2023-07-07, 14:12
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Intressant att det är så jätteviktigt med ett jättebra utbud när den mesta av försäljningen ändå är billiga lagers och billiga boxviner.

Ett bra utbud är viktigt för att det ingår i Systembolagets existensberättigande. Med din logik skulle det optimala vara en sorts öl, en sorts vin och så ett bränvin på det. Det skulle staten tjäna mest på och vara enkalst i alla avseenden, men ingen i Sverige vill ha Sovjet på det viset.

Däremot ser de till att sälja mest ljus lager och Simrishamn-vin i olika sorters lådor för att det är enklast pengar. Om alla enheter hade haft lika stor exponering i butiken skulle det sett annorlunda ut.
Citera
2023-07-07, 14:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag har beställt öl, vin och sprit från Tyskland i många år utan problem och tog för givet att det var tillåtet.
Citera
2023-07-07, 14:16
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Det är väl just det som är grejen. Volymprodukterna är billigt öl och vin, så varför skulle Ica-handlaren bry sig om att köra annat än volymsortiment och EMV precis som med allt annat i butiken. Specialbutiker i storstäder kommer såklart ha nischsortiment, men i stora delar av landet skulle ett slopat monopol betyda skräpprodukter och litet annat.

Menar du att Systembolaget skulle behöva stänga butiker på landet för att sortimentet på ICA är dåligt? Jag tror snarare att ICA skulle försöka konkurera inom alla segment.
Citera
2023-07-07, 14:17
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
ICA Basic Rött och Vitt. Samt någon Eldorado Rosé kanske.

LOL, dock säljs Eldorado inte av ICA utan av Hemköp och Willys.
Citera
2023-07-07, 14:18
Medlem
Fruxo9987s avatar
Är inte så insatt men min spontana tanke är ju att om monopolet skulle falla så skulle även alkoholkonsumtionen öka , därmed också alkoholismen, antar jag. Jag kan ju säga att jag definitivt hade druckit mer alkohol om det funnits på ICA etc, och det kanske är "kul" men det är fan inte bra (för folkhälsan), egentligen.
Senast redigerad av Fruxo9987 2023-07-07 kl. 14:24.
Citera
2023-07-07, 14:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
https://www.expressen.se/nyheter/hd-...vin-i-sverige/

Det var som fan.

Detta innebär således att ett italienskt företag med bas i Danmark kan sälja en matkasse med tillhörande vin t.e.x.?

Känns verkligen (vilket jag hoppas) att det förbannade Systembolaget sjunger på sista versen.

Släpp det fritt!! Vore en bra sak med EU om det blev så.

Vad får denna dom för konsekvenser tror ni?

Förbannade?! Systembolaget är en av de bästa sakerna med Sverige. Otroligt fint sortiment till låga priser. Ska du ha fulöl eller skräpviner så hittar du säkert det billigare på kontinenten men Systembolagets viner är riktigt bra. Samma sprit är väl betydligt billigare på kontinenten.
Citera
2023-07-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruxo9987
Är inte så insatt men min spontana tanke är ju att alkoholkonsumtionen kommer att öka om monopolet skulle falla, därmed även alkoholismen, antar jag. Jag kan ju säga att jag definitivt hade druckit mer alkohol om det funnits på ICA etc, och det kanske är "kul" men det är fan inte bra, egentligen.

Jag är inte så övertygad om att monopolet har den effekten. Man bör titta med lite mer öppet sinne på det. Skulle drickandet verkligen, sett även på sikt, öka om vin och öl fanns i mataffärer?

Bara för att vi sedan gammalt haft monopolet behöver det inte betyda att det är den enda, eller bästa sättet.
Citera
2023-07-07, 14:27
Medlem
I vilket fall som helst så är det alkoholskatterna på ex. vin som förvrider hela känslan för vad som är ett prisvärt vin.

Ponera att skatten ligger på 30 kr/flaskan, jag vet inte, det skulle innebära att ett skitvin som kostar 20 kr/flaskan nu kostar 50 kr. En flaska som egentligen kostar 120 kr flaskan kostar nu 150 kr.

Slutsatsen som kunden drar är att 150 kr:s vinet bara är 3 ggr "bättre" än 50 kr:s vinet när det i själva verket är 120/20=6 ggr "bättre".

Ponera att vi skulle ha en alkoholskatt på 1000 kr flaskan. Plötsligt skulle kunden tycka att vinerna är så gott som likvärdiga.

Alkoholskatten har därmed förvrängt vårt smaksinne.
Citera
2023-07-07, 14:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har beställt öl, vin och sprit från Tyskland i många år utan problem och tog för givet att det var tillåtet.

Ja, eftersom sverige är med i EU så gäller EU-regler. Systemmonopolet och dess lagstiftning gäller enbart försäljning i Sverige och påverkar inte privatimport vilket är vad som sker när man beställer från utlandet.

Den aktuella domen rör alltså om det är tillåtet att marknadsföra mot sverige, dvs ha websidor på svenska och ha priser i svenska kronor på hemsidan. Även om marknadsföring mot sverige förbjudits så hade det fortfarande gått att beställa på dansk eller engelskspråkig hemsida.
Citera
2023-07-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Myten om det breda sortimentet är just en myt. Danska vinkännaren André Devald hittade 13 600 olika sorters alkohol i endast 10 olika danska butiker, vilket är fler än i hela Systembolagets sortiment (vanliga plus beställning).

Då finns det 448 systembolagsbutiker runt om i landet (plus 480 ombud).

Systembolaget har just nu 14109 sorters vin, 4363 sorters öl och 4580 spritdrycker i sortimentet. Det får jag till mer än 13600.

Och det allra mesta går att beställa (utan extra kostnad) till valfri butik eller ombud.
Citera
2023-07-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
ICA Basic Rött och Vitt. Samt någon Eldorado Rosé kanske.

Det skulle vara en stilla nåd att bedja om. Hur mycket koldioxid har jag inte släppt ut genom åren genom att blivit tvingad till att ta bilen nästan en mil bort till Systembolaget när Coop och Willys ligger på gångavstånd.
Citera
2023-07-07, 14:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, eftersom sverige är med i EU så gäller EU-regler. Systemmonopolet och dess lagstiftning gäller enbart försäljning i Sverige och påverkar inte privatimport vilket är vad som sker när man beställer från utlandet.

Den aktuella domen rör alltså om det är tillåtet att marknadsföra mot sverige, dvs ha websidor på svenska och ha priser i svenska kronor på hemsidan. Även om marknadsföring mot sverige förbjudits så hade det fortfarande gått att beställa på dansk eller engelskspråkig hemsida.
Jag har beställt på svenskspråkiga sidor som definitivt vänt sig till svenska kunder med priser i kronor. 247kiosk t.ex. Har väl haft tur då runt 30 beställningar gått alldeles utmärkt och även med hemkörning på ort där inte Systembolaget erbjuder hemkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in