2023-07-12, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är det som är så märkligt
Varför följde T med tjejerna hem?
Tove har ju tidigare varit rädd för dem

J och M måste ha lurat i T något som var viktigt för T eller fjäskade de och spelade snälla
Men båda är skyldiga till att ha lurat T
Jag tror inte att Tove hade följt med hem till Johanna om Johanna och Maja hade varit de som börjat bråka på Nöjet. Då hade Tove upplevt dem som aggressiva och då hade hon inte gått med på att vara ensam med dem.

Därför måste Tove ha varit den som började tjafsa, precis som Johanna och Maja uppger. Tove upplevde inte den knuff hon fick av Johanna som aggressiv utan som en reaktion på Toves egen handling. Tove kände sig säker i deras sällskap, därför vågade hon följa med.
Citera
2023-07-12, 09:48
Avslutad
Citat:
Här tror jag att du är nära sanningen
Det har förbryllat mig väldigt mycket varför inte den lögnaktiga J inte har skyllt ifrån sig så mycket mer
Här hade hon ju chansen
Johanna trodde att Maja hade erkänt medverkan i badrummet, precis som hon erkänt medverkan i dumpningen. Därför kunde inte Johanna ljuga om händelseförloppet i badrummet. Det måste vara så.
Citera
2023-07-12, 09:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Just det där att Maja sprang in och ut på nöjet för att ha koll på T
tog inte GW med i sitt program
Han ville ge en bild av att M knappt var inblandad

Maja sprang inte in och ut på Nöjet.
Inte om man ska tro på övervakningskamerorna.

Maja går in vid 01:22, det registraras att Maja kollar åt Toves håll. Hon lämnar vid 01:24.

Sedan går Tove ut vid 01:32.

Jag vill får bort sådan överdrifter som cirkulerar i tråden, t ex som en skribent påstod att det var fyra gånger.

Detta har nu blivit en trådsanning.

Lägger in mitt inlägg när det begav sig om denna överdrift (fyra gånger istället för en).

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det fins ju övervakningsmaterial på detta. I FUP kan jag inte se att Maja går in fyr gånger, utan det dokumenteras att Maja går ut vid 01:09 och in igen vid 01:22 då man också ser att Maja tittar åt Toves håll. (A 153/112). Kl 01:24 lämnar hno enl övervakningskamerarn /117).

Toves syns komma ut vid 01:32.

Borde det inte finnas med i FUP att Maja springer in och ut alla dessa gånger?

Varför frågar inte åklagaren Maja om det utan även han beskriver förloppet med:

vid ~2:32 min
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

Å: Var hon irriterad på det som hade hänt, Johanna alltså?"
Maja: "Ja, ja lite."
Å: "Var du det?"
M: "Jag var väl, jag var mest chockad"
Å: "Mm, och sen beskriver du att ni är utanför och Johanna pratar med polisen, då var du inte med eller, när hon pratar med polisen?"
M: "Nej"
Å: " Nej, ok. Eh...hur var Johana när hon kom tillbaka från det här samtaler med polisen då?"
M: "Alltså lite, eh,uppgiven skulle jag väl säga. Eh, (ohörbart, inte arg."
Å: "Ok, mm, ehm, vad sa ni då ni skulle göra?"
M: "Eh, Johanna sa att hon ville prata med Tove."
Å: "Mm, ok. Och sen så tror jag att du nämnde att du gick in på Nöjet, varför gjorde du det?"
M: "Eh, nämen det, Johanna ville liksom se var Tove var, eh, å väg ut."
Å: "Var det Johanna som bad dig gå in och titta efter Tove?"
M: "Ja."
Å: "Varför gick hon inte in och tittade själv då?
M: "Det, eh vet jag inte."
Å: "Tyckte du att det var konstigt att Johanna bad dig gå in och titta efter Tove?"
M: "Em, jag reflekterade inte så mycket över det."
Å: "Nej. Srn går du tillbaka ut igen. Och då träffar du på Johanna igen, om jag förstår det? Och sen kommer, sen kommer Tove.
M: "(ohörbart)"
Å: "Om jag förstår dig rätt Maja så är din uppfattning att det Johanna har sagt till dig är att, att hon vill prata med Tove. Johanna säger ju nåt helt annat här nu när vi hörde henne, vad syftet var med att änta på Tove. Du hörde vad hon sa?"
Å: "Ja. Vad säger du om det?
M: "Jag, eh, jag har inte varit med och planerat nåt eh, jamen att planera slå Tove eller skada henne på nåt sätt."
Å: Har Johanna sagt nånting att hon tänker göra det?"
M: "Nej, inte...nej."
Å: "Nej. Och sen kommer Tove ut och nån ber henne förlja med. Jag anatar att det var Johanna som bad henne följa med, inte du?
Å: "Mm. Och ni promenerar hemåt."

Det kanske hade varit bra om det hade funits flera vittnen av all de slag i den här rättegången, men eftersom det inte har behövts ett vittne för att berätta om att Maja sprungit in fyra gånger, utan det finns övervakningsbilder.

