2023-07-07, 00:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
09:46:37

Det där är väl tidsangivelsen för det sista textmeddelandet från Titan.
Det säger inte mycket om när implosionen inträffade. Den kan ha kommit långt senare.

Vi vet att batteribank A dog tidigare, utan att någon implosion inträffade. Det kan vara så att batteribank B lade av kort efter tidpunkten för Titans sista textmeddelande, men att det dröjde innan implosionen inträffade.
Citera
2023-07-07, 00:31
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Var inte batterierna i ett separat tryckärl. Varför skulle vattenintrång i batterikärlet göra att även kärlet med passagerarna också kollapsade?

Inte en aning faktiskt, var ju inte min teori. Tyckte dock att resonemanget var ganska intressant om att ljudet avtog och att det började igen när man bytte till sekundära källan. Sedan verkade det logiskt på något sätt att ubåten har samlat på sig vatten under vägen ner då det gick ganska fort nedåt samt att dom hade dålig fart uppåt trots att man släpt både ballasten och ställningen under ubåten. Men som sagt, hur det exakt gick till har jag inte en aning om. Jag hoppas att man offentliggör hela haverirapporten sedan när den e klar.
Senast redigerad av uddev 2023-07-07 kl. 00:32. Anledning: Felstavat
Citera
2023-07-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det där är väl tidsangivelsen för det sista textmeddelandet från Titan.
Det säger inte mycket om när implosionen inträffade. Den kan ha kommit långt senare.

Vi vet att batteribank A dog tidigare, utan att någon implosion inträffade. Det kan vara så att batteribank B lade av kort efter tidpunkten för Titans sista textmeddelande, men att det dröjde innan implosionen inträffade.

Absolut möjligt. Men om man tittar på vad som skrevs ”….more sounds aft”. Kan betyda: ”…more sounds after”. Men att det inte hann skrivas p.g.a implosionen, därav ”aft”. Isåfall så har vi exakt tid för det hela.
Intressant tanke iallafall.
Citera
2023-07-07, 00:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Absolut möjligt. Men om man tittar på vad som skrevs ”….more sounds aft”. Kan betyda: ”…more sounds after”. Men att det inte hann skrivas p.g.a implosionen, därav ”aft”. Isåfall så har vi exakt tid för det hela.

Det tror jag inte. Jag tror inte att systemet fungerade så att det var en realtidskommunikation där texten skickades löpande bokstav för bokstav. Systemet med meddelanden har omnämnts som SMS, och det är nog mest sannolikt att man skickat korta textmeddelanden som paket.

Dessutom hade man redan rapporterat "sounds aft" tidigare och nu rapporterade man "more sounds aft". Fullt logiskt ur alla perspektiv.
Citera
2023-07-07, 00:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Om denna konversation mellan ytan och båten är sann så är det ju helt otroligt. Stockton, men även de vid ytan måste ju vara helt bakom flötet. Sicka idioter.

Båten sjönk mycket snabbare än vad som var tänkt. Redan här, så fort de konstaterat att hastigheten var för hög, borde de ha avbrutit. Att de sjunker för fort är ju ett bevis på att de fått densiteten fel och att det kommer bli problem att stiga. När de droppar vikterna kommer stighastigheten alltid vara lägre än planerat, eftersom båten var för tung.

Tar man källan på allvar så ser vi att sjunkhastigheten var:

40m/min från 0 till 19min.
55m/min från 19 till 32min.
44m/min från 32 till 56min.
36m/min från 56 till 69min.
29m/min från 69 till 71min. Dock osäker djupangivelse.

Om den planerade sjunktiden är 2 - 2.5h så blir den normala sjunkhastigheten 22 - 28 m/min.

Om man sjunker med dubbla hastigheten och ändå fortsätter nedåt så måste man ju vara psykiskt sjuk.

Dock intressant att fundera på varför hastigheten ändrades under nedstigningen. Det kan kanske ha varit båtens orientation i vattnet, typ att den pekar lite nedåt, eller kanske drobbade Stockton ballast utan att säga något, för att få ned hastigheten, typ efter en halvtimme? Elller satte han in en thruster?

Där var ju det jag tänkte ta fram själv. Tack!

