2023-07-12, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Så har aldrig GW sagt. Inte i offentligheten i alla fall

Det är nog från tidigare inslag i TV 4 före rättegången då han ansåg att bevisningen mot M inte höll för morddom och därför skulle vara ute till sommaren. Det har aldrig gällt J vad jag minns.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-12 kl. 02:07.
Citera
2023-07-12, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det var inte snällt sagt, nej. Min uppfattning om Js syn på ligg är heller inte positiv.

Som det beskrivits att hon uppträtt mot andra tjejer som strulat med killarna efter henne är hennes agerande trofélikt, ett sätt att pinka revir. De hon en gång haft förefaller hon se som sin "egendom". Och hennes försök att ragga på killar med stadigt förhållande ser jag som känslolös troféjakt och en skev inställning till sex. Hon förefaller söka bekräftelse genom ligg, därav madrassepitetet.
Om någon har en sund och logisk förklaring är jag villig att ompröva min ståndpunkt.

Det är möjligt att hon haft känslor för killarna hon tillåtit sig bli uppraggad av. I så fall har hon varit ett lätt byte. Sådant sprids ofta ganska snabbt och har bevisligen utnyttjats.
Jag säger inte emot din teori
Jag har inte satt mig in i J liggvanor
Så det är inget jag har lust att spekulera i

men det är i mina ögon lite osmakligt att kompisgänget där i Vetlanda går typ laget runt med sina liggpartnes
De borde kanske ha utvidgat sina vyer lite med att hitta partnes utanför gänget
Det är ju som bäddat för svartsjukedraman
Citera
2023-07-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
GW var en gång en lysande kriminolog. Karriär, böcker å vin å media.

Men han är inte jurist, läkare eller rättsläkare‼️

Ändå sätter han sig till doms över dessa yrkesgrupper.

I detta så tragiska fall, som slutade med Toves död är jag tacksam att det är HR/HD som dömer.

(Och inte GW ”dom är ute till sommaren…”)

Det enda som kriminologerna, lysande eller ej, verkar eniga om i detta mord är att det är mycket ovanligt. (Som kriminolog är GW inte ersatt av en annan "polisprofessor" utan en kriminolog på RPS).

De åtalade försvarare har försökt att införa tveksamheter för Toves dödsorsak, vilket man troligen inte lyckas med. Preliminärt fanns frågetecken om hon aspirerat maginnehåll, men vid rättsläkarundersökningen och det slutliga utlåtandet så förnekas det. Det är knappast en kriminologisk fråga utan en sakfråga.
Citera
2023-07-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att han bara har sagt M?
Jag har aldrig hört GW säga att J inte kommer bli inlåst ett tag

Ja för att Gw ska ha rätt krävs det att Maja släpps direkt efter rättegången i hr. Vissa i tråden tror ju det men jag ser det som helt osannolikt. Jag har alltid tyckt Gw varit grym men efter det här fallet har jag insett att han inte alls har samma koll som förr.
Citera
2023-07-12, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är nog från tidigare inslag i TV 4 före rättegången då han ansåg att bevisningen mot M inte höll för morddom och därför skulle vara ute till sommaren. Det har aldrig gällt J vad jag minns.
GW har fr början sagt innan han läst fup sagt att M kommer att släppas till sommaren
Citera
2023-07-12, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja för att Gw ska ha rätt krävs det att Maja släpps direkt efter rättegången i hr. Vissa i tråden tror ju det men jag ser det som helt osannolikt. Jag har alltid tyckt Gw varit grym men efter det här fallet har jag insett att han inte alls har samma koll som förr.

Samma här tyckte han var grym för några år sedan men nu och i det här fallet så tycker jag att han inte har varit seriös
Han tog parti fr början och har försökt att påverka fallet med sina uttalanden och snöat in i fallet Maja
Jag har inte hört att han pratat speciellt mycket om offret Tove och hennes anhöriga
Känns lite märkligt att han inte är objektiv
det hade varit mer intressant att lyssna på honom då
Han borde inte fått den media tid han fått
Stackars Toves anhöriga
Senast redigerad av Anedin 2023-07-12 kl. 04:48.
Citera
2023-07-12, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Dom övertalade ju Tove och följa med till Johanna för att prata ut och bli sams, på övervakningskameran ser man ju Maja som springer in och ut och letar efter Tove. Vi vet ju hur det slutade, Tove finns inte mer.
Just det där att Maja sprang in och ut på nöjet för att ha koll på T
tog inte GW med i sitt program
Han ville ge en bild av att M knappt var inblandad
Citera
2023-07-12, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Johanna (FUP):

