Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Så hon hade alltså tagit droger kvällen hon pissade ner Js säng, konstigt med tanke på att om du tar MDMA, kokain, amfetamin, LSD, heroin så tar det flera dagar innan du kan kissa igen och då år kisset oftast som en gröt eftersom njurarna krymper ihop till en valnöt när du tar droger och det beror på att du inte äter eller dricker mens du är påtänd.
Utifrån det jag läst (och hört från rättegången) uppfattar jag det som att det där med att Maja skulle ha kissat i Johannas säng, är något som Maja eller/och Johanna hittat på som en anledning till att Maja blev utslängd.
Som det verkar av berättelsen har
Maja inte ens varit inne i lgh.
Majas pappa verkar ju tro att det handlar om att Maja druckit för mycket, medan det i själva verket är haschkakan de ätit av.
De får skjuts hem av en kompis, och Johanna springer till sin port och slänger igen porten framför Maja. Sedan låser Johanna in sig i lgh och svarar inte när Maja ringer på dörren eller mobilen. Maja är kvar i trapphuset som hon lyckats komma in i när grannar går genom porten. I rätten berättar Maja också att hon slutligen lägger sig i vindsförrådet för att sova, tills pappan på morgonen kommer för att hämta Maja efter att Johanna ringt honom om att han ska hämta hem Maja.
Helt ärligt kan jag förstå att Maja inte vill berätta att de ätit hashkakan. Det är inget barn vill berätta för sina föräldrar, om föräldrarna inte själva är drogliberala/drogberoende/inte- bryr- sig- föräldrar.
Jag tycker inte att man därför kan dra slutsats att Maja är lögnaktig och ljuger för sina föräldrar (dvs lögnaktig i allmänhet) av detta.
Jag har själv ljugit för mina föräldrar och sagt att jag inte druckit och har inte heller berättat om när jag sovit över hos någon kille, precis som Maja har och många andra ungdomar.
Jag tycker hela händelsen är väldigt talande. Om hur Johanna är, om hur Maja är, om hur deras relation är. Den är liksom en bra symbol för hur en destruktiv relation kan se ut.
Johanna är inte omtänksam mot Maja när hon mår dåligt, tvärtom. Maja är i beroendeställning till Johanna rent mentalt och "accepterar" att bli behandlad (sämre) än en hund (vem skulle låsa ut sin hund som mår dåligt liksom).
Istället för att berätta för någon om hur illa hon blivit behandlad, så är Maja rädd för att bli avvisad av Johanna. Et typiskt exempel på hur personer som är utsatt för narcisssiter försvarar dom, och/eller skyddar dom.
Dessutom går hon tillbaka till Johanna, efter medling. Jag tror att väldigt många hade liksom andra av Johannas kompisar, lämnat kompisrelationen. Vem vill ha en kompis som behandlat en så?
Det visar enligt mig, att Maja är i en slags beroendeställning till Johanna, att hon har den där bindningen som man kan få av just en sådan där person som Johanna är. Att efter den hemska naten åter få bli tagen tillbka, det blir en sådan skön känsla, som är bättre än det skulle ha varit annas utan den förnedrande och iskalla behandlingen. Att kastas ner i helvetet och sedan få komma tillbak in i värmen...
Förhör pappan:
A 153/ 879
"
På fråga om Maja druckit för mycket någon gång berättar
G*örgen att nu, en lördag i september, så hade Maja sovit över hos Johanna, i samband med
detta hade de druckit och blivit osams över något. Johanna hade ringt till G*örgen vid 07.20 på
söndagsmorgonen, G*örgen hade missat samtalet, då skrev Johanna ett SMS till honom att
G*örgen måste hämta Maja. G*örgen åkte hem till Johanna och mötte Maja i trapphuset. Maja
hade kissat ner sig i Johannas säng, Maja hade sedan gått ut i trapphuset. G*örgen frågade
Maja varför hon inte ringt honom, Maja svarade att hon inte visste vad hon skulle göra."
/882
"
G*örgen berättar vidare att Maja är livrädd för att förlora sin kompis, när Maja var osams med Johanna, när Maja kissade i sängen hos Johanna, så var Maja jätteorolig för att förlora Johanna. G*örgen kontaktade A*lma om saken. A*lma medlade mellan dem och de kom fram till att det hela var
en "fyllegrej". Görgen vet inte vad bråket handlade om, han frågade Maja om det, men inte
heller Maja visste det. Det hela löste sig redan dagen efter, vilket var en stor lättnad för Maja."
Förhör A*lma som medlade:
A 153/ 910
"
Har Maja och Johanna bråkat?
Nej, bara att de var lite sura på varandra efter de ätit narkotikan.
Vad var det som hände?
De var typ rädda för varandra. Maja hade varit utanför Johanna hela natten och ringt på. Jag
och Max körde hem Johanna och Maja till Johanna. Max körde. Johanna ville inte att Maja
skulle sova där, så Johanna låste dörren. Johanna gick in först. Maja kom efter. Maja kom in
genom porten men sedan inte in hos Johanna. Maja var där hela natten utanför. Jag och Max
körde iväg när vi såg att Maja kommit in i porten. Max körde hem mig.
