Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Det är några år sedan apoteken slutade sälja koncentrerad natriumhydroxid i literflaskor med förklaringen att det kan användas vid bombtillverkning. Redan innan behövde man be om det för det fanns i bakre lager och bad man inte man inte "hydrogeum peroxidum" fick man bara småflaskor. Jag använde det för att bleka skallben på rådjurstroféer så nu får jag gå via en kompis som har kemiföretag.
Personalen på apoteket agerade skitskumt när jag försökte köpa väteperoxid för något år sedan.
De visste säkert att de inte längre fick sälja men verkade vilja trötta ut mig med att leta i datorn och fråga varandra i 20 minuter.
För min egen del vill jag bleka plast...
Natriumhydroxid är faktiskt löjligt starkt, sett ur en vanlig hemmafixares perspektiv.
Bättre att vi lär oss att inte hälla fett i avloppet och köpa en sån där klassisk vaskrensare av sugproppsmodellen, ja jag har döttrar som fäller hår så jag vet vad som behövs!
Bra vore om vi lärde oss andra alternativ som "målarsoda" eller natriumkarbonat som gör rent nästan lika effektivt men inte är alls lika farlig.