Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Jag skrev aldrig att du garanterat att det inte händer igen utan att du anger den historiska sannolikheten som garanti för risken att det sker eller inte sker igen. Dvs att du menar att man just för tillfället kan använda den historiska risken som garanti även för framtida troliga riskutfall för katastrofolyckor på gröna Lund.
Detta konfirmerar du ju även i skriften efter där du upprepar samma sak igen. Att risken är så liten för ett katastrofalt haveri ”det ska inte kunna hända” är ju skälet till att man genomlyser övriga attraktioner. Det kan ha hänt nåt med säkerhetssystemet i stort eftersom något så pass osannolikt ändå har inträffat. Samma gör flygplansbolag vid dödskrascher. Denna polett trillar uppenbarligen inte ned för dig.
Det enda intressanta som du skriver är att ”inget tyder på ett systematiskt fel”
Hur vet du det? Har du inside info? Du menar att man ”såklart” har konstaterat det innan öppning. Ska jag tolka det som att du då litar på företaget bakom grönan? Som jag skrev är det ju upp till var och en att göra det. Jag tycker inte att det är orimligt om man litar på dem även fast jag själv nog skulle avvakta, men har ändå liten uppsida av ett besök.
Vad jag undrar är vad som ligger bakom din tvärsäkerhet i vad som har orsakat olyckan. Att folk inte tycks lita på gröna lunds ord här visar sig ju i de färska besökssiffrorna så frågan är intressant.
Ditt yrade och dina efterblivna hittepå tolkningar av vad jag garanterar hit och dit, baserat på att jag skrev ett inlägg om vad det statistiska sannolikheten för olycka med dödlig utgång på Grönan är, är bara komisk.
Gröna lund har tagit en vecka på sig för att gå igenom säkerheten. Bla besiktigat alla attraktioner och såklart har de gått igenom om det skulle kunna finnas ngt systematiskt som potentiellt skulle kunna påverka säkerheten för övriga karuseller. Hade de hittat något hade de inte öppnat de attraktionerna. Men du kan fortsätta tvivla om du vill, vem bryr sig, mest jobbigt för dig att du blivit hysteriskt rädd och besatt av dina fantasier om gröna lund. Åk (eller promenera med hjälm) till Grönan och ställ dig i kön till jetline om du vill vara 100% säker.