Intressant att hastigheten accelererar först halvtimmen för att sedan avta. Det är ju mycket märkligt. Om något borde hastigheten öka något med ökande djup.

Men att hastigheten ökar är ändå en liten indikering på att min fundering på om dom hade någon form av läcka redan från start skulle kunna stämma. Det får mig att fundera över hur och var batteripackarna förvarades. Batteripack A lade ju av först och då växlades över till B. Tur för dem att inte B hade lagt av först. Hade de märkt det då, undrar man. Om batteripackarna inte förvarades i olja, utan torrt i ett tryckkärl, så kan det kommit in vatten där och orsakat kortslutning och även ökande sjunkhastighet.

Men den stora frågan här är ändå varför sjunkhastigheten minskar efter en halvtimme. Det är märkligt.
Citera
2023-07-07, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det tror jag inte. Jag tror inte att systemet fungerade så att det var en realtidskommunikation där texten skickades löpande bokstav för bokstav. Systemet med meddelanden har omnämnts som SMS, och det är nog mest sannolikt att man skickat korta textmeddelanden som paket.

Dessutom hade man redan rapporterat "sounds aft" tidigare och nu rapporterade man "more sounds aft". Fullt logiskt ur alla perspektiv.

Logiskt, javisst och jag håller med. Men det där som du skriver om SMS gör mig lite tveksam. Menar du att det var en SMS-konversation som skedde 3,5 km nere i havet? Var det inte så att man beskrev det som en ”liknande SMS-kommunikation”? Lite för att vi i pöbeln skulle förstå det hela. Hade han en iphone eller en Samsung som nådde upp till moderfartyget, eller?

Det jag tänkte, dramatisk som jag nu är, att det var lite som ”död mans hand” det som skedde. En dödsryckning, en stöt som gör att meddelandet skickas iväg eller ett verktyg som agerar som en gångna tiders morse och att allt sker i realtid, tryck för tryck.

Hursomhelst, jag kan alltid skylla på att jag avslutade med att det var en ”intressant tanke” (eller något liknande).
Senast redigerad av hanspippi 2023-07-07 kl. 01:16.
Citera
2023-07-07, 01:26
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Någon mer som är vidskeplig och seriöst tror att det är Titanics förbannelse som slår till mot de som begår gravfridsbrott?

Jo, den tanken har slagit mig.

Tänk bara systerskeppen Oceanic 1911, Titanic 1912 och Britannic 1914, I princip tre likadana skepp, världens största för sin tid. Titanic sjönk direkt, Britanic gick på en mina efter ett år och sjönk utanför Grekland. Bara Oceanic fick leva ett normalt båt-liv i typ 25 år.

Sen kom lilla Titan och nosar runt på Titanics gravplats… flera gånger… åsså… BANG‼️
Citera
2023-07-07, 01:28
Medlem
448s avatar
Under vatten kan man inte köra mycket men röst går (kort avstånd) liksom långsam data ,typ sms och det är det man kört via( ljudfrekvenser)

Inte radio , utan ljudvågor ala ekolodradio
Citera
2023-07-07, 01:51
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:

aft
/ɑːft/
adverb
at, near, or towards the stern of a ship or tail of an aircraft.
Citera
2023-07-07, 01:59
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Någon mer som är vidskeplig och seriöst tror att det är Titanics förbannelse som slår till mot de som begår gravfridsbrott?

Klart att det inte är så. James Cameron har ju varit nere 33 ggr och lever fortfarande. Det finns alltid en logisk och/eller vetenskaplig förklaring till allt. Vidskepelser är för såna som inte begriper sig på eller blundar för fakta, såsom religiösa stollar etc.
Citera
2023-07-07, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
karbon fiber kan man testa med olika typer ultraljud og sånt skit för att hitta sprickor och svagheter, det struntade han också i...

Det vet vi inte. Enskilda kolfibrer är ingen mening att köra ultraljud på. Du känner ju och ser om fibern har gått av, eller hur ? Ultraljud påstås inte ha så bra upplösning räknat i 3D.
Tror ett kolfiberlaminat ser ganska konstigt ut på ett sonogram från ultraljud ?
Man kan inte se skillnad på kolfibern och plasten. Ultraljudet kan detektera densitetsskillnader och fasgränser mellan fast fas, flytande och gas. Men tvivlar på att bilden blir så tydlig, det ser nog bara ut som vitt brus ?

Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Jo vid service gör man ju kontroll av materialets integritet, så där hade man förmodligen upptäckt början till delaminering och då fått ersätta med nytt. Menar inte service av materialet i sig utan snarare farkosten, är du certifierad så görs ju omcertning med fixed mellanrum.
Vid flyg har du både tid mellan service och flygtid som räknas in och översätter man det till dessa undervattensfarkoster så borde det bli X månader eller Y dyk innan service ska göras vilket som inträffar först.
Sen vet jag ju inte intervallen och eftersom de använt ett material som normalt inte används så finns det ju inga mätdata på detta när materialet är uttjänt och måste bytas osv.

Så kassa beslut och ignorans har ironiskt nog orsakat olyckan på samma plats som Titanic som också sjönk på grund av ignorans och kassa beslut.

Man kan inte bara borra hål och dra ut vattnet och trycka i härdplasten. Man slipar ner efter hela omkretsen och lindar om med ett helt nytt skikt. Eller en helt ny spole.

Skrev i något tidigare inlägg om propelleraxlar men även propellrar har man tillverkat i kolfiber, med dåligt resultat.
När kolfibern delaminerar så går det på ett ögonblick, och blir bara ett trasselnystan kvar av propellern.
Citera
2023-07-07, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Läste detta svaret i en tråd under en av youtube-filmerna ang. kommunikationen. Rätt eller fel vet ju inte jag, men tycker att det är en intressant teori.
Skulle ju även förklara varför uppstigningen gick långsamt då vatten läckt in under nedstigningen.

"As an electrical engineer I knew right away what the cracking sound was. It wasn't the hull breaking apart, it was the power supply shorting out due to water exposure. When the crackling stopped is when power supply A completely died and the sound only started again once they switched to their secondary power supply as that one started to short out too. It's pretty clear that water leaked into the aft compartment very early into the dive which weighed them down, around 3000m is when the water in the aft reached the electrical systems and triggered the alarm but at that point it was too late.

This could have been completely avoided with regular hull checks or anything who knows basic math being on the mothership realizing their descending too fast. But the CEO said it himself, he doesn't hire 50 year old white guys like me and rather hire 22 year old non-binary track and field majors who cant preform a hull check."

Det fanns väl inget protokoll uppgjort för hur fort hon kunde dyka eller stiga ändå ?
Vilken faktor skulle begränsa hennes dyk-/stig-hastighet ?
Utom den att hon i så fall pendlade mellan att peka uppåt eller nedåt ?
För batyskafen Trieste gällde bara att temperaturjämvikt uppnåtts mellan bensinen/dieseloljan/fotogenen/whatever och havsvattnet.
Professor Auguste Piccard ska ha gjort ett flertal tester i labb innan sina dykningar.
Intressant nog så var han så noggrann att han ville ta reda på om fotogenen/whatever tog upp vatten och i så fall hur mycket. Var det flera % så kunde det äventyra flytkraften.

Fotogentanken provtrycktes också uppe vid ytan med tryckluft för att garantera att den var tät.

Men ärligt talat fattar man inte riktigt varför batteripackarna skulle sitta i en trycksäker avdelning ?
När man kan konstruera tryckutjämnade batterier, fast det kanske var en teknik som Stockton inte behärskade ?

Flera militära dieselektriska ubåtar har haft sådana uppsättningar. Men eftersom de kläs in i en slags hårdgummi blir en otillräcklig kylning ett växande problem ju äldre battericellerna blir.

Det tog ett tag innan man lärt sig att styra en ubåt i undervattensläge.
Ubåten beter sig annorlunda än i ytläge.
I u-läget så är masscentrumets och deplacementets respektive tyngdpunkter och deras (metriska) avstånd mycket viktiga för känslan av stabilitet.

Atomubåtar brukar drivas framåt i några knops fart och med en lutning uppåt på 2-några grader.
Ligger hon istället och driver i ett undervattensskikt kan en del av besättningen känna sig yr efter ett tag.

Det är precis som att balanssinnet förstärks för mycket. En för stark feedback-loop.
Samma känsla kan man få om man som dykare ligger stilla under vattnet en stund utan referenspunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in