Jag är inte heller jurist men jag hoppas att J får livstid och M minst 10 år
Bilderna på J och M som polisen tagit är helt galet fulfotat så jag tror inte vi ska bedömma de efter dem
Och jag tror inte att M är speiellt efter i sin utveckling för enl Vetlandaungdomar i förhör så beskrivs hon inte så
Hon ligger klart under genomsnittet, enligt undersökningar. Vad jag, du eller någon annan tror blir då av sekundär betydelse.
M är förstås på många sätt som vilken tonåring som helst och smälter säkert in i ett tonårsgäng, särskilt med en mera intellektuell vän bredvid sig. Det skiljer i fråga om förmåga till inlärning, abstrakt förståelse, konsekvensanalys bl a och märks när samtalen börjar röra sig på ett djupare plan och inte bara ytligheter, som kan antas vara fallet med festande Vetlanda-ungdomar.
M har beskrivits som inbunden och ganska tyst, egenskaper som i sig kan kamouflera hennes brister. Å andra sidan sägs hon vara musikaliskt begåvad och att hon har önskat sig färgkritor i häktet kan betyda att hon gillar och är duktig på att teckna.
Men var i logiken får du in att M tar bort Ts händer från Js hals? Även om det kan tyckas logiskt, måste det även vara praktiskt genomförbart.
J är betydligt längre än T och har följaktligen längre armar, så även om J är något framåtlutad och trycker mot Ts hals skulle Ts händer ändå inte nå Js hals.
Det är inte otänkbart att M hållt Ts händer, men det kan inte gått till så som J berättat. Storyn håller inte, så vad är sant och vad är lögn?
Hur kan det komma sig att J inte fick några rivmärken innan M tog tag i Ts händer? Enligt J kom M in sent i skedet. Hur har M kunnat få tag i en ålande, sparkande och klösande Ts båda händer då hon sitter vid klosetten?
Om J berättat sanningen hade hon inte behövt vara diffus för att kunna anpassa storyn till vad M skulle berätta. Vad M skulle säga vore då egalt och hon hade inte ens behövt fundera över Ms vittnesmål. Slutsats: J ljuger om Ms handhållande. Vad består då lögnen i? Att M fångade Ts händer direkt efter fallet medan T var omtöcknad? Att M höll fast T på annat vis än i händerna? Eller höll M inte fast T?
Resultatet hade väl blivit detsamma. Ord mot ord. Skillnaden denna gången är att hon bättrat på sin trovärdighet med att ta på sig skuld för det hon konfronterats med och visat omhuldande känslor för M.(!)
Hon blev kanske lika förvånad och svarslös som när hon konfronterades med dumpningen. M var inte den M som hon lärt känna, som ljög I alla lägen för att skydda dem båda. J kunde inte längre förlita sig på att Ms lögner skulle gangna henne, J alltså.
J ligger nära sanningen i det som hon konfronterats med och det finns bevis för samt sådant som inte har någon som helst betydelse ja, men resten...som Ms deltagande i badrummet. Där tassar hon fram på tå och känner sig för. Den storyn stämmer inte med verkligheten och där skulle hon kunna bli hängd av M. Hon har satsat alla sina kort på sin trovärdighet för att kunna undergräva Ms story och stå för narrativet. Surprise, surprise när M inte levererar något utan säger att hon inget vet. Är det så? Vet M inte mer än J har berättat? Har J erkänt helt i onödan? Skulle hon kunna lagt skulden på M och det stått ord mot ord?
Jag kan tänka mig att J blev något förvirrad av Ms nekande.
Det förefaller som M endast berättat detaljerat om sådant som berört henne starkt känslomässigt, annat verkar inte ha fastnat i minnet på samma sätt.
Nej, det låter inte rimligt, lika orimligt som att J säger att tanken är att de ska slå T lite. Hur korkad får man vara när T sedan mördas i lgh?
Det är mycket som är ologiskt, orimligt och osannolikt i detta tragiska.
De båda förefaller dock varit skickliga skådespelare eller var T mer än salongsberusad eftersom hon inte anade några ugglor i mossen utan sa till A att allt var lugnt.
Hur mycket visste M om Js tankar? Eftersom hon sa att hon bara ville gå med om det inte blev bråk, anade hon bevisligen något, men hade poletten trillat hela vägen ner eller såg hon det bara som "words"? Hon hade säkert hört Js önskningar många gånger tidigare och reflekterade kanske inte.
