Citat:
Ursprungligen postat av
Karbin92
Jag kommer från den privata sektorn där chefer och projektledare låg på en ganska ordentligt med oxpiskan om att få saker klart, timrapporteringar som skulle stämma på minuten osv. Sökte alltså jobb på staten och efter vad som förvånade mig var en väldigt hård konkurrens om jobbet så fick jag det till slut. Landade på en lön som jag anser bra (41k+, bor ej i storstad) och har rätt till flextid och kan arbeta hemifrån obegränsat.
Hur är det det egentligen att arbeta för staten? Upplever ni samma press från ovannämnda eller är det mer chill? Jag har hört att det kan vara ganska tungrott i den offentliga sektorn med byråkrati och annat, finns det andra nackdelar?
Mvh
Räkna med att behöva timredovisa på konton i något klumpigt tidredovisningssystem och kommunicera semester och sjukning och sånt via ett annat. Känner du till Heroma, Unit4 och liknande så vet du hur det går till.
Med tanke på de fina villkoren och att det var konkurrens får du nog räkna med att bli säkerhetsklassad, antagligen lägsta klassen till att börja med. Lägsta är registerkontroll, nästa är registerkontroll och entimmasintervju och sen vänta på att Säpo gör sina registerkontroller, nästa därefter blir du djupgranskad och dina vänner och familjemedlemmar blir grillade.
Beroende på vad för grupp du hamnar i kan det vara väldigt olika förväntningar på dig. På en del håll är folk slöpittar och där brukar det växa fram lokalt tyranni ifrån mellanchefslagret med en massa idisslande på möten och uppföljningar och skit. På andra är det genomgående äckligt kompetent folk som är självgående och där man ser till chefen i kanske fem-tio distansmöten per år utöver löne- och utvecklingssamtal.
Om du är van vid att förhandla lön med givande och tagande är det läge att vänja sig av med det. Går du med i facket kan du få lönesnack tillsammans med facklig representant innan du blir meddelad om den nya lönen, men precis som när du blir anställd så är det så att staten fattar ett beslut och är du inte nöjd är det ditt problem.
Jämfört med stora delar av privat sektor kommer det verka skenbart slappt. Räkna med att folk får mycket gjort, mer än du är van vid, och att du kommer att behöva kämpa för att hänga med även om de verkar flexa runt och kompa och ta det lugnt och sitta nöjda i möten och en massa fika och så. I staten tar många sitt jobb på stort allvar och de sliter hund utan att stoltsera med det, de är helt enkelt väldigt drivna och gillar vad de håller på med. I längden kommer du inte att komma undan med att slöa utan när väl kvarnarna malt fram till utvärdering av dig så blir du förflyttad till något du säger upp dig ifrån frivilligt om du inte klämmer ur dig resultat. I början, första halvåret till ett år kanske, har du lite slack för att komma in i jobbet.
Det du får ut av miljön är förebilder som är ruskigt duktiga på något och suttit i samma verksamhet i decennier. Du kommer också att möta chefer som funkar annorlunda än du är van vid. Det är inte otroligt att du får bättre semester- och pensionsvillkor. Budget är en annan grej när den baseras på anslag, det finns inget profitmotiv utan saker som behöver göras men saknas anslag för låter man bli eller sköter på sin fritid. Att du gör grejer som är bra uppskattas men om det innebär att du bränner timmar på ett konto alldeles för snabbt väger det över. I ett privat bolag kan du komma undan med att köra ett eget race om firman tjänar mer pengar pga. det, det flyger inte i offentlig sektor.
Du kommer att möta konsulter som tjänar mer än dubbelt så bra som du gör men de tar heller inte ut särskilt mycket semester och är antagligen långt, långt bättre utvecklare än vad du är. Förbered dig på att konsulterna inte är tillfälligt inslängda sluskar som du kommer att behöva städa upp efter, utan de finns för att du är för långsam och oerfaren. När du kommit ikapp en del kommer du att fundera på om du inte också ska ha ett AB.