Citat:
Ursprungligen postat av
Hifivo
Jag gillar inte tanken på att uppgifter om min lön finns kostnadsfritt, bara ett knapptryck bort. Då tjänar jag ändå inte dåligt, utan är medelinkomsttagare. För låginkomsttagare kan detta naturligtvis bli stigmatiserande.
Här tänkte jag att vi kunde diskutera denna nya funktion.
Om gratis löneranking:
"Gratis Löneranking är detsamma som löneligan i ett postnummer. Exempelvis om en person har placering 25 så har den personen den 25:e högsta lönen i postnumret. Den som har placering 1 har högst lön i postnumret.
Det bor i snitt ca 1 500 personer i ett postnummer men spridningen är stor. Här anges hur många personer som bor i det aktuella postnumret så att man själv räkna ut om personens lön är hög, låg eller medel på postnumret. Bor det exempelvis 1 000 personer i ett postnummer och personen har placering 500 så har personen en medelhög lön i postnumret.
Gratis Löneranking baseras på summan av inkomst av tjänst och näringsverksamhet i den senast godkända deklarationen för alla privatpersoner i Sverige över 16 år som deklarerar på postnumret."
Lönerankning är väl enligt mig en helt irrelevant information.
Däremot tycker jag om att kunna kolla upp vad folk tjänar, är en flitig medlem på Ratsit med många lönekollar i ryggsäcken.
Kan ju säga att fler än vad du tror, ljuger eller försöker ge skenet av att ha bättre ekonomi än verkligheten.
Gott med ett knapp tryck bort, slipper man rota med skatteverket.