2023-07-09, 00:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
USA lärde sig den hårda vägen i Vietnam och senare i Gulfkriget att klusterbomber inte är effektiva på slagfältet. Från New York Times;

Det som kommer ske är som du beskriver det. Ryssarna kommer lämna sina skyttegravar. Trots allt är klusterbomber effektiva vapen men Ukraina måste sedan ta skyttegravarna. Dessa kommer vara fyllda med dödlig icke-detonerade klusterbomber. Således, ukrainarna kommer lägga ett minfält av icke-detonerade klusterbomber framför sig själva och ryssarna. Det betyder att varken ukrainarna eller för den delen ryssarna kommer kunna avancera. Det finns ju många i Washington DC och säkert i Kiev som gärna vill se att positionerna fryses precis som under Koreakriget. Om något kommer de här klusterbomberna bidra till det eftersom ingen sida kommer kunna röra sig framåt.

I en artikel av kapten Gregory Fetterman i peer-review journalen Army Press från 2018 framgår det vad syftet är med klusterbomber - det är ett defensivt vapen. Klusterbomber inget offensivt vapen men det är så det kommer användas i Ukraina. Fetterman argumenterar att för kunna stoppa ryssarna att invadera Polen måste du ha klusterbomber tillgängliga. Han påpekar det jag gjort - att klusterbomber leder till skador på egen trupp samt mot civila under kriget och efter kriget. För att de negativa effekterna av klusterbomber skall mitigeras måste du lägga exceptionellt pricksäkra bombmattor. Fetterman skriver detta;

USA skickar bomber som de själva inte har brukat på tjugo år. Bomber som de själva inte kan hantera på ett effektivt sätt utan modern teknologi och brist på träning. Detta är teknologi och träning som inte kommer vara tillgängligt för Ukraina av olika anledningar. Vidare påpekar Fetterman att jorden (gyttjan) i östra Europa är av sådan art att UXO-rates (dvs. hur många blindgångare som kommer ligga över en viss yta) är extraordinärt höga.

Klusterbomber är inte designade för att användas som offensivt artilleri. De är designade att använda som defensivt artilleri. USA har ännu inte utvecklat säkra (för egen trupp) klusterbomber. Vilket framgår i den här artikeln på amerikanska arméns hemsida;

USA skulle själva aldrig komma på tanken att använda dem offensivt eftersom det riskerar amerikanska soldaters liv men USA är uppenbarligen villiga att skicka dem till Ukraina. Dessa klusterbomber kommer sedan fastna i jorden (gyttjan) som ukrainska soldater sedan kommer trampa på när de rör sig framåt. Även om Ukraina driver bort ryssen från den första linjen kommer de inte kunna röra sig framåt om Ukraina inte planerar att ta extraordinära förluster.

Områdena som klusterbomber kommer att användas i är redan extremt minerade så det är nog ett icke-problem för Ukraina. Bättre att spränga bort ryssarna och sedan avminera i lugn och ro.
Citera
2023-07-09, 00:59
Avslutad
När biden uttalar att man skickar klustervapen för att alla andra vapen är slut då blir jag orolig.

Av samma orsak kan man ju skicka senapsgas
Citera
2023-07-09, 01:01
Medlem
Citat:
USA lärde sig den hårda vägen i Vietnam och senare i Gulfkriget att klusterbomber inte är effektiva på slagfältet. Från New York Times;

Det som kommer ske är som du beskriver det. Ryssarna kommer lämna sina skyttegravar. Trots allt är klusterbomber effektiva vapen men Ukraina måste sedan ta skyttegravarna. Dessa kommer vara fyllda med dödlig icke-detonerade klusterbomber. Således, ukrainarna kommer lägga ett minfält av icke-detonerade klusterbomber framför sig själva och ryssarna. Det betyder att varken ukrainarna eller för den delen ryssarna kommer kunna avancera. Det finns ju många i Washington DC och säkert i Kiev som gärna vill se att positionerna fryses precis som under Koreakriget. Om något kommer de här klusterbomberna bidra till det eftersom ingen sida kommer kunna röra sig framåt.