Eller tyckte hon kanske det lät spännande att ge T en omgång? Gick hon då och väntade på signal från J? En signal som inte kom utan samtalet och promenaden företogs vid gott mod. Släppte M tankarna då och trodde J ångrat sig eller väntade hon även sedan de kommit in i lgh?
Om M trodde att J ångrat sig ser jag det inte som otänkbart att hon placerade sig i fåtöljen eller sängen och "stängde av".
Om hon fortfarande väntade på signal, satt hon troligtvis på helspänn.
I de första förhören hade J ingen aning om var M tog vägen när de kom till lgh. Det var först när hon slog kullerbytta på kronologin som hon visste att M var i badrummet under visningen.
Det här med att T ska ha tagit stryptag på J bortser jag ifrån. Det lär vara ett hittepå av J för att skapa en anledning till att strypa (tillbaks) T.
Om det är som jag tror, så har J fällt Tove (den höga dunsen) och i samma sekund satt sig på henne. M har stått beredd bakom J, och springer förbi J och T (detta är tramp/stegljuden grannen hör efter den höga dunsen. M tar tag i T s fäktande händer, och 2-3 minuter så har J händerna runt T s hals och M håller under hela denna tid fast T s händer.
Detta kan givetvis inte J berätta. Hon säger då att både hon själv och M höll i ca 10 sek. Det är en chansning hon måste ta, eftersom hon inte kan berätta sanningen.
Senast idag läste jag några förhör från personer som varit på Nöjet. Varken M eller T uppfattades som berusade. Men T hade ju strax över 1,0 i promille, så alkoholen påverkade säkert hennes omdöme.
Att M har sagt att hon följer med så länge det inte blir bråk, tror jag lika mycket på som när J säger att T tog ett stryptag.
Det här med att M inte reflekterar över saker eller har förmåga till egna tankar eller beslut motsägs av flera vittnen. Det är enligt mig en felaktig bild som målats upp av ett par skribenter som försöker ta ifrån M s egna ansvar för vad hon gjort och inte gjort.
Det finns inga bevis för att mordet var planerat, men personligen tror jag att J bestämde sig för att ha ihjäl T utanför Nöjet, och berättade detta för M. Under promenaden visste dom alltså båda vad som skulle ske i lägenheten. Jag tror detta för att både J och M lägger ifrån sig telefonerna direkt när dom kommer till lägenheten och ingen av dom använder dom under tiden T var vid liv. Deras snabba agerande med att få bort T s tillhörigheter och kroppen tyder också på en mental förberedelse.
Hon hade heller inte behövt nämna att T fälldes eller att de började gräla igen eller att J knuffade in T på toaletten.
Alla frågor kan inte besvaras med hjälp av logik och den egna prioriteringslistan? - Mycket av det de berättar kommer aldrig att kunna gå ihop oavsett M är medskyldig eller inte - minnen har flutit ihop, sammanblandats, glömts bort, förvrängts. Tillsammans med lögner av olika mått.
Att hon utelämnar var kroppen gömdes har jag med observerat. M frågade inget heller. Är det sant som M påstår, att det var först ute på Illharjen som hon fick reda på vad som hade hänt, så var det nog inte läge att köra med frågesport - hon satt mest tyst medan J tjattrade på. Sägs ju vara den pratsamma sorten också. Vilket även blir tydligt under förhören då hon gärna håller långa utläggningar med detaljerade beskrivningar.
Tvivlar inte en sekund på att M har varit rädd för J, en känsla som växt sig allt starkare med tiden:
M: Eh, nej men att jag, eh, men jag är väldigt rädd för att Johanna ska komma efter mig och ja döda mig eller att hon ska skicka andra människor på mig för att ja, döda mig.
F: Och vad är orsaken till den rädslan Maja? M: Ja för att hon var, är kapabel liksom till att döda människor och hon är oförutsägbar och sen att hon ska bli arg på mig för att jag berättar.
Jämför M:s ord med hur utsatta kvinnor - fysiskt såväl som psykiskt - resonerar när de befinner sig i en relation som innebär underliggande hot ömsom blandat med smek och vackra ord.
