2023-02-18, 19:24
Medlem
https://www.filmtipset.se/film/ett-rum-i-vara-hjartan

Ett rum i våra hjärtan : väljer att inte skriva något om den. Denna film blir bäst så
Citera
2023-02-18, 19:29
Medlem
Brakfesten var väl italiensk? Sjuk jävla film, men ändå lite rolig?
Citera
2023-02-18, 19:34
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Fula, skitiga & elaka (Brutti, sporchi e cattivi) http://www.imdb.com/title/tt0074252/

Den är ju det mest Italienska som finns. Inte minst för att titeln avslöjar Italienarna.
Citera
2023-03-01, 06:58
Medlem
I mitt plöjande av Netflix 200+ italienska klassiker fick jag precis sett Antonio Pietrangeli's mästerverk Io la conoscevo bene (1965), märkligt nog är filmen och denna Commedia all'italiana-regissör nämnd enbart två gånger på forumet. Det borde det bli ändring på. Själv är det blott andra filmen jag fått sett av Pietrangeli efter tidigare Dov'č la Libertā...? (1956) med Toto i huvudrollen, även den hos Netflix.

Tyvärr dom enda två dom har av regissören än så länge. Den nu sedda var en njutning, och den får bonuspoäng för fint foto på Stefania Sandrelli i huvudrollen när hon kör runt i sin Fiat 500 i Italien, som i en scen kördes fram åt henne utav Franco Nero i ett garage, han försökte lura henne att han hade kollat vattnet på hennes luftkylda Topolino-uppföljare. Den gick hon inte på.

www.imdb.com/title/tt0044562
www.netflix.com/title/70107515

www.imdb.com/title/tt0060545
www.netflix.com/title/80091737

Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Vilken film ska du se nu och varför? v2.0

Ska se klart Io la conoscevo bene (1965) som jag började se under natten. Ser rätt bra ut än så länge och har gillat de filmer jag sett av Pietrangeli sedan tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
De 20 bästa filmerna DU har sett under 2018

5/5
1. Phantom Thread (Anderson, 2017)
2. Terra em Transe (Rocha, 1967)
4/5
3. Agatha et les lectures illimitées (Duras, 1981)
4. Les Rendez-vous d'Anna (Akerman, 1978)
5. Dead Slow Ahead (Herce, 2015)
6. Orfeu Negro (Camus, 1959)
7. Danton (Wajda, 1983)
8. Trouble in Paradise (Lubitsch, 1932)
9. Sympathy for the Devil (Godard, 1968)
10. Le Quai des brumes (Carné, 1938)
11. Historie immortelle (Welles, 1968)
12.The Breaking Point (Curtiz, 1950)]
13. Le genou de Claire (Rohmer, 1970)
14. When a Woman Ascend the Stairs (Naruse, 1960)
15. Make Way for Tomorrow (McCarey, 1937)
16. Atlantic City (Malle, 1980)
17. Ziemia obiecana (Wajda, 1975)
3/5
18. Io la conoscevo bene (Pietrangeli, 1965)
19. Une femme mariée (Godard, 1964)
20. Made in U.S.A. (Godard, 1966)

Det italienska komiska geniet Toto ska jag för övrigt se ännu en film med senare idag, Piero Vivarelli's musicarello Rita, la figlia americana (1965), Rita Pavone's debutfilm. Netflix har även senare Rita la zanzara (1966) vars uppföljare Non stuzzicate la zanzara (1967) tyvärr saknas.

www.netflix.com/title/81411246
www.netflix.com/title/81411244

Vet inte vad jag hinner med idag eller imorgon, men det står faktiskt fler italienare på tur i tittandet, Sergio Leone's Per qualche dollaro in pių (1965) hos Viaplay och Dino Risi's L'ombrellone (1965) ihop med Ettore Maria Fizzarotti's Nessuno mi puō giudicare (1966) och Mi vedrai tornare (1966) hos Netflix. Mamma mia, mycket italienskt blir det.

