2023-07-07, 23:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Och Ryssland har tagit mer mark än de först krävde.

Jag vet inte. Ryssland kräver hela Donetsk, men har bara fått halva Donetsk hittills.

Så snarare verkar det vara tvärtom. 🙄
Citera
2023-07-07, 23:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag gillar inte att det uppstod bögbalans i dagen rapportering. Jag har ju själv fastställt att normtalet är 510 st eliminerade per dygn och mycket riktigt fick Ukrainska försvarsdepartementet fram exakt rätt dygnssiffra.

Jag har gärna fel så att förlusterna blir större och att gay- och trans-paraderna i Moskva nästa år därigenom blir mindre.

Inget jag kan påverka, 300.000-gränsen passeras enligt kalkylen den 16 november i höst.

Vem avlägnar den skyldige, Putin alltså? Kan vi hoppas på Släggan?

Nu har den första rösten kommit ut, som påstår att det inte är längre Putin som styr skeppet utan FSB. Han har blivit mer en galjonsfigur. Ett kvitto på detta skall vara att Prigozin får "lalla runt" som det passar. Då kan man ta i beaktande att Putin själv gick ut och snackade om "förräderi" på kuppdagen.

Inlägget ifrån 19:10 : https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russia-putin-wagner-prigozhin-belarus-12541

Svårt att veta.., o ena sidan verkar Prigozin "chilla runt", och sedan då Surovikin som skall vara i en cell..
Citera
2023-07-07, 23:32
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jag ser positivt på att han vågade säga: "Angreppskriget startades på en lögn till folket". Jag ser hellre Prigorzhin än Putin som ledare, hur brutal han än är.

Men du har nog rätt. Det pågår ju också en kampanj mot honom just nu i rysk TV. Frågan är hur många anhängare han har inom militären, sista ordet är nog inte sagt.
För att komma in i värmen och kanske överleva måste putte bort, dock tveksamt om det blir någon märkbar mänsklig eller empatisk framgång med Wagnerpricken...
Citera
2023-07-07, 23:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag ser positivt på att han vågade säga: "Angreppskriget startades på en lögn till folket". Jag ser hellre Prigorzhin än Putin som ledare, hur brutal han än är.

Men du har nog rätt. Det pågår ju också en kampanj mot honom just nu i rysk TV. Frågan är hur många anhängare han har inom militären, sista ordet är nog inte sagt.
Exakt av den anledningen hade jag också hellre sett Prigozhin som ny diktator efter krigsförbrytaren V. Putin.
Det de flesta inte tycks förstå är att Putin är helt jävla hemsk och fruktansvärd. Det är han som ligger bakom bombningar av sjukhus, teatern i Mariupol med hundratals kvinnor och barn, samt massmord och massvåldtäkter. Man bör nästan fråga sig; vad kan egentligen bli värre med en annan diktator? Kärnvapen? Kanske – men vem säger att Putin inte i så fall själv kan trycka på den knappen?
Citera
2023-07-07, 23:37
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Tillägg bara för att. Man har hållit utbildningar på F/A-18 och F-15 också och detta sedan förra året. BRA det ja och tack LACKLAND för det!. Men ännu en gång.....var är det EUROPEISKA i det?
Du verkar negativ- vad menar Du? Pissland är rökta.
Citera
2023-07-07, 23:38
Medlem
Citat:
Då får vi ju hoppas att du har rätt och att min "förenkling" endast är grundad i besvikelse över tidens gång

Ja, tänk om västvärlden och NATO förutsett denna situation och redan börjat utbilda ukrainska piloter på F-16 för redan ett år sedan. Då hade de varit klara ungefär nu.

Citera
2023-07-07, 23:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Då får vi ju hoppas att du har rätt och att min "förenkling" endast är grundad i besvikelse över tidens gång
Jag hoppas också att det kommer fler stora paket från de europeiska länderna. Men jag blev mäkta stolt när lilla Sverige skickade 50 Stridsfordon 90, åtta Archer och tio Leopard II. Det är en rejäl uppoffring för ett litet land.

Vi gör inte om misstaget från andra världskriget och försöker förhålla oss på pappret neutrala, utan tar nu tydlig ställning för Ukraina. Vi kommer säkert också skicka mer grejer.
Citera
2023-07-07, 23:39
Medlem
Snapcounts avatar
Jöss..,detta såg jag inte komma :

– Ukraina fortjener uten tvil et Nato-medlemskap, sa Tyrkias president Recep Erdoğan på et møte med den ukrainske presidenten fredag kveld. Det melder nyhetsbyrået Reuters. Han sier også at han håper at kornavtalen som sikrer eksport av ukrainsk korn via Svartehavet forlenges.

Sedan i samma artikel : Russlands president Putin kommer til Istanbul neste måned, sier Erdogan.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wAJjGM/erdogan-ukraina-fortjener-nato-medlemskap

Riskabelt utav Putin. När han är borta kan en kupp sättas igång. Få se om han vågar fara iväg..
Senast redigerad av Snapcount 2023-07-07 kl. 23:42.
Citera
2023-07-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Du verkar negativ- vad menar Du? Pissland är rökta.
Inte det minsta negativ nej Senelix!

Ryssland är over and done ja, men nu var det inte det faktumet som diskuterades här, utan HUR och VEM som BEKOSTAR det hela.

I detta är Europa en skamfläck som kryper utan att säga tack
Citera
2023-07-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Ja, tänk om västvärlden och NATO förutsett denna situation och redan börjat utbilda ukrainska piloter på F-16 för redan ett år sedan. Då hade de varit klara ungefär nu.

Kan det vara så att de redan är ? "evil grin"
Citera
2023-07-07, 23:42
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Inte det minsta negativ nej Senelix!

Ryssland är over and done ja, men nu var det inte det faktumet som diskuterades här, utan HUR och VEM som BEKOSTAR det hela.

I detta är Europa en skamfläck som kryper utan att säga tack
Vilken referens har Du, för din utgång, BNP?
Citera
2023-07-07, 23:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu har den första rösten kommit ut, som påstår att det inte är längre Putin som styr skeppet utan FSB. Han har blivit mer en galjonsfigur. Ett kvitto på detta skall vara att Prigozin får "lalla runt" som det passar. Då kan man ta i beaktande att Putin själv gick ut och snackade om "förräderi" på kuppdagen.

Inlägget ifrån 19:10 : https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russia-putin-wagner-prigozhin-belarus-12541

Svårt att veta.., o ena sidan verkar Prigozin "chilla runt", och sedan då Surovikin som skall vara i en cell..
Skulle Putin vara så positiv som galjonsfigur om det i praktiken var någon annan som tagit makten från honom? Tror inte det. Han är en fullblodspsykopat som vill ha kontrollen själv. Folkmordet och våldtäkterna på kvinnor och barn i Ukraina är hans eget projekt som han inte vill överge, och en narcissist släpper aldrig makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in