Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Vi ska inte ens prata om vad de största nyproducerade lägenheterna i hyfsat bra lägen kostar, men jag förstår inte vem de är ämnade för?
Vem är det som efterfrågar dessa projekt? Varför byggs de överhuvudtaget?
Jo, jag kan ta och svara, och ge två exempel på kategorier av människor.
De som efterfrågar dessa är bland annat folk som kommer utifrån - en annan stad eller ett annat land - och som vill jobba inom t ex IT.
Den andra kategorin är de som är relativt nyexaminerade inom välbetalda yrken, som inte har föräldrar som gett dem en kickstart in i bostadskarriär.
På grund av att man är för ung eller inte har planerat sin flytt i 20 år, så har man i det läget inte sina 20 års kötid på vår dysfunktionella hyresmarknad till billiga nedreglerade HR.
Att köpa är inte jätteaktuellt, eftersom man söker ett flexibelt boende, inte nödvändigtvis ett långsiktigt. I fallet med nyexaminerade, eller med de som flyttar hit från t ex Indien för att jobba inom IT, har man dessutom kanske inte en halv miljon att langa upp som kontantinsats.
Då kvarstår att hyra i andra hand respektive att hyra nyproduktion, vars priser båda ligger nära marknadspris, så kö saknas i princip. Eftersom det är en sån ofantligt liten del av det totala utbudet så är det dock en ventil som har ett artificiellt högt pris jämfört med vad riktig marknadshyra skulle ha varit om den fick släppas fri på bred front.
De som hamnar i den här situationen - jag är det själv - tvingas då lägga säg 10-12k på hyra och kan alltså spara minst 5k i månaden mindre (till en eventuell kontantinsats) än om de hade fått bo i en hyresreglerad lägenhet. Även om jag gärna vill köpa så tar det ju ett gäng år att spara ihop till en kontantinsats i det här läget, så jag tar upp en hyreslägenhet istället.
Svensken håller desperat krampaktigt i hyresregleringen och det går inte in i folk att det inte hade behövt vara såhär, att vi har 20 års kötid i städerna och 0 rörlighet på marknaden på grund av de som har "vunnit på lotto" genom att sitta på sitt förstahandskontrakt till det gamla billiga beståndet år ut och år in.