"I ett Snapchat meddelande den 16 oktober 2022, till kontakten T*ilda F*reij, skriver Johanna följande om incidenten inne på Nöjet: Nä asså hon kom fram t mig på nöjet o
bah ”johanna hur känns d o va världens
sämsta person?” O då bad ja henne gå, o
då kastade hon sig över mig o hamrade
slag i huvudet på mig, hade mina vänner
nt vart där o skyddat mig hade ja kunnat
skadats ordentligt. Så efter nöjet väntade
ja på henne o bad henne lugnt följa me så
vi kunde snacka, så då gick vi hem t min
lägenhet o pratade ut, hon bad om ursäkt
o vi skiljdes åt me en kram. Sen vet ja nt
vart hon tog vägen o tydligen ingen
annan heller….
"

Johanna förhör:

"Tove kommer fram från ingenstans och sätter sig på huk och säger ungefär : Hej Johanna,
hur känns det att vara sämst på den här planeten? Johanna får svårt att svara och knuffar till
Tove lite som trillar bakåt, Tove blir jättearg och slår knytnävsslag mot Johannas huvud och
ansikte som lägger sig och tar skydd. Maja motar bort Tove men hon kommer tillbaka och
försöker slå Johanna och träffar i ansiktet. Benny kommer förbi och ser delar av händelsen.
"

Tove(FUP):

"Nöjet har den aktuella kvällen en stängningstid kl. 01:00. Kl. 01:08:19 skickar Tove ett SMS till sin
pojkvän Albin Warrén med innehållet ”Johanna slog mig”.
"

Vakten J*ohan:

"Den ljushyade tjejen pekade ut Tove och gick fram mot henna och sa att det var tjejen som
slog henne. Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och
han svarade att det är ord mot ord
"

Maja förhör:

"Hon märkte Tove först vid 01-tiden när de satt i en soffa och väntade på en kamrat. Tove
stod upp när hon sade något till Johanna. Johanna puttade till henne med sina händer på
hennes bröstkorg. Det gjorde att Tove backade lite men stod upp hela tiden. Sedan ville hon
slåss, hon slog knytnävsslag mot Johannas huvud. Maja ställde sig upp och knuffade bort
Tove så hon backade bakåt. Sen gick Tove från dem.
"

Minns jag fel om att det fanns en bild på T fr nöjet där hon satt på huk?
Citera
2023-07-12, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att du ligger väldigt nära sanningen här. Det som sker inom JJ, som hon inte delger någon, kan ha eskalerat men ändå funnits där sen tidig ålder. Tror att mycket handlar om hennes uppväxt, hur den var. Kanske en botten i själen som inte var bra?

Mamman krökade och pappan ville göra sin dotter stark, att stå emot elakheter och dumheter. Vara stark i sig själv- Kanske pappan, som varit soldat i Israel, hade en del han tyckte att han kunde/borde delge sin dotter. Inte minst hur man tar sig ur ett överfall?

Självklart är det bra att lära sina barn självförsvar, men hur långt det kan gå - det visste nog inte föräldrarna. Hur JJs "botten" var funtad.

Hur kul är det att ens 20-åriga dotter är skyldig till mord?

Sen MH som är en vanelögnare är med i skiten, behöver hon inte alls vara en mytoman; hon gör allt för att skydda sig själv nu och begriper förhoppningsvis att hon är lurad och utnyttjad.

Men helt oskyldig är MH inte.
Ska bli intressant att följa HR i slutet av Augusti.
Krökade J mamma?
Jag tror att. det kan vara så att M sökte och kände trygghet hos J
Tryggheten att få vara sig själv
Jag tror inte att hon kände så hemma
Citera
2023-07-12, 06:23
Medlem
Citat:
Johanna (FUP):

"I ett Snapchat meddelande den 16 oktober 2022, till kontakten T*ilda F*reij, skriver Johanna följande om incidenten inne på Nöjet: Nä asså hon kom fram t mig på nöjet o
bah ”johanna hur känns d o va världens
sämsta person?” O då bad ja henne gå, o
då kastade hon sig över mig o hamrade
slag i huvudet på mig, hade mina vänner
nt vart där o skyddat mig hade ja kunnat
skadats ordentligt. Så efter nöjet väntade
ja på henne o bad henne lugnt följa me så
vi kunde snacka, så då gick vi hem t min
lägenhet o pratade ut, hon bad om ursäkt
o vi skiljdes åt me en kram. Sen vet ja nt
vart hon tog vägen o tydligen ingen
annan heller….
"

Johanna förhör:

