2023-07-12, 15:47
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
https://m.facebook.com/groups/776883263665426/permalink/1011962590157491/?comment_id=1012365410117209

Nu börjar till och med anhängarna tröttna på tjat om swish...
Det börjar bli dags att få fram den där årsredovisningen.

Ser att tom dumpsters börjar tvivla på hur mycket swish som inkommer och vad den går till.

Om det visar sig att Sara och Patrik på inget sett skott sig själva eller tagit swish för eget bruk så lovar jag alla dumpens fans att aldrig mer skriva i ämnet!
Har de jobbat ideellt (förutom utlägg såklart) skall jag återupprätta respekten och swisha dem en röding.
Citera
2023-07-12, 16:33
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torleifsdottir
Det är ju trams, Dumpen hänger ut fler nu än tidigare till och med. Det s.k avskräckande momenten är ju uppenbarligen ett rent påhitt då dom har 4 nya uthängningar på 4 dagar.

Det är på den nivån att hela grejen börjar bli urvattnad och konsekvenserna för dem som blir uthänga idag är betydligt mildare än dem som blev uthängda i början (som det skedde med personen i min närhet).

Så Dumpen är inte avskräckande, det är inte effektivt, det är inte etiskt och det drabbar väldigt många oskyldiga anhöriga och framförallt barnen som råkar vara anhöriga.

Resultatet är dock att Sara har blivit av med sin skuld till kronofogden och att dem uppenbarligen kan göra sig en trevlig inkomst på detta. Seriösa organisationer tar avstånd från Dumpen, Polisen tar avstånd från Dumpens metoder. Det kostar skattebetalare multum i form av polisanmälningar som inte går någonstans då offret inte existerar och kvar blir endast en "freakshow".
lägger till att Dumpen gör ungarna medvetna om marknaden- fenomenet. Ungarna blir varnade för kriminella-kriminella gäng, varnade för snus tobak sprit knark. Det skyddar de inte ett dugg tyvärr, tvärtom blir de nyfikna, vad är detta som alla håller på med, måste veta vad det är bra för. Jag måste få kn*lla så fort som det bara går. Det kanske inte blir med en gubbe, men att det leder till för tidigt då de inte är mogna.

Var medveten om att, allt som skrivs och därefter läses påverkar, i ett barn med litet intag av fakta blir det stort i dem, inte som oss här som har så mycket mer info. i oss. Det finns en anledning att föräldrar inte vill barnen ska se så mycket nyhetsprogram på TV. Det blir så ofantligt större i dem med förolyckade personer. Vi tycker förstås att det är förskräckligt, men vi har lärt oss att livet är så och vi tynger (förhoppningsvis) inte ned oss.

Men hur fungerar Dumpen på dem, vet ej, men knappast bra, säkert olika. En del blir rädda, en del tror de ska bli våldtagna, en del tappar förtroendet till vuxna, vågar inte fråga i en nödsituation, en del börjar fundera på sex för tidigt, kopplar ihop sin sexualitet med gäddor. En sak är säker, många funderingar är det, och kommer inte fråga självmant. Frågar de föräldrarna får de försöka svara på så sett att de inte blir rädda- skrämda.

På ett sätt fungerar Dumpen på alla barn på samma sätt som en våldtäkt gör. Med den skillnaden att våldtäkten gör mycket värre skada. Medan oron som Dumpen ger träffar de allra fästa barnen. Så ett självklart val är att ta bort Dumpen.
Citera
2023-07-12, 16:39
Medlem
Blackwidow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Men dumpen vill att det ska synas ordentligt

Dumpen vill att dom som begår denna typ av handlingar ska hängas ut för att varna framtida presumtiva offer och för att barn gäddorna skulle ha förgripit sig på tidigare ska kunna kolla på dumpen och lättare våga komma fram i ljuset och anmäla sin förövare

Sen skapar denna metod dessutom mer uppmärksamhet

Jag tror absolut att det kan till en bättre lagstiftning för att minska fenomenet av gubbar som utnyttjar barn via nätet men det kommer alltid finnas* pga
1. Män som förlorat sin moraliska kompass och inte ser sina offer som objekt för sitt egna nöjes skull.
2. Pedofiler/hebefiler i rent klinisk bevisad form.
3. Barn som lider av psykisk ohälsa som använder sex som självskadebeteende mao utsätts för risker och kommer i kontakt med dessa 2 ovanstående typer. Med det sagt utan att lägga skuld på offret på något sätt. Detta fenomen som uppkommer är lika gammalt som mänskligheten själv.*