www.imdb.com/title/tt0059578
www.imdb.com/title/tt0060813
www.imdb.com/title/tt0060746
www.imdb.com/title/tt0060692
Citera
2023-03-01, 07:13
Medlem
Folketstempels avatar
Dom za vesanje
https://www.imdb.com/title/tt0097223/

Citat:
Kusturica fick idén till filmen efter att ha läst om människohandel med romska barn. Filmen har till största delen en dialog på romani, och fick motta både positiv och negativ kritik från romer av hur deras kultur och levnadsförhållanden skildras.[1] Efter Kusturicas tidigare erkännande i Cannes med Kommer du ihåg Dolly Bell så öppnades för samproduktioner och budgeten för Zigenarnas tid var förhållandevis hög.[2] Med Zigenarnas tid började Kusturica finna sitt speciella filmspråk. Han började bland annat experimentera med magisk realism, re-makes av kända filmscener och användandet av musik och amatörskådespelare.[3] Filmen fick regipriset i Cannes, och Kusturicas rykte spred sig nu bland kritiker och cineaster världen över.

Såg den på bio när den kom, minns att jag gillade den. Alla förstår inte vad som är bra med den, men det är antagligen något politiskt som spelar in som gör det. Rå vardag längst nere i botten av samhället, där zigenarna lever.
Citera
2023-03-06, 21:01
Medlem
Ett litet axplock av italienska klassiker man måste ha sett.

Investigation of a Citizen Above Suspicion - 1970

The Working Class Goes to Heaven - 1971

Café Express - 1980

Swept away - 1974

Seven beauties - 1975

Il sorpasso - 1962

Amici miei - 1975
Senast redigerad av weedissweet 2023-03-06 kl. 21:10.
Citera
2023-03-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Brakfesten var väl italiensk? Sjuk jävla film, men ändå lite rolig?

Ja den är rolig. Här är en rolig scen med mat från en annan film

https://youtu.be/cqXotoCS8wE
Citera
2023-04-25, 16:32
Medlem
För dom som aldrig prövat på saknade gudinnan Monica Vitti, gör det. Italiens kulturminister Dario Franceschini kallade henne för drottningen av Italiens film vid hennes bortgång häromåret. Funderar på vad hon är mest känd för hos dagens mainstream-publik, antagligen inte alls eller kanske för Modesty Blaise (1966) som väl har rullat på TV åtminstone några gånger dom senaste årtiondena? Netflix har två filmer med henne som är en finfin inkörsport.

Först Dramma della gelosia (tutti i particolari in cronaca)/The pizza triangle/Kärleksflugan (1969) där hon hamnar just i en kärlekstriangel mellan två män. Trots att hon spelar närmast en uteliggare är hon som vanligt väldigt vacker.

www.imdb.com/title/tt0065662
www.netflix.com/title/81411202

Sen den verkliga pärlan för Vitti-fans, komedin Noi donne siamo fatte cosė/That's How We Women Are (1971) som innehåller 12st kortfilmer med Vitti i huvudrollen som kvinnor i olika oftast komiska situationer. Den var en njutning.

www.imdb.com/title/tt0128372
www.netflix.com/title/81409547

När jag kollar nu verkar SVT enbart ha visat filmer med henne ynka två ggr, kan det verkligen stämma? Le Fantome de la liberté/Frihetens fantom (1974) sändes 1993 och La notte (1961) under 2001, plus att FilmMax sände L'eclisse/Feber (1962) 1994 med Alain Delon.

Jag är som synes ivarjefall inte den enda på forumet som upptäckt henne, men fler borde göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
..vattnet som rinner som metafor för att kärleken mellan Monica Vitti och hennes käresta dör ut..
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Le fantôme de la liberté: http://www.imdb.com/title/tt0071487/

Jag har sett för lite film av Luis Buņuel, det är väl mest därför jag väljer denna. I brist på annat. Dessutom är Monica Vitti med i den här filmen, det gav mig ännu en anledning till att se den. Hon är riktigt duktig, har sett fyra filmer där hon har medverkat i. Och fler är ju alltid kul!
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Hur Monica ständigt söker skydd i hörnen i alla rum. Ibland glömmer hon bort sina sjuka episoder och blir en hel människa igen och kliver ur sin bubbla. Men sen kommer hon på sig själv och blir lika rädd igen.

