2023-07-09, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det var väl så att Tove bara skulle ha ett studieuppehåll?
Man behöver inte avbryta sin utbildning för alltid då man tar ett studieuppehåll.
Finns en artikel om det.
Hon ifrågasatte om det var rätt utbildning och skulle väl åtminstone ta ett längre studieuppehåll på ett år eller så. Som jag minns det från FUP så verkade det rätt tydligt att hon skulle hoppa av.

Tove skar sig, mådde dåligt psykiskt och åt antidepressiva, verkar inte ha haft några kompisar förutom tvillingsystern och pojkvännens kompisgäng och även hennes förhållande känns ganska skakigt. Jag tror inte Johanna var särskilt avundsjuk.

Däremot tror jag att hon ansåg att Tove hade snackat skit om henne tidigare och fått gemensamma kompisar att ta avstånd från Johanna. När Tove sa ”Hur känns det att vara sämst i världen?” så kan Johanna mycket väl ha tolkat det som att Tove efter återkomsten till Vetlanda fortsatte att snacka skit om henne inför andra. Dvs att Tove implicit sa att hon skvallrat om Johanna med andra, och att alla nu tyckte att Johanna var sämst i världen. Toves ord kan ju faktiskt ha varit ”Hur känns det när alla tycker du är sämst i världen?”.

Det kan ha varit droppen som fick bägaren att rinna över för Johanna.
Citera
2023-07-10, 00:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jo men någon form av inkapacitering kan ju också vara M som håller fast händerna. Ja, om platssäcken åkte på innan strypningen, så ger det svar på en del obesvarade frågor. Men det går ju inte att bevisa som du skriver.

Om J skulle attackerat T med sparkar och slag är jag övertygad att T hade skrikit. Just badrummet verkar oerhört lyhört och grannarna har ju inte ens hört röster. För mig betyder det att strypgreppet togs omedelbart efter fällningen.

Vi vet inte hur täta eller kraftfulla sparkana var eftersom SR s reportage inte uppfyller kriterierna för en riktig rekonstruktion. Just att han beskriver det som sparkar flera gånger i förhör och slag i rätten borde tolkas som att det är just det han hör.
Ja, att det är knäpp tyst är märkligt, så om J sparkat måste det vara direkt efter fallet innan T fattat vad som hänt.

Vad AL syftar på med inkapacitering vet vi inte. Jag tycker dock det är för mycket som pekar emot att T blivit fasthållen i händerna/armarna. Det enda som kan tänkas visa för, är frånvaron av avvärjningsskador, men jag ser det inte som otänkbart att J även googlat på hur sådana kan undvikas.

Grannens olika ord för att beskriva ljuden tolkar jag som en osäkerhet i det svenska spåket, vilket ord som bäst skulle beskriva vad han hörde. Eftersom just dessa ljud fått så avgörande betydelse tycker jag det är märkligt att tolk inte kallades in.

Någon visuell bild av hur ett fångande av vilt fäktande armar och därefter fasthållande (med skador på rätt sida vid armbågarna) skulle gått till kan jag inte få, hur mycket jag än försöker. Teoretiskt låter det fullt möjligt, men praktiskt förefaller det högst komplicerat.
Citera
2023-07-10, 01:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Intressant analys! Kanske lite samma med relationen till H, J gjorde slut innan han hann göra det?? Med F var det väl en annan situation för han var 'blint kär' (enligt honom själv).
Ja, det hela är motsägelsefullt. Om J tröttnat på H och gjort slut av den anledningen, varför i hela sta'n skulle hon då senare försöka bränna honom inne?
Det ligger nära till hands att tro att hon känt på sig att H varit på väg att lämna och att hon inte velat vara den som blir lämnad. Det verkar som hon inte ens har velat acceptera hans tankar på att gå, utan straffar honom genom branden för att han inte varit snäll, som hon säger till F.
Citera
2023-07-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
det måste jag helt ha missat i så fall.
jag vet 2 tillfällen då hon tänt eld på exets dörr samt på Toves pappas hus.
En av gångerna klädde hon sig i peruk och brände även ner ett annat obebott hus för att det skulle se ut som en pyroman.
Hon "tvingade" med sig Maja hem till Johannas pappa för att kunna skriva på Johannas snap som alibi medans Johanna var iväg och lekte Djävulen.
(skriver tvingade, då Maja in i det sista försökte undkomma med att ljuga om att hon hade ont i halsen m.m)

