2023-07-07, 14:35
Medlem
Bra att man kommer kunna beställa både mat och vin från Willys, bolagets försvarare gör som staten sagt åt dem att tänka, de kommer nog köpa en flaska eller två i smyg från konsum ändå
Citera
2023-07-07, 14:36
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
ICA Basic Rött och Vitt. Samt någon Eldorado Rosé kanske.

Skulle nog inte skilja sig nämnvärt i kvalitet mot Oenophoros sötade vinblandningar, eller all skräpöl på 49% "råfrukt" (majsgegga).

Vi har alldeles för kass kvalitetslagstiftning för alkoholhaltiga drycker, och monopolet skiter egentligen i det. Billigt tillverkade produkter ger större marginal för skatter..
Citera
2023-07-07, 14:39
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Systembolaget har just nu 14109 sorters vin, 4363 sorters öl och 4580 spritdrycker i sortimentet. Det får jag till mer än 13600.

Och det allra mesta går att beställa (utan extra kostnad) till valfri butik eller ombud.

På vilket sätt påbjuder ett bra (beställnings)sortiment ett monopol? Det enda Systembolaget säger är att det är efterfrågan som styr sortimentet, den efterfrågan skulle ju inte försvinna bara för att det öppnar en till vinbutik bredvid Systembolagets butik. Den skulle snarare öka med ett utbud som sträcker sig längre än Bolagets fasta/tillfälliga sortiment.
Citera
2023-07-07, 14:40
Medlem
Fruxo9987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag är inte så övertygad om att monopolet har den effekten. Man bör titta med lite mer öppet sinne på det. Skulle drickandet verkligen, sett även på sikt, öka om vin och öl fanns i mataffärer?

Bara för att vi sedan gammalt haft monopolet behöver det inte betyda att det är den enda, eller bästa sättet.

Jag vet inte, men det är en intressant fråga. Hade det t.ex funnits färre rökare med lungproblem om tobak endast gått att köpa på något som heter "tobaksbolaget" som haft monopol på det? och det var en åldersgräns på 20 år? Jag tror det, ärligt talat. Då borde samma sak vara sann för alkohol(ism) tänker jag. Det påverkar ju folkhälsan givetvis.
Jag är varken för eller emot ska jag tillägga.
Senast redigerad av Fruxo9987 2023-07-07 kl. 14:55.
Citera
2023-07-07, 14:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Läste att den kraschat av all trafik. Alla svenskar ska in å shoppa.

Grattis Sverige förövrigt. Låt monopolet falla. Nu ska bara gårdsförsäljningen gå igenom också.

Hoppas man får handla mellanöl på 7eleven inom 36 månader.

Du menar starköl. Finns inget som heter mellanöl längre. Det är numera lättöl, folköl och starköl.
Citera
Medlem
knasen79s avatar
Det här måste vara alla stollar och sossehatares stora dag - trots att ni aldrig själva lagt en beställning genom WF.
Citera
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisksson
Med tanke på vår "spritkultur" i Sverige så kommer alkoholismen öka till följd av att det blir lättare att införskaffa alkohol.

Kommer bli tråkigt när inte ens söndagen är en fredad dag för de som är anhöriga till alkoholister
Vilket jävla skitsnack. Har inte träffat på en enda alkis som INTE dricker på en söndag.

Sluta gå på Systembolagets propaganda. Alkoholförsäljningen steg inte i Finland när man lät matbutiker sälja starköl.
Citera
2023-07-07, 14:42
Medlem
Med en Vd i ett monopolbolag som har en lön på 6 miljoner kr om året inser man att bara det är direkt sinnessjukt.

Kan man misslyckas som Vd i Systembolaget? Säljer man mycket så är det resultatmässigt positivt. Säljer man lite så är det folkhälsomässigt positivt.
Senast redigerad av Konrad 2023-07-07 kl. 14:45.
Citera
2023-07-07, 14:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det här måste vara alla stollar och sossehatares stora dag - trots att ni aldrig själva lagt en beställning genom WF.

Det är själva principen. Att det är ett steg närmare alkoholmonopolets avskaffande.
Citera
2023-07-07, 14:43
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Monopolet ska bort! Bara hjärntvättade kommunister som gillar skiten. Enda bra egentligen är deras trevliga och kunniga personal.
Citera
2023-07-07, 14:44
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruxo9987
Är inte så insatt men min spontana tanke är ju att om monopolet skulle falla så skulle även alkoholkonsumtionen öka , därmed också alkoholismen, antar jag. Jag kan ju säga att jag definitivt hade druckit mer alkohol om det funnits på ICA etc, och det kanske är "kul" men det är fan inte bra (för folkhälsan), egentligen.
Det finns inga belägg eller bevis att försäljningen skulle öka. Bara ”fejkade” undersökningar, beställda av Systembolaget.
Citera
2023-07-07, 14:44
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är själva principen. Att det är ett steg närmare alkoholmonopolets avskaffande.

Och sen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in