2023-07-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Tack för en oerhört bra sammanfattning. Jag tänker mig hennes bottenlösa hat mot systrarna när de lyckats och hon misslyckats. Och så en kväll på Nöjet så dyker plötsligt Tove upp från ingenstans (efter att ha bott i Linköping och studerat under en lång period) och går flinandes fram till Johanna och frågar "Hur känns det att vara sämst i världen".

Det fick bägaren att rinna över för Johanna. Tyvärr.

Vet vi det att Tove verkligen frågade Johanna "Hur känns det att vara sämst i världen"?
Det kan också vara ett påhitt från Johanna allt för att det ska verka så trovärdigt som möjligt.
Citera
2023-07-09, 20:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, T s kropp sattes i akut stress och varenda muskel kämpar då för att ta sig loss. Det är oerhört svårt för en jämnstark gm att strypa sitt offer genom manuell strypning framifrån utan hjälp. I dom få fall det hänt, ser gm ut som en katt klöst sönder armar, hals och ansikte!

Tror du att hon var medvetslös? Eller vad menar du med inkapaciterad? för annars blir det konstigt att tvivla på att M inte orkar hålla fast händerna medans J stryper. Men att J själv skulle klara av att låsa hennes händer samtidigt som hon stryper skulle gå bra.
Jag är inte så medicinskt kunnig att jag kan dra slutsats av obduktionsutlåtandet vad det gäller medvetslöshet, men jag tänker mig någon form av inkapacitering eftersom AL anger det som möjlighet.
Där, och tillsammans med de sparsamma spåren, kom tanken med plastsäcken in. Det var ju dock endast en lös spekulation utan mer specifikt underlag.

Nej, jag har ingen vattentät förklaring till ev. inkapacitering, men jag ser inte heller handhållandet som ett sannolikt scenario.

Det jag närmast tänker är att T attackerats slag i slag, kanske först med sparkar - blåmärkena på benen - sedan tryck över bröstet, knä i armvecken och huvuddunkning varje gång hon kvicknat till, i sådan takt att hon inte varit förmögen att försvara sig innan medvetslöshet av halstrycket inträtt.
Jag tror att allt gått i ett rasande tempo och att det skulle vara svårt för två angripare att koordinera sig.

Mer eller mindre rytmiska sparkar/knackningar i den takt grannen beskriver tycker inte jag låter som fullt medvetna sparkar för att påkalla uppmärksamhet. Kraftiga sparkar borde haft längre intervall.
Citera
2023-07-09, 20:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ett tillfälle???
Så har inte jag uppfattat det
Om inte jag minns fel så hade de tuggat hachkaka flera gånger och det fanns också i J frys som polisen hittade

Det tror jag inte.
Jag minns bara denna gång.
Majs upplevde ju hemska saker. Och som jag minns det sa hon att hon aldrig ville prova på nytt.

Tror du verkligen att hon skulle vilja det efter de paranoida tankarna?

Tror hon berättat däremot om att Johanna gör det då det är andra av hemma. Det är då hon säger till de andra att de inte får vara på visst sätt ( minns inte nu riktigt, men tror att de inte fick vara glada och skratta).
Citera
2023-07-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Får söka upp det. Jag tror att du missade min poäng med armbågsskadorna och fallet och jag var nog otydlig.
Vad jag ville säga med att de flesta skadorna var belägna på hö sida var att det motsäger en hypotes om att fallet har orsakat armbågsskadorna, läs i spoiler;
Ovanstående skador borde ha uppstått i samband med fallet, om hon föll på sidan. Vilket betyder att hon aldrig tog emot sig med bägge armbågar.
Vad som styrker denna tes, förutom skadorna, är att J själv säger att T aldrig hann ta emot sig, hennes fötter lättar från golvet och hon landar med en duns. Enligt J så skadas både huvud och rygg rejält, vilket kan bekräftas av ovanstående skador.

Jag har även nämnt den alkoholmängd T hade i kroppen och faktumet att alkohol medför försenade reflexer.

Begrunda T:s skador en stund och föreställ dig ett fall på sidan och vilka utskjutande delar på kroppen som troligtvis får ta stryk efter en fällning där J tar tag i T:s högra axel.

Jag har citerat J:s beskrivning av M:s kräkande i badrummet tidigare. Hon beskriver för grannen att hennes kompis föll på sidan - minns du?
Även i förhören säger J att M föll på axeln, på sidan:

Peta in T istället för M i ovanstående förhör.

RL: "Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."

Mycket talar för att de efterföljande höga dunsarna som grannarna hörde efter den första, var T:s huvud som dunkades i golvet. Mjukdelsblödningarna är ett resultat av hårda islag, dessutom uppstod en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna vid ett av islagen.

