2023-07-06, 20:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Namnen och lite kort om vad det var för personer finns i inlägget efter trådstarten. Namnen kom ut väldigt snabbt i media.

OK, tack. Ska se om jag hittar det.
Citera
2023-07-06, 20:51
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Om uppgifterna rörande kommunikationen mellan ubåt och yta stämmer, så måste det ha varit en obegriplig skräck ombord under de sista 20 minuterna. Nu vet jag inte vem som skötte kontakten från ubåten, men oavsett så kan jag tänka mig att denne till en början gjort allt för att dölja den oro som förmedlas till ytan för de andra ombord på ubåten. Att utlösa panik hos de man har med sig är väl något man drar sig för till en början, men samtidigt så var det inte mycket till utrymme och alla satt ganska packade, så frågan är ju om de andra ändå kunde ta del av konversationen.

Usch!

Stockton Rush är nog ingen högoddsare bakom tangentbordet.

Dock är det lite oklart om kommunikationen är riktig. Nu tror jag det gått till ungefär så, men hur har det läckt ut?
Citera
2023-07-06, 21:02
Medlem
uddevs avatar
Läste detta svaret i en tråd under en av youtube-filmerna ang. kommunikationen. Rätt eller fel vet ju inte jag, men tycker att det är en intressant teori.
Skulle ju även förklara varför uppstigningen gick långsamt då vatten läckt in under nedstigningen.

"As an electrical engineer I knew right away what the cracking sound was. It wasn't the hull breaking apart, it was the power supply shorting out due to water exposure. When the crackling stopped is when power supply A completely died and the sound only started again once they switched to their secondary power supply as that one started to short out too. It's pretty clear that water leaked into the aft compartment very early into the dive which weighed them down, around 3000m is when the water in the aft reached the electrical systems and triggered the alarm but at that point it was too late.

This could have been completely avoided with regular hull checks or anything who knows basic math being on the mothership realizing their descending too fast. But the CEO said it himself, he doesn't hire 50 year old white guys like me and rather hire 22 year old non-binary track and field majors who cant preform a hull check."
Senast redigerad av uddev 2023-07-06 kl. 21:05. Anledning: Tillägg
Citera
2023-07-06, 21:06
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Stockton Rush är nog ingen högoddsare bakom tangentbordet.

Dock är det lite oklart om kommunikationen är riktig. Nu tror jag det gått till ungefär så, men hur har det läckt ut?
Ja, någon säker källa har inte bekräftats ännu vad jag känner till.
https://www.indy100.com/news/titan-sub-final-transcript-tiktok-2662237857
Citera
2023-07-06, 21:13
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ja, någon säker källa har inte bekräftats ännu vad jag känner till.
https://www.indy100.com/news/titan-sub-final-transcript-tiktok-2662237857

Har sett att det spekuleras lite runt omkring på nätet ang. James Camerons ganska tidiga uttalande om att han viste tidigt att ubåten hade imploderat vid ce 3500 m och att dom hade släppt ballasten.
Spekulationerna bygger tydligen på att det är en ytterst lite community i djupdykarvärlden och att han troligen fått transscriptet sänt till sig i tidigt skede.

Detta är givetvis bara spekulationer och säkrara givetvis inte upp någon källa på äkthet av kommunikationen.
Senast redigerad av uddev 2023-07-06 kl. 21:14. Anledning: stavfel
Citera
2023-07-06, 21:39
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Har sett att det spekuleras lite runt omkring på nätet ang. James Camerons ganska tidiga uttalande om att han viste tidigt att ubåten hade imploderat vid ce 3500 m och att dom hade släppt ballasten.
Spekulationerna bygger tydligen på att det är en ytterst lite community i djupdykarvärlden och att han troligen fått transscriptet sänt till sig i tidigt skede.

Detta är givetvis bara spekulationer och säkrara givetvis inte upp någon källa på äkthet av kommunikationen.
Ok, förr eller senare lär de nog släppa allt, antar jag.
Det är ju inte direkt läge att försöka mörka något som kostat 5 människor livet.
Citera
2023-07-06, 21:46
Medlem
Finns det någon exakt tidsangivelse på den förmodade implosion som uppfattades av Sosus-nätverket ungefär samtidigt som kommunikationen till Titan bröts?
Citera
2023-07-06, 21:54
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Läste detta svaret i en tråd under en av youtube-filmerna ang. kommunikationen. Rätt eller fel vet ju inte jag, men tycker att det är en intressant teori.
Skulle ju även förklara varför uppstigningen gick långsamt då vatten läckt in under nedstigningen.

"As an electrical engineer I knew right away what the cracking sound was. It wasn't the hull breaking apart, it was the power supply shorting out due to water exposure. When the crackling stopped is when power supply A completely died and the sound only started again once they switched to their secondary power supply as that one started to short out too. It's pretty clear that water leaked into the aft compartment very early into the dive which weighed them down, around 3000m is when the water in the aft reached the electrical systems and triggered the alarm but at that point it was too late.

This could have been completely avoided with regular hull checks or anything who knows basic math being on the mothership realizing their descending too fast. But the CEO said it himself, he doesn't hire 50 year old white guys like me and rather hire 22 year old non-binary track and field majors who cant preform a hull check."

Var inte batterierna i ett separat tryckärl. Varför skulle vattenintrång i batterikärlet göra att även kärlet med passagerarna också kollapsade?
Citera
2023-07-06, 23:27
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kul studentprojekt att bygga ett kostnadseffektivt batteri åt Rush....

Jag tackar för den artikeln medans jag begrundar hur dom skyddade det batteriet från tryck. Det här är också en tråd där jag ser fram emot en haverirapport om ett eller två år där man grundligt gått igenom allting.
Citera
2023-07-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDdoe57
Finns det någon exakt tidsangivelse på den förmodade implosion som uppfattades av Sosus-nätverket ungefär samtidigt som kommunikationen till Titan bröts?

09:46:37
Citera
2023-07-07, 00:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDdoe57

Något officiellt har ännu inte släppts som jag förstått det. Skulle skriptet/"skriptet" som cirkulerar vara riktig så misstänker jag att det sket sig strax efter sista subb-meddelandet som registrerades ~ 9:47.

I detta meddelande nämner bilförsäljaren som rattar farkosten att de deppiga ljud - som under en tid tycks ha avtagit - nu kommit tillbaka från aktern. Att man gått över till B-Busen. Får för mig att det kan ha varit i samband med detta som kamelens rygg bröts.

I skriptet så rådfrågar man mot slutet en ingenjör vid namn Carlos. Åtminstone en kanal där scriptet analyserats har låtit vaska fram via LinkedIn att det arbetar en ingenjör med det namnet med anknytning till OceanGate. Lämnar det mest som en notis i händelse av att det skulle anses kännas relevant på frågan om skriptets äkthet.

Hastigheten som man dammat ner med är rätt tilltagen. Kan verkligen se framför mig hur Stockis är precis den typ av karaktär som som tar denna typ av risk för att impa/bevisa något för övriga i communityn.
Citera
2023-07-07, 00:09
Bannlyst
Någon mer som är vidskeplig och seriöst tror att det är Titanics förbannelse som slår till mot de som begår gravfridsbrott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in