2023-07-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det verkar ha varit så att säkerhetsbyglarna gick upp under färd. Sedan totalhavererade hjulen på en främre vagn eller dess infästning kritiskt så att hela hjulpaketet flög av. I samband med det tvärstoppade hela tåget i relativt hög fart. Vagnen som Kvinnan som satt i var i den bakre delen som lutade typ 45 grader. Eftersom säkerhetsbygeln inte satt flög kvinnan ur pga det hastiga stoppet och slog ihjäl sig mot marken efter ett fall på mellan 5-10 meter

Så har jag fattat det av vad som framkommit i alla fall, med reservation
Hon flög ut strax innan stoppet
Citera
2023-07-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åh vad skönt att höra! Tack för att du är tillbaka och informerar oss.
Ja jag försöker komma in hit lite titt som tätt. Syster hade också några brutna ben bl.a revben men hon är på bättringsvägen. Det enda jag skulle säga i dagsläget är att hennes fysiska tillstånd är bra, men hennes psykiska är inte det
Senast redigerad av Gazer1 2023-07-05 kl. 17:33.
Citera
2023-07-05, 17:30
Medlem
Citat:
Åh vad skönt att höra! Tack för att du är tillbaka och informerar oss.
Ja jag försöker komma in hit lite titt som tätt. Syster hade också några brutna ben bl.a revben men hon är på bättringsvägen. Det enda jag skulle säga i dagsläget är att hennes fysiska tillstånd är bra, men hennes psykiska är inte det
Senast redigerad av Gazer1 2023-07-05 kl. 17:33.
Citera
2023-07-05, 17:35
Medlem
Citat:
Åh vad skönt att höra! Tack för att du är tillbaka och informerar oss. Förmodligen mjälten.
Ska dubbelkolla lite senare hur det är med henne och om de var levern eller mjälten.
Citera
2023-07-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
De hade inte så många besökare i alla fall:

https://www.dn.se/sverige/grona-lund-oppnat-efter-dodsolyckan-raknar-med-lagre-besokstryck/

Intressant artikel. Nog för att man kan göra bedömningen att grönan är säker. Men denna kvinna är osäker, dock har hon lovat barnet så det blir besök ändå. Dvs hon är lite rädd för krasch men hon har ju lovat! Är föräldrar så här generellt nu för tiden?!

”Vi funderade på om vi skulle åka eller inte, men vi hade ju lovat barnet, säger Tiia Nieminen”
Citera
2023-07-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Åh, tack så mycket för infon. ❤⚘
Har inte orkat följa det här.

Jag hade velat läsa Ivar Arpis krönika bakom betalvägg, där han skriver, angående Gröna Lunds-olyckan, om hur ALLT har försämrats med säkerhet ute i samhället i dessa dagar.
Sådant som inte hände på 80-90-talet på grund att Sverige var ett så säkert, reglerat och välbärgat land, har havererat idag.
Gissar på att han kanske kommer in på lågbetald arbetskraft och oseriösa företag i sin krönika?🤔
Det finns en podd såg jag nu där han också kommer in på ämnet. Vet inte om den också ligger bakom betalvägg, googlade bara snabbt

https://www.enrakhoger.se/p/det-ar-svart-att-skapa-magi-i-ett?utm_medium=reader2#details
Citera
2023-07-05, 17:42
Medlem
Citat:
Intressant artikel. Nog för att man kan göra bedömningen att grönan är säker. Men denna kvinna är osäker, dock har hon lovat barnet så det blir besök ändå. Dvs hon är lite rädd för krasch men hon har ju lovat! Är föräldrar så här generellt nu för tiden?!

”Vi funderade på om vi skulle åka eller inte, men vi hade ju lovat barnet, säger Tiia Nieminen”
Intressant att JE nämner att de utfört extern besiktning med andra personer än i våras. Bra, tycker jag.
Citera
2023-07-05, 17:53
Medlem
Artikel från SvD där det står lite om utredningen. Ja, hur kunde tre byglar gå upp?
Citat:
Flera utredningar pågår nu parallellt med varandra. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljömål har tagit över polisens utredning. Christer B Jarlås är förundersökningsledare. Han berättar att samtliga drabbade har tilldelats ett målsägandebiträde.

– Vi jobbar parallellt med att intervjua alla som satt i vagnen och gör en teknisk undersökning. Först nästa vecka kommer vi börja titta på själva vagnen. Ett spår är byglarna och varför tre av dem gick upp när olyckan skedde. Något som resulterade i att flera personer föll mot marken, säger han.