RL bedömer att huvudskadorna har kunnat medföra tillräcklig medvetandepåverkan för att inkapacitera T. Med J:s knän över armbågarna så lär T ha befunnit sig i en hyfsat försvarslös ställning. - Spydde hon lite här och att det är DNA:t man har hittat vid golvbrunnen?

Som @Avel tidigare var inne på så existerar ju grader av medvetandepåverkan, på liknande sätt resonerar även RL.
T kan ha tappat ork med medvetandegrumling relativt snabbt. RL: "mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet."
Usch så hemskt Tove som var så söt.
Citera
2023-07-09, 22:09
Medlem
smickras avatar
Citat:
Vad man får ha i åtanke vid en bedömning av alkoholens påverkan, är att hon medicinerade med ADHD-medicinen Concerta. Alkohol och metylfenidat är en dålig kombination där medicinens biverkningar förstärks.
Alkohol är direkt olämpligt och bör undvikas helt och hållet vid den här typen av medicinering.

Mycket vanligt är rapporter om bl a huvudvärk, yrsel, dåsighet av olika grad, ångest, hjärtklappning, illamående eventuellt i kombination med kräkning.

Biverkningar ses även vid mindre mängder alkohol. Och det är som du säger, att M liksom T borde ha legat på runt 1 promille vid hemkomsten. Sista centilitrarna intogs i ett svep strax innan stängning.

Helt rätt.

Om Maja tagit sin dos Concerta på morgonen (vilket man vanligtvis gör) så är det ute ur kroppen på kvällen.
Tror halveringstiden är runt 2-3 timmar på C.
Citera
2023-07-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har funderat vidare och plockat upp spörsmålet vi hade i början om orsak, verkan och samband igen.
Bakgrund till Js hat mot T och systern, den lite märkliga acceptansen av M som bästis och förändringen J genomgick.

Kan det vara så att M blev Js räddande ängel?

Jag tänker att mellan februarilovet och påsklovet hålls mentorssamtal med åk 3-eleverna, där man går igenom bedömningsläget och vad som krävs för ev. höjning av betyg. Av beskedet J får inser hon att trots hennes goda betyg är hon långt ifrån att nå tillräckligt med poäng för att komma in på arkitektlinjen, vilket varit hennes enda stora mål. Luften går ur henne.
Djup besvikelse, frustration och bitterhet infinner sig. Hon är inte den perfekta som klarar allt, som pappa framhåller, men det vill hon inte erkänna varken för sig själv eller någon annan. Hur ska hon hantera det?
Så på en fest introduceras M, en dansglad tjej som börjar pröva sina vingar likt en kalv på grönbete, för henne. Det klickar direkt och J glömmer bitterheten för en stund.

M bedömer och dömer inte J efter betyg eller prestationer. Hon ser upp till den populära J som, liksom hon, älskar att dansa. M är precis vad J behöver i stunden, någon som ser henne som den perfekta hon tänker sig vara och någon som inte ifrågasätter.
Festandet och partajandet blir ett mål och en legal, medveten eller omedveten, ursäkt för de misslyckade studieresultaten. I detta har hon Ms starka stöd. M, som äntligen känner sig sedd och uppskattad för den hon är.

Med partajandet som mål blir statusen i gänget central för självbilden. J tar avstånd från pluggandet, hyllar festandet och alla som inte vill festa är tråkmånsar hon inte vill umgås med. M, som precis upptäckt utelivet, hejar på.

Men här stöter J på patrull, Hon godtas inte av killgänget där T och My ingår, vilket hon inte vill acceptera. Avundsjukan kokar och bitterheten som de misslyckade studieresultaten gav projiceras på tvillingarna. Sedan följer det ena på det andra med anklagelser och hot från båda håll.

M förefaller angelägen om att hålla sig utanför bråket, men då hon blir tvungen att välja sida väljer hon J som lyft, bekräftat och gett henne så mycket.

Det slutliga spiket i kistan slås då T kommer in på läkarutbildningen och My på någon teknisk (har jag för mig). J kom inte in på sin drömlinje, men dessa två som gjort livet surt för henne blir antagna till utbildningar med extremt höga intagningspoäng. Avundsjukan växer till hat.

Alla i Js omgivning blir utsatta för hennes bitterhet och tar ställning för eller emot. J ser T som orsak till allt elände som drabbat henne, hatet eskalerar och enda chansen för J att må bättre och komma vidare är att T röjs ur vägen.

Allt detta har diskuterats tidigare, men vad jag kan minnas har det varit bit för bit och inte som en sammanhängande story där även Ms roll beaktats.