Hon är som ett vilt djur på ett sätt som jag tycker är fascinerade och jag brukar till och från leta i det hos människor jag stöter på.
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Det jag gillade med L'avventura var temat om livets vidaregång i tragiska händelser och människans irrationella känslospektra. Speciellt Monica Vitti var otroligt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Jag gillade L'avventura väldigt mycket men nog var den väl ändå lite för lång för sitt eget bästa? Den kändes lite utdragen men det var fortfarande en väldigt vacker film och Monica Vitti var otroligt bra i filmen.
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Modesty Blaise (1966)

Oh, Monica Vitti!
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
För övrigt undrar jag om Monica Vitti inte var den vackraste människan som någonsin gått på jorden när Den röda öknen spelades in. Så överjordiskt snygg alltså. Givetvis väldigt bra skådespel från henne också.
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
..fast Monica Vitti är olidligt vacker här..
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
..och Monica Vitti några som jag direkt kommer att tänka på som favoriter.
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Bara faktumet att en gråtandes Monica Vitti i en bar i Nice räddade Antonionis karriär kunde ju rendera i ett program..
Citera
2023-07-06, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
För dom som aldrig prövat på saknade gudinnan Monica Vitti, gör det. Italiens kulturminister Dario Franceschini kallade henne för drottningen av Italiens film vid hennes bortgång häromåret. Funderar på vad hon är mest känd för hos dagens mainstream-publik, antagligen inte alls eller kanske för Modesty Blaise (1966) som väl har rullat på TV åtminstone några gånger dom senaste årtiondena? Netflix har två filmer med henne som är en finfin inkörsport.

Först Dramma della gelosia (tutti i particolari in cronaca)/The pizza triangle/Kärleksflugan (1969) där hon hamnar just i en kärlekstriangel mellan två män. Trots att hon spelar närmast en uteliggare är hon som vanligt väldigt vacker.

www.imdb.com/title/tt0065662
www.netflix.com/title/81411202

Sen den verkliga pärlan för Vitti-fans, komedin Noi donne siamo fatte cosė/That's How We Women Are (1971) som innehåller 12st kortfilmer med Vitti i huvudrollen som kvinnor i olika oftast komiska situationer. Den var en njutning.

www.imdb.com/title/tt0128372
www.netflix.com/title/81409547

När jag kollar nu verkar SVT enbart ha visat filmer med henne ynka två ggr, kan det verkligen stämma? Le Fantome de la liberté/Frihetens fantom (1974) sändes 1993 och La notte (1961) under 2001, plus att FilmMax sände L'eclisse/Feber (1962) 1994 med Alain Delon.

Jag är som synes ivarjefall inte den enda på forumet som upptäckt henne, men fler borde göra det.
Thanks
Citera
2023-07-08, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Thanks
Utöver alla dom gamla italienska guldkornen på Netflix bland deras enorma klassiker-arkiv, vilket består av massa Musicarelli, Poliziotteschi, spagettiwestern, en del giallo och lite blandat, så finns det faktiskt en handfull italienska guldkorn på SVTPlay just nu, vara hela 3st med Monica Vitti, ska passa på att se om alla. Eftersom dom utgår inom kort, listade enligt utgångsdatum, försvinner först kommer överst:

Först dramakomedin Il Postino - postiljonen (1994) om en brevbärare och Pablo Neruda, där urvackra Maria Grazia Cucinotta immar ned linserna. Alltid stabile fransmannen Philippe Noiret spelar Pablo Neruda, och offtopic så finns det lite mer än ett halvdussin franska guldkorn med denne stabila herre på Netflix, där han spelar mot bl a Christopher Lambert, Romy Schneider och smärtsamt vackra rödhåriga Marlčne Jobert.

www.imdb.com/title/tt0110877
https://svtplay.se/video/8q22xgL/il-postino-postiljonen <--- utgår 9 Juli!!

