Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-09, 14:41
Medlem
Intressant tråd. Känns som man resonerar lite olika kring statligt vs privat beroende på om man ser det från macroperspektiv eller inte.

Känslan i det dagliga arbetet behöver inte nödvändigtvis påverkas så mycket som man tror av det som pågår på chefsnivå.

Själv har jag känt större skillnader mellan olika projekt och team i samma organisation, än vad jag gjoprt mellan att jobba statligt och offentligt.

Ungefär som när folk snackar om skillnaden mellan att va konsult vs fast anställd - det är stor skillnad på vad VD:n säger på månadsmöten, men största delen av tiden öser man på i sitt projekt och tänker inte så mycket på vilket bolag man är anställd av.
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
I privata bolag så handlar allt om vinstjakten och hela arbetet styrs av nästa kvartalsrapport. Offentlig sektor är politiskt styrda verksamheter och där är det mer fokus på att leverera kvalitet och resultat som låter bra i media.
Själv inte upplevt kvartalsrapporthetsen så mycket. Även när det gått uselt har jag i privata bolag sett chefer försvara att man ändå måste fortsätta med långsiktiga projekt som inte ger vinst just nu - för om man tänker kortsiktig vinst kommer det gå dåligt nästa år istället.

Fast då har jag kanske jobbat på ställen med etablerade ägare.
Kanske mer hets på bolag som drabbas hårt av svängning i deras aktiekurser. (Fast jag kan inte tänka mig att man skulle va så kortsiktig på FAANG exempelvis)
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Sen är det väldigt mycket möten, avstämningar och planeringsdagar som inte alltid leder arbetet framåt, men som är bra för den kollegiala sammanhållningen. Nästa vecka ska jag "planera nästa planeringsdag", vilket nästan låter sjukt när man tänker efter.
Hehe ja det där känns igen, ibland är det värre än en sketchkomedi.

Alla stora offentliga projekt jag jobbat med har varit väldigt mötestunga då man ska planera releases osv.
Men också konsultat på ett litet offentligt projekt som inte va nån prestigeverksamhet och hade färre bråkiga stakeholders, samt en chill projektledare - där kunde vi slippa mötesmanin.

Just nu lider jag faktiskt av denna mötesmani på ett privat bolag då vi precis bytt folk i teamet och nya projektledaren vill att alla ska få va med och "planera samt förstå varför vi gör saker", samtidigt som vi jobbar med ett stort projekt där andra delar av organisationen vill va med och bestämma.
Känns som sånt där kan svänga rätt mycket beroende på team och projektet man jobbar på just nu.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-07-09 kl. 14:51.
Citera
2023-07-09, 15:15
Medlem
Karbin92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Med tanke på de fina villkoren och att det var konkurrens får du nog räkna med att bli säkerhetsklassad, antagligen lägsta klassen till att börja med. Lägsta är registerkontroll, nästa är registerkontroll och entimmasintervju och sen vänta på att Säpo gör sina registerkontroller, nästa därefter blir du djupgranskad och dina vänner och familjemedlemmar blir grillade.

Det stämmer - har genomgått allt ovannämnda. Säpo har grävt igenom allt och det gick ju galant.

Trist att löneförhandlingen är så fyrkantig.
Citera
2023-07-09, 15:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbin92
Varför skulle man bli impopulär om man jobbar effektivare? Kan det komma att påverka deras egna löneutveckling eller vad är incitamentet?
Jo men som jag skrev, att då belyses kanske de andras låga tempo. Om ditt är mycket högre. Det kan ju också uppstå avundsjuka och missunnsamhet lättare, om du sticker ut för mycket från de andra. Det är bättre tror jag att försöka smälta in i början, sedan visar du vad du går för i ett lagom tempo.
Citera
2023-07-09, 15:42
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Tjena Cyborg, tack för uttömmande svar .

Varför skulle man bli impopulär om man jobbar effektivare? Kan det komma att påverka deras egna löneutveckling eller vad är incitamentet?

Min chef verkar hur trevlig som helst, väldigt bra känsla direkt där.

Jag har inget emot att ta det lite lugnt ett tag, stressat som ett djur på förra jobbet.

