2023-07-07, 19:35
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Har bott utomlands där det finns inget monopol och ingen alkohol hemma, folk tycker det är konstigt att man har en massa sprit hemma. På sin höjd har vissa vinfantaster några flaskor hemma för att drickas i samband med middagen.

Så fort man har någonting hemma så ökar chansen för konsumption drastiskt, samma sak om man har sötsaker hemma.

Enda anledningen systemet finns är för att det är en kassako för staten, om det skulle vara som med Svenska Spel och spelmonopolet, så fort man kan tjäna mer pengar på avreglering så gör man det.
Bra inlägg. Har jag ostbågar hemma så...

Detta handlar om att flytta pengar från en grupp till en annan. Som vanligt.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Konkurrens anses vara bra har jag hört.
Du har också ett större utbud online än i butik.
Leverans 3-4 dagar, 80 kr upp till 12 öl 120kr över det.
Inget man använder om man vill spontanhandla 4 öl för att gå upp till en bekant för att kolla på fotboll.
Fler fysiska butiker i kombo med hemleverans är nog det bästa.
Citera
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Jag förstår inte den vurm att skrota systembolaget. Det kommer att bli dyrare och färre produkter.

Säg någon Avreglering som har lett till det bättre…!

Jag tycker att systemet är bra som det är.

Du vill ha kvar exempelvis flygmonopolet med SAS?

Det intressanta med Systembolaget är att dom spenderar mycket pengar på reklam, men inte för sina drycker, utan för att försöka påverka folk att deras existens är positivt.
Citera
2023-07-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Menar du att Systembolaget skulle behöva stänga butiker på landet för att sortimentet på ICA är dåligt? Jag tror snarare att ICA skulle försöka konkurera inom alla segment.

Jag tror att Systembolaget skulle få svårt att livnära sig på sherry, nån udda likör och finviner på många ställen ja.
Citera
2023-07-07, 19:44
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Leverans 3-4 dagar, 80 kr upp till 12 öl 120kr över det.
Inget man använder om man vill spontanhandla 4 öl för att gå upp till en bekant för att kolla på fotboll.
Fler fysiska butiker i kombo med hemleverans är nog det bästa.

Jag brukar aldrig spendera mindre 2000-3000 spänn.
Leveranstiden blir också längre om man beställer något mer exotiskt ur beställningssortimentet naturligtvis.

Jag föredrar överlag onelinehandel även när det gäller livsmedel.
Citera
2023-07-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Systembolaget är ju så fantastiskt enligt alla hjärntvättade får i det här landet så det är väl klart att det blir kvar då?
Nej, systembolaget skulle aldrig klara sig på en öppen marknad. Det är just därför vi måste bevara Systembolaget och alkoholmonopolet! Det breda och smala sortiment (som innefattar i princip all alkoholhaltig dryck på marknaden) skulle aldrig vara lönsamt att upprätthålla över hela landet om monopolet avskaffades.

Tycker istället att vi borde utöka öppettiderna på Systembolaget, samt tillåta "gårdsförsäljning" av lokalt producerade alkoholhaltiga drycker.
Citera
2023-07-07, 19:49
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
https://www.expressen.se/nyheter/hd-...vin-i-sverige/

Det var som fan.

Detta innebär således att ett italienskt företag med bas i Danmark kan sälja en matkasse med tillhörande vin t.e.x.?

Känns verkligen (vilket jag hoppas) att det förbannade Systembolaget sjunger på sista versen.

Släpp det fritt!! Vore en bra sak med EU om det blev så.

Vad får denna dom för konsekvenser tror ni?

Höjda skatter på allt.
Citera
2023-07-07, 19:50
Moderator
Fear2bes avatar
Trevligt även om det bara är ett väldigt litet steg i rätt riktning. Tycker att de även borde få öppna egna butiker och att man kunde sänka alkoholskatten något. Det där mossiga tvångsmonopolet borde ha avskaffats för länge sedan.
Citera
2023-07-07, 19:58
Medlem
reffis avatar
Om nu monopolet skulle slopas helt, så bör ju Systembolaget stå kvar på toppen. Enligt många här i tråden så är ju utbudet, kunskapen och närheten till detta så himla bra.

Då borde det ju knappast finnas nån oro med att tappa monopolet. Kunskapen och utbudet består.

Jag själv vill gärna kunna köpa en flaska vin när jag handlar oxfilé på affären.
Citera
2023-07-07, 20:02
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Du vill ha kvar exempelvis flygmonopolet med SAS?

Det intressanta med Systembolaget är att dom spenderar mycket pengar på reklam, men inte för sina drycker, utan för att försöka påverka folk att deras existens är positivt.

Faktum är att jag gärna hade behållit flygmonopolet. Då hade det funnits driftsäkra flyg som går hela tiden överallt i landet.
Citera
2023-07-07, 20:09
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Då kommer man in på frågor som lönsamhet. Du kommer inte att hitta dina goda öl eller franska specialviner på ICA eller Coop. Dessa livsmedelsjättar vill tjäna pengar på stora volymer och ett fåtal märken, inte det lokala mikrobryggeriet. Paradoxalt nog blir du ännu mer beroende av internet om monopolet avskaffas.
Ja men det kommer även att finnas butiker som är nischade mot att sälja goda öl och vinsorter. Med ett avskaffat monopol har man det bästa av två världar.

När man vill köpa speciella ölsorter åker man till en butik som säljer dessa. När man bara vill ha ljus lager en random tisdagskväll promenerar man till den lokala turkkiosken som är öppen 24/7 och köper ett par flarror.
Citera
2023-07-07, 20:11
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Om nu monopolet skulle slopas helt, så bör ju Systembolaget stå kvar på toppen. Enligt många här i tråden så är ju utbudet, kunskapen och närheten till detta så himla bra.

Då borde det ju knappast finnas nån oro med att tappa monopolet. Kunskapen och utbudet består.

Jag själv vill gärna kunna köpa en flaska vin när jag handlar oxfilé på affären.

Systembolaget är ingen kommersiell aktör som vill maximera sin vinst utan en statlig institution som egentligen inte vill sälja så mycket. Det säger sig själv att Systembolaget skulle tas bort om monopolet togs bort. Då ska kommersiella aktörer konkurrera på en öppen marknad, och där har Systembolaget ingen plats. Finns det någonting som antyder att vårat utbud skulle bli bättre än i Spanien, Tyskland, Frankrike? Kan du gå in i en supermarket i Frankrike och få den där tjeckiska vodkan som du gillar? Om vi behåller samma alkoholskatter så måste naturligtvis butiken lägga på sin vinstmarginal. Det är därför du får betala lika mycket för en folköl som för en starköl idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in