Inte varit statligt anställt men när jag va konsult satt jag i några år i ett par statliga projekt på 100% så i dagliga arbetet kändes det i princip som att va statligt anställd.
Byråkrati finns en del. Inte extremt men statliga projekt kan ofta ha lite långsamma, metodiska projekt. Ibland nästan vattenfallsliknande upplägg.
Kravspecar, system-diagram, få release-slots, planerade långt i förväg, med långa acceptanstest-perioder innan.
Det är dock inget man kanske märker av dagligen - man kan jobba på ganska fritt i sitt team större delen av tiden, förutom sista veckorna innan en stor release.
I privata världen kan det va mer agilt. (behöver inte va en fördel, ibland gör det att organisationer bara är nyckfulla och ändrar sina krav hux flux)
Gällande press och stress tycker jag det skiljer sig mer från team till team och projekt till projekt än det gör mella privat och statligt.
Vi konsulter sa ofta att fast anställda, speciellt statligt, ofta va slappare än oss konsulter. Om nån satt kvar och jobba sent va det oftast en konsult, medan de fast anställda gick hem samma tid varje dag oavsett om projektet va försenat. Som konsult kanske man ibland nojar lite över att man har projektanställning och vill prestera för att få förnyade uppdrag - medan fast anställda vet att de har sin plats oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karbin92
Jag kommer från den privata sektorn där chefer och projektledare låg på en ganska ordentligt med oxpiskan om att få saker klart, timrapporteringar som skulle stämma på minuten osv.
Var du konsult då eller jobbade åt andra kunder på nåt vis? Känns ovanligt med detaljerad tidsrapportering annars om man jobbar på privat bolag som bygger sin egen produkt.