Personer med empatiska störningar brukar vara särskilt begåvade när det kommer till den här subtila formen av manipulation.
Jag vet att du tror mera på ´partners in crime´ men jag själv ser inte att det skulle kunna vara applicerbart här. Inte utifrån den beskrivna vänskapsrelationen bakåt i tiden.
Här gör du en jämförelse som är helt felaktig.
Maja lämnar sina uppgifter när hon förhörs i ett mordfall och står inför att åtalas för mord. Hon riskerar fängelse i många år. Hennes ord om den destruktiva relationen till Johanna ska ses i det ljuset.
En misshandlad kvinna i en destruktiv relation står inte åtalad för något. Hon riskerar inte fängelse, hon har inget eget motiv att beskriva förhållandet som dåligt om det inte är dåligt. Hennes ord ska ses i det ljuset.
Maja har en drivkraft - att undvika fängelse - bakom sina ord. När du jämför henne med människor som helt saknar denna drivkraft så drar du falska paralleller. Medvetet eller omedvetet? Jag undrar…
Hon ligger klart under genomsnittet, enligt undersökningar. Vad jag, du eller någon annan tror blir då av sekundär betydelse.
M är förstås på många sätt som vilken tonåring som helst och smälter säkert in i ett tonårsgäng, särskilt med en mera intellektuell vän bredvid sig. Det skiljer i fråga om förmåga till inlärning, abstrakt förståelse, konsekvensanalys bl a och märks när samtalen börjar röra sig på ett djupare plan och inte bara ytligheter, som kan antas vara fallet med festande Vetlanda-ungdomar.
M har beskrivits som inbunden och ganska tyst, egenskaper som i sig kan kamouflera hennes brister. Å andra sidan sägs hon vara musikaliskt begåvad och att hon har önskat sig färgkritor i häktet kan betyda att hon gillar och är duktig på att teckna.
Maja hade väl svårigheter inom engelska och matematik, som jag minns.
Alltså lågbegåvad inom vissa ämnen?
Inlärningsproblem är även rätt vanligt.
Autist är hon inte heller, som vissa vill diagnosticera henne som, endast drag av autism liksom många andra fullt normala människor.
Maja hade väl svårigheter inom engelska och matematik, som jag minns.
Alltså lågbegåvad inom vissa ämnen?
Inlärningsproblem är även rätt vanligt.
Autist är hon inte heller, som vissa vill diagnosticera henne som, endast drag av autism liksom många andra fullt normala människor.
Bortförklaringar……
Ur GrevenFB:s sammanfattning:
"Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”. (BUP)
- Svårigheter inom autismområdet men inte i en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas.
- Verbala förmågor på genomsnittlig nivå. (BUP)
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar
- Exempel på tvångshandlingar; tända/släcka lampor, öppna/stänga appar, tvångshandlingar kring hygienen."
Hon hade heller inte behövt nämna att T fälldes eller att de började gräla igen eller att J knuffade in T på toaletten.
Alla frågor kan inte besvaras med hjälp av logik och den egna prioriteringslistan? - Mycket av det de berättar kommer aldrig att kunna gå ihop oavsett M är medskyldig eller inte - minnen har flutit ihop, sammanblandats, glömts bort, förvrängts. Tillsammans med lögner av olika mått.
Att hon utelämnar var kroppen gömdes har jag med observerat. M frågade inget heller. Är det sant som M påstår, att det var först ute på Illharjen som hon fick reda på vad som hade hänt, så var det nog inte läge att köra med frågesport - hon satt mest tyst medan J tjattrade på. Sägs ju vara den pratsamma sorten också. Vilket även blir tydligt under förhören då hon gärna håller långa utläggningar med detaljerade beskrivningar.
Tvivlar inte en sekund på att M har varit rädd för J, en känsla som växt sig allt starkare med tiden:
M: Eh, nej men att jag, eh, men jag är väldigt rädd för att Johanna ska komma efter mig och ja döda mig eller att hon ska skicka andra människor på mig för att ja, döda mig.
F: Och vad är orsaken till den rädslan Maja? M: Ja för att hon var, är kapabel liksom till att döda människor och hon är oförutsägbar och sen att hon ska bli arg på mig för att jag berättar.
Jämför M:s ord med hur utsatta kvinnor - fysiskt såväl som psykiskt - resonerar när de befinner sig i en relation som innebär underliggande hot ömsom blandat med smek och vackra ord.
