2023-07-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Här har du lite kvällsläsning. Källor finns längst ner.

https://www.hawaii.edu/powerkills/SOD.CHAP13.HTM

"Recommendations
The U.S. government should include civilian deaths and injuries in public reporting of war deaths, including a tally of children killed.

The U.S. government should a more comprehensive and thorough job investigating allegations of civilian deaths that result from its drone strikes."

Bra att aldrig nämner hur många civila som stryker med när de härjar så alla andra får försöka göra grova uppskattningar.

Antar att du inte såg de läckta videos på när amerikanska soldater öva prickskytte på civila i början av invasionerna av Irak och Afghanistan?

Krig är hemskt, oavsett vart det sker och vilka som drabbas, oavsett om det är Ukraina eller Irak. Det är det folk inte förstår. De gör skillnad på människor (vad påminner det om..?) Och rättfärdigar beroende på egna sympatier och yttre påverkanskampanjer och propaganda. Sen är det självklart den egna kulturen som stöttar.

Jag tror INGEN tycker att det var RÄTT att Ryssland gick in i Ukraina.

Bara för att man diskuterar historia, diplomatiska relationer, orsaker etc, så stöttar man inte Ryssland och är "emot" Ukraina. Som jag sagt förut, är bara "rätt och fel" det handlar om kan man stänga ner tråden.

Men du och andra måste sluta utgå ifrån punkten "Det var fel att Ryssland gick in i Ukraina" när det gäller allt som diskuteras, för det är relativt självklart, eller hur?

Det är dessutom svårt att diskutera historia ur Ukrainskt perspektiv då landet bara existerat sen 1991.

Som du kanske märkte så gjorde jag en brasklapp i mitt inlägg. Jag vet vad amerikanerna gjort för krigsbrott och är emot dem, likväl som jag är emot rysslands krigsbrott, du verkar mest vara emot den ena sidan som inte är direkt krigförande, men inte den andra, krigförande, dock, du som är neutral.

Jo, jag såg och visade mitt förakt när det begav sig, angående de vidriga amerikanska folkrättsbrotten, till skillnad från dig(?) som är neutral?

Alla folkrättsbrott är fel, ja. Kosovo är fel, ja, detsamma med Krym.

Allt som diskuteras är inte fel per definition nej, det är därför diskussioner finns, annars hade de varit onödiga. Måste pissa, så lämnar det vid det.
Citera
2023-07-12, 00:02
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om du syftar på "The Russian 'Firehose of Falsehood' Propaganda Model" så bekräftas den varje dag på social media, på forum (inkl. Flashback), i rysk media, via uttalanden från den ryska staten mm. De bekräftar dagligen att det är precis så det går till.

Jo, jag förstår hur du menar, men hur skiljer sig det från väst? Är exakt samma sak, och den propaganda du sprider nu, är förmodligen samma som sprids i Ryssland.
Citera
2023-07-12, 00:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Blir många mördare och våldtäktsmän att straffa ,i stort sett alla ryssdjävlar är ju medskyldiga . Där står jag . ( och även du står där , alltså överens)

Vi är inte överens då du uppenbarligen anser att allt som är ryskt är skyldig till allt. Jag anser att man är skyldig när det är bevisat och man är fälld i domstol.

Detta gäller alla, oavsett nationalitet och omständigheter.
Citera
2023-07-12, 00:12
Medlem
Citat:
Vi är inte överens då du uppenbarligen anser att allt som är ryskt är skyldig till allt. Jag anser att man är skyldig när det är bevisat och man är fälld i domstol.

Detta gäller alla, oavsett nationalitet och omständigheter.

Anfallaren är skyldig .
Försvararen oskyldig , nödvärn .

Vi vet alla att så kommer domen bli .
Citera
2023-07-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ja vi får väl se.... Polackerna har inte glömt massakerna i Galizien, var så säker!

Grejen är bara den att det finns inga polacker kvar i Galizien. Sovjet fördrev alla polackerna från området 1945-46. Där finns bara ukrainare och en del etniska ryssar numera. Polacker ogillar utlänningar mycket starkt, så varför tror du att de vill få in flera miljoner utlänningar i sitt land?
Citera
2023-07-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Gör de katolska fanatikerna verkligen det? Polen precis som Ryssland och Ungern vill nog mest ha en ordentlig bit av Ukraina.

Polackerna stödjer alla som är emot ryssarna. Och nej, Polen vill inte ha något av Ukraina - i vart fall inte med lokalbefolkningen kvar.
Citera
2023-07-12, 00:17
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Många av oss som stödjer Ukraina var emot även amerikansk imperialism, de flesta är inte nihilister som du, även om jag var det en gång.

lyssen på denna, den är bra https://www.youtube.com/watch?v=Pe-tTVBivz4&ab_channel=GunderH%C3%A4gg-Topic

Nihilism har inget med saken att göra. Det handlar om att vara rationell och kunna skilja på diskussion och att ta stånd. Jaså? Känner du alla som stöttar Ukraina och vad de har för åsikter i den frågan?