Om du stressar livet ur dig för att vara mer effektiv, så finns ju risken att samma krav kan ställas på de andra medarbetarna, vilket leder till en ond spiral av stress och ohälsa för er alla, bara för att du känner nåt patetiskt behov av att glänsa för överordnade. Tycker du själv att det vore okej? Du skulle uppfattas som en mardrömskollega som man gör allt för att bli av med, för arbetsmiljöns skull.
Citera
2023-07-09, 15:48
Medlem
TriggerXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag har sökt en del jobb ute i landet för jag vill flytta från Sthlm av olika anledningar men de har extremt svårt möte mig lönemässigt och blir nästan chockade när jag säger nivån, senaste jobbet så tog jag faktiskt reda på vad utvecklingschefen hade och mina krav var 10kkr mer i mån.

De brukar säga att kostnadsläget är lägre på landet, det stämmer heller inte idag då maten på ICA tex är lika dyr, en villa i medelklassen ligger på 4-6 miljoner, bensinen lika dyr osv osv...

Det är inget argument de kan använda sig av längre.
Precis, bor i en medelstor stad men lixom räntorna, maten, soppan osv är lika dyr här och argumentet funkar inte heller då man kan jobba mot Stockholm remote(vilket jag gör just nu). Det är typ helt omöjligt för mig att få ett jobb här i stan nu utan att gå ner i lön rejält

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jo men som jag skrev, att då belyses kanske de andras låga tempo. Om ditt är mycket högre. Det kan ju också uppstå avundsjuka och missunnsamhet lättare, om du sticker ut för mycket från de andra. Det är bättre tror jag att försöka smälta in i början, sedan visar du vad du går för i ett lagom tempo.

Japp, fick flera gången i början höra "jobba inte så hårt" och folk störde sig rentutsagt av att jag inte stod i fikarummet 3 timmar per dag. Han insett hur otroligt lätt det är att stå ut i den här branchen bara man faktiskt jobbar på arbetstid och inte står i fikarummet
Senast redigerad av TriggerX 2023-07-09 kl. 15:51.
Citera
2023-07-09, 17:09
Medlem
anguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du har ett extremt bra arbetsskydd som statligt anställd, och kan räkna med att aldrig bli arbetslös om du gör ditt jobb.

/AI

Tror inte några hundra på försäkringskassan håller med om det…

Det är politiska beslut som styr. Plötsligt ska en myndighet få ytterligare uppdrag och nyanställa, för att strax efter få gigantiska sparbeting och sparka folk istället (fast det nya uppdraget finns kvar)

Ibland flyttar man också hela myndigheter eller avdelningar hundratals mil. Mindre problem idag med distanjobb men så extremt säkert kan man inte sitta.
Citera
2023-07-09, 17:36
Medlem
DayNites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du har ett extremt bra arbetsskydd som statligt anställd, och kan räkna med att aldrig bli arbetslös om du gör ditt jobb.

/AI
helt fel, du är kanske tryggare än om du jobbar privat, men du kan absolut bli uppsagd om budget ska skäras ner, då spelar det ingen roll vad du jobbar med, du åker om du inte jobbat tillräckligt länge
finns många exempel där detta hänt dom senaste åren där myndigheter kastat bort enorm kunskap utan att blinka, för att sedan nyanställa nästa år igen

det som jag ser är att man börjar gå runt LAS mer och mer, samt att man struntar i vad facket tycker, och det är en ny farlig väg att gå

sluta snacka skit och flickgissa
Senast redigerad av DayNite 2023-07-09 kl. 17:38.
Citera
2023-07-09, 17:36
Medlem
Citat:
Varför skulle man bli impopulär om man jobbar effektivare?
Det beror på hur man gör. Jobbar man "smarter, not harder" är det förstås okej.

Men att ösa på och jobba frivillig övertid kan vara dåligt.

Inte helt ovanligt att en driven junior utvecklare vill bevisa sig på ett nytt i smyg kör frivillig obetald övertid och gasar på som bara tusan under en period. (Jag har gjort det själv en gång)

Problemet kan bli att om teamet jobbar med tidsestimering och vissa saker blir klara fortare än om man kör normal arbetstid - då kommer projektledaren få en felaktig bild att detta är "normalt tempo" och kanske höja ribban framöver, börja planera att man hinner göra ännu mer än väntat även nästa månad osv. Men det är ett ohållbart tempo över tid så då blir man bara besviken senare.