Varför tror du att åklagaren inte frågar Maja om dessa fyra gånger?

Det om något hade väl visat på att det fanns uppsåt och aggressioner?

Maja säger inte specifikt att det är en gång, utan säger att hon går in och kollar, går ut (vid ~02:28-02:29 min).
"Jag och Johanna står och väntar på Tove, så säger Johanna att jag ska gå in och kolla var Tove är nånstans så jag gör det. Och sen går jag ut igen och väntar. Eh, och efter en stund så kommer Tove ut och Johanna frågar om hon vill prata, följa med hem, till Johanna och prata då. Och ja, Tove säger ja. Ja, men vi tre börjar gå[...]"
Citera
2023-07-12, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Ja, J har erkänt strypgrepp, fällning och grensle.

Hon passar sig för att säga att de var två som gav sig på en då försvarslös TT. Så klart, hur skulle det se ut, två mot en.

Några "hårda bevis" finns inte för varken det ena eller det andra. Att M rört sin telefon två ggr betyder inte att hon sov däremellan. Varför skulle hon ha rört den om de satt i köket och pratade?

Detta fall kommer att avgöras (precis som i TR) på indicier, vad hände före, under och efter mordet?
Hur mycket trovärdighet har dessa två kvinnor? Varför sitter en (om) oskyldig 18-åring och ljuger i förhör efter förhör?

Skulle M gått och lagt sig efter att ha käkat hamburgare och somnat om, JJ "dragit" fram kroppen "någonstans ifrån" och lagt T på ett lakan (som hon hämtade under sängen)?
M skickade tummen upp (bevisat) per omg som svar när JJ var på Donken.

Indiciefall är spännande då det är svårt att sia utgången, den som lever får se!

Någon bild på Tove sittandes på huk i samband med bråket har jag inte sett. Jag utgår från att kamerorna är riktade mot in/utgången/baren enbart, och att det är däför man inte har några bevis för bråket och många vittnen förhörts (kamerorna kanske inte täcker just det området).

Kanske är det för mycket folk i vägen, så att kamerorna inte kan registrara vad som hände.

Vid 1:01 ses Johanna springa fram till en vakt och Maja kommer därefter. Det är vid baren, och sedan ses de gå med vakten längs med baren.

Man kan från baren se bås, där människor sitter. Detta område ligger i anslutning till entrén (A 153/121, ritning över Nöjet)

Däremot sitter Tove på huk på bild (men jag kan inte se henne, utan det är beskrivningen av övervakningsbilden) och att Maja tittar åt det hållet vid två tillfällen när hon är där vid 01:23- 01:24 och letar efter Tove. Därefter lämnar Maja Nöjet vid 01:24.

A 153/117 ff.

Tillägg:

Johanna säger att det var efter det att de hämtat jackorna, vilket de gör vid 00:53 enligt övervakningskamerorna. Och de pratar sen med vakten 01:01, så däremellan hände det, men verkar ej ha nåtts av kamerorna:

Förhör Johanna 24/11-22
A 153/980

"Du säger Tove hoppade på dig, kan du förklara det lite närmre?
Ja, det var ju precis där i slutet, som jag tidigare sagt ,att jag och Maja hade hämtat jackorna
för det var precis innan 01 då när det stängde. Sen så gick vi satte oss ett bås helt enkelt, eh
pratade bara vi, sen så, det var verkligen som att Tove bara kom fram från ingenstans och,
kom och satt sig på huk framför mig och frågade något i stil med hur känns det att vara sämst
i världen Johanna
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-12 kl. 10:29. Anledning: tillägg
Citera
2023-07-12, 10:38
Medlem
Citat:

Maja går in vid 01:22, det registraras att Maja kollar åt Toves håll. Hon lämnar vid 01:24.

Jag vill får bort sådan överdrifter som cirkulerar i tråden, t ex som en skribent påstod att det var fyra gånger.

Lägger in mitt inlägg när det begav sig om denna överdrift (fyra gånger istället för en).

Uppgiften om 3-4 gånger kommer från entrevärden på Nöjet. Han känner igen både J och M sedan tidigare och beskrivit dom som trevlig. Så hans vittnesmål bör ses som trovärdigt, när han säger att M sprang in 3-4 gånger ut och in på Nöjet och såg upprörd ut. (sid 547)

Att allt inte är med i FUP vet vi. Bild på när M beställer drink finns väl inte med t.ex. Och det är bara nån enstaka bild på J och M när dom går fram till vakten. FUP vill väl ge en helhetsbild utan översvämma den med bilder och info som inte anses vara avgörande för fallet.

Vaktens och polisens vittnesmål sröks inför rättegången, så att M gick in flera gånger vet inte ens rätten om.
Citera
2023-07-12, 10:42
Medlem
Citat:
Någon bild på Tove sittandes på huk i samband med bråket har jag inte sett. Jag utgår från att kamerorna är riktade mot in/utgången/baren enbart, och att det är däför man inte har några bevis för bråket och många vittnen förhörts (kamerorna kanske inte täcker just det området).

