För dom som aldrig prövat på saknade gudinnan
Monica Vitti, gör det. Italiens kulturminister Dario Franceschini kallade henne för
drottningen av Italiens film vid hennes bortgång häromåret. Funderar på vad hon är mest känd för hos dagens mainstream-publik, antagligen inte alls eller kanske för
Modesty Blaise (1966) som väl har rullat på TV åtminstone några gånger dom senaste årtiondena? Netflix har två filmer med henne som är en finfin inkörsport.
Först
Dramma della gelosia (tutti i particolari in cronaca)/The pizza triangle/Kärleksflugan (1969) där hon hamnar just i en kärlekstriangel mellan två män. Trots att hon spelar närmast en uteliggare är hon som vanligt väldigt vacker.
www.imdb.com/title/tt0065662
www.netflix.com/title/81411202
Sen den verkliga pärlan för Vitti-fans, komedin
Noi donne siamo fatte cosė/That's How We Women Are (1971) som innehåller 12st kortfilmer med Vitti i huvudrollen som kvinnor i olika oftast komiska situationer. Den var en njutning.
www.imdb.com/title/tt0128372
www.netflix.com/title/81409547
När jag kollar nu verkar SVT enbart ha visat filmer med henne ynka två ggr, kan det verkligen stämma?
Le Fantome de la liberté/Frihetens fantom (1974) sändes 1993 och
La notte (1961) under 2001, plus att FilmMax sände
L'eclisse/Feber (1962) 1994 med
Alain Delon.
Jag är som synes ivarjefall inte den enda på forumet som upptäckt henne, men fler borde göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
..vattnet som rinner som metafor för att kärleken mellan Monica Vitti och hennes käresta dör ut..
Citat:
Ursprungligen postat av
Stvrmzeit
Le fantôme de la liberté:
http://www.imdb.com/title/tt0071487/
Jag har sett för lite film av Luis Buņuel, det är väl mest därför jag väljer denna. I brist på annat. Dessutom är Monica Vitti med i den här filmen, det gav mig ännu en anledning till att se den. Hon är riktigt duktig, har sett fyra filmer där hon har medverkat i. Och fler är ju alltid kul!
Citat:
Ursprungligen postat av
W-Zink
Hur Monica ständigt söker skydd i hörnen i alla rum. Ibland glömmer hon bort sina sjuka episoder och blir en hel människa igen och kliver ur sin bubbla. Men sen kommer hon på sig själv och blir lika rädd igen.
Hon är som ett vilt djur på ett sätt som jag tycker är fascinerade och jag brukar till och från leta i det hos människor jag stöter på.
Citat:
Ursprungligen postat av
HowlinWolf
Det jag gillade med L'avventura var temat om livets vidaregång i tragiska händelser och människans irrationella känslospektra. Speciellt Monica Vitti var otroligt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bazinga90
Jag gillade L'avventura väldigt mycket men nog var den väl ändå lite för lång för sitt eget bästa? Den kändes lite utdragen men det var fortfarande en väldigt vacker film och Monica Vitti var otroligt bra i filmen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Putsch
Citat:
Ursprungligen postat av
Situations
För övrigt undrar jag om Monica Vitti inte var den vackraste människan som någonsin gått på jorden när Den röda öknen spelades in. Så överjordiskt snygg alltså. Givetvis väldigt bra skådespel från henne också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hwal
..fast Monica Vitti är olidligt vacker här..
Citat:
Ursprungligen postat av
BlackMetal
..och Monica Vitti några som jag direkt kommer att tänka på som favoriter.
Citat:
Ursprungligen postat av
abpial
Bara faktumet att en gråtandes Monica Vitti i en bar i Nice räddade Antonionis karriär kunde ju rendera i ett program..