Citat:
Det står inte sämst BNP.
Det handlar om utsikterna för förändring i BNP.
Och orsaken lär mycket bero på att byggsektorn stannar av. Den är en ganska stor andel av BNP.
Fastighetsbolagen har inte råd att bygga något. Och folket betalar inte produktionskostnaden för nya bostäder. Och då stannar det av. Och BNP krymper jämfört med om det skulle rulla på som vanligt.
------------------
Sedan har växelkursen inte med levnadsstandard att göra. BNP/Capita i fasta priser har stigit sedan 2013.
Det handlar om utsikterna för förändring i BNP.
Och orsaken lär mycket bero på att byggsektorn stannar av. Den är en ganska stor andel av BNP.
Fastighetsbolagen har inte råd att bygga något. Och folket betalar inte produktionskostnaden för nya bostäder. Och då stannar det av. Och BNP krymper jämfört med om det skulle rulla på som vanligt.
------------------
Sedan har växelkursen inte med levnadsstandard att göra. BNP/Capita i fasta priser har stigit sedan 2013.
Jag vet inte om du svarar på mina inlägg eller skriver allmänt. Jag nämnde i tidigare inlägg att även om orsaken inte är densamma som 90-tals krisen så låter det som att vi har likheter från det vi hade på 90talet. Likheterna som jag tog från ditt egna inlägg och summerade 90-tals krisen tilll:
Citat:
Jag summerar:
- Sverige var i en kris
- folk var överbelånade
- arbetslöshet, BNP-fall ledde till att folk fick problem att betala räntor och ammorteringar
- fastighetsbolag fick också problem
- Sverige var i en kris
- folk var överbelånade
- arbetslöshet, BNP-fall ledde till att folk fick problem att betala räntor och ammorteringar
- fastighetsbolag fick också problem
Du har gett flera inlägg till att orsaken på 90talskrisen inte är densamma som idag, det har jag aldrig påstått, jag menar att konsekvenserna verkar snarlika.
Samtliga påståenden jag lagt fram verkar stämma överens med vart vi är idag, med punkten att vi inte fått hög arbetslöshet än.
Och sedan får vi inte glömma att vi är bara i början av krisen. Första räntehöjningarna som gjordes för att motverka den höga inflationen var för drygt ett år sedan. Vart står vi idag? Högre inflation, ränteprognoser som fortsätter att signalera för mera räntehöjningar och byggsektorn ligger på is.