Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Du har ställt samma fråga i många inlägg och jag har svarat flera gånger. Nu klipper du in ett av mina svar. Det blir löjligt.
Det som blir löjligt är att du ljuger i snart sagt vartenda inlägg du skriver. Som att du först påstod att du i hade skrivit något i stil med "inte fullt ut" i tio inlägg, vid är en ren lögn, och nu påstår du att det inlägg du skrev där du själv först skrev att Johanna tar ansvar och Maja inte gör det, skulle vara ett av dina svar till mig i saken. Men det var det inte. Det var ett svar till Sybel och det Sybel skrev handlade inte om ansvar och var inte en fråga till dig om dina sådana påstående.
Det mycket tydligt att du gör en massa uttalanden som du sedan varken kan förklara eller stå för.
Johanna mördade Tove och om någon av dem tagit något som helst ansvar så är det Maja som började berätta sanningen i början av december. Vi vet att Johanna redan innan händelsen vid flera olika tillfällen på flera olika sätt gett uttryck för att hon ville se Tove död och att hon skulle döda Tove, och sen dödade hon Tove, men hon tar inget som helst ansvar för detta utan nekar bestämt ansvar för Toves död.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag vidhåller att Johanna har gjort fel men i efterhand, efter att initialt ha nekat, tagit ansvar och tagit ägandeskap över sina handlingar - om än inte fullt utenligt min bedömning. Men om nu den nya rättsläkaren lyckas övertyga rätten om att Johannas uppgift om att stryptaget bara varade i 10 sekunder är möjligt, så har hon faktiskt tagit ansvar fullt ut. Vi får se.
Så kommer din gallimattias igen.
"tagit ägandeskap över sina handlingar"?
Så hur ska du ha det? Om du nu återigen menar att Johanna har "tagit ägandeskap över sina handlingar" samtidigt som hon vägrar acceptera ansvar för Toves död. Då kan du omöjligen mena något annat än att du anser att Johanna inte bär något ansvar för Toves död.
Det går att döda någon, sedan förneka ansvar för den personens död, och samtidigt ha tagit ansvar för sina handlingar.
Så hur ska du ha det? Menar du att Johanna inte dödade Tove?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Maja däremot har inte tagit ägandeskap och ansvar för något. Hon lämnar en uppenbart oriktig berättelse. Det är helt enkelt inte mänskligt möjligt att vara så fullständigt ointresserad av varför Tove plötsligt ligger död i ett lakan i hallen som Maja uppger att hon är. Att inte ställa en fråga, att inte undra om människan fått en hjärtattack eller vad i fridens namn som hänt denna unga, friska person som hon nyss såg sitta vid ett köksbord och snacka. Bara acceptera liket på golvet och hugga tag i lakanet och bära? Det är inte mänskligt möjligt. Vi pratar om en maskin om det skulle vara sant. Jag har inte sett några skruvar i ryggen på Maja så jag utgår från att om hon verkligen hade hamnat i en situation där en död kropp låg vid hennes fötter så hade hon reagerat mänskligt.
Med det sagt så ljuger Maja och hon vet mer om vad som hände i lägenheten än hon medger och därmed förtiger hon information. Hon tar inte ansvar inför Toves anhöriga.
Ditt påstående om att Maja lämnar information om vad som hände i lägenheten är oriktigt. Hur skulle hon kunna lämna info om hon sov, som hon påstår? Hon säger sig ju inte ha nån info. Det hon lämnar är dels uppgifter som hon påstår att hon fått via Johanna och dels korta självupplevda delar. De uppgifter som Maja lämnar som är självupplevda innehåller tyvärr många lögner. T ex att hon kunde gå på toaletten kl 02:43 - utan att snubbla över Tove. För att få lögnen att gå ihop hjälpligt får hon uppfinna ett omständigt scenario där Johanna gör en kortvarig meningslös förflyttning av Toves kropp till en okänd förvaringsplats.
Så nej, tyvärr berättar inte Maja sanningen och därför tar hon heller inte ansvar. När någon som är närvarande på en brottsplats ljuger måste man fråga sig varför denne ljuger. För att skydda sig själv eller annan, är svaret. Och det är ju inte för att skydda Johanna, kan vi konstatera efter att Maja fullständigt slängt henne under bussen. Så då återstår att Maja ljuger för att skydda… Maja.
Och så var vi tillbaka till Maja-hatet igen.
Hon har lämnat en uppenbart oriktig berättelse påstår du.
Men så säger du inte om Johannas berättelse.
Så det är samma fråga igen. Du menar alltså att Johanna talar sanning och att Johanna inte har något ansvar för Toves död? För hon förnekar bestämt ansvar för Toves död.
Det är en enkel Ja/Nej fråga. Antingen är det så eller så är det inte så. Men jag slår vad om att du inte kommer klara av att svara denna gången heller. För du har målat in dig i ett hörn med ditt hat mot Maja och din kärlek för Johanna.
Den enda av de två som vi börjat berätta sanningen och som dessutom började göra det på eget initiativ är Maja. Hon är den enda som har tagit något som helst ansvar i detta mordfall. Inte heller finns något i hennes berättelse som vi vet är lögn. Johanna däremot ljuger fortfarande. Johanna är den som inte tar något som helst ansvar. Men Maja det har Maja gjort ända sedan december.