I en artikel av kapten Gregory Fetterman i peer-review journalen Army Press från 2018 framgår det vad syftet är med klusterbomber - det är ett defensivt vapen. Klusterbomber inget offensivt vapen men det är så det kommer användas i Ukraina. Fetterman argumenterar att för kunna stoppa ryssarna att invadera Polen måste du ha klusterbomber tillgängliga. Han påpekar det jag gjort - att klusterbomber leder till skador på egen trupp samt mot civila under kriget och efter kriget. För att de negativa effekterna av klusterbomber skall mitigeras måste du lägga exceptionellt pricksäkra bombmattor. Fetterman skriver detta;

USA skickar bomber som de själva inte har brukat på tjugo år. Bomber som de själva inte kan hantera på ett effektivt sätt utan modern teknologi och brist på träning. Detta är teknologi och träning som inte kommer vara tillgängligt för Ukraina av olika anledningar. Vidare påpekar Fetterman att jorden (gyttjan) i östra Europa är av sådan art att UXO-rates (dvs. hur många blindgångare som kommer ligga över en viss yta) är extraordinärt höga.

Klusterbomber är inte designade för att användas som offensivt artilleri. De är designade att använda som defensivt artilleri. USA har ännu inte utvecklat säkra (för egen trupp) klusterbomber. Vilket framgår i den här artikeln på amerikanska arméns hemsida;

USA skulle själva aldrig komma på tanken att använda dem offensivt eftersom det riskerar amerikanska soldaters liv men USA är uppenbarligen villiga att skicka dem till Ukraina. Dessa klusterbomber kommer sedan fastna i jorden (gyttjan) som ukrainska soldater sedan kommer trampa på när de rör sig framåt. Även om Ukraina driver bort ryssen från den första linjen kommer de inte kunna röra sig framåt om Ukraina inte planerar att ta extraordinära förluster.

Eftersom det är krig blir det nog så att dom skjuter mot ställen där det finns ryssar och ryska vapen och tar röjandet när det är dags. Har du sett bilder på hur mycket minor och även minor skjutna med artilleri ryssarna ändå lämnar efter sig när de överger någonting? Det är ändå ett jobb som måste göras.
Citera
2023-07-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
När biden uttalar att man skickar klustervapen för att alla andra vapen är slut då blir jag orolig.

När Putin använder klustervapen mot områden med civila blir jag orolig. Av samma anledning.
Citera
2023-07-09, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
När Putin använder klustervapen mot områden med civila blir jag orolig. Av samma anledning.

Jag förstår din oro. Usa, Ryssland och Ukraina vägrar skriva på förbudet
Citera
2023-07-09, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Områdena som klusterbomber kommer att användas i är redan extremt minerade så det är nog ett icke-problem för Ukraina. Bättre att spränga bort ryssarna och sedan avminera i lugn och ro.
Så Ukraina skall kontaminera ett ryskt minfält med fler minor för att sedan lugn och ro städa upp de ryska minorna och blindgångare? Du har inte tänkt på att ryssarna kommer skjuta tillbaka från den andra linjen när Ukraina städar upp den första linjen? Hade det inte varit mer effektivt för Ukraina om USA tog från sina egna krigslager och skickade fler 155mm istället? Biden administrationen säger själva att detta är nödlösning eftersom de inte har fler 155mm projektiler på sitt överskottslager att skicka. Jag skulle akta mig att göra klusterbomber till ett nytt "wunder weapon". Klusterbomber är inte HIMARS, Patriot eller Leopard 2 stridsvagnar. Klusterbomber är ett trubbigt vapen designat för defensiv krigsföring precis som minor.

Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Eftersom det är krig blir det nog så att dom skjuter mot ställen där det finns ryssar och ryska vapen och tar röjandet när det är dags. Har du sett bilder på hur mycket minor och även minor skjutna med artilleri ryssarna ändå lämnar efter sig när de överger någonting? Det är ändå ett jobb som måste göras.
Ja, jag är medveten om att Ukraina tänker skjuta på ryska mål. Min poäng är att Ukraina förvärrar situationen genom att skapa minfält av instabila blindgångare som de sedan måste forcera. Den militära kritiken mot klusterbomber handlar inte om civila offer. Det etisk och politisk fråga. Den militära kritiken av klusterbomber handlar om att klusterbomber skapar minfält som skadar den egna truppen samt inte är lämpliga som offensiva vapen. Jag gissar på att Ukraina kommer använda klusterbomber mot primärt skyttegravar men undvika det i andra sammanhang där de behöver forcera land.

Min kritik handlar om att Ukraina har brist på 155mm ammunition och planerar att använda detta som ersättning. Detta är problematiskt eftersom klusterbomber har ett defensivt syfte och inte ett offensivt syfte. Ukraina hade gynnats mer om USA tog 155mm ammunition sina krigslager och sedan skickade klusterbomber vid sidan om. Således, 155mm till offensiv krigsföring och klusterbomber till defensiv krigsföring. Det är så klusterbomber är tänkta att användas och så bör Ukraina använda dem. Jag kan tänka mig att så kommer ske i den mån som Ukraina kan kriga på det sättet.
Senast redigerad av Edgerton 2023-07-09 kl. 01:22.
Citera
2023-07-09, 01:07
Medlem
Ryssarna flyr som skrämda grisar från Piatykhatky och lämnar ett riktigt välfyllt vapenförråd efter sig. Ukraina tackar och tar emot.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/14u8uvb/as_they_begin_to_run_away_the_russian_army/
Citera
2023-07-09, 01:08
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Vart har du fått det ifrån? Att alla andra vapen är slut?

Fattar du inte hur dumt det låter?
Citera
2023-07-09, 01:08
Medlem
Citat:

Ja det är riktiga skitvapen, har försökt säga det tidigare i tråden. Till ingen nytta.. Om dom är så bra så varför har inte jänkarna redan skickat dit clusters?

Det Ukraina behöver är fighter jets, det har tagit för lång tid om du frågar mig.
Citera
2023-07-09, 01:12
Medlem
Citat:
Så Ukraina skall kontaminera ett ryskt minfält med fler minor för att sedan lugn och ro städa upp de ryska minorna och blindgångare? Du har tänkt på att ryssarna kommer skjuta tillbaka från den andra linjen när Ukraina städar upp den första linjen? Hade det inte varit mer effektivt för Ukraina om USA tog från sina egna krigslager och skickade fler 155mm istället? Biden administrationen säger själva att detta är nödlösning eftersom de inte har fler 155mm projektiler på sitt överskottslager att skicka. Jag skulle akta mig att göra klusterbomber till ett nytt "wunder weapon". Klusterbomber är inte HIMARS, Patriot eller Leopard 2 stridsvagnar. Klusterbomber är ett trubbigt vapen designat för defensiv krigsföring precis som minor.

Vi vet ju inte hur de kommer användas heller. Kan ju vara att de skjuter mot ställen som är mindre viktiga att storma in i direkt efteråt. En trasig rysk bandhaubits är en vinst i sig även om de inte tar området direkt och under tiden blir det Ryssarna som har problemet.
Citera
2023-07-09, 01:29
Medlem
Citat:

Haha USA slut på vapen..
Säger mest hur dille Biden är
Citera
2023-07-09, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Bomba fordonet som gör intrång på ryskt terroritorium. Inte svårare än så. Vad ska Nato göra? Börja attackera Ryssland? Då kommer världen gå under.

De skulle inte göra intrång på ryskt territorium i ett sådant hypotetisk scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in