Personer med empatiska störningar brukar vara särskilt begåvade när det kommer till den här subtila formen av manipulation.
Jag vet att du tror mera på ´partners in crime´ men jag själv ser inte att det skulle kunna vara applicerbart här. Inte utifrån den beskrivna vänskapsrelationen bakåt i tiden.
Det mesta går faktiskt att förklara utifrån vad som är logiskt och rimligt. Ockhams rakkniv brukar vara en populär princip att dra fram i krimtrådar. Tillämpar man den och inte krånglar till det så kan man koka ner det till att dom två oskiljaktiga bästisarna lurar med hatobjektet nr1 till lägenheten efter ett bråk på nattklubben. Efter 45 min så hör grannen precis det han beskriver flera gånger, en hög duns som han tror kan vara en kropp som faller i golvet, ett par mindre dunsar efter den höga som låter som tramp/fotsteg, efter 3 minuter hör han 5-10 sparkar i väggen.
Efter 1 timma bär bästisarna ut kroppen utan en enda avvärjningsskada, vilket är extremt osannolikt efter ett strypmord på 3 minuter (om inte någon höll fast hennes händer). Sen gör dom sig av med alla tillhörigheter och dumpar kroppen. Dagen efter kommer dom överens om vad dom ska säga till T s anhöriga och polisen. Den lögnen håller dom fast vid båda två i veckor, och säger sig inte veta nånting om vad som kan ha hänt T.
Efter att dom har blivit överbevisade så påstår den ena att det bara var en olycka, medans den andre skyller allt på sin fd bästis.
Tror man inte på detta så kan man krångla till det och försöka fylla i alla Majas luckor med helt orimliga förslag. När en lucka har diskuterat i några hundra inlägg utan att fått en rimlig förklaring så hoppas det över till nästa lucka som inte heller går att fylla i. Det har låtit så här i månader nu, utan att några vettiga förklaringar har presenterats.
Majas ord som innebär att hon skyller ifrån sig och gör sig till ett offer är noll värda så länge dom inte kan bekräftas på annat håll. Och det kan dom inte. Det finns inte ett enda vittne som berättat att J fått M till att göra något mot sin vilja. Inte ett enda vittne har pratat om att J misshandlat M psykiskt eller fysiskt. Tvärtom, så har dom vittnat om en jämnlik och respektfull relation. Att jämföra J och M s vänskap med utsatta kvinnor i en destruktiv relation är absurt!
"Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”. (BUP)
- Svårigheter inom autismområdet men inte i en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas.
- Verbala förmågor på genomsnittlig nivå. (BUP)
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar
- Exempel på tvångshandlingar; tända/släcka lampor, öppna/stänga appar, tvångshandlingar kring hygienen."
All ära åt ’Greven’ som sammanställt mycket som kommit fram om dessa gärningskvinnor.
Maja särskiljer sig inte mycket ifrån många av dagens ungdomar. Många har precis samma problematik och är väl fungerande i samhället.
Hm? Hon hade väl tagit droger aktuella kväll och ville undvika sina föräldrar då.
Så hon hade alltså tagit droger kvällen hon pissade ner Js säng, konstigt med tanke på att om du tar MDMA, kokain, amfetamin, LSD, heroin så tar det flera dagar innan du kan kissa igen och då år kisset oftast som en gröt eftersom njurarna krymper ihop till en valnöt när du tar droger och det beror på att du inte äter eller dricker mens du är påtänd.
Så hon hade alltså tagit droger kvällen hon pissade ner Js säng, konstigt med tanke på att om du tar MDMA, kokain, amfetamin, LSD, heroin så tar det flera dagar innan du kan kissa igen och då år kisset oftast som en gröt eftersom njurarna krymper ihop till en valnöt när du tar droger och det beror på att du inte äter eller dricker mens du är påtänd.
Att Maja kissade ner J säng tror jag står i fup
Även att hon var påverkad av någon drog den kvällen
Tror att det var hachkakor de tuggat i sig
Det här med att T ska ha tagit stryptag på J bortser jag ifrån. Det lär vara ett hittepå av J för att skapa en anledning till att strypa (tillbaks) T.