Däremot sitter Tove på huk på bild (men jag kan inte se henne, utan det är beskrivningen av övervakningsbilden) och att Maja tittar åt det hållet vid två tillfällen när hon är där vid 01:23- 01:24 och letar efter Tove. Därefter lämnar Maja Nöjet vid 01:24.

A 153/117 ff.

Hade inte Tove svarta kostymbyxor på sig? Den personen som skulle sitta på huk på kamerabilden är nog en annan person om man tittar på byxornas färg. Så Tove har nog varit någon annanstans på Nöjet.
Citera
2023-07-12, 10:44
Medlem
Citat:
Minns jag fel om att det fanns en bild på T fr nöjet där hon satt på huk?

Man ska inte tro på allt vad JJ och MH berättar i förhör som sagt var.
Citera
2023-07-12, 10:44
Medlem
Citat:

Kanske är det för mycket folk i vägen, så att kamerorna inte kan registrara vad som hände.

Vid 1:01 ses Johanna springa fram till en vakt och Maja kommer därefter. Det är vid baren, och sedan ses de gå med vakten längs med baren.

Man kan från baren se bås, där människor sitter. Detta område ligger i anslutning till entrén (A 153/121, ritning över Nöjet)

A 153/117 ff.

Tillägg:

Johanna säger att det var efter det att de hämtat jackorna, vilket de gör vid 00:53 enligt övervakningskamerorna. Och de pratar sen med vakten 01:01, så däremellan hände det, men verkar ej ha nåtts av kamerorna:

Förhör Johanna 24/11-22
A 153/980

"Du säger Tove hoppade på dig, kan du förklara det lite närmre?
Ja, det var ju precis där i slutet, som jag tidigare sagt ,att jag och Maja hade hämtat jackorna
för det var precis innan 01 då när det stängde. Sen så gick vi satte oss ett bås helt enkelt, eh
pratade bara vi, sen så, det var verkligen som att Tove bara kom fram från ingenstans och,
kom och satt sig på huk framför mig och frågade något i stil med hur känns det att vara sämst
i världen Johanna
"

Antar att ditt svar här gäller mitt första inlägg till dig idag (en timme tidigare).

Att något hänt på Nöjet den sena tiden råder det inga tvivel om eftersom TT skrev detta i sitt sms till AW.
Vem/vilka som börjat med tjafset mellan dessa ungdomar står i stjärnorna eftersom en inte kan försvara sig längre.
Citera
2023-07-12, 10:45
Medlem
sybels avatar
Citat:

Klipp ur förhöret:

Du hörde vad hon sa?"
M: "Jag, eh, jag har inte varit med och planerat nåt eh, jamen att planera slå Tove eller skada henne på nåt sätt."

Vad, av det J påstod, ville M inte uttala? Varför bromsade hon sig?

Med illvillig fantasi, kan jag tänka mig att J sagt "T ska dö" eller något ditåt. M vill inte ha fler frågor om vad J egentligen sagt och vill därför inte heller uttala vad J inte sagt.
Troligtvis har M hört J uttala dödshot mot T ett antal gånger förut och fäster kanske inte så stor vikt vid det. Words!

Nu är detta helt fria fantasier utifrån Ms utelämnade ord men jag ser det inte som helt otänkbart.
Citera
2023-07-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Antar att ditt svar här gäller mitt första inlägg till dig idag (en timme tidigare).

Att något hänt på Nöjet den sena tiden råder det inga tvivel om eftersom TT skrev detta i sitt sms till AW.
Vem/vilka som börjat med tjafset mellan dessa ungdomar står i stjärnorna eftersom en inte kan försvara sig längre.

Precis så är det.
Citera
2023-07-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Klipp ur förhöret:

Du hörde vad hon sa?"

Vad, av det J påstod, ville M inte uttala? Varför bromsade hon sig?

Med illvillig fantasi, kan jag tänka mig att J sagt "T ska dö" eller något ditåt. M vill inte ha fler frågor om vad J egentligen sagt och vill därför inte heller uttala vad J inte sagt.
Troligtvis har M hört J uttala dödshot mot T ett antal gånger förut och fäster kanske inte så stor vikt vid det. Words!

Nu är detta helt fria fantasier utifrån Ms utelämnade ord men jag ser det inte som helt otänkbart.

Just precis. Varför hakar MH sig? Vad tänker MH på? Vad letar hon efter för nåot eller några ord?, men säger det inte.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-07-12 kl. 10:58.
Citera
2023-07-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna trodde att Maja hade erkänt medverkan i badrummet, precis som hon erkänt medverkan i dumpningen. Därför kunde inte Johanna ljuga om händelseförloppet i badrummet. Det måste vara så.

Ja, Johanna berättade inte att Maja var med vid dumpningen trots att hon kunde gjort det. Hon höll inne med den infon tills hon fick veta att M själv berättat det. Det blir då logiskt för J att tro, att M även berättat om dom andra delarna. Därför säger hon som det var för att hon tror att M redan sagt som det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in