2023-07-05, 20:29
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Går det att göra vapen av propplösare? Annars varför skulle politikerna licensbelägga det?

Kanske att vi ännu en gång ska va beroende av någon annan, typ rövmockaren i detta fall.
Citera
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Egentligen är propplösare aldrig det bästa. Mekanisk rensning med iller eller rensband är alltid att föredra. Propplösare tar man till när det är helt omöjligt med nånting annat.

Man kan prova med en massa diskmedel och några liter kokande vatten först.
Jag brukar plocka isär avloppsröret/avloppsbrunnen och rengöra för hand. Jag brukar få rengöra syrrans avlopp i duschen lite då och då. Hon har långt hår, så det blir en massa hårtovor i avloppet.
Citera
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
I wish. Köksavloppet i min lägga delas med lägenheten intill och de verkar helt uppenbart hälla fett och skit rakt ut i avloppet eftersom det konstant beckar igen. Enda lösningen jag har (som bara hjälper marginellt) är att ta ner hela ledningen i min läggs fram tills grenpunkten i väggen och ösa ner propplösare och sen spola på med vatten. Därefter upprepade spolningar med hett vatten. De delar av köksavloppet jag demonterar rengörs givetvis grundligt. Själv är jag nitisk med att inte hälla ut fett, ägg och annat i avloppet. Ändå återkommer problemet gång efter gång. Utan propplösare hade det varit konstant stopp i köksavloppet här.

Då tar du istället kontakt med värden eller föreningen och berättar att du behöver ha dit en slamsugare/rengöringsbil. Sen får ni väl se hur ofta det behövs göras. Du blir ju knappast av med allt med fett och bös med din nuvarande metod så det är väl troligt att den metoden kanske är orsaken.

Sen kanske du får berätta för utföraren att du använt mycket propplösare så han vet att det kan finnas i rören.

Själv anser jag att det är en skitprodukt som inte behövs.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2023-07-05 kl. 20:31.
Citera
2023-07-05, 20:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag brukar plocka isär avloppsröret/avloppsbrunnen och rengöra för hand. Jag brukar få rengöra syrrans avlopp i duschen lite då och då. Hon har långt hår, så det blir en massa hårtovor i avloppet.
Fast egentligen plockar du väl inte isär avloppsrören? Du rensar vattenlåset. Det är en helt normal underhållsåtgärd som man gör regelbundet. Man använder absolut inte propplösare i stället för att rensa vattenlåset.
Citera
2023-07-05, 20:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är några år sedan apoteken slutade sälja koncentrerad natriumhydroxid i literflaskor med förklaringen att det kan användas vid bombtillverkning. Redan innan behövde man be om det för det fanns i bakre lager och bad man inte man inte "hydrogeum peroxidum" fick man bara småflaskor. Jag använde det för att bleka skallben på rådjurstroféer så nu får jag gå via en kompis som har kemiföretag.
Personalen på apoteket agerade skitskumt när jag försökte köpa väteperoxid för något år sedan.
De visste säkert att de inte längre fick sälja men verkade vilja trötta ut mig med att leta i datorn och fråga varandra i 20 minuter.
För min egen del vill jag bleka plast...

Natriumhydroxid är faktiskt löjligt starkt, sett ur en vanlig hemmafixares perspektiv.
Bättre att vi lär oss att inte hälla fett i avloppet och köpa en sån där klassisk vaskrensare av sugproppsmodellen, ja jag har döttrar som fäller hår så jag vet vad som behövs!

Bra vore om vi lärde oss andra alternativ som "målarsoda" eller natriumkarbonat som gör rent nästan lika effektivt men inte är alls lika farlig.
Citera
2023-07-05, 20:34
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Åk över till Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien etc etc och köp skiten?

Vi jägare har åkt över till både Norge och Finland i decennier för att köpa ljuddämpare till våra bössor och det har funkat fin fint.

Har aldrig ägt en laglig ljuddämpare och efter 2025 så kommer jag aldrig mer lagligt att äga en... Propplösare
När man åker till ett annat land för att köpa propplösare är man fan principfast till dumhet.
Citera
2023-07-05, 20:37
Medlem
Bara köpa från Tyskland eller Polen på Amazon, där säljs t.ex riktig glyfosat och andra mirakelmedel för trädgården
Citera
2023-07-05, 20:39
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Fast egentligen plockar du väl inte isär avloppsrören? Du rensar vattenlåset. Det är en helt normal underhållsåtgärd som man gör regelbundet. Man använder absolut inte propplösare i stället för att rensa vattenlåset.
Jo i köket så plockade jag isär avloppsröret. Det var ett rakt rör. Jag slog det i golvet och det gled ut en falukorv av fett! 🤣
Citera
2023-07-05, 20:41
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag brukade tömma fritösen i slasken, så jag fick stopp i diskhon ofta. Klantigt, jag vet! 🙂
Citera
2023-07-05, 21:01
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Det går inte att komma förbi tillståndskravet genom att bunkra eftersom det också kommer att krävas tillstånd för att använda frätande propplösare.

Åh nej, det går inte
Citera
2023-07-05, 21:03
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Åh nej, det går inte
Klart det går! 😁
Citera
2023-07-05, 21:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Säkert somaliebarn som dricker skiten..heja sverige snart förbjuds allt tack vare invandringen.

Balkonger står väl på tur att förbjudas o krav på att fönster inte ska kunna öppnas…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in