Anser man att t ex skjutningarna pga gängkriminalitet i Sverige minskat genom åren för att vi åskådliggör bristerna i migrationsfrågan ( integrering vs utanförskap, fattigdom, utbildning etc etc)? Mitt svar på den frågan som ingen kan säga emot är att det har aldrig varit så högt. Aldrig har migrationsfrågan varit så synliggjord som den är nu och aldrig har kritiken mot enskilda etniska grupper varit större men likförbannat är den här typen av brott på sin peak. Vad vi ser är ett utanförskap som skapar ett parallellsamhälle där det härjas fritt utan att polisen kommer åt själva gärningen. De kriminella hittar andra vägar för att utföra brott och polisen kliar sig i huvudet trots alla åtgärder som satts in och trots åskådliggörandet av enskilda grupper och individer. På samma sätt som man försöker utmåla muslimer som grupp som skjutgalna jihaddister skiter* de gängkriminella i allt spott och spe för dom är ändå paria i samhället. Problematiken med dessa grupper är så mycket mer som vi inte kunnat få bukt med.
Skulle samma kunna ske med gubbslemsproblematiken? Det gapas, äcklas och hängs ut. Dom blir samhällets paria och* hittar andra vägar för att mätta sina lustar. Man skiter i konsekvenserna och brott fortlöper iallafall trots samhällets syn på dessa individer.* Jag säger inte att så kommer ske men uppenbart är att även om det synliggörs och lagstiftningen blir hårdare slår dessa grupper tillbaks med en ännu hårdare kraft. Därav tror jag inte att uthängningarna är ett sätt att nå dit. Det blir urvattnat, folk glömmer (även om inte flashback glömmer ) men de flesta i samhället har annat att bry sig om än att kartlägga varenda rörelse äcklet på andra sidan stan gör. Äcklena fortsätter för dom är ju "ändå pedofiler " i allas ögon för dom förlorade familj, vänner, jobb och hem i samband med dom blev uthängda via Dumpen. I det långa loppet har Dumpen inte uppnått mer än några gäddor som tagit livet av sig, splittrade familjer vars barn i sin tur k a n s k e kommer leda till psykisk ohälsa . Brotten fortsätter om än i andra former. Uthängningarna ger ingenting mer än underhållningscontent. Och jo, Dumpen är anledningen till att anhöriga kan kontaktas och i vissa fall trakasseras som det kommit fram i tråden av ett par skribenter i tråden.
Citera
2023-07-12, 16:47
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Nu skriver du något intressant...
"Ungar som faktiskt söker äldre kommer få det svårare att hitta någon tack vare dumpen"

Ser du själv hur bakvänt det är? Handlar alltså inte ett spår om att gäddor ska få svårare att hitta unga att chatta med...

Varför skulle inte dumpen vilja offentliggöra om någon träder fram och hävdar att en gädda förgripig sig på de? Det måste ju vara kanon nyheter och bevis på att det de gör funkar?

Konsekvensen är att det publiceras. Det är inte gäddorna som väljer att publicera. Gäddorna väljer att chatta. Sedan är det dumpen som väljer att publicera så som de gör. De vet att det maximerar skadan för både gädda och anhöringa. De vet också att skadan för anhöriga lätt kunde minimeras, samtidigt som gäddan får samma problem med familj, jobb osv.
Alltså väljer dumpen, helt medvetet, att maximera skada.
Det är det ingen annan än dumpen som väljer.

Det går ju åt båda hållen såklart, ungar med ett självskadebeteende som ska få svårare att hitta en förövare (eftersom gäddorna är rädda för konsekvenserna) samtidigt som gäddorna o sin sida ska avstå från att söka offer för dom anser riskerna är för stora

Asså om ngn hör av sig till dumpen o berättar det så är det klart att dumpen (med personens tillåtelse naturligtvis) publicerar deras berättelse, det har redan hänt
https://dumpen.se/2023/05/31/det-gjorde-ont-att-se-dig-pa-dumpen/

Däremot så finns det så mkt skam i att varit utsatt så offren håller nog ofta sina erfarenheter inom sig

Gäddorna väljer att sexchatta med vad dom tror är ett litet barn trots att dom vet att det är fel, dumpen synliggör enbart misstaget gäddorna själva har valt
Citera
2023-07-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer

Ser att tom dumpsters börjar tvivla på hur mycket swish som inkommer och vad den går till.