Om detta är fullt ut med sanningen överensstämmande vet jag givetvis inte. Det är mina slutsatser baserade, i första hand, på den sammanfattning som Greven försett oss med.
Intressanta reflektioner!
T hade väl ca 20 i meritvärde. Medans J fick väl drygt 15 eller möjligen 16, vilket innebär ett snitt på drygt C (natur.) Det är förstås inte dåligt men det räcker inte för att komma in på arkitektprogrammet. Dock kan man även bli antagen genom arbetsprov på vissa universitet men få platser.
Noterbart att J hade A i psykologi.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-09 kl. 22:25.
Citera
2023-07-09, 22:51
Medlem
Citat:
Får söka upp det. Jag tror att du missade min poäng med armbågsskadorna och fallet och jag var nog otydlig.
Vad jag ville säga med att de flesta skadorna var belägna på hö sida var att det motsäger en hypotes om att fallet har orsakat armbågsskadorna, läs i spoiler;
Ovanstående skador borde ha uppstått i samband med fallet, om hon föll på sidan. Vilket betyder att hon aldrig tog emot sig med bägge armbågar.
Vad som styrker denna tes, förutom skadorna, är att J själv säger att T aldrig hann ta emot sig, hennes fötter lättar från golvet och hon landar med en duns. Enligt J så skadas både huvud och rygg rejält, vilket kan bekräftas av ovanstående skador.

Jag har även nämnt den alkoholmängd T hade i kroppen och faktumet att alkohol medför försenade reflexer.

Begrunda T:s skador en stund och föreställ dig ett fall på sidan och vilka utskjutande delar på kroppen som troligtvis får ta stryk efter en fällning där J tar tag i T:s högra axel.

Jag har citerat J:s beskrivning av M:s kräkande i badrummet tidigare. Hon beskriver för grannen att hennes kompis föll på sidan - minns du?
Även i förhören säger J att M föll på axeln, på sidan:

Peta in T istället för M i ovanstående förhör.

RL: "Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."

Mycket talar för att de efterföljande höga dunsarna som grannarna hörde efter den första, var T:s huvud som dunkades i golvet. Mjukdelsblödningarna är ett resultat av hårda islag, dessutom uppstod en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna vid ett av islagen.

RL bedömer att huvudskadorna har kunnat medföra tillräcklig medvetandepåverkan för att inkapacitera T. Med J:s knän över armbågarna så lär T ha befunnit sig i en hyfsat försvarslös ställning. - Spydde hon lite här och att det är DNA:t man har hittat vid golvbrunnen?

Som @Avel tidigare var inne på så existerar ju grader av medvetandepåverkan, på liknande sätt resonerar även RL.
T kan ha tappat ork med medvetandegrumling relativt snabbt. RL: "mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet."

Rättsläkaren skriver ”Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna, ryggen har uppkommit på det sätt som J beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av M.

Så varken J eller M s beskrivning av händelseförloppet kan uteslutas utifrån skadebilden. Men som tur är finns ju massa övrig information som rätten fick tillgång till. Där var grannarnas vittnesmål avgörande för fastslå att J s version låg närmare sanningen och därmed dömdes även M för mordet.

Minns jag rätt så säger RL i rätten att skadorna på armbågarna har troligen/med lika stor sannolikhet uppkommit av att hon dämpat fallet med dom. Nån med bättre minne kan säkert bekräfta eller dementera,.

Visst är det möjligt att J delvis pratar om fallet men byter ut T mot M i sin beskrivning. Att det är mycket som talar för att dom efterföljande dunsarna skulle vara T s huvud som slås mot golvet motsägs av grannen som beskriver ljuden som tramp/fotsteg i rätten.

Att RL bedömer att huvudskadorna har kunnat medföra tillräcklig medvetandepåverkan för att inkapacitera T vill jag gärna ha källa på.
Senast redigerad av Heretic77 2023-07-09 kl. 22:54.
Citera
2023-07-09, 23:02
Medlem
Citat:
Jag är inte så medicinskt kunnig att jag kan dra slutsats av obduktionsutlåtandet vad det gäller medvetslöshet, men jag tänker mig någon form av inkapacitering eftersom AL anger det som möjlighet.
Där, och tillsammans med de sparsamma spåren, kom tanken med plastsäcken in. Det var ju dock endast en lös spekulation utan mer specifikt underlag.

Nej, jag har ingen vattentät förklaring till ev. inkapacitering, men jag ser inte heller handhållandet som ett sannolikt scenario.