Om det är som jag tror, så har J fällt Tove (den höga dunsen) och i samma sekund satt sig på henne. M har stått beredd bakom J, och springer förbi J och T (detta är tramp/stegljuden grannen hör efter den höga dunsen. M tar tag i T s fäktande händer, och 2-3 minuter så har J händerna runt T s hals och M håller under hela denna tid fast T s händer.
Tänker du då att M parerar Ts ålande och sparkande och kasar med runt på rumpan när J och T förflyttar sig, fortfarande med Ts armar i ett järngrepp?
Men T hade inga märken på armarna efter hård fasthållning. Hon hade utgjutningar och blåmärken vid armbågarna, som att de pressats mot hårt golv eller vägg. Hur uppstod då de?
Tre fingrar hade märken och svullnader. Den bortre handen från M sett. Menar du att det är de tre fingrarna hon hållt i? (Ja, jag är grinigt petig, ha,ha. Bilden måste gå ihop.)
Detta kan givetvis inte J berätta. Hon säger då att både hon själv och M höll i ca 10 sek. Det är en chansning hon måste ta, eftersom hon inte kan berätta sanningen.
Citat:
Senast idag läste jag några förhör från personer som varit på Nöjet. Varken M eller T uppfattades som berusade. Men T hade ju strax över 1,0 i promille, så alkoholen påverkade säkert hennes omdöme.
Ms påstådda halvt redlös fylla tror jag kommer från ursprungslögnen som M haft svårt att släppa. Den poppar upp lite här och där. Sista gången är väl under rättegången då hon säger sig gå till toa för att hon mår illa.
Att M har sagt att hon följer med så länge det inte blir bråk, tror jag lika mycket på som när J säger att T tog ett stryptag.
Citat:
Det här med att M inte reflekterar över saker eller har förmåga till egna tankar eller beslut motsägs av flera vittnen. Det är enligt mig en felaktig bild som målats upp av ett par skribenter som försöker ta ifrån M s egna ansvar för vad hon gjort och inte gjort.
Om du uppfattat mina förklaringar så, har jag varit usel på att förklara. M har säkerligen minst lika stor tankeverksamhet som alla andra och beslut kan hon absolut ta.
Men djupare reflektioner i form av konsekvenstänk är troligtvis högst begränsade och för att gå ifrån beslut till handling behöver hon nog rejält med push. Tanken går så långt näsan räcker.
Den kommer, men innan den blivit realiserad är den borta, "det blev inte av" som hon själv uttrycker det.
Givetvis är det inget som fråntar henne ansvar, men det kan förklara vissa beteenden.
Citat:
Det finns inga bevis för att mordet var planerat, men personligen tror jag att J bestämde sig för att ha ihjäl T utanför Nöjet, och berättade detta för M. Under promenaden visste dom alltså båda vad som skulle ske i lägenheten. Jag tror detta för att både J och M lägger ifrån sig telefonerna direkt när dom kommer till lägenheten och ingen av dom använder dom under tiden T var vid liv. Deras snabba agerande med att få bort T s tillhörigheter och kroppen tyder också på en mental förberedelse.
Det är möjligt att J planerade och även berättade, men jag tror i så fall inte att M tog det på allvar. Jag tror inte att M ens I sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig att J verkligen skulle mörda T, bränderna till trots. Den kopplingen tror jag inte hon gjorde.
Just icke-användadet av tfn kan man klart fundera över. J var väl vanligtvis snabb med att lägga ut små videosnuttar med det mesta hon hade för sig? Hur det förhöll sig med M minns jag inte jag läst något om.
Det snabba agerandet efteråt har garanterat J stått för och M har hakat på i vanlig ordning.
Men M berättade att de tillsammans diskuterat hur de skulle få ner T för trapporna och ut i skogen. Och då föreföll hon inte rädd för J. Rädslan kom inte förrän det var dags att bära.
Det kan vara så, som jag varit inne på tidigare, att prata och diskutera är en sak och praktiskt utförande något helt annat, frikopplat från vartannat.
Men det kan förstås också vara att M varit fullt medveten hela tiden.
