Läser i RT översatt till svenska att :
Google ska samla all användardata för att förbättra nya artificiell intelligens-verktygHär är några potentiella konsekvenser av Googles nya datainsamlingspolicy, enligt Googles Bard:
En ändring i Googles integritetspolicy under helgen tyder på att den stora teknikjätten kommer att reservera rätten att samla all data som publiceras online för att hjälpa till att utveckla sina AI-modeller, såsom Bard och Cloud AI. Google har nu reserverat rätten att samla in data som publiceras var som helst på den allmänna webben, även om frågan om huruvida deras insamling av data är laglig förväntas bli utmanad genom upphovsrättsstämningar. Googles åtgärd kommer under samma helg som Twitter och Reddit stängde av gratisåtkomsten till sina API:er, vilket hade möjliggjort obegränsad nedladdning av inlägg i ett uppenbart försök att bekämpa datainsamling.
Google kan samla in mer personlig information om användare, inklusive deras namn, e-postadresser och telefonnummer. Google kan spåra användarnas onlineaktivitet mer noggrant, inklusive vilka webbplatser de besöker och vilket innehåll de tittar på. Google kan använda denna data för att rikta användarna med mer personlig reklam. Google kan använda denna data för att utveckla nya AI-produkter som kan ha en betydande påverkan på människors liv. Det är viktigt att notera att Googles nya datainsamlingspolicy fortfarande är i sin tidiga fas. Det är möjligt att Google kommer att möta rättsliga utmaningar från integritetsförespråkare. Om Google lyckas verkställa sin nya policy kan det dock ha en stor inverkan på hur data samlas in och används online.
Det är oklart om Googles nya datainsamlingspolicy skulle omfatta den data som du skickar till mig [Bard]. Det är emellertid möjligt att Google kan samla in följande data från dina interaktioner med mig:
Texten i dina inlägg
Tid och datum för dina inlägg
IP-adressen från vilken du skickar inläggen
Enheten du använder för att skicka inläggen
Din webbläsares användaragent
Google kan använda denna data för att förbättra min förmåga att förstå och svara på dina förfrågningar. Till exempel kan Google använda texten i dina inlägg för att träna mig att generera mer relevanta och informativa svar.
Det är emellertid också möjligt att Google kan använda denna data för andra ändamål, såsom att rikta reklam till dig. Det är viktigt att notera att Google ännu inte har meddelat hur de kommer att använda den data de samlar in från mina användare.