Det jag närmast tänker är att T attackerats slag i slag, kanske först med sparkar - blåmärkena på benen - sedan tryck över bröstet, knä i armvecken och huvuddunkning varje gång hon kvicknat till, i sådan takt att hon inte varit förmögen att försvara sig innan medvetslöshet av halstrycket inträtt.
Jag tror att allt gått i ett rasande tempo och att det skulle vara svårt för två angripare att koordinera sig.

Mer eller mindre rytmiska sparkar/knackningar i den takt grannen beskriver tycker inte jag låter som fullt medvetna sparkar för att påkalla uppmärksamhet. Kraftiga sparkar borde haft längre intervall.

Jo men någon form av inkapacitering kan ju också vara M som håller fast händerna. Ja, om platssäcken åkte på innan strypningen, så ger det svar på en del obesvarade frågor. Men det går ju inte att bevisa som du skriver.

Om J skulle attackerat T med sparkar och slag är jag övertygad att T hade skrikit. Just badrummet verkar oerhört lyhört och grannarna har ju inte ens hört röster. För mig betyder det att strypgreppet togs omedelbart efter fällningen.

Vi vet inte hur täta eller kraftfulla sparkana var eftersom SR s reportage inte uppfyller kriterierna för en riktig rekonstruktion. Just att han beskriver det som sparkar flera gånger i förhör och slag i rätten borde tolkas som att det är just det han hör.
Citera
2023-07-09, 23:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Intressanta reflektioner!
T hade väl ca 20 i meritvärde. Medans J fick väl drygt 15 eller möjligen 16, vilket innebär ett snitt på drygt C (natur.) Det är förstås inte dåligt men det räcker inte för att komma in på arkitektprogrammet. Dock kan man även bli antagen genom arbetsprov på vissa universitet men få platser.
Noterbart att J hade A i psykologi.
Jag tror inte att J skulle ta risken med nesan att inte bli antagen. Bättre förekomma än förekommas. I hennes ögon tror jag det såg bättre ut att ändra fokus och vilja festa i stället för att plugga. Då var det ett aktivt val hon gjorde utåt sett och inget misslyckande.

Noterbart är att vänner tyckte att hon förändrades, men inte till det bättre, så valet att partaja i stället för plugga var bevisligen inte direkt av godo utan förefaller mest som en paniklösning för att rädda den uppkomna situationen.
Citera
2023-07-09, 23:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rättsläkaren skriver ”Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna, ryggen har uppkommit på det sätt som J beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av M.

Så varken J eller M s beskrivning av händelseförloppet kan uteslutas utifrån skadebilden. Men som tur är finns ju massa övrig information som rätten fick tillgång till. Där var grannarnas vittnesmål avgörande för fastslå att J s version låg närmare sanningen och därmed dömdes även M för mordet.

Minns jag rätt så säger RL i rätten att skadorna på armbågarna har troligen/med lika stor sannolikhet uppkommit av att hon dämpat fallet med dom. Nån med bättre minne kan säkert bekräfta eller dementera,.

Visst är det möjligt att J delvis pratar om fallet men byter ut T mot M i sin beskrivning. Att det är mycket som talar för att dom efterföljande dunsarna skulle vara T s huvud som slås mot golvet motsägs av grannen som beskriver ljuden som tramp/fotsteg i rätten.

Att RL bedömer att huvudskadorna har kunnat medföra tillräcklig medvetandepåverkan för att inkapacitera T vill jag gärna ha källa på.
Om jag inte missminner mig var det Svegfors som ställde frågan om armbågsskadorna kunde uppkommit i fallet, vilket AL svarade jakande på.
Citera
2023-07-09, 23:28
Medlem
Citat:
Om jag inte missminner mig var det Svegfors som ställde frågan om armbågsskadorna kunde uppkommit i fallet, vilket AL svarade jakande på.

Ja, nu lyssnade jag igen och hon säger i rätten att det är ett möjligt uppkomstsätt.
Citera
2023-07-09, 23:41
Medlem
Citat:
Jag tror inte att J skulle ta risken med nesan att inte bli antagen. Bättre förekomma än förekommas. I hennes ögon tror jag det såg bättre ut att ändra fokus och vilja festa i stället för att plugga. Då var det ett aktivt val hon gjorde utåt sett och inget misslyckande.

Noterbart är att vänner tyckte att hon förändrades, men inte till det bättre, så valet att partaja i stället för plugga var bevisligen inte direkt av godo utan förefaller mest som en paniklösning för att rädda den uppkomna situationen.

Intressant analys! Kanske lite samma med relationen till H, J gjorde slut innan han hann göra det?? Med F var det väl en annan situation för han var 'blint kär' (enligt honom själv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in