Fup finns länkat i första inlägget i tråden, alla 4 funkar inte, men jag hittade i alla fall en fungerande länk idag då jag behövde ladda ner den på nytt

Det där nedbrunna huset som stod tomt vet vi väl inte säkert om J är skyldig till?
Citera
2023-07-10, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det hela är motsägelsefullt. Om J tröttnat på H och gjort slut av den anledningen, varför i hela sta'n skulle hon då senare försöka bränna honom inne?
Det ligger nära till hands att tro att hon känt på sig att H varit på väg att lämna och att hon inte velat vara den som blir lämnad. Det verkar som hon inte ens har velat acceptera hans tankar på att gå, utan straffar honom genom branden för att han inte varit snäll, som hon säger till F.

Ja eller hur. H sa väl i förhör att deras relation inte var bra.
Även i förhören försöker hon väl 'hämnas' på H genom att lägga fram förslaget om att det är han som tagit hannes mobil och åkt till dumpningsplatsen. Om jag minns rätt. Kan inte kolla FUP nu.
Citera
2023-07-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att J skulle ta risken med nesan att inte bli antagen. Bättre förekomma än förekommas. I hennes ögon tror jag det såg bättre ut att ändra fokus och vilja festa i stället för att plugga. Då var det ett aktivt val hon gjorde utåt sett och inget misslyckande.

Noterbart är att vänner tyckte att hon förändrades, men inte till det bättre, så valet att partaja i stället för plugga var bevisligen inte direkt av godo utan förefaller mest som en paniklösning för att rädda den uppkomna situationen.

Kan det inte vara så att det också var en bidragande orsak för J att inte plugga vidare när
hon fick en egen bostad och jobb så det blev mindre aktuellt att också skaffa studieskulder?
Citera
2023-07-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det där nedbrunna huset som stod tomt vet vi väl inte säkert om J är skyldig till?

Det är väl bara en ren spekulation.
Citera
2023-07-10, 01:36
Medlem
Citat:
Vet vi det att Tove verkligen frågade Johanna "Hur känns det att vara sämst i världen"?
Det kan också vara ett påhitt från Johanna allt för att det ska verka så trovärdigt som möjligt.
Ja så kan det också vara
Jag minns inte om M sagt något i förhör om detta?
Citera
2023-07-10, 01:42
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Nej hon är inte misstänkt för det. Men de borde utreda det bättre
Citera
2023-07-10, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nej hon är inte misstänkt för det. Men de borde utreda det bättre
Ja om det går att få fram bevis så borde de göra en utreding.
Citera
2023-07-10, 02:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja syftet var ju att ge igen och jag kan inte tro annat än att M var fullt medveten om det och med på det också
eftersom hon tidigare stod på J sida när T och J hade sitt bråk på nöjet och sen snacket med vakter och polis
Sen M spring in och ut ett par tre gånger på nöjet för att ha koll på T
En vakt sa i ett förhör att han upplevde M upprörd när hon sprang där fram och tillbaks
Jag tolkar det som Upprörd /arg
Bilder på M där på nöjet fr övervakningskamera så ser hon arg ut om jag minns rätt
Jag tror inte de pratat om att mörda T
de ville ge igen /spöa T
men sen i lägenheten tror jag att de ganska snart va på T och slängde skit på henne
och sen var det igång
Blev tjejerna så pass bittra på T för det som inträffade på nöjet så lär de ha blivit ännu mer arga i bostaden för jag tror att T sa ifrån och tänkte gå hem men blev hindrad av de två ilskna som ville ge igen än mer

Jag skulle också ha blivit arg om någon sagt så till min kompis och försvarat min vän men att misshandla någon fysiskt för något de sagt? Nej, jag skulle inte ens tänka tanken.

Jag tror inte på att M gick och la sig. Hon ville säkert vara med och försvara J om det behövdes.
Citera
2023-07-10, 02:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Vet vi det att Tove verkligen frågade Johanna "Hur känns det att vara sämst i världen"?
Det kan också vara ett påhitt från Johanna allt för att det ska verka så trovärdigt som möjligt.

Jag tror att T berättade det för pojkvännen i telefon när hon berättade att J slagit henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in