Utredningen kommer ta minst ett år och är fortfarande i ett inledande skede, påpekar Christer B Jarlås.
https://www.svd.se/a/2Bwm3G/grona-lund-oppet-igen-livet-gar-vidare
Citera
2023-07-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Artikel från SvD där det står lite om utredningen. Ja, hur kunde tre byglar gå upp?

https://www.svd.se/a/2Bwm3G/grona-lund-oppet-igen-livet-gar-vidare
Bra att man får se åklagaren uttala sig också! Så då var det "bara" N, Balkmannen och hans fru som satt med byglar som fallerade.
Citera
2023-07-05, 18:10
Medlem
Citat:
Jag skrev aldrig att du garanterat att det inte händer igen utan att du anger den historiska sannolikheten som garanti för risken att det sker eller inte sker igen. Dvs att du menar att man just för tillfället kan använda den historiska risken som garanti även för framtida troliga riskutfall för katastrofolyckor på gröna Lund.

Detta konfirmerar du ju även i skriften efter där du upprepar samma sak igen. Att risken är så liten för ett katastrofalt haveri ”det ska inte kunna hända” är ju skälet till att man genomlyser övriga attraktioner. Det kan ha hänt nåt med säkerhetssystemet i stort eftersom något så pass osannolikt ändå har inträffat. Samma gör flygplansbolag vid dödskrascher. Denna polett trillar uppenbarligen inte ned för dig.

Det enda intressanta som du skriver är att ”inget tyder på ett systematiskt fel”

Hur vet du det? Har du inside info? Du menar att man ”såklart” har konstaterat det innan öppning. Ska jag tolka det som att du då litar på företaget bakom grönan? Som jag skrev är det ju upp till var och en att göra det. Jag tycker inte att det är orimligt om man litar på dem även fast jag själv nog skulle avvakta, men har ändå liten uppsida av ett besök.

Vad jag undrar är vad som ligger bakom din tvärsäkerhet i vad som har orsakat olyckan. Att folk inte tycks lita på gröna lunds ord här visar sig ju i de färska besökssiffrorna så frågan är intressant.
Ditt yrade och dina efterblivna hittepå tolkningar av vad jag garanterar hit och dit, baserat på att jag skrev ett inlägg om vad det statistiska sannolikheten för olycka med dödlig utgång på Grönan är, är bara komisk.

Gröna lund har tagit en vecka på sig för att gå igenom säkerheten. Bla besiktigat alla attraktioner och såklart har de gått igenom om det skulle kunna finnas ngt systematiskt som potentiellt skulle kunna påverka säkerheten för övriga karuseller. Hade de hittat något hade de inte öppnat de attraktionerna. Men du kan fortsätta tvivla om du vill, vem bryr sig, mest jobbigt för dig att du blivit hysteriskt rädd och besatt av dina fantasier om gröna lund. Åk (eller promenera med hjälm) till Grönan och ställ dig i kön till jetline om du vill vara 100% säker.
Citera
2023-07-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ditt yrade och dina efterblivna hittepå tolkningar av vad jag garanterar hit och dit, baserat på att jag skrev ett inlägg om vad det statistiska sannolikheten för olycka med dödlig utgång på Grönan är, är bara komisk.

Gröna lund har tagit en vecka på sig för att gå igenom säkerheten. Bla besiktigat alla attraktioner och såklart har de gått igenom om det skulle kunna finnas ngt systematiskt som potentiellt skulle kunna påverka säkerheten för övriga karuseller. Hade de hittat något hade de inte öppnat de attraktionerna. Men du kan fortsätta tvivla om du vill, vem bryr sig, mest jobbigt för dig att du blivit hysteriskt rädd och besatt av dina fantasier om gröna lund. Åk (eller promenera med hjälm) till Grönan och ställ dig i kön till jetline om du vill vara 100% säker.

Mm du har alltså inget att komma med. I ursprungsfrågan gör du bara en bedömning likt alla andra och du tycker en sak där grönan följer ett annat resonemang (som tur är) och skriver långa idiotiska inlägg som handlar om att det historiskt har varit säkert att åka bergochdalbana, som om det är något extra smart du har kommit på.
Citera
2023-07-05, 19:00
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Det finns en podd såg jag nu där han också kommer in på ämnet. Vet inte om den också ligger bakom betalvägg, googlade bara snabbt

https://www.enrakhoger.se/p/det-ar-svart-att-skapa-magi-i-ett?utm_medium=reader2#details

Jag tror den där podden ligger bakom betalvägg.

Edit: Nu kom jag ju in på podden via din länk. Jag var övertygad om att den låg bakom betalvägg. Nu ska jag lyssna.
Senast redigerad av dialektiker 2023-07-05 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in