Twin Peaks har jag bara sett sporadiskt, och det var väl 20 år sedan sist, men jag är ändå rätt övertygad om att jag skulle gilla serien om jag såg den idag.
Men kan man se filmen innan man sett klart serien?
Filmen kan stå på egna ben men det blir en del man får avskriva som vanlig galenskap ā la Lynch (vilket det i och för sig är) som hade satts i ett sammanhang om man hade sett serien.
Jag tyckte den var bra. Hur historiskt korrekt den är är jag för dåligt påläst för att kunna bedöma, men det kändes som den satte tidsandan och den tidens intellektuella bra iaf. Men det var ingen speciellt kritisk film, regissören håller säkert till en bra bit ute på vänsterkanten. Såg att en del andra recensenter kallat den tråkig och visuellt osnygg, men det håller jag inte med om. Pratig, men inte tråkig tycker jag. Bra skådisar dessutom. Det blir en stabil 3/5.
Okej, låter ändå lite intressant. Inte förvånad över att den inte var särskilt kritisk - kulturmarxismen är ju inte särskilt känd för att vara självkritisk - men det kan ju ändå vara givande att se på hur vänstern betraktar sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Åh, Enemy är kanon, gick den hem?
Känner mig kluven till do the right thing. Den var bitvis intressant och har många minnesvärda karaktärer men helheten lämnar en del övrigt att önska. Jag tycker att Spike Lee offrar trovärdighet för att kamma hem billiga poänger, t.e.x. köper jag inte att Sal
i hemlighet är rasist. Dessutom anser jag att det antyds att Mookie gör rätt som vandaliserar pizzerian något som är fullkomligt absurt.
Den lämnar en lite konstig bismak och förstärker mitt intryck av att Spike Lee är en galen rasist men den har vissa kvalitéer och den var helt klart provocerande, det får man ge den.
Jag tyckte att den var godkänd, men den gjorde inget större avtryck på mig. Mysteriet var inte så gäckande som jag hade hoppats på och symboliken med spindlar kändes mest "Öh, jaha, eller, va?". Med det sagt var det ändå en rätt trevlig filmstund med bra skådespeleri, fina regival, etc.
Jag märker på din beskrivning att jag inte helt minns Do the Right Thing, och det spoiler-markerade hade jag lyckats förtränga. Men visst, Spike Lee är väl säkerligen en rabiat BLM-aktivist som skyller allt hemskt på "vit makt".
Trevligt att den gav dig någonting i alla fall. Som du säger har den vissa kvaliteter som är svåra att bortse från, och Lees regi och manus är stundtals vasst.
Ska se klart Io la conoscevo bene (1965) som jag började se under natten. Ser rätt bra ut än så länge och har gillat de filmer jag sett av Pietrangeli sedan tidigare.
Lost Highway var bra, upptäckte dock att jag kände igen några scener så jag har sett den innan. Nu till något som verkar vara en lättsam äldre komedi - Where the Boys Are (1960), med skådespelare jag inte känner till.