"Tove kommer fram från ingenstans och sätter sig på huk och säger ungefär : Hej Johanna,
hur känns det att vara sämst på den här planeten? Johanna får svårt att svara och knuffar till
Tove lite som trillar bakåt, Tove blir jättearg och slår knytnävsslag mot Johannas huvud och
ansikte som lägger sig och tar skydd. Maja motar bort Tove men hon kommer tillbaka och
försöker slå Johanna och träffar i ansiktet. Benny kommer förbi och ser delar av händelsen.
"

Tove(FUP):

"Nöjet har den aktuella kvällen en stängningstid kl. 01:00. Kl. 01:08:19 skickar Tove ett SMS till sin
pojkvän Albin Warrén med innehållet ”Johanna slog mig”.
"

Vakten J*ohan:

"Den ljushyade tjejen pekade ut Tove och gick fram mot henna och sa att det var tjejen som
slog henne. Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och
han svarade att det är ord mot ord
"

Maja förhör:

"Hon märkte Tove först vid 01-tiden när de satt i en soffa och väntade på en kamrat. Tove
stod upp när hon sade något till Johanna. Johanna puttade till henne med sina händer på
hennes bröstkorg. Det gjorde att Tove backade lite men stod upp hela tiden. Sedan ville hon
slåss, hon slog knytnävsslag mot Johannas huvud. Maja ställde sig upp och knuffade bort
Tove så hon backade bakåt. Sen gick Tove från dem.
"

Tack!

Jag hade bara läst/lagt på minnet "puttande".
Citera
2023-07-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis är det ju någon av dom s a s.
Nu har ju Johanna ändå erkänt strypgreppet inklusive fällning och grenle över bröstkorg/buk.

Någon tid kan väl Maja ändå ha lagt sig att vila, det finns inget som motsäger det.

Men som jag ser det finns det heller inget som styrke att Maja har hållit i händerna. Och det är det som är avgörande.

Hon kan ha varit vaken mer än vid de två tillfällena som stegen registreras, med det är ändå bara ett indicium på att hon varit vaken och uppe.

Hur ska åklagaren kunna bevisa att Maja inte bara var uppe och hörde bråk, utan mördade?

Ja, J har erkänt strypgrepp, fällning och grensle.

Hon passar sig för att säga att de var två som gav sig på en då försvarslös TT. Så klart, hur skulle det se ut, två mot en.

Några "hårda bevis" finns inte för varken det ena eller det andra. Att M rört sin telefon två ggr betyder inte att hon sov däremellan. Varför skulle hon ha rört den om de satt i köket och pratade?

Detta fall kommer att avgöras (precis som i TR) på indicier, vad hände före, under och efter mordet?
Hur mycket trovärdighet har dessa två kvinnor? Varför sitter en (om) oskyldig 18-åring och ljuger i förhör efter förhör?

Skulle M gått och lagt sig efter att ha käkat hamburgare och somnat om, JJ "dragit" fram kroppen "någonstans ifrån" och lagt T på ett lakan (som hon hämtade under sängen)?
M skickade tummen upp (bevisat) per omg som svar när JJ var på Donken.

Indiciefall är spännande då det är svårt att sia utgången, den som lever får se!
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-12 kl. 07:23.
Citera
2023-07-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Ja, J har erkänt strypgrepp, fällning och grensle.

Hon passar sig för att säga att de var två som gav sig på en då försvarslös TT. Så klart, hur skulle det se ut, två mot en.

Några "hårda bevis" finns inte för varken det ena eller det andra. Att M rört sin telefon två ggr betyder inte att hon sov däremellan. Varför skulle hon ha rört den om de satt i köket och pratade?

Detta fall kommer att avgöras (precis som i TR) på indicier, vad hände före, under och efter mordet?
Hur mycket trovärdighet har dessa två kvinnor? Varför sitter en (om) oskyldig 18-åring och ljuger i förhör efter förhör?

Skulle M gått och lagt sig efter att ha käkat hamburgare och somnat om, JJ "dragit" fram kroppen "någonstans ifrån" och lagt T på ett lakan (som hon hämtade under sängen)?
M skickade tummen upp (bevisat) per omg som svar när JJ var på Donken.

Indiciefall är spännande då det är svårt att sia utgången, den som lever får se!
Ja på friande så kommer Johanna på huk och undrar när hennes infriade kommer och arbetar för henne med något nytt mord som Maja Hellman gjorde.. vem utnyttjade vem ?

Båda är regnbågsfärgade och glada som resulterar mord. Fri kärlek speciellt till Johanna L-`~Ch~´em då blir det Jansson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in