2023-07-05, 16:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Ska bara klargöra att enligt en vän/anhörig till kvinnan som skrivit i tråden så flög hon ut ur tåget pga den fallerade bygeln redan innan det tvära stoppet. Detta vidimeras även av Balkmannen som har en minnesbild av att någon föll ur redan vid den andra smällen, innan det slutliga tvärstoppet. Han talar om att de hörde en smäll, sedan ytterligare en och sedan tvärstannade tåget.

Så man kan säga att det är olika saker som fallerat med tåget på en gång?
Först bygeln, och sedan tvärstoppet med hjulet?
Citera
2023-07-05, 16:28
Medlem
Citat:
Balkmannen nämner inga rätt rejäla ryck innan tvärstoppet, såvitt jag minns pratar han om skakningar innan tåget stannar tvärt och han slungas framåt och slår i bröstkorgen. Men jag förstår hur du menar.
Smällarna kom troligen från att hjulen slogs loss från vagnen, så det lär ha varit rätt rejäla ryck. Men om man hör en kraftig smäll samtidigt som det rycker till är det svårt att urskilja rycket då man gärna kopplar det till smällen istället. Hjärnan luras rätt mycket...
Citera
2023-07-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Så man kan säga att det är olika saker som fallerat med tåget på en gång?
Först bygeln, och sedan tvärstoppet med hjulet?
När "tvärstoppet" kom så hade inte vagnen några hjul längst fram, de hade tåget redan tappat när smällarna hördes...
Citera
2023-07-05, 16:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
När "tvärstoppet" kom så hade inte vagnen några hjul längst fram, de hade tåget redan tappat när smällarna hördes...

Okej, men isåfall menar jag att var det så att bygeln felade samtidigt som hjulen felade på en och samma gång?
Tåget var trasigt på flera delar samtidigt alltså?
Citera
2023-07-05, 16:33
Medlem
laddsteffes avatar
Finns det någon intervju med balkbögen ännu?
Citera
2023-07-05, 16:45
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Okej, men isåfall menar jag att var det så att bygeln felade samtidigt som hjulen felade på en och samma gång?
Inget var trasigt,tåget besiktat och godkänt,så det borde gälla vållande...
Citera
2023-07-05, 17:01
Medlem
Citat:
Jag är ingen tekniskt bevandrad person men det finns det lyckligtvis flera andra i tråden som är. Men hennes bygel fallerade i samband med "den andra smällen" troligtvis, eftersom det var då hon flög ur (som Balkmannen minns det). Vad jag förstår finns det på något sätt ett samband med att det andra hjulet föll av och att hennes bygel fallerade. På grund av ett rejält ryck som Pisseman beskrev det eller någon annan anledning. Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2023-07-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smällarna kom troligen från att hjulen slogs loss från vagnen, så det lär ha varit rätt rejäla ryck. Men om man hör en kraftig smäll samtidigt som det rycker till är det svårt att urskilja rycket då man gärna kopplar det till smällen istället. Hjärnan luras rätt mycket...
Ja, absolut! Detta gäller ju vittnesmål generellt.
Citera
2023-07-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ingen är livshotande skadad längre, det kommunicerades för flera dagar sen men jag minns inte exakt. Dock allvarliga skador men jag tror inte någon vet hur det är med systern. Balkmannen har ju redogjort för sin frus multipla frakturer i alla fall. Även hon torde vara kvar på sjukhus.
Syster mår bättre. Hon hade fått sin lever eller om de va mjälte (kan också varit båda) krossade av bygeln vid stoppet så efter operation så är hon ok.
Citera
2023-07-05, 17:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Inget var trasigt,tåget besiktat och godkänt,så det borde gälla vållande...

Oj, hur menar du nu?
Vållande?
Citera
2023-07-05, 17:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag är ingen tekniskt bevandrad person men det finns det lyckligtvis flera andra i tråden som är. Men hennes bygel fallerade i samband med "den andra smällen" troligtvis, eftersom det var då hon flög ur (som Balkmannen minns det). Vad jag förstår finns det på något sätt ett samband med att det andra hjulet föll av och att hennes bygel fallerade. På grund av ett rejält ryck som Pisseman beskrev det eller någon annan anledning. Rätta mig gärna om jag har fel!

Okej. Jag förstår.
Citera
2023-07-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Syster mår bättre. Hon hade fått sin lever eller om de va mjälte (kan också varit båda) krossade av bygeln vid stoppet så efter operation så är hon ok.
Åh vad skönt att höra! Tack för att du är tillbaka och informerar oss. Förmodligen mjälten.
Senast redigerad av anxypants 2023-07-05 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in