Om det visar sig att Sara och Patrik på inget sett skott sig själva eller tagit swish för eget bruk så lovar jag alla dumpens fans att aldrig mer skriva i ämnet!
Har de jobbat ideellt (förutom utlägg såklart) skall jag återupprätta respekten och swisha dem en röding.
Bara ett litet problem... Swish till aktiebolaget började inte förrän under 2023. Alltså är nog ÅR rätt ointressant nu. Blir mer intressant nästa år vid den här tiden.

En annan rolig grej är att många kommenterar att de swishar så att dumpen kan hjälpa offer. Pengarna som swishas går till aktiebolaget, inte till föreningen. Föreningen köper in hjälp till offer, inte aktiebolaget.
Att ge gåvor från företag är inte avdragsgillt utan sker med skattade medel. Sen finns det olika vägar att gå, men det triggar skatt för bolag eller ägare...
Citera
2023-07-12, 17:04
Medlem
Citat:
Gäddorna väljer att sexchatta med vad dom tror är ett litet barn trots att dom vet att det är fel, dumpen synliggör enbart misstaget gäddorna själva har valt
Du upprepar dig själv, så jag omformulerar lite.

Långt från alla gäddor pratar med "ett litet barn". Vi kan väl i alla fall enas om att majorteten tror att de chattar med en tonåring, som i lagens mening är ett barn (under 15 år).

Är du enig i (ja eller nej-fråga) att dumpen har ett val i att maximera skada för gäddans omgivning, eller att minimera den?

Dumpen väljer sin metod, som skiljer sig från övrig medias, för de anser att problemet inte får nog uppmärksamhet.
Alltså väljer dumpen en metod som maximerar skada för anhöriga med målet att skapa mest möjliga uppmärksamhet?
Enig eller inte enig?
Citera
2023-07-12, 17:16
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Du upprepar dig själv, så jag omformulerar lite.

Långt från alla gäddor pratar med "ett litet barn". Vi kan väl i alla fall enas om att majorteten tror att de chattar med en tonåring, som i lagens mening är ett barn (under 15 år).

Är du enig i (ja eller nej-fråga) att dumpen har ett val i att maximera skada för gäddans omgivning, eller att minimera den?

Dumpen väljer sin metod, som skiljer sig från övrig medias, för de anser att problemet inte får nog uppmärksamhet.
Alltså väljer dumpen en metod som maximerar skada för anhöriga med målet att skapa mest möjliga uppmärksamhet?
Enig eller inte enig?

Jag håll int alls med
Ville dumpen skapa maximal skada hade dom kunnat gå mkt längre genom att hänga ut både gadda, barn och sambo men dom gör int det

Dom skriver på sin hemsida där dom uppmanar andra att int heller kontakta anhöriga, dom skrev en hel artikel när dom tydligt fördömde en händelse där en av gäddornas garageuppfart blev klottrad och gärningspersonerna hade klottrat pedofil eller liknande

Dom har haft med 2 kvinnor som vart tsm med varsin gädda där dom fått berätta sin historia, den ena i en video som ligger uppladdad och den andra i en podd

Dom har en anhöriggrupp på Facebook där dom stöttar anhöriga, Stella som frekvent dyker upp på en del konfrontationer brukar dom använda sig av för att stötta dom anhöriga

Dumpen gör en hel del (säkert ett enormt arbete bakom kulisserna) för att stötta och hjälpa dom anhöriga som gör mig fullständigt övertygad om att dom inte är ute efter att göra maximal skada för dom anhöriga
Citera
2023-07-12, 17:29
Medlem
Citat:
Jag håll int alls med
Ville dumpen skapa maximal skada hade dom kunnat gå mkt längre genom att hänga ut både gadda, barn och sambo men dom gör int det

Dom skriver på sin hemsida där dom uppmanar andra att int heller kontakta anhöriga, dom skrev en hel artikel när dom tydligt fördömde en händelse där en av gäddornas garageuppfart blev klottrad och gärningspersonerna hade klottrat pedofil eller liknande

Dom har haft med 2 kvinnor som vart tsm med varsin gädda där dom fått berätta sin historia, den ena i en video som ligger uppladdad och den andra i en podd

Dom har en anhöriggrupp på Facebook där dom stöttar anhöriga, Stella som frekvent dyker upp på en del konfrontationer brukar dom använda sig av för att stötta dom anhöriga

Dumpen gör en hel del (säkert ett enormt arbete bakom kulisserna) för att stötta och hjälpa dom anhöriga som gör mig fullständigt övertygad om att dom inte är ute efter att göra maximal skada för dom anhöriga
Jag ger upp.
Citera
2023-07-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torleifsdottir
Det är ju trams, Dumpen hänger ut fler nu än tidigare till och med. Det s.k avskräckande momenten är ju uppenbarligen ett rent påhitt då dom har 4 nya uthängningar på 4 dagar.