Det mesta går faktiskt att förklara utifrån vad som är logiskt och rimligt. Ockhams rakkniv brukar vara en populär princip att dra fram i krimtrådar. Tillämpar man den och inte krånglar till det så kan man koka ner det till att dom två oskiljaktiga bästisarna lurar med hatobjektet nr1 till lägenheten efter ett bråk på nattklubben. Efter 45 min så hör grannen precis det han beskriver flera gånger, en hög duns som han tror kan vara en kropp som faller i golvet, ett par mindre dunsar efter den höga som låter som tramp/fotsteg, efter 3 minuter hör han 5-10 sparkar i väggen.
Efter 1 timma bär bästisarna ut kroppen utan en enda avvärjningsskada, vilket är extremt osannolikt efter ett strypmord på 3 minuter (om inte någon höll fast hennes händer). Sen gör dom sig av med alla tillhörigheter och dumpar kroppen. Dagen efter kommer dom överens om vad dom ska säga till T s anhöriga och polisen. Den lögnen håller dom fast vid båda två i veckor, och säger sig inte veta nånting om vad som kan ha hänt T.
Efter att dom har blivit överbevisade så påstår den ena att det bara var en olycka, medans den andre skyller allt på sin fd bästis.
Tror man inte på detta så kan man krångla till det och försöka fylla i alla Majas luckor med helt orimliga förslag. När en lucka har diskuterat i några hundra inlägg utan att fått en rimlig förklaring så hoppas det över till nästa lucka som inte heller går att fylla i. Det har låtit så här i månader nu, utan att några vettiga förklaringar har presenterats.
Majas ord som innebär att hon skyller ifrån sig och gör sig till ett offer är noll värda så länge dom inte kan bekräftas på annat håll. Och det kan dom inte. Det finns inte ett enda vittne som berättat att J fått M till att göra något mot sin vilja. Inte ett enda vittne har pratat om att J misshandlat M psykiskt eller fysiskt. Tvärtom, så har dom vittnat om en jämnlik och respektfull relation. Att jämföra J och M s vänskap med utsatta kvinnor i en destruktiv relation är absurt!
Ockhams rakkniv är en princip för tänkande, varken mer eller mindre.
Ovanstående - som du menar att man ska tillämpa rakkniven på - är med mina ögon sett, en snedvriden sammanfattning.
Det är direkt felaktigt att utgå från att T var deras gemensamma hatobjekt.
Sanningen är att T var J:s hatobjekt, inte M:s. M försökte formligen dra isär dem på Nöjet för att slippa en eskalering av grälet. Det var T som kom fram till J och J puttade undan T - M stod utanför och såg på.
J skickar sin egen väldresserade ´flying monkey´ att leta reda på T eftersom hon vill prata med henne. En stund senare har T telefonkontakt med sin pojkvän och allt verkar lugnt. - Hur skulle M kunna veta att J skulle döda T i sin egen lägenhet? Hon trodde och hoppades väl på det bästa just då, att de en gång för alla skulle kunna reda ut osämjan.
Om J hade bestämt sig för att döda T så låter det långsökt att de först skulle ha haft ett samtal runt köksbordet, något de alla gånger borde ha haft då det dröjer 40 minuter innan dunsen hörs. Mitt i natten.
J säger i samtliga förhör utom i den sista versionen, att hon och T satt i köket och diskuterade. Man kan tänka sig att J var ute efter att återta kontrollen och få T att krypa och be om förlåtelse innan hon kände sig beredd att lugna ner sig.
Om M går iväg till ett annat rum med draperi och halvslumrar eller vad hon än gör, så kan J ha blivit arg igen och knuffat in T i badrummet. Utan att M är närvarande. Bara för att tre personer befinner sig i samma lägenhet så finns det inget motsägelsefullt i att var och en av dem kan befinna sig i olika rum; kök, badrum och vardagsrum. De är inte sammanklistrade.
Allt är inte vad det ser ut att vara. Väljer man att beskriva en komplex händelse med några få textrader - här dessutom grundade på falska premisser - och samtidigt är ute efter att förmedla en viss bild av ett händelseförlopp, så kan bilden synas vara självklar. På ytan. Men den är allt annat än logisk.
För här inleder du med att cyniskt och med bestämdhet påstå att M och J var ute efter att lura hem T för att hämnas, dvs beröva henne livet. Ja då kan ju det efterföljande förloppet se illa ut utifrån sett, ändå utan insyn i vad som skedde i lägenheten.
Det går heller inte att göra misstaget att se M och J som ett - de utgörs av två individer med olika behov och skilda intentioner denna natt.