• 1
  • 2
2023-07-08, 21:55
Medlem
Karbin92s avatar
Jag kommer från den privata sektorn där chefer och projektledare låg på en ganska ordentligt med oxpiskan om att få saker klart, timrapporteringar som skulle stämma på minuten osv. Sökte alltså jobb på staten och efter vad som förvånade mig var en väldigt hård konkurrens om jobbet så fick jag det till slut. Landade på en lön som jag anser bra (41k+, bor ej i storstad) och har rätt till flextid och kan arbeta hemifrån obegränsat.

Hur är det det egentligen att arbeta för staten? Upplever ni samma press från ovannämnda eller är det mer chill? Jag har hört att det kan vara ganska tungrott i den offentliga sektorn med byråkrati och annat, finns det andra nackdelar?

Mvh
Citera
2023-07-08, 22:03
Medlem
Har staten en it-avdelning? Var ligger den? Jag har aldrig hört talas om statens it-avdelning.
Citera
2023-07-08, 22:04
Medlem
Karbin92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Har staten en it-avdelning? Var ligger den? Jag har aldrig hört talas om statens it-avdelning.

Sorry att jag inte är mer specifik, vill inte outa mig. Men det är en statlig myndighet.
Citera
2023-07-08, 22:05
Medlem
pn222jws avatar
Räkna med många olika chefer som känner varandra, ligg lågt med politiska åsikter...kom i tid på måndagarna.
Citera
2023-07-08, 22:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare ”Precis fått jobb på statens IT-avdelning”).

/Mod.
Citera
2023-07-08, 22:10
Medlem
Karbin92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Räkna med många olika chefer som känner varandra, ligg lågt med politiska åsikter...kom i tid på måndagarna.

Ok. Tack för heads-up.
Citera
2023-07-08, 22:18
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Haha 41k för ett IT-jobb. Sitter du i kommunens helpdesk?
Citera
2023-07-08, 22:29
Medlem
Karbin92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Haha 41k för ett IT-jobb. Sitter du i kommunens helpdesk?

Svarar du på frågan jag ställde ovan eller vad gör du? Ta några djupa andetag och lugna ner dig kompis.
Citera
2023-07-08, 22:41
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N

Det tror fan att staten har IT-avdelningar. Det finns långt över 300 statliga myndigheter! Skulle inte de behöva IT-avdelningar? Är du dum eller? Alla mindre och en del större hanteras av Statens Servicecenter, SSC. Bara att googla https://www.statenssc.se/
Citera
2023-07-08, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karbin92
Sorry att jag inte är mer specifik, vill inte outa mig. Men det är en statlig myndighet.
Skatteverket Västerbotten är rätt soft. Väldigt projekt orienterat och man jobbar hand i hand med konsulter som kodar medan man själv får köra UAT.

De flesta som jobbar med it för staten jobbar oftast med krav spec och kvalitet säkring.

Enligt mina erfarenheter.
Citera
2023-07-08, 22:51
Medlem
Karbin92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Christer
Skatteverket Västerbotten är rätt soft. Väldigt projekt orienterat och man jobbar hand i hand med konsulter som kodar medan man själv får köra UAT.

De flesta som jobbar med it för staten jobbar oftast med krav spec och kvalitet säkring.

Enligt mina erfarenheter.

Okej - tack. Hur ser arbetsdagen ut mer generellt? Hur ser tidrapporteringen ut, är som sagt van vid att hålla reda på en hel drös olika kundkonton att debitera till. Hade varit väldigt skönt att helt slippa tänka på den biten.
Citera
2023-07-08, 22:54
Medlem
Inte varit statligt anställt men när jag va konsult satt jag i några år i ett par statliga projekt på 100% så i dagliga arbetet kändes det i princip som att va statligt anställd.

Byråkrati finns en del. Inte extremt men statliga projekt kan ofta ha lite långsamma, metodiska projekt. Ibland nästan vattenfallsliknande upplägg.
Kravspecar, system-diagram, få release-slots, planerade långt i förväg, med långa acceptanstest-perioder innan.
Det är dock inget man kanske märker av dagligen - man kan jobba på ganska fritt i sitt team större delen av tiden, förutom sista veckorna innan en stor release.

I privata världen kan det va mer agilt. (behöver inte va en fördel, ibland gör det att organisationer bara är nyckfulla och ändrar sina krav hux flux)

Gällande press och stress tycker jag det skiljer sig mer från team till team och projekt till projekt än det gör mella privat och statligt.

Vi konsulter sa ofta att fast anställda, speciellt statligt, ofta va slappare än oss konsulter. Om nån satt kvar och jobba sent va det oftast en konsult, medan de fast anställda gick hem samma tid varje dag oavsett om projektet va försenat. Som konsult kanske man ibland nojar lite över att man har projektanställning och vill prestera för att få förnyade uppdrag - medan fast anställda vet att de har sin plats oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av Karbin92
Jag kommer från den privata sektorn där chefer och projektledare låg på en ganska ordentligt med oxpiskan om att få saker klart, timrapporteringar som skulle stämma på minuten osv.
Var du konsult då eller jobbade åt andra kunder på nåt vis? Känns ovanligt med detaljerad tidsrapportering annars om man jobbar på privat bolag som bygger sin egen produkt.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-07-08 kl. 23:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in