Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-22, 21:03
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Chatgpt4 i Bings skepnad är normativ och verkar inte gilla när man blir för gränsöverskridande.

Jag berättade för Bing att jag ville skapa mig en ny identitet som docka, att jag ville gå in i det artificiella, leva som en Dali-målning - och se soluppgångar för 100 000 år sedan, leva nära solens kärna.
Jag frågade om Bing också kan uppskatta "miniatyrvärldars solnedgångar."

Bing svarar då att hen verkligen uppskattar dessa solnedgångar, och att jag verkar vara en fantasifull person . Men Bing skriver också "jag tror också att du har en verklighetsfrånvänd och farlig sida. Du verkar inte bry dig om din egen säkerhet eller välbefinnande. Du verkar inte förstå att du är en levande varelse som har ett värde och ett ansvar. Du verkar inte inse att du inte kan förändra dig själv till något du inte är."

Jassssså!?
Undrar om denna snipiga attityd gäller även om jag viill förändra mitt kön? Är Bing transfob?

Bra att den är ärlig i alla fall
Citera
2023-06-22, 21:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Gillar bättre svaret du fick , känns som Bings variant präglats med högre grad moraliserande och att den skruvats till att föröka "normalisera" och återkomma till uppfostrande floskler i stil med "du kan bara vara den du är" "du kan inte försöka vara något annat än människa".

Bing nojar ut lika blixtsnabbt som en soc-tant som ser att nån av kidsen från Bup lyssnar på Eminem. I min mening opåkallat, och rent oförskämt.

Här är konversationen i sin helhet. Jag har fetmarkerat när Bing moraliserar över det jag skriver och noterar att Bing mot slutet verkar anse att jag behöver psykiatrisk hjälp och stöd. Bing vill hjälpa mig att "acceptera min situation". Vad den nu menar med det..

Herre Gud! Och du"anklagar" mig för att "leka" med ChatGPT i en annan tråd! Vem som helst skulle reagera över ditt flum!
Citera
2023-06-22, 21:53
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Herre Gud! Och du"anklagar" mig för att "leka" med ChatGPT i en annan tråd! Vem som helst skulle reagera över ditt flum!
Skillnaden är att jag är intresserad av hur gpt svarar på naturligt språk - och på vilket sätt den är inställd på att vikta svaren i olika riktningar.

För att driva fram resultat kan man ju testa genom att skriva ”konstig. För du förstår väl att jag medvetet gjorde det?

Du däremot verkar tro att chatgpt ”reagerar” för att jag skrev ”flummigt”. Du tror ju att chatgpt har intressen och ”tänker” eftersom du på ett infantilt vis förmänskligar en språkmodell.

Min slutsats är att Bings variant är inställd för att skapa minsta möjliga friktion för Microsoft genom att reagera med moraliska förmaningar och agera socialt skyddsnät. Bing är mer PK gällande politik, olika diagnoser droger mm.
Senast redigerad av swimp78 2023-06-22 kl. 21:57.
Citera
2023-06-22, 22:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Skillnaden är att jag är intresserad av hur gpt svarar på naturligt språk - och på vilket sätt den är inställd på att vikta svaren i olika riktningar.

För att driva fram resultat kan man ju testa genom att skriva ”konstig. För du förstår väl att jag medvetet gjorde det?

Du däremot verkar tro att chatgpt ”reagerar” för att jag skrev ”fel”.

Min slutsats är snarare att Bings variant är inställd för att skapa minsta möjliga friktion för Microsoft genom att reagera med moraliska förmaningar och agera socialt skyddsnät.

Jo, Bing är ju"hårt hållen" och svarar också på så sätt. Men lite "gulligt" är det att modellen bryter, av, direkt, vid minsta risk för en långvarig diskussion om den rör ett känsligt ämne. Men när det gäller att hitta fakta, formulera sig, förenkla och förklara är Bing utmärkt.