Du har aldrig varit emot imperialism överhuvudtaget. Vem försöker du lura? Du använder order "rysk imperialism" i nutid när det är USA som har 750 baser och ständigt ökande i 80+ länder. Så, denna ryska imperialism antar jag ska börja med Ukraina, och sen fortsätta i hela Europa. Man har bara väntat på att USA ska bygga klart och att flera länder ska ansluta till NATO, bland annat grannlandet Finland.
Citera
2023-07-12, 00:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är som ni nog gissat INTE huruvida meningsmotståndaren är narcissist, feminin, psykopat eller bara lite nedlåtande. Ta den diskussionen i PM i stället. Varningar kommer nästa gång.

mvh /Mod
Citera
2023-07-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
utgår du ifrån att Ryssland vinner kriget/alternativt får diktera vilkoren i en fredsuppgörelse.
Så lär det bli så småningom även om detta krig kan bli näst intill ett evighetskrig..

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då är hårt sagt, med tanke på flera saker :

-Kuppförsök för två veckor sedan..(o Prigozin lever !!!!)
-Ryssland är på defensiven vid själva fronten..
-Varje månad, mera hårdvara ifrån väst..
-Utrikespolitiskt tappar man "vänner". Turkiet dvs..
De saker du tar upp är inte särskilt graverande. Prigges galna pride parad är avslutad och var misslyckad..
Den ukrainska motoffensiven förefaller vara ett gigantiskt misslyckande...
Hårdvara som snabbt förstörs eller skrot som håller för låg klass för att göra någon större skillnad..
Erdogan spelar uppenbarligen åt båda lagen..
Citera
2023-07-12, 00:27
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Som du kanske märkte så gjorde jag en brasklapp i mitt inlägg. Jag vet vad amerikanerna gjort för krigsbrott och är emot dem, likväl som jag är emot rysslands krigsbrott, du verkar mest vara emot den ena sidan som inte är direkt krigförande, men inte den andra, krigförande, dock, du som är neutral.

Jo, jag såg och visade mitt förakt när det begav sig, angående de vidriga amerikanska folkrättsbrotten, till skillnad från dig(?) som är neutral?

Alla folkrättsbrott är fel, ja. Kosovo är fel, ja, detsamma med Krym.

Allt som diskuteras är inte fel per definition nej, det är därför diskussioner finns, annars hade de varit onödiga. Måste pissa, så lämnar det vid det.

Jag tar ingen ståndpunkt utifrån ämnet jag diskuterar. Tycker jag var glasklar med det i inlägget. Om man diskuterar historia, diplomati och orsak & verkan utifrån den sida man sympatiserar med, blir det ju genast väldigt fel och inte helt sant, eller vad säger du?

Men igen, du följer med tills det brister, antingen pga av irritation eller en instinkt om att tävla, att "ha överhanden". Knappast så att jag haft alla rätt, men det är ju extremt svårt att ta folk seriöst när de hela tiden har en agenda och diskuterar emotionellt där man tydligt tagit stånd för en sida. Det blir ju bara att man förkastar och attackerar för att försvara, istället för att inbjuda till djupare diskussion, och förhoppningsvis, reflektion och en ökad bank av kunskaper.

Igen. Sista gången. Att skilja på diskussion och känslor/ta stånd.

Du kan diskutera krigets alla skeenden, orsaker - historiska och nutida utifrån en neutral ståndpunkt utan att frångå att du faktiskt stöttar Ukraina och tycker det är fel att Ryssland invaderat.

Det är ju själva kärnan till att utvecklas och lära sig av andra människor - något hela våran civilisation blivit stöpt av.

Rysslands invasion är fel. Att diskutera neutralt om omständigheter är det inte.
Senast redigerad av barkie 2023-07-12 kl. 00:31.
Citera
2023-07-12, 00:29
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Anfallaren är skyldig .
Försvararen oskyldig , nödvärn .

Vi vet alla att så kommer domen bli .

Krigets regler gäller alla. Du kan inte sätta eld på någon som gett upp, oavsett om soldaten i fråga är rysk, tysk, ukrainsk eller svensk.
Citera
2023-07-12, 00:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Att USA bedriver imperialism är jag knappast ensam om att anse, baserat på fakta. Att du anser att det är inkorrekt antar jag att du studerat och slagit fast genom att tillgodogöra dig kunskap inom området.

Ta fram en karta. Det är det enda belägg jag behöver. Det är inget folk i världen som röstat för att USA ska bygga baser i hela Europa och nu utöka i Asien. Inte ett enda. Inget folk har röstat för att ha stationerade amerikanska soldater i sitt land. Att behöva gå in med landsmän/kvinnor i konflikter i främmande land.

USA har 750+ baser i över 80 länder. Du kan kalla det vad du vill.
Nej! Det är du som inte vet vad en koloni är. Du använder fel uttryck. De som har amerikanska baser vill ha dem där då det är ett skydd mot länder som Ryssland. Det är bara Ryssland som är emot dem. Man har förstås i de flesta länder röstat på politiker som vill ha dem där. Så det är inget problem. Du vet inte ens vad demokrati är. Det är som i Sverige. Om en majoritet hade velat att vi inte skulle gå med, hade man kunnat rösta på V eller MP, som var emot. I vilket land menar du att en majoritet av folket är emot USA baser eller Nato? Nämn en demokrati där det är så? I diktaturer får man inte rösta, så de går bort. Men att man har en militärbas gör dem inte till kolonier. Då måste man ta över allt styre där.

Ryssland hade en bas i Ukraina och stal landet där den var. Så ryska baser vill absolut ingen ha. De som finns i Syrien har ingen röstat för och jag betvivlar att någon tror att ryssarna kan försvara någon längre.

Du bara påstår saker utan några som helst fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in