2023-07-12, 22:10
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Lägger bara upp pinnen efter mig. Vill personen innan betala för mina varor går det bra för mig. Det har dessutom hänt några gånger att enstaka varor smitit med.
Citera
2023-07-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Man lägger pinnen när man inte har några fler varor. Dvs. man sätter punkt för sitt handlande.
Precis. Lägger en svagbegåvad kund framför en i kön inte pinnen efter sina varor så lägger man en åt dem - och även precis som vanligt; en efter sina egna varor.

Har du ingen bakom dig i kön och om andra omständigheter verkar rätt kan man strunta i att lägga pinnen efter sina varor samtidigt som man är smått medveten om att en ny kund kan dyka upp bakom.
Citera
2023-07-12, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
När den kom tyckte jag det var självklart att man la upp den före sina varor. Minns inte anledningen men det var en bra anledning.

Nu tycker jag självklart efter är bättre. Man försvarar sina varor mot att bli hopslagna mot nästa kunds, ren egoism, som funkar bäst.
Citera
2023-07-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denjaprecisden
Om personen framför inte lägger någon så bara lägg dina varor rakt efter så får han pinsamt nog säga att det inte är hans varor.
Jag gör alltid så. Lika roligt varje gång.
Citera
2023-07-12, 22:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Den när äckelpinnen fyller inget syfte och borde förbjudas.
Det är hur enkelt som helst: personen efter väntar med att börja lägga upp sina varor tills personen före har börjat betala, eller det är uppenbart att h*n inte har fler varor. Under tiden h*n tar upp kortet och knappar in koden, eller fumlar med kontanter kan du börja lägga upp dina egna varar.
Citera
2023-07-12, 23:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Den när äckelpinnen fyller inget syfte och borde förbjudas.
Det är hur enkelt som helst: personen efter väntar med att börja lägga upp sina varor tills personen före har börjat betala, eller det är uppenbart att h*n inte har fler varor. Under tiden h*n tar upp kortet och knappar in koden, eller fumlar med kontanter kan du börja lägga upp dina egna varar.

Det skulle aldrig funka i en snabb affär. Har du inte varorna på bandet redan skapar du ju flera minuter i väntetid. Eftersom man numera scannar och inte knappar in. En scanning tar en bråkdels sekund medan det tar flera sekunder att få varan till bandet.

Tycker pinnar är bra. De som sitter i kassan behöver aldrig tänka på vems varor är vems, pinnen talar om det.

Många handlar för så lite att de blippar varorna. Även med kod tar det högst några sekunder att betala. Du hinner inte lägga upp varorna. Eller öser du bara upp dem?

Jag är inte snabb av mig men jag stör mig när folk leker zenbuddhister på Willys.
Citera
2023-07-12, 23:09
Medlem
henrikos avatar
Normen är väl att man kan lägga den efter, om det ens är någon efter. Lite som att hålla upp en dörr.

Om det inte är någon efter tycker jag pinnen känns onödig.

Om den före inte lagt någon pinne, och dessutom byggt berg som tar tid, så kan man ju lägga dit en pinne före sig, för att kunna sätta igång att lägga upp sina varor.

Om den före inte lagt någon pinne, men inte byggt några berg, så brukar bandet rulla iväg ganska fort, och då blir det oftast en naturlig lucka på bandet som då på samma sätt som en pinne signalerar att detta är en ny kund.

Dessa principer fungerar oftast i harmoni. Om det inte är någon efter, och man inte lagt en pinne, fast det sedan dyker upp en bakom, brukar det i regel hinna bli en naturlig lucka.

Om någon ändå lägger varor nära, när pinne saknas, finns inget som hindrar att man då lägger dit pinnen, när behovet uppstått.

Blir det ändå tveksamheter ser jag inget problem i att säga typ:
- Potatispåsen är min.

Eftersom detta inte är reglerat i lagtext, där den som gör fel lagförs, måste vi alla utveckla egna flexibla regler för hur vi hanterar detta. Det funkar ju inte om två personer har utvecklat sina egna väldigt strikta regler som inte fungerar ihop.

Efter att ha läst tråden börjar jag undra om detta kanske bör tas upp i riksdagen. Vi kanske måste lagstadga att man alltid lägger upp pinnen efter sig, vilket det behövs eller inte. Ungefär som stopplikten i trafiken, där man ska stanna oavsett om det kommer en bil eller inte.

Citat:
Om personen framför inte lägger någon så bara lägg dina varor rakt efter så får han pinsamt nog säga att det inte är hans varor.