Hur löste de bråket då?
Majas pappa hämtade Maja på morgonen och sedan sågs vi allihopa på dagen. Johanna ringde
mig och sa att hon ville prata. Jag stack till Johanna och då var Maja redan där. Då löste sig
allt."
Maja:
/1154
"
F: Mmm. Och sen nämnde du den där haschkakan, berätta om det.
M: Mmm. Alltså jag säger liksom inte att jag inte har varit nyfiken liksom på att testa liksom
saker och så där men ja det kändes inte bra alls.
F: Nej det kändes inte bra alls?
M: Nej.
F: Vad var det som inte kändes bra?
M: Eh, det är ju olagligt i Sverige och det är ju, ja det kan ju slå slint och det gjorde det ju
också.
F: Okej. Det slog slint?
M: Mmm.
F: Berätta om det.
M: Men jag trodde ju det var i demoner i Johannas lägenhet och hon trodde jag var en demon.
F: Mmm. Hur blev det då när ni trodde att det var demoner där?
M: Nej men ja, jag vet inte.
F: Ja om du trodde det var demoner i lägenheten och Johanna trodde att du var en demon, hur
blev det då?
M: Det blev inte bra.
F: Det blev inte bra?
BF: Berätta!
M: Nej men tanken var ju sen då att vi skulle gå till eller ja men att vi skulle till Nöjet liksom
men jag, jag kände ändå liksom nej det här går inte. Men hon var, hon ville verkligen och ja
jag åkte med i bilen. Johanna körde inte alltså så, vill jag bara säga, och jag sa hela vägen
liksom nej jag vill inte, jag vill inte och ja, eh, och till slut så ja så skulle vi bli avsläppta på
Nöjet då och då tog jag tag i Johanna nej vi ska inte gå in. Det går inte, det funkar inte liksom
och då börjar hon liksom skrika på mig bara släpp mig och det liksom, ja och ja men vi gick
inte till Nöjet den gången i alla fall utan åkte hem till Johanna igen och hon stängde ute mig
ur sin lägenhet och så.
F: Vad sa du hon?
M: Hon stängde ute mig ur min lägenhet.
F: Ur din lägenhet?
M: Nej, nej hennes lägenhet.
F: Ur hennes lägenhet.
M: Och jag var kvar utanför tills hon sms:ade min pappa på morgonen då att Maja står
utanför och hon behöver åka hem.
BF: Var du i trapphuset eller var du ute?
M: Nej alltså jag var i trapphuset.
F: Hur länge var du där då?
M: Ja, herregud, eh, jag vet inte riktigt.
F: För du sa att ni hade åkt till Nöjet men utanför så ville du verkligen inte gå in på Nöjet och
då vände ni tillbaka hem till, jag uppfattade det så du får rätta mig om jag har fel.
M: Ja, nej det stämmer.
F: Men att du var utanför där, var du med in i Johannas lägenhet?
F: Inte överhuvudtaget?
BF: Så du var kvar där hela natten i trapphuset?
BF: Hur kändes det då?
M: Jag hade panik.
BF: Över?
M: Över?
BF: Vad hade du panik av? Varför hade du panik?
M: Ja men att jag inte kom in och att jag mådde skit.
BF: Varför gick du inte hem då?
M: Då är jag rädd för att mamma och pappa skulle veta.
BF: Men vad sa du, skrev Johanna till Jörgen sen?
BF: Berätta om det.
M: Nej men eftersom jag var, jag var utanför och jag knackade liksom och plingade på och
försökte ringa liksom men hon, ja öppnade inte eller svarade inte så då skrev hon till pappa
sen."
/1163
"
Ni är på väg hem.
M: Eh, alltså det var väl först då i bilen när hon, ja när hon är på väg ut ur bilen då och jag
liksom säger nej och liksom tar tag i henne då. Då var det väl först och sen så sa hon inte så
mycket. Och sen så ja när vi var vid Johannas lägenhet då så, så bara sprang, ja smällde igen
bildörren och liksom sprang in i trapphuset och låste dörren så jag blev insläppt sen av några
grannar som var och tvättade, ja och sen så hon hade låst sin egen dörr då. Ja.
A: Du menar först porten till huset?
A: Den drar hon igen framför näsan på dig egentligen om jag förstår dig rätt?
M: Eh, jag är ju alltså fortfarande vid bilen.
A: Ja, ja.
M: Så men hon drar igen den med en hård smäll.
A: Okej och sen får du komma in när grannar gå ut?
M: Ja.
A: Okej och sen tillbringar du 5-6 timmar utanför hennes dörr?
M: Ja"
/1164
"
F: Nej okej. Då har jag egentligen bara en fråga och det är då när du var utanför Johannas
dörr när hon hade stängt dig ute, kommunicerade du med henne på något sätt då?
M: Ja jag försökte ringa henne väldigt många gånger. Jag vet inte om jag skrev men jag
ringde i alla fall.
F: Fick du svar?
F: Nej, inte på hela tiden?
F: Fick du svar på det du skrev?
M: Ja jag vet inte om jag skrev eller inte."