Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Berätta för mig nu hur du tänker dig att hyresregleringen ska slopas och marknadshyror ska ta plats? Kan du snälla beskriva processen för mig?
Finns många bra sätt att göra det på.
T ex att vid byte av hyresgäst så får fastighetsbolaget sätta vilken hyra dom vill för den nya hyresgästen. Och det är inget problem för den nya har då accepterat nivån.
Vid hyresförhandlingar tar man så hänsyn hyresnivån generellt vilket då inkluderar den nya hyrorna. Då blir det en långsam justering för de gamla hyresgästerna.
Då kommer köerna försvinna. Alla nya hyror blir marknadshyra.
Och är dom tillräckligt höga så kommer det produceras nya hyresfastigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Pratar vi om en hyreshöjning på 300-500% i stan med treor på Östermalm som kostar 35 000kr/mån? Rörlighet enligt dig är då att alla som inte har råd flyttar ut och går hemlösa eller flyttar till Kil?
Det är väl bara att titta på vad motsvarande BR har för motsvarande månadsutgifter så fårstår man var hyran landar. På ett ungefär iaf.
Sedan kommer BR-priserna falla något med marknadshyra. Iom att en del kommer föredra HR. Alla gillar inte att belåna sig mycket bara för att få sig en bostad.
Helt riktigt att de som bor i HR och betalar underhyra kommer att välja att hyra på mindre attraktiva platser. Där lär marknadshyran tom bli lägre än idag.
Det är INTE så att folk på aggregerad nivå kommer betala mer bara för att marknadshyra införs. Det man betalar totalt kommer vara lika. Det bara blir omstuvningar. En del HR går upp, en del HR går ned, BR går ned.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Så alla dyra nybyggen är för Indier som ska jobba inom IT? Det var det sjukaste jag hört hittills… tror inte riktigt på det.
Detta måste vara den mest oseriösa kommentaren den här veckan iaf.
Här är vantolkningen att precis exakt alla sådana HR måste gå till just indier. Ingen får gå till en pakistanier eller en polack. Skriver man sådan smörja har man inte ordentligt på fötterna.
pop-icon beskriver det hela bra.