Citat:
Ursprungligen postat av Lux-Et-Veritas3
Jag brukar packa på mina varor efter personen före som "glömmer" så hen måste informera kassören att dessa varor är minsann inte hennes. Vissa lär sig aldrig..

Det är ju inte jättefarligt att prata med varandra i vardagen.

Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Exakt!
De som inte följer ska dödas.
Jag har försökt med blicken många gånger men tyvärr misslyckats.

Vad hade du förväntat dig skulle hända? De står ju inte vända åt ditt håll.
Citera
2023-07-12, 23:09
Medlem
donald12s avatar
Citat:

Alternativt plocka ner ett paket kondomer o lägga på bandet o sen lägga dit pinnen;-)

Eller ett paket godis om det är nån gravt överviktig....
Citera
2023-07-12, 23:15
Medlem
Citat:
Jag hade en period i livet då jag aldrig använde kundpinne (varken före eller efter). Det skapade aldrig förvirring eller problem. Personen i kassan har liksom koll.
Citera
2023-07-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det skulle aldrig funka i en snabb affär. Har du inte varorna på bandet redan skapar du ju flera minuter i väntetid. Eftersom man numera scannar och inte knappar in. En scanning tar en bråkdels sekund medan det tar flera sekunder att få varan till bandet.

Tycker pinnar är bra. De som sitter i kassan behöver aldrig tänka på vems varor är vems, pinnen talar om det.

Många handlar för så lite att de blippar varorna. Även med kod tar det högst några sekunder att betala. Du hinner inte lägga upp varorna. Eller öser du bara upp dem?

Jag är inte snabb av mig men jag stör mig när folk leker zenbuddhister på Willys.
"Snabb affär"? Funkar alldeles utmärkt i alla affärer jag handlat i, idioter som tror världen går under om de får vänta två sekunder.. dessutom räcker det att ha ett mellanrum på ngn meter, dvs när kassörskan har ett par grejer kvar att skanna. självklart kan kassörskan styra bandet med foten och mata fram ens varor i ögonvrån medan h*n ev. frågar "är det bra så", bekräfta summan, kunden bippar, bekräftar summan, kassörskan frågar om kunden ska ha kvittot.
Men du är väl en sådan där idiot som är uppe i flygplansgången i samma sekund som flyget landar också och man får ett gäng med rövar i ansiktshöjd 10 minuter innan de ens kan tänka på att gå av..
Citera
2023-07-12, 23:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
"Snabb affär"? Funkar alldeles utmärkt i alla affärer jag handlat i, idioter som tror världen går under om de får vänta två sekunder.. dessutom räcker det att ha ett mellanrum på ngn meter, dvs när kassörskan har ett par grejer kvar att skanna. självklart kan kassörskan styra bandet med foten och mata fram ens varor i ögonvrån medan h*n ev. frågar "är det bra så", bekräfta summan, kunden bippar, bekräftar summan, kassörskan frågar om kunden ska ha kvittot.
Men du är väl en sådan där idiot som är uppe i flygplansgången i samma sekund som flyget landar också och man får ett gäng med rövar i ansiktshöjd 10 minuter innan de ens kan tänka på att gå av..

Verkligen inte. Självklart sparar man inte tid på att skutta upp där.

Men även om jag har tid på mig med kunden före, så hinner det bli tomt på bandet innan jag fått upp alla varor om de inte fått plats. Vill verkligen inte att folk ska börja stampa med foten. Så ja, det skulle gå sakta om jag var tvungen att ta upp vara efter vara medan de scannades.

Sedan är jag övertygad om att de i kassan vill ha pinnarna med och inte hålla på och gissa. Det är ju för deras skull pinnarna finns.
Citera
2023-07-12, 23:53
Medlem
Svenskar och deras sjuka behov av ordning, helst ordlös kommunikation. Alltid lika intressant hur de blir passivt aggressiva när det "inte stämmer" och någon går emot ordningen. Eller hur de ska gå ihop i en gemensam kö exempelvis och man nästan ser hur kugghjulen snurrar runt i huvudena för att få till det friktionsfritt men ja, lägger den efter mig om jag har många grejer. Har jag fåtal saker lägger jag dem framför mig och står snett bakom så ingen kan smyga på ett berg för nära efter mig (överstressade gruffande människor). Har den framför inte lagt en pinne väntar jag ut någon meters mellanrum, ev. pinne vid "berg".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in