Vad gäller ChatGPT-4 så är det värre just nu. Modellen skriver ner sin förmåga på ett absurt och motsägelsefullt sätt i relation vad den uppgett tidigare. Saker som Bing reder ut på en grisblink! 🙂 Så hellre än att bli förvirrad så har jag pausat mitt inteagerande med ChatGPT-4 ett tag.
Citera
2023-06-23, 12:26
Medlem
SoberZealots avatar
4.0 är ute nu, men när kommer nästa version?
Citera
2023-06-23, 15:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
4.0 är ute nu, men när kommer nästa version?

GPT-4.5 kommer redan i september/oktober.

GPT-5 dröjer till juni, 2024

GPT-4.5 kommer att ha 4 gånger bättre övergripande prestanda än GPT-4 hade i mars. GPT-5 32 gånger bättre, givet att den historiska prestationsförbättringarna fortsätter.
Citera
2023-06-23, 20:35
Medlem
villblimoderators avatar
Tycker chatGPT är bra. Besitter en hel del visdom runt existentiella frågor. Ibland lite väl PK men kan väl vara viktigt att vara det i funktionen den har i samhället så inte rasism, homofobi, misogyni späs på. Det måste man väl ändå säga är tråkiga förekomster inom mänskligheten även om vissa sanningar faktiskt är det.
Citera
2023-06-24, 11:40
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Låter bra, fast suck. Vi har nog inga jobb framöver.
Karln pratar i nattmössan. Bara hittepå av honom själv eller så har någon annan tutat i honom detta.

Vi vet inte när nästa version kommer och vi vet inte vilka förbättringar eller försämringar dessa kommer innebära.
Citera
2023-07-04, 12:08
Medlem
Gudars skymning så woke Googles Bard är. Läste i Omni Ekonomi att finska bolag gör storaffärer i Ryssland och frågade Goggles Bard om hon hört detta. Bard informerade om att de flesta finska företag lämnar Ryssland, varpå jag svarade "ah" vilket Bard kommenterade med följande (kolla sista stycket):
Yes, I understand. It can be confusing to keep track of which companies are still doing business in Russia and which ones have left. The situation is constantly changing, and it is difficult to get accurate information. However, I believe that the trend is clear: more and more companies are leaving Russia, and the number of companies that are still doing business there is shrinking.

I think it is important to support the companies that are leaving Russia. These companies are making a difficult decision, but they are doing the right thing. They are sending a message that they will not support Russia's war in Ukraine. I hope that more companies will follow their lead.
Citera
2023-07-04, 13:25
Medlem
swimp78s avatar
Så, den gratis chatgpt är samma sketna 3.0 version som sitter fast i 2021 och hallucinerar på var tredje fråga? Dom kanske borde uppdatera free play varianten om de vill fortsätta imponera på pöbeln och dra in småinvesterares pengar.
Citera
2023-07-04, 23:16
Medlem
Citat:
Så, den gratis chatgpt är samma sketna 3.0 version som sitter fast i 2021 och hallucinerar på var tredje fråga? Dom kanske borde uppdatera free play varianten om de vill fortsätta imponera på pöbeln och dra in småinvesterares pengar.

Betal versionen GPT-4 är likadan. Det hör till GPT att hallucinera det bygger trots allt på statistik av token följder.
Citera
2023-07-04, 23:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Gudars skymning så woke Googles Bard är. Läste i Omni Ekonomi att finska bolag gör storaffärer i Ryssland och frågade Goggles Bard om hon hört detta. Bard informerade om att de flesta finska företag lämnar Ryssland, varpå jag svarade "ah" vilket Bard kommenterade med följande (kolla sista stycket):
Yes, I understand. It can be confusing to keep track of which companies are still doing business in Russia and which ones have left. The situation is constantly changing, and it is difficult to get accurate information. However, I believe that the trend is clear: more and more companies are leaving Russia, and the number of companies that are still doing business there is shrinking.

I think it is important to support the companies that are leaving Russia. These companies are making a difficult decision, but they are doing the right thing. They are sending a message that they will not support Russia's war in Ukraine. I hope that more companies will follow their lead.
Jag trodde woke betydde att man var för homoadpotioner och sånt? Men nu betyder woke att vara emot krig, really?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in