Det är på den nivån att hela grejen börjar bli urvattnad och konsekvenserna för dem som blir uthänga idag är betydligt mildare än dem som blev uthängda i början (som det skedde med personen i min närhet).

Så Dumpen är inte avskräckande, det är inte effektivt, det är inte etiskt och det drabbar väldigt många oskyldiga anhöriga och framförallt barnen som råkar vara anhöriga.

Resultatet är dock att Sara har blivit av med sin skuld till kronofogden och att dem uppenbarligen kan göra sig en trevlig inkomst på detta. Seriösa organisationer tar avstånd från Dumpen, Polisen tar avstånd från Dumpens metoder. Det kostar skattebetalare multum i form av polisanmälningar som inte går någonstans då offret inte existerar och kvar blir endast en "freakshow".

Citat:
Nu skriver du något intressant...
"Ungar som faktiskt söker äldre kommer få det svårare att hitta någon tack vare dumpen"

Ser du själv hur bakvänt det är? Handlar alltså inte ett spår om att gäddor ska få svårare att hitta unga att chatta med...

Varför skulle inte dumpen vilja offentliggöra om någon träder fram och hävdar att en gädda förgripig sig på de? Det måste ju vara kanon nyheter och bevis på att det de gör funkar?

Konsekvensen är att det publiceras. Det är inte gäddorna som väljer att publicera. Gäddorna väljer att chatta. Sedan är det dumpen som väljer att publicera så som de gör. De vet att det maximerar skadan för både gädda och anhöringa. De vet också att skadan för anhöriga lätt kunde minimeras, samtidigt som gäddan får samma problem med familj, jobb osv.
Alltså väljer dumpen, helt medvetet, att maximera skada.
Det är det ingen annan än dumpen som väljer.
Är ni naiva, lyckligt ovetande eller något annat värre?!

https://www.svd.se/a/xP9LkR/tar-minuter-sedan-valler-sexinviterna-in-till-david-14
https://jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/nyheter/ny-rapport-fler-unga-riskerar-att-mota-forovare-pa-natet/
https://www.svd.se/a/opVa7R/stockholmspolisen-fangar-flera-natpedofiler-i-veckan
https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/det-ar-inte-bara-att-stanga-av-kameran/
https://www.svd.se/a/4qxLk6/mannen-som-soker-barn-en-fara-for-rikets-sakerhet
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv--halsa/vald-overgrepp-och-sexuella-trakasserier/sexuella-overgrepp-pa-natet-ger-svara-sar-i-sjalen/
Citera
2023-07-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer

Jag är mer för än emot Dumpen i brist på statliga alternativ och ser inget problem med att de skulle göra en vinst?
Citera
2023-07-12, 18:34
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag är mer för än emot Dumpen i brist på statliga alternativ och ser inget problem med att de skulle göra en vinst?
Om de gör vinst är väl inget problem egentligen, men oron många känner och har kännt ganska länge nu är att tusentals swishar kommer in och inget blir redovisat.
De som swishar har själva begärt art fp se kostnadsröäkningar och bokföring.

Sen är det ju inte konstigt att folk är oroliga när en ex kriminell missbrukare och en notoriskt skattesmitare/fifflar har hand om anonyma swishdonationer, vem vet hur mycket som går till dumpen eller hur mycket som handlar i Sara och Patriks pensionsfonder?
Citera
2023-07-12, 18:55
Medlem
Citat:
Kalla det vad du vill. Kan gott ändra mig till grooming, även om jag uppfattar att det innebär ett mått sv manipulation? Har fiskarna verkat motvilliga tycker du?

Jag förstår hur du tänker. Bara säger att efter 250+ gäddor borde vi väl sett exempel på det?
Skulle ungar som faktiskt söker äldre hålla sig borta från gäddor menar du?

Jag förminskar inget. Dina ord. Du däremot förminskar det pris som gäddorna anhöriga får betala.
Du skriver också

"Enkelt, gäddorna blir uthängda och får känna att deras aktivitet på nätet har jobbiga konsekvenser"

Vilka konsekvenser är det, och vem är det som påför de konsekvenserna?

"Ungar som faktiskt söker äldre"....

Tror du det kryllar av 13-åringar som söker efter överviktiga 60-80 åriga gubbar med flänsost, eller?
Risken för att en 13-åring skulle göra det är nog mindre än noll, om hon inte har allvarliga problem själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in