Il portiere di notte / Nattportiern (1974) som trots sina italienska beståndsdelar har mycket brittiska inslag, bl a i huvudrollerna där Dirk Bogarde och Charlotte Rampling osar till det.

www.imdb.com/title/tt0071910
www.svtplay.se/video/e3ppQZE/nattportieren <--- utgår 16 Juli

L'avventura / Äventyret (1960) utav Michelangelo Antonioni där en kvinna försvinner vid havet. Monica Vitti tröttnar snabbt på att leta efter henne.

www.imdb.com/title/tt0053619
www.svtplay.se/video/j1ymPgJ/aventyret <--- utgår 23 Juli

Mera Antonioni i L'eclisse / Feber (1962) där Monica spelar mot Alain Delon.

www.imdb.com/title/tt0056736
www.svtplay.se/video/KrZAwbZ/feber <--- utgår 23 Juli

Monica Vitti's röda hårfärg matchar bra i Il deserto rosso / Den röda öknen (1964) återigen av Michelangelo Antonioni. Även med brittiske Richard Harris.

www.imdb.com/title/tt0058003
www.svtplay.se/video/8WYw16Q/den-roda-oknen <--- utgår 23 Juli

Giallo utav Dario Argento i form av mästerverket Suspiria / Flykten från helvetet (1977) där Jessica Harper inser att alla balettskolor är inte bra balettskolor, i synnerhet inte dom som knappt öppnar dörren när det ösregnar ute.

www.imdb.com/title/tt0076786
https://svtplay.se/video/KA2kN1b/flykten-fran-helvetet <--- utgår 30 Juli
Citera
2023-07-08, 08:58
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Filmer med den karismatiske Adriano Celentano. Flera "halvmusikaler", han har en väldigt tydlig och bra röst som gör att min högst begränsade italienska ändå förstår en hel del av. Finns några på youtube men upplösningen är inte så bra.
Citera
2023-07-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Filmer med den karismatiske Adriano Celentano. Flera "halvmusikaler", han har en väldigt tydlig och bra röst som gör att min högst begränsade italienska ändå förstår en hel del av. Finns några på youtube men upplösningen är inte så bra.
Jag är rätt så övertygad om att jag såg en eller två av hans filmer från 70/80-talet under just 80-talet, en del italienska galenskaper hyrdes på VHS-tiden. Han var dock i praktiken en ny upptäckt när jag nu fick sett tre filmer med honom i huvudrollen på Netflix.

Han var ju egentligen sångare sedan innan han fick huvudroller i filmer, och hade en musikalisk biroll i La dolce vita (1960) som jag ska hålla extra noga utkik efter nästa gång jag ser om den filmen, men karismatisk är han sannerligen. Stor dessutom. En bra start till överblick av hans filmkarriär får man med dom tre på Netflix, följande finns:

Svarta komedin Er Pių: Storia d'amore e di coltello / Fegisen och kniven där knivslagsmål är den naturliga lösningen på nästan vartenda problem som uppstår.

www.imdb.com/title/tt0067056
www.netflix.com/title/81411199

Komedin L'emigrante / Emigranten (1973) där han åker till New York för att finna sin far, varefter han hamnar i vartenda missförstånd som går att uppbringa, känns som en komisk blandning av Joe Hill, Gudfadern och liknande filmer.

www.imdb.com/title/tt0070028
www.netflix.com/title/81411200

Sist Rugantino (1973) där han har svårt att hålla fingrarna borta från gifta kvinnor.

www.imdb.com/title/tt0070614
www.netflix.com/title/81411250

Ska tilläggas att ingen av dom här tre var väl kanske superbra som film i sig(den första var nog den bästa), men Celantano's utstrålning och hans gestaltning av huvudrollerna lyfte dom till den grad att man kunde avnjuta dom utan problem, och tveklöst blev sugen på mer filmer med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in