Seniora resonerar oftast att "det är ett marathon, inte en sprint" och att det är bättre att köra ett konsekvent tempo man kan hålla år efter år.

I Sverige vill man ju generellt avråda från att överarbeta och gå in i väggen.
Att va hyperproduktiv premieras inte i lönesamtal på samma vis som att exempelvis ta ökat ansvar.

Gäller att va effektiv på ett vis som funkar för utvecklingsteamet. Om man exempelvis hjälper andra med testing och code reviews så är det uppskattat. Men om man bara producerar ny kod och lägger tonvis med PR:s så är det kanske inte så kul för resten av teamet att då behöva reviewa mängder av PR:s. Har varit med om ett läge där en ny utvecklare spottade ur sig PR:s, och enligt vår dåvarande policy att en PR skulle få review inom ett par dagar, så fick resten så fullt upp med reviews att de knappt hann koda sina egna grejor. Sen gick det långsamt framåt när det kom PR-feedback, att få respektive PR skeppad. Då beslutades att det va bättre att jobba på färre features åt gången med mer samarbete så de kunde skeppas fort.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-07-09 kl. 18:12.
Citera
2023-07-09, 18:03
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Det tror fan att staten har IT-avdelningar. Det finns långt över 300 statliga myndigheter! Skulle inte de behöva IT-avdelningar? Är du dum eller? Alla mindre och en del större hanteras av Statens Servicecenter, SSC. Bara att googla https://www.statenssc.se/

Dom använder sej av Försäkringskassans It-avdelning......
Citera
2023-07-09, 18:23
Medlem
Det är ofta viktiga samhällsbärande system man får jobba i som påverkar politiska beslut. Man får känna stolthet i att ha varit med och byggt ett viktigt system eller rättat en bugg i sista stund innan en publicering. Mycket gammal teknik och en blandning av juniora utvecklare och folk som jobbat många år på verket samt konsulter. Kan säkert upplevas som slappt, men som tidigare skrivits i tråden så ska det levereras i längden. Bara man presterar något av värde varje sprint kan man se fram emot livstidsanställning med 7 veckor semester (gäller 40+). Tidredovisningen kan upplevas som väldigt noggrann, men följs sällan upp. Oftast är det viktigare att "IT-timmarna" arbetas upp än vad som åstadkommits. Man kan själv välja hur ambitiös man vill vara och när det kommer till lön gäller det att göra något som sticker ut. Har man varit med i att utreda något som sedan kommuniceras på avdelningen är det mer värt än att fixa en massa PBIer även om det tagit några få procent av ens tid. Har själv jobbat så länge att jag i varje fall har en illusion om att jag själv väljer om och vad jag vill göra under en arbetsdag. Någon slags arbetsheder har man förhoppningsvis och det känns bra att skapa något som har ett värde.
Citera
2023-07-09, 18:24
Citat:
Jag är fortfarande relativt grön. Åtminstone känner jag mig som det. Gick ur plugget 2021 och fick första jobbet samma höst, då fick jag 32 500kr i ingångslön.
Tog tag i plugget ganska sent - är 31 idag. Det är verkligen svårt att få ett grepp om vad som är en rimlig lön idag tycker jag. Vissa har bättre betalt och vissa har sämre. Att byta jobb gav i alla fall ett bra kliv uppåt i lön. Det kanske man gör igen.

Vilken utbildning och vad för jobb? Sugen på att byta karriär

41k med låg press och stress och remote låter ju hur najs som helst tycker jag speciellt om man är ganska ny i branschen. Är man driftig kanske man kan driva en business vid sidan av för lite extra kosing.
Citera
2023-07-09, 18:58
Medlem
Karbin92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vilken utbildning och vad för jobb? Sugen på att byta karriär

41k med låg press och stress och remote låter ju hur najs som helst tycker jag speciellt om man är ganska ny i branschen. Är man driftig kanske man kan driva en business vid sidan av för lite extra kosing.

Tycker också det känns helt OK. Knappt två års erfarenhet. Pluggade systemvetenskap tre år. Kan inte säga exakt för jag vill inte outa mig här men min tidigare roll var systemutvecklare, kommer ha en liknande roll men med mindre programmering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in