Jag är inte heller jurist men jag hoppas att J får livstid och M minst 10 år
Bilderna på J och M som polisen tagit är helt galet fulfotat så jag tror inte vi ska bedömma de efter dem
Och jag tror inte att M är speiellt efter i sin utveckling för enl Vetlandaungdomar i förhör så beskrivs hon inte så
Hon ligger klart under genomsnittet, enligt undersökningar. Vad jag, du eller någon annan tror blir då av sekundär betydelse.
M är förstås på många sätt som vilken tonåring som helst och smälter säkert in i ett tonårsgäng, särskilt med en mera intellektuell vän bredvid sig. Det skiljer i fråga om förmåga till inlärning, abstrakt förståelse, konsekvensanalys bl a och märks när samtalen börjar röra sig på ett djupare plan och inte bara ytligheter, som kan antas vara fallet med festande Vetlanda-ungdomar.
M har beskrivits som inbunden och ganska tyst, egenskaper som i sig kan kamouflera hennes brister. Å andra sidan sägs hon vara musikaliskt begåvad och att hon har önskat sig färgkritor i häktet kan betyda att hon gillar och är duktig på att teckna.
Men var i logiken får du in att M tar bort Ts händer från Js hals? Även om det kan tyckas logiskt, måste det även vara praktiskt genomförbart.
J är betydligt längre än T och har följaktligen längre armar, så även om J är något framåtlutad och trycker mot Ts hals skulle Ts händer ändå inte nå Js hals.
Det är inte otänkbart att M hållt Ts händer, men det kan inte gått till så som J berättat. Storyn håller inte, så vad är sant och vad är lögn?
Hur kan det komma sig att J inte fick några rivmärken innan M tog tag i Ts händer? Enligt J kom M in sent i skedet. Hur har M kunnat få tag i en ålande, sparkande och klösande Ts båda händer då hon sitter vid klosetten?