Det fins ju övervakningsmaterial på detta. I FUP kan jag inte se att Maja går in fyr gånger, utan det dokumenteras att Maja går ut vid 01:09 och in igen vid 01:22 då man också ser att Maja tittar åt Toves håll. (A 153/112). Kl 01:24 lämnar hno enl övervakningskamerarn /117).
Toves syns komma ut vid 01:32.
Borde det inte finnas med i FUP att Maja springer in och ut alla dessa gånger?
Varför frågar inte åklagaren Maja om det utan även han beskriver förloppet med:
vid ~2:32 min
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Å: Var hon irriterad på det som hade hänt, Johanna alltså?"
Maja: "Ja, ja lite."
Å: "Var du det?"
M: "Jag var väl, jag var mest chockad"
Å: "Mm, och sen beskriver du att ni är utanför och Johanna pratar med polisen, då var du inte med eller, när hon pratar med polisen?"
M: "Nej"
Å: " Nej, ok. Eh...hur var Johana när hon kom tillbaka från det här samtaler med polisen då?"
M: "Alltså lite, eh,uppgiven skulle jag väl säga. Eh, (ohörbart, inte arg."
Å: "Ok, mm, ehm, vad sa ni då ni skulle göra?"
M: "Eh, Johanna sa att hon ville prata med Tove."
Å: "Mm, ok. Och sen så tror jag att du nämnde att du gick in på Nöjet, varför gjorde du det?"
M: "Eh, nämen det, Johanna ville liksom se var Tove var, eh, å väg ut."
Å: "Var det Johanna som bad dig gå in och titta efter Tove?"
M: "Ja."
Å: "Varför gick hon inte in och tittade själv då?
M: "Det, eh vet jag inte."
Å: "Tyckte du att det var konstigt att Johanna bad dig gå in och titta efter Tove?"
M: "Em, jag reflekterade inte så mycket över det."
Å: "Nej. Srn går du tillbaka ut igen. Och då träffar du på Johanna igen, om jag förstår det? Och sen kommer, sen kommer Tove.
M: "(ohörbart)"
Å: "Om jag förstår dig rätt Maja så är din uppfattning att det Johanna har sagt till dig är att, att hon vill prata med Tove. Johanna säger ju nåt helt annat här nu när vi hörde henne, vad syftet var med att änta på Tove. Du hörde vad hon sa?"
Å: "Ja. Vad säger du om det?
M: "Jag, eh, jag har inte varit med och planerat nåt eh, jamen att planera slå Tove eller skada henne på nåt sätt."
Å: Har Johanna sagt nånting att hon tänker göra det?"
M: "Nej, inte...nej."
Å: "Nej. Och sen kommer Tove ut och nån ber henne förlja med. Jag anatar att det var Johanna som bad henne följa med, inte du?
Å: "Mm. Och ni promenerar hemåt."
Det kanske hade varit bra om det hade funits flera vittnen av all de slag i den här rättegången, men eftersom det inte har behövts ett vittne för att berätta om att Maja sprungit in fyra gånger, utan det finns övervakningsbilder.
Varför tror du att åklagaren inte frågar Maja om dessa fyra gånger?
Det om något hade väl visat på att det fanns uppsåt och aggressioner?
Maja säger inte specifikt att det är en gång, utan säger att hon går in och kollar, går ut (vid ~02:28-02:29 min).
"Jag och Johanna står och väntar på Tove, så säger Johanna att jag ska gå in och kolla var Tove är nånstans så jag gör det. Och sen går jag ut igen och väntar. Eh, och efter en stund så kommer Tove ut och Johanna frågar om hon vill prata, följa med hem, till Johanna och prata då. Och ja, Tove säger ja. Ja, men vi tre börjar gå[...]"