Normen är väl att man kan lägga den efter, om det ens är någon efter. Lite som att hålla upp en dörr.
Om det inte är någon efter tycker jag pinnen känns onödig.
Om den före inte lagt någon pinne, och dessutom byggt berg som tar tid, så kan man ju lägga dit en pinne före sig, för att kunna sätta igång att lägga upp sina varor.
Om den före inte lagt någon pinne, men inte byggt några berg, så brukar bandet rulla iväg ganska fort, och då blir det oftast en naturlig lucka på bandet som då på samma sätt som en pinne signalerar att detta är en ny kund.
Dessa principer fungerar oftast i harmoni. Om det inte är någon efter, och man inte lagt en pinne, fast det sedan dyker upp en bakom, brukar det i regel hinna bli en naturlig lucka.
Om någon ändå lägger varor nära, när pinne saknas, finns inget som hindrar att man då lägger dit pinnen, när behovet uppstått.
Blir det ändå tveksamheter ser jag inget problem i att säga typ:
- Potatispåsen är min.
Eftersom detta inte är reglerat i lagtext, där den som gör fel lagförs, måste vi alla utveckla egna flexibla regler för hur vi hanterar detta. Det funkar ju inte om två personer har utvecklat sina egna väldigt strikta regler som inte fungerar ihop.
Efter att ha läst tråden börjar jag undra om detta kanske bör tas upp i riksdagen. Vi kanske måste lagstadga att man alltid lägger upp pinnen efter sig, vilket det behövs eller inte. Ungefär som stopplikten i trafiken, där man ska stanna oavsett om det kommer en bil eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Denjaprecisden
Om personen framför inte lägger någon så bara lägg dina varor rakt efter så får han pinsamt nog säga att det inte är hans varor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lux-Et-Veritas3
Jag brukar packa på mina varor efter personen före som "glömmer" så hen måste informera kassören att dessa varor är minsann inte hennes. Vissa lär sig aldrig..
Det är ju inte jättefarligt att prata med varandra i vardagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyaHenrikss
Exakt!
De som inte följer ska dödas.
Jag har försökt med blicken många gånger men tyvärr misslyckats.
Vad hade du förväntat dig skulle hända? De står ju inte vända åt ditt håll.