86 2023-07-14 kl. 15:20.
Citera
2023-07-14, 15:00
Medlem
Citat:

Finns fakta på detta, bara en googling bort. Ser inte speciellt bra ut för Stockholm heller vad gäller kass energiklass. Relativt jämt fördelat i riket, följer värdeår rätt bra.
Citera
2023-07-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Hej. Att höja räntan trycker inflation nedåt. Det innebär att nu när sveriges inflation är högre än önskat, behöver svenska riksbanken höja räntan, så att inflationen trycks nedåt.

mvh
Citera
2023-07-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Finns fakta på detta, bara en googling bort. Ser inte speciellt bra ut för Stockholm heller vad gäller kass energiklass. Relativt jämt fördelat i riket, följer värdeår rätt bra.

Fast kraven gäller ju inte bara villor utan samtliga bostäder.

Här är en rätt ny debatt artikel om ämnet.
https://www.dn.se/debatt/eu-krav-ger-kraftigt-hojda-kostnader-for-bostader/

Sista ordet är inte sagt i den frågan och inte heller vad slutmålet kommer bli, eller hur det skall finansieras.
Sedan är väl energiklassen kopplad till vilken klimatzon man bor i?
Jag hade inga som helst problem med att höja min när jag bodde i villa, krävdes inga 500 000.
Citera
2023-07-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast kraven gäller ju inte bara villor utan samtliga bostäder.

Här är en rätt ny debatt artikel om ämnet.
https://www.dn.se/debatt/eu-krav-ger-kraftigt-hojda-kostnader-for-bostader/

Sista ordet är inte sagt i den frågan och inte heller vad slutmålet kommer bli, eller hur det skall finansieras.
Sedan är väl energiklassen kopplad till vilken klimatzon man bor i?
Jag hade inga som helst problem med att höja min när jag bodde i villa, krävdes inga 500 000.
Absolut gäller det alla bostäder. Bor själv nytt, som inte blivit energiklassat än. Men borde gå som A eller som lägst B. Såg någon utredning på vad det kostade att lyfta ett F-klass tillräckligt. Vill minnas 750k, så det är väl kanske inte så farligt. Har man inte tummen mitt i handen så kan det såklart bli ordentligt billigare

Använder man Flanders koorperativa Bygg HB så landar man dock på 1,5M. Är Flanders förresten avstängd? p g a låg nivå på inläggen kan ju tänkas.
Senast redigerad